Bekijk volle/desktop versie : voorwaarden om je partner in belgie te brengen.



Pagina's : [1] 2

04-09-2008, 11:00
salam alaykum

Ik ben verloofd met iemand uit marokko en dit jaar nog ga ik terug naar marokko om de huwelijksakte te gaan tekenen, zodat hij hier in belgie kan komen.

Nu is mijn vraag wat zijn de procedure om hem hier te brengen.
Ik bedoel daarmee de papieren en de stappen die we nodig hebben.

En wat zijn de voorwaarden? Moet ik werken? Ik ben namelijk nog een student en het zou kunnen dat ik ga stoppen om iets anders te gaan doen. In die tijd zal ik waarschijnlijk werkloos zijn pfff .

Ik heb wel gehoord dat als je de belgische nationaliteit hebt dat je niet hoeft werken om je partner naar hier te brengen.

En dan nog iets duurt dat lang eer dat hij hier is?

Ik hoop dat iedereen min of meer begrepen heeft wat ik juist wil vragen.
Zitten er iemand in dezelfde situatie als ik, dan zou ik graag dat je je ervaring meedeelt inshallah.

ma3asalama

04-09-2008, 12:54


Bij ons duurde het 2 weken en was hier.Ik werkte toen ook niet.
Je moet naar deze website gaan : http://www.diplomatie.be .
Daar staat alles wat jullie nodig hebben.
Mijn man heeft daar de visumaanvraag ingediend.Ik heb al de papieren die we van hieruit nodig hebben naar hem opgesuurd.
Hij heeft de andere papieren van Marokko erbij gevoegd en is ermee naar het consulaat geweest.
Na 14 dagen mocht hij teruggaan om te zien of de visumaanvraag aanvaard werd of niet.

04-09-2008, 13:16
Selaam topicstarter,

Kzit in dezelfde situatie als jij, ik ga na ramadan naar Marokko voor men huwelijksakte te tekenen.

Kben nu goed aan het werken, kga al een appartementje huren etc,..

Kzelf weet niet hoelang dit kan duren,
Inchallah zo snel mogelijk

04-09-2008, 13:31

Citaat door rachke113:
Selaam topicstarter,

Kzit in dezelfde situatie als jij, ik ga na ramadan naar Marokko voor men huwelijksakte te tekenen.

Kben nu goed aan het werken, kga al een appartementje huren etc,..

Kzelf weet niet hoelang dit kan duren,
Inchallah zo snel mogelijk

kom je uit nl of belgie?

04-09-2008, 13:35



Citaat door _ButterFly_:
kom je uit nl of belgie?



Belgie lieve meid

04-09-2008, 14:11
Hey

Inshallah met de hulp van Allah gaat het snel verlopen .
En voor wanneer is de trouw?

beslama



Citaat door rachke113:
Selaam topicstarter,

Kzit in dezelfde situatie als jij, ik ga na ramadan naar Marokko voor men huwelijksakte te tekenen.

Kben nu goed aan het werken, kga al een appartementje huren etc,..

Kzelf weet niet hoelang dit kan duren,
Inchallah zo snel mogelijk

04-09-2008, 14:12
Ik heb je een PB gestuurd.
Tot nog eens




Citaat door hayat1983:
Bij ons duurde het 2 weken en was hier.Ik werkte toen ook niet.
Je moet naar deze website gaan : http://www.diplomatie.be .
Daar staat alles wat jullie nodig hebben.
Mijn man heeft daar de visumaanvraag ingediend.Ik heb al de papieren die we van hieruit nodig hebben naar hem opgesuurd.
Hij heeft de andere papieren van Marokko erbij gevoegd en is ermee naar het consulaat geweest.
Na 14 dagen mocht hij teruggaan om te zien of de visumaanvraag aanvaard werd of niet.

04-09-2008, 18:45

Citaat door hayat1983:
Bij ons duurde het 2 weken en was hier.Ik werkte toen ook niet.
Je moet naar deze website gaan : http://www.diplomatie.be .
Daar staat alles wat jullie nodig hebben.
Mijn man heeft daar de visumaanvraag ingediend.Ik heb al de papieren die we van hieruit nodig hebben naar hem opgesuurd.
Hij heeft de andere papieren van Marokko erbij gevoegd en is ermee naar het consulaat geweest.
Na 14 dagen mocht hij teruggaan om te zien of de visumaanvraag aanvaard werd of niet.


kifash hoe heb jij een appartement en zo geregeld?

