Bekijk volle/desktop versie : Wel of niet vasten............



03-09-2008, 13:17
Als je 7 maanden zwanger bent.

Zijn er hier zwangeren en zo ja, wat doen zij?

03-09-2008, 13:50


mijn zus is nu 8 maanden zwanger, en ze doet gewoon mee.

03-09-2008, 14:05
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rahimahullah) werd in Fatawa al-Siyaam (blz. 161) gevraagd:

Als een zwangere vrouw of borstvoedende moeder niet vast zonder een excuus en sterk en in goede gezondheid is en niet beïnvloed wordt door het vasten, wat is de uitspraak daarover?

Hij antwoordde:

Het is niet toegestaan voor een zwangere vrouw of borstvoedende moeder om niet te vasten gedurende de dag in de Ramadan tenzij ze een excuus hebben. Als ze niet vasten omdat ze een excuus hebben, dan moeten ze de gemiste vastendagen inhalen, omdat Allah met betrekking tot de zieke heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):

“…maar wie ziek is of op reis is, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen).” [al-Baqarah 2:185]

Zwangere vrouwen en borstvoedende moeders vallen onder dezelfde categorie als degenen die ziek zijn. Als hun excuus is dat ze vrezen voor het kind dan moeten ze volgens sommige geleerden naast het inhalen van de gemiste vastendagen, ook voor elke gemiste dag een arme voeden door tarwe, rijst, dadels of elk ander primair voedsel te geven. Sommige geleerden hebben gezegd dat ze alleen de gemiste vastendagen in hoeven te halen, ongeacht de situatie, omdat er in de Qur’aan en Sunnah geen bewijs is voor het geven van voedsel in dit geval en het basisprincipe is dat er geen verplichting is tenzij daar bewijs voor is gevestigd. Dit is de mening van Abu Hanifah (rahimahullah) en het is een sterke mening.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rahimahullah) werd in Fatawa al-Siyaam (blz. 162) ook gevraagd over een zwangere vrouw die vreest voor zichzelf en haar kind en niet vast: wat is de uitspraak hierover?

Hij antwoordde door te zeggen:

Ons antwoord hierop is dat één van de twee situaties van toepassing moet zijn in het geval van een zwangere vrouw.

De eerste is wanneer ze gezond en sterk is en het vasten niet moeilijk vindt en het haar foetus niet beïnvloedt. In dit geval is de vrouw verplicht om te vasten omdat ze geen excuus heeft om dat niet te doen.

De tweede is wanneer de zwangere vrouw niet in staat is om te vasten, hetzij omdat de zwangerschap gevorderd is of omdat ze fysiek zwak is of om een andere reden. In dit geval zou ze niet moeten vasten, vooral als het aannemelijk is dat haar foetus beschadigd wordt, waarbij het verplicht voor haar kan zijn om niet te vasten. Als ze niet vast, dan moet ze net als anderen die om een geldige reden niet vasten de dagen inhalen wanneer dat excuus niet langer van toepassing is. Als ze bevallen is, moet ze die vastendagen inhalen nadat ze gereinigd is van nifaas (kraambloeding). Soms wordt het excuus van zwangerschap opgeheven maar meteen opgevolgd door een ander excuus, namelijk borstvoeding. De borstvoedende moeder kan eten en drinken nodig hebben, vooral gedurende de lange zomerdagen waarin het heel heet is. Ze hoeft dus niet te vasten zodat ze haar kind met haar melk kan voeden. In dit geval zeggen we ook tegen haar: Vast niet, en wanneer dit excuus niet langer van toepassing is, dan zou je de vastendagen die je gemist hebt, in moeten halen.

