Bekijk volle/desktop versie : Zwanger en niet gevast.



06-09-2008, 09:30
Moet je die dag dan inhalen of een arme voeden? Of allebei?

Ik vind/hoor overal een andere uitleg.

06-09-2008, 09:34



Citaat door Lella_Nigella:
Moet je die dag dan inhalen of een arme voeden? Of allebei?

Ik vind/hoor overal een andere uitleg.



salaam aleikoem
als je een dag niet hebt gevast dan dien je die voor de volgende ramadan in te halen.
en mocht het je niet lukken om em in de tehalen door ziekte(zwangerschap)etc dan dien je per gegeten dag 60 meskin te voeden.
wallah oa3lam.

06-09-2008, 09:34
Zwangerschap en Ramadan


Vraag:

Ik weet dat je als zwangere vrouw niet hoeft te vasten als je je niet goed voelt, dat is bij mij ook het geval. Als je de hele maand Ramadan niet gevast hebt, moet je deze dagen dan inhalen door de gemiste dagen later te vasten of kan je dit ook op een andere manier inhalen?
Vraag ontvangen op 13 november 2003

Antwoord:

De zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft hoeven niet te vasten als zij vrezen voor hun eigen gezondheid of de gezondheid van hun kind. De meerderheid van de geleerden is van mening dat zij het vasten moeten inhalen wanneer zij daartoe in staat zijn. Dit is tevens de meest correcte mening.

Sheich Fawaz Jneid

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=396

06-09-2008, 09:36
Wat moet een zwangere vrouw of een zoogvrouw doen...?

Vraag:

Als een zwangere vrouw of een zoogvrouw een aantal dagen niet vast tijdens de maand Ramadan, wat moet zij dan doen?




Antwoord:

Ongeacht of zij nu heeft gegeten uit angst voor eigen veiligheid of die van haar kind, het enige wat haar staat te doen, is dat zij de gemiste dagen inhaalt.


Permanente commissie voor het geven van Fataawa


http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=421

06-09-2008, 09:53


ik krijg ook verschillende verhalen ik was namelijk vorig jaar zwanger en bevallen in de ramadam en ik hoefde dat niet in te halen
had dat ook van marokko.nl
nou weet ik het ook niet meer iedereen met zijn verschillende uitleg
ik heb dan zoiets als je het niet zeker weet zeg dan niks

06-09-2008, 09:56

Citaat door miss_ouarzazate:
ik krijg ook verschillende verhalen ik was namelijk vorig jaar zwanger en bevallen in de ramadam en ik hoefde dat niet in te halen
had dat ook van marokko.nl
nou weet ik het ook niet meer iedereen met zijn verschillende uitleg
ik heb dan zoiets als je het niet zeker weet zeg dan niks



is belangrijk dat je altijd de bron erbij vermeld. Enniet zomaar iets neertypen ben ik het helemaal met je eens .

06-09-2008, 10:00
Is there any other way to compensate for missed fasts due to pregnancy and breastfeeding apart from fasting those days at a later time?

As-salamu Alaikum,
If a woman misses several years of fasting the month of Ramdan due to pregnancy and breastfeeding is she obligated to make these up by fasting each day? Is there another option that she may take such as feeding the poor because it would be very difficult for her to make up so many days? Some women are pregnant or breastfeeding for many years in a row without an opportunity to make them up. Also, does she need to make these up before she can do voluntary fasting such as during the month of Shawwal? If this is the case, then it may be difficult for her to gain the rewards of fasting during this month since she would need to make up the missed days first ? Is the opportunity to make up days lost after a certain time period ? For example, if the woman had not made them up before the next Ramadan is the opportunity lost ?
Jazak Allah Khair.


Praise be to Allaah.

A Muslim woman who misses any fasts in Ramadaan because of being pregnant or breastfeeding must make them up after she no longer has that excuse, just like the sick person of whom Allaah says (interpretation of the meaning): “… but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days…” [al-Baqarah 2:184]

A woman may space out these days (i.e., she does not have to fast them all at once, consecutively), as this is easier for her. (See also "Seventy Questions About Fasting ",

, under the heading Books on this web-page).

It is better to make up missed days before the next Ramadaan comes, but if the excuse is still present, she may delay making them up until she is able to do so. She should not resort to feeding poor people (instead of fasting) unless she is totally unable to fast. And Allaah knows best.


bron: http://www.islam-qa.com/en/ref/3253/ramadan%20and%20pregnant

06-09-2008, 10:02
wat ik zie is inhalen en alleen armen voeden als ze door ziekte niet in staat is om het later in te halen.

Allah ahlem

06-09-2008, 13:56
Bedankt oumyassine.

06-09-2008, 13:57
Ik heb vorig jaar met zwangerschap zes dagen gegeten en die gewoon ingehaald...

06-09-2008, 13:58
graag gedaan meid