04-09-2008, 21:37

Citaat door hayat1983:
Bij ons duurde het 2 weken en was hier.Ik werkte toen ook niet.
Je moet naar deze website gaan : http://www.diplomatie.be .
Daar staat alles wat jullie nodig hebben.
Mijn man heeft daar de visumaanvraag ingediend.Ik heb al de papieren die we van hieruit nodig hebben naar hem opgesuurd.
Hij heeft de andere papieren van Marokko erbij gevoegd en is ermee naar het consulaat geweest.
Na 14 dagen mocht hij teruggaan om te zien of de visumaanvraag aanvaard werd of niet.





weet je toevallig ook wat de voorwaarden zijn in nederland??

14-08-2011, 00:53
salam o alaikom,

dames ik ben zelf sinds 3 jaar naar belgie verhuisd vanuit Nederland, Ik heb nooit een belgische pas aangevraagd waar ik wel recht op had maar het was volgens hen niet verplicht. Sinds deze zomer ben ik dus getrouwd en mijn man woont in Marokko; Ik ben zelf momenteel ook hier en ga na de ramadan terug. Ik ga dan direct werken, maar ik heb nog geen vast contract en ik woon enkel in een studio. Boven dit alles ben ik erachter gekomen dat ik ondanks de pil zwanger ben. Ik weet echt niet meer hoe ik alles moet oplossen,,

Voor te beginnen moet ik een aanvraag doen voor een belgische pas of niet? en moet ik 3 maanden loonfiches kunnen voorleggen of niet, wie weet hier meer over je zou me een ontzettend grote plezier doen, vooral met de zwangerschap na 5 maand zal het wel zichtbaar worden die buik en als ik dan nog geen vast contract heb, heb ik dan ook recht op een sociale dienst of niet?

14-08-2011, 13:27

Citaat door Jamila_16:
salam o alaikom,

dames ik ben zelf sinds 3 jaar naar belgie verhuisd vanuit Nederland, Ik heb nooit een belgische pas aangevraagd waar ik wel recht op had maar het was volgens hen niet verplicht. Sinds deze zomer ben ik dus getrouwd en mijn man woont in Marokko; Ik ben zelf momenteel ook hier en ga na de ramadan terug. Ik ga dan direct werken, maar ik heb nog geen vast contract en ik woon enkel in een studio. Boven dit alles ben ik erachter gekomen dat ik ondanks de pil zwanger ben. Ik weet echt niet meer hoe ik alles moet oplossen,,

Voor te beginnen moet ik een aanvraag doen voor een belgische pas of niet? en moet ik 3 maanden loonfiches kunnen voorleggen of niet, wie weet hier meer over je zou me een ontzettend grote plezier doen, vooral met de zwangerschap na 5 maand zal het wel zichtbaar worden die buik en als ik dan nog geen vast contract heb, heb ik dan ook recht op een sociale dienst of niet?
Ghair inshallah meid. Vraag es rond waar je woont en das waar dat Sociale dienst je kan helpen maar schrijf je nu al in dan heb je al een dossier en als je man komt naar België dan hoef je enkel nog te melden dat je getrouwd bent en wie weet gaan zij jou helpen.
XX

14-08-2011, 13:52
Ken ook iemand die naar België is verhuisd, die persoon kreeg na 5 maanden zijn verblijfrecht en ook gelijk een Belgische pas.
Wat hij moest opsturen naar de Belgische ambassade in marokko was:

Bewijs van woonst
huurcontract
werkcontract + 3 loonfiches van de laatste 3 maanden
bewijs dat je een zorgverzekering hebt
huwelijksakte
geboorteakte

En als je een jaar lang gewerkt hebt, dan heb je recht op een ww uitkering in belgie.

