melkisgoed
06-09-2008, 15:09
AMSTERDAM - Reformatorische scholen mogen leraren met een homoseksuele relatie niet ontslaan. Minister Plasterk (Onderwijs en Emancipatie) heeft het onderscheid tussen homoseksuele gerichtheid en homoseksuele praxis van tafel geveegd. De Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs behield zich in een in juni uitgekomen visienota het recht voor niet met homoseksuele leraren verder te hoeven.
In een brief aan de Tweede Kamer roemt Plasterk de open en moedige wijze waarmee de reformatorische scholen de kwestie in eigen kring hebben aangeroerd en naar buiten gebracht. Maar hij wijst erop dat homoseksuele gerichtheid en het onderhouden van een homoseksuele relatie niet los te koppelen zijn; beide vallen volgens de Algemene wet gelijke behandeling onder homoseksueel zijn, en daarop mag niet worden gediscrimineerd. Plasterk raadt de orthodox-gelovige scholen in het algemeen, dus ook de islamitische, aan zich hierop juridisch nog eens goed te bezinnen.
Voorzitter Pieter Moens van de Stuurgroep (homo)seksualiteit van de VGS zegt dat de Tweede Kamer uitsluitsel zal moeten geven.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1063135.ece/School_mag_homo_met_relatie_niet_ontslaan
PC-school mag hoofddoek verbieden
EPE - Vijf protestants-christelijke basisscholen in Epe en Vaassen mogen het dragen van een hoofddoek, keppeltje of andere niet protestants-christelijke kleding verbieden. Dat geldt zowel voor personeel als voor leerlingen. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft vastgesteld dat hiermee geen verboden onderscheid op grond van godsdienst wordt gemaakt.
Stichting ProCon, waaronder de vijf scholen vallen, is uit eigen initiatief naar de CGB gestapt. ,,Wij waren bezig met het formuleren van een integraal personeelsbeleid. Er was een gevoel van: hier zijn we het over eens. Maar als je zoiets ook wilt handhaven, moet je dat ook vastleggen'', licht Wim Leeflang, manager van de scholen, toe. De vijf scholen dragen de identiteit onder meer uit door het beginnen en eindigen van de schooldag met gebed, een dagelijks Bijbelverhaal en de verplichting om deel te nemen aan vieringen en activiteiten waarin de scholen hun identiteit uitdragen.
De CGB heeft vastgesteld dat de scholen met de kledingcode voortaan direct onderscheid op grond van godsdienst maken. Doorslaggevend bij het beantwoorden van de vraag of dit geoorloofd is, is de vraag of de school haar identiteit bewaakt en uitdraagt. Leeflang: ,,De CGB wilde vooral weten of onze identiteit iets is wat alleen in de gevel staat gemetseld, of dat we er ook echt iets mee doen. Dat heb ik duidelijk kunnen maken.''
Op twee van de vijf scholen zitten in totaal 26 islamitische kinderen. Dat deze kinderen wel worden toegelaten, doet volgens de CGB niet af aan de identiteit van de scholen. Aan de ouders wordt bij een toelatingsgesprek gevraagd ,,de grondslag te onderschrijven en te respecteren''.
Indien ouders de grondslag niet respecteren, wordt het kind niet toegelaten. Dit beleid toont volgens de CGB aan dat de stichting ,,een consistent beleid voert ter handhaving van haar grondslag''.
Of het voor het verwezenlijken van de grondslag nodig is het dragen van een hoofddoek te verbieden, mag een school zelf bepalen. Zolang de scholen hun identiteit en de daaraan gekoppelde regels handhaven, is de nu vastgestelde kledingcode niet verboden. ,,Wij hebben hiermee gekozen voor een proactief beleid'', zegt bovenschools manager Leeflang. ,,Het gaat erom dat wij zorgvuldig willen handelen.'' Van de 26 islamitische leerlingen draagt er n een hoofddoek. Zo gauw het kledingvoorschrift wordt ingevoerd, zal dat niet langer zijn toegestaan. Ook het dragen van andere kleding die expliciet verwijst naar andere godsdiensten dan de protestants-christelijke, is vanaf dat moment verboden.
