Bekijk volle/desktop versie : Make-up



01-09-2008, 15:00
Hoi,

Klein vraagje: ik werk op een verzekeringskantoor en voorkomen is heel belangrijk.

Nu vroeg ik mezelf af of je een beetje make-up tijdens de shor mag opdoen, wat foundation en mascara, om er over dag toch wat fatsoenlijk uit te zien, tijdens de ramadan.

groetjes,

01-09-2008, 15:30


Mag niet

01-09-2008, 15:51
geen parfum

01-09-2008, 15:52
Het gebruik van kohl, henna en cosmetica

Vertaald door onze zusters

Vraag:

Wat is de regel voor vrouwen die gedurende de dag kohl en sommige cosmetica gebruiken in de Ramadan? Verbreken deze dingen het vasten of niet?


Antwoord:

Alle lof is aan Allah.

Volgens de correctere mening van de geleerden verbreekt kohl het vasten van vrouwen of mannen niet maar voor degene die vast is het verkieslijk om het ’s avonds te gebruiken. Hetzelfde geldt voor andere dingen die gebruikt worden om het gezicht te verfraaien zoals zeep, crèmes enzovoorts, die te maken hebben met de buitenste laag van de huid. Dat omvat ook henna, make-up en soortgelijke dingen, maar make-up moet niet gebruikt worden als het schade aan het gezicht toebrengt.





Het gebruik van olie in het haar


Vraag:

Wat is de uitspraak over het gebruik van olie in het