14-08-2011, 14:03


Hier nog wat info:

Wetsvoorstel gezinshereniging

Toekomstig recht

Op 26 mei 2011 keurde de Kamer van Volksvertegenwoordigers een wetsvoorstel goed dat de regels voor gezinshereniging met Belgen, EU-burgers en niet-EU onderdanen aanzienlijk strenger maakt. Het wetsontwerp moet nu nog bekrachtigd worden door de Koning en gepubliceerd worden in het Staatsblad. Pas dan zal de nieuwe wet in werking treden, na de nodige uitvoeringsbesluiten. In het wetsontwerp werd geen overgangsregeling voorzien waardoor de wijzigingen in principe onmiddellijk van kracht zullen zijn. Hieronder zetten we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje

Inhoud
Familie van een Belg

Familie van een EU-burger

Familie van een niet-EU onderdaan met onbeperkt verblijf (art 10 Vw.)

Familie van een niet-EU onderdaan met beperkt verblijf (art 10bis Vw.)



Familie van een Belg
Ouders (ascendenten) van een Belg hebben geen recht meer op gezinshereniging. Alleen ouders van een minderjarige Belg behouden het recht om zich bij hun kind in België te voegen
Om zijn echtgenoot, partner of kinderen te laten overkomen moet de Belg bewijzen dat hij een inkomen heeft dat gelijk is aan tenminste 120 % van het leefloon (= 1208,13 eur/m) en dat niet mag bestaan uit OCMW-steun e.a.. Dit is slechts een referentiebedrag. Wanneer men een inkomen heeft lager dan het referentiebedrag zal de DVZ onderzoeken welke bestaansmiddelen voldoende zijn op basis van de eigen behoeften van het gezin
De Belg moet voor al zijn familieleden bewijzen dat hij beschikt over voldoende huisvesting en een ziekteverzekering
Invoering evenredigheidstoets
De Belg en zijn echtgenoot of partner moeten beiden ouder zijn dan 21 jaar
Let wel: bovenstaande nieuwe voorwaarden kunnen niet gelden voor Belgen die gebruik maken van het vrij personenverkeer binnen de EU (en die daarna terugkeren naar Belgi&euml
De criteria voor een duurzame relatie met een partner worden strenger (2 in plaats van 1 jaar voorafgaande relatie)
De controleperiode op alle voorwaarden nadat de gezinshereniging is toegestaan, wordt opgetrokken van 2 naar 3 jaar.


Familie van een EU-burger

De EU-burger en zijn (niet-gelijkgestelde) partner moeten beiden ouder zijn dan 21 jaar
De criteria voor een duurzame relatie met een partner worden strenger (2 in plaats van 1 jaar voorafgaande relatie)
De EU-burger en zijn echtgenoot of partner moeten het recht van bewaring hebben over hun kinderen
Invoering evenredigheidstoets
De controleperiode op alle voorwaarden nadat de gezinshereniging is toegestaan, wordt opgetrokken van 2 naar 3 jaar, behalve voor familie van een EU-student. Voor hen blijft de huidige regeling gelden.


Familie van een niet-EU onderdaan met onbeperkt verblijf (art 10 Vw.)

Om zijn echtgenoot, partner en kinderen van zijn samenwonende partner te laten overkomen moet de niet-EU onderdaan met onbeperkt verblijfsrecht bewijzen dat hij een inkomen heeft dat gelijk is aan tenminste 120 % van het leefloon (= 1208,13 eur/m) en dat niet mag bestaan uit OCMW-steun e.a. Dit is slechts een referentiebedrag. Wanneer men een inkomen heeft lager dan het referentiebedrag zal de DVZ onderzoeken welke bestaansmiddelen voldoende zijn op basis van de eigen behoeften van het gezin
Invoering evenredigheidstoets (alleen bij beëindiging van het verblijfsrecht en bij weigering van de aanvraag ingediend in het buitenland. Opmerking Kruispunt M-I: volgens het Unierecht moet er altijd een evenredigheidstoets plaats vinden)
Een niet-EU onderdaan met onbeperkt verblijfsrecht moet soms een voorafgaand verblijf bewijzen van tenminste 1 jaar onbeperkt verblijfsrecht (volgens de EU-richtlijn komt elk wettig voorafgaand verblijf in aanmerking)
Het bewijs van de “voldoende huisvesting” zal mogelijk strenger zijn
Visumplichtige echtgenoten en partners van niet-EU onderdanen en meerderjarig gehandicapte kinderen (= “vergeten” categorie) kunnen in België geen statuutswijziging meer doen van een kort verblijf naar gezinshereniging
In de procedure voor aanvragen vanuit België wordt een ontvankelijkheidsfase ingevoerd waardoor het familielid pas na maximum 5 maanden een attest van immatriculatie krijgt
Behandelingstermijn wijzigt van 9 m (2x verlengbaar met 3 m) naar 6 m (2x verlengbaar met 3 m)
Bij weigering of intrekking van het verblijf van een familielid van een niet-EU onderdaan met onbeperkt verblijfsrecht kunnen de kosten van repatriëring in sommige gevallen verhaald worden op de persoon die vervoegd werd.