Stichting ProCon beheert de scholen Anne de Vries, K. Norel en W.G. v.d. Hulst in Epe en 't Mozaek en de Violier in Vaassen.
Bron: Nederlands Dagblad, 24 april 2007
In een brief aan de Tweede Kamer roemt Plasterk de open en moedige wijze waarmee de reformatorische scholen de kwestie in eigen kring hebben aangeroerd en naar buiten gebracht. Maar hij wijst erop dat homoseksuele gerichtheid en het onderhouden van een homoseksuele relatie niet los te koppelen zijn; beide vallen volgens de Algemene wet gelijke behandeling onder homoseksueel zijn, en daarop mag niet worden gediscrimineerd. Plasterk raadt de orthodox-gelovige scholen in het algemeen, dus ook de islamitische, aan zich hierop juridisch nog eens goed te bezinnen.
Voorzitter Pieter Moens van de Stuurgroep (homo)seksualiteit van de VGS zegt dat de Tweede Kamer uitsluitsel zal moeten geven.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1063135.ece/School_mag_homo_met_relatie_niet_ontslaan
PC-school mag hoofddoek verbieden
EPE - Vijf protestants-christelijke basisscholen in Epe en Vaassen mogen het dragen van een hoofddoek, keppeltje of andere niet protestants-christelijke kleding verbieden. Dat geldt zowel voor personeel als voor leerlingen. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft vastgesteld dat hiermee geen verboden onderscheid op grond van godsdienst wordt gemaakt.
Stichting ProCon, waaronder de vijf scholen vallen, is uit eigen initiatief naar de CGB gestapt. ,,Wij waren bezig met het formuleren van een integraal personeelsbeleid. Er was een gevoel van: hier zijn we het over eens. Maar als je zoiets ook wilt handhaven, moet je dat ook vastleggen'', licht Wim Leeflang, manager van de scholen, toe. De vijf scholen dragen de identiteit onder meer uit door het beginnen en eindigen van de schooldag met gebed, een dagelijks Bijbelverhaal en de verplichting om deel te nemen aan vieringen en activiteiten waarin de scholen hun identiteit uitdragen.
De CGB heeft vastgesteld dat de scholen met de kledingcode voortaan direct onderscheid op grond van godsdienst maken. Doorslaggevend bij het beantwoorden van de vraag of dit geoorloofd is, is de vraag of de school haar identiteit bewaakt en uitdraagt. Leeflang: ,,De CGB wilde vooral weten of onze identiteit iets is wat alleen in de gevel staat gemetseld, of dat we er ook echt iets mee doen. Dat heb ik duidelijk kunnen maken.''
Op twee van de vijf scholen zitten in totaal 26 islamitische kinderen. Dat deze kinderen wel worden toegelaten, doet volgens de CGB niet af aan de identiteit van de scholen. Aan de ouders wordt bij een toelatingsgesprek gevraagd ,,de grondslag te onderschrijven en te respecteren''.
Indien ouders de grondslag niet respecteren, wordt het kind niet toegelaten. Dit beleid toont volgens de CGB aan dat de stichting ,,een consistent beleid voert ter handhaving van haar grondslag''.
Of het voor het verwezenlijken van de grondslag nodig is het dragen van een hoofddoek te verbieden, mag een school zelf bepalen. Zolang de scholen hun identiteit en de daaraan gekoppelde regels handhaven, is de nu vastgestelde kledingcode niet verboden. ,,Wij hebben hiermee gekozen voor een proactief beleid'', zegt bovenschools manager Leeflang. ,,Het gaat erom dat wij zorgvuldig willen handelen.'' Van de 26 islamitische leerlingen draagt er n een hoofddoek. Zo gauw het kledingvoorschrift wordt ingevoerd, zal dat niet langer zijn toegestaan. Ook het dragen van andere kleding die expliciet verwijst naar andere godsdiensten dan de protestants-christelijke, is vanaf dat moment verboden.
Stichting ProCon beheert de scholen Anne de Vries, K. Norel en W.G. v.d. Hulst in Epe en 't Mozaek en de Violier in Vaassen.
Bron: Nederlands Dagblad, 24 april 2007