Shaykh Ibn Baz heeft in Majmoo’ al-Fataqa (15/224) gezegd:

Met betrekking tot zwangere vrouwen en borstvoedende moeders is het bewezen in de hadith van Anas ibn Malik al-Ka’bi, overgeleverd door Ahmad en andere auteurs van al-Sunan met een sahih isnad, dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) hun vrijstelling verleende door hun toe te staan om niet te vasten en hij beschouwde hen als reizigers. Hierdoor weten we dat ze niet hoeven te vasten maar dat ze de vastendagen later in moeten halen, net zoals reizigers. De geleerden hebben verklaard dat het alleen toegestaan is voor hen om niet te vasten als het vasten te moeilijk voor hen is, zoals in het geval van degene die ziek is, of als ze vrezen voor hun kinderen.

Shaykh Ibn Baaz heeft in Majmoo’ al-Fataawa (15/225) gezegd:”

Zwangere en borstvoedende vrouwen vallen onder dezelfde regeling als degenen die ziek zijn. Als het te moeilijk voor hen is om te vasten, dan wordt hun voorgeschreven om niet te vasten, maar ze moeten het vasten inhalen waneer ze hiertoe in staat zijn, net zoals degenen die ziek zijn. Sommige geleerden zijn van mening dat het voldoende is voor hen om een arme te voeden voor elke dag die ze gemist hebben, maar dit is een zwakke mening. De correcte mening is dat ze de gemiste vastendagen in moeten halen, net zoals reizigers en degenen die ziek zijn, want Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen.” [al-Baqarah 2:184]

Hij heeft in Majmoo’ al-Fataawa (15/227) ook gezegd:

De correcte mening in deze kwestie is dat de zwangere en borstvoedende vrouwen het vasten in moeten halen, en wat overgeleverd is van Ibn ‘Abbas en Ibn ‘Umar dat zwangere en borstvoedende vrouwen in plaats daarvan de armen moeten voeden, is een zwakke mening die tegen het shar’i bewijs ingaat. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen.” [al-Baqarah 2:184]

Zwangere en borstvoedende vrouwen zijn te vergelijken met degenen die ziek zijn en vallen niet onder de regeling van oude mensen die niet kunnen vasten. Ze vallen onder de regeling van degenen die ziek zijn dus moeten ze het vasten inhalen wanneer ze in staat zijn om dat te doen, zelfs als dat vertraagd wordt.

In Fataawa al-Lajnah al-Da’imah (10/220) staat:

Als een zwangere vrouw voor zichzelf of haar foetus vreest vanwege het vasten in de Ramadan, mag ze het vasten verbreken en hoeft ze alleen de gemiste vastendagen in te halen. In dit opzicht is ze gelijk aan degene die ziek is en niet in staat is om te vasten of vreest dat het hem zal schaden. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen.” [al-Baqarah 2:184]

Hetzelfde geldt voor een borstvoedende vrouw die voor zichzelf vreest als ze haar kind voedt tijdens de Ramadan of als ze vreest voor haar kind als ze vast en hem geen borstvoeding geeft. Dan hoeft ze niet te vasten, ze moet alleen de gemiste vastendagen inhalen.

In Fataawa al-Lajnah al-Da’imah (10/226) staat ook:

Een zwangere vrouw moet vasten tenzij ze vreest voor zichzelf of haar foetus als ze vast, in dat geval is het toegestaan voor haar om niet te vasten maar moet ze de gemiste vastendagen inhalen nadat ze bevallen is en gereinigd is van nifaas…het is niet voldoende voor haar om in plaats daarvan een arme te voeden, ze moet juist vasten en hoeft geen arme te voeden als ze dat doet.

En Allah weet het het beste.

bron: Klik hier

03-09-2008, 16:43

Citaat door TheBomb:
Als je 7 maanden zwanger bent.

Zijn er hier zwangeren en zo ja, wat doen zij?



Mijn zus was tijdens de Ramadan zwanger.. en ze deed de Ramadan mee.
Hetzelfde bij mijn moeder die tijdens de Ramadan zwanger was.

03-09-2008, 23:19


Als je het aan kan, dan gewoon mee doen, das beter. Maar als je moeilijkheden ondervindt en of angst hebt, dan ja..

wa allahoe a3lam, bronnen zijn hierboven.