Familie van een niet-EU onderdaan met beperkt verblijf (art 10bis Vw.)


Het recht op gezinshereniging dat vervat zit in de bilaterale tewerkstellingsakkoorden die België in de jaren ’60 en ’70 afsloot met Marokko, Turkije, Algerije, Tunesië en de landen van ex-Joegoslavië wordt zo beperkt dat het (quasi) niet meer kan ingeroepen worden (nochtans blijven de bilaterale akkoorden nog bestaan en deze hebben directe werking)
Om zijn echtgenoot, partner en kinderen te laten overkomen moet de niet-EU onderdaan met beperkt verblijfsrecht bewijzen dat hij een inkomen heeft dat gelijk is aan tenminste 120 % van het leefloon (= 1208,13 eur/m) en dat niet mag bestaan uit OCMW-steun e.a. Dit is slechts een referentiebedrag. Wanneer men een inkomen heeft lager dan het referentiebedrag zal de DVZ onderzoeken welke bestaansmiddelen voldoende zijn op basis van de eigen behoeften van het gezin
Het bewijs van de “voldoende huisvesting” zal mogelijk strenger zijn
Invoering evenredigheidstoets
Geen voorafgaand verblijf vereist voor GH met niet-EU onderdaan met beperkt verblijf; de overgang tussen beperkt en onbeperkt verblijfsrecht is niet geregeld;
Behandelingstermijn wijzigt van 9 m (2x verlengbaar met 3 m) naar 6 m (2x verlengbaar met 3 m)
Kosten van repatriëring kunnen niet verhaald worden bij weigering/intreking verblijf familielid

16-08-2011, 03:03
ik zit ook in een zelfde schuitje, alleen is mijn man hier al. Hij kwam in belgie studeren, maar zijn pas is niet erlengd. Wel heeft hij gewoon rijksregisternr rijbewijs verzekering enzo. NU weet ik niet echt hoe ik moet handelen, want wij heben zawziya met wakala gedaan en daar doen ze moeilijk over zeggen ze. weet iemand wat ik het beste kan doen?

21-08-2011, 00:29
Jeetje dames,

Ik heb ook mijn man binnengehaald vanuit belgie, kom zelf uit nederland. Ik heb een visum voor hem aangevraagd via nederland die is geacepteerd, daarna zijn we naar belgie gekomen, apartement gehuurd, Mijn pas aangevraagd en daarna voor hem.
Ik heb dat januari vorige jaar gedaan en na een half jaar kregen we allebei onze pas voor 5 jaar.
Het is nu veranderd begrijp ik???????
Trouwens wat ik vooral aanraad is het niet te doen via antwerpen, er zijn hier zoveel aanvragen.
Zelf heb ik alles geregeld in Turnhout, daar hebben ze me snel en goed geholpen zonder al die geke dingen van wijkagenten en blablabla.

Voor de duidelijkheid, ik heb me man binnengehaald via de europese wet en niet via de belgische, wat ik heb gedaan geld denk ik alleeen voor degene die een andere nationaliteit hebben dan de belgische.

Als je wil weten wat ik toen nodig had moet je eve pm sturen aangezien ik mischien niet terug kom op de topic
gr

Pagina's : [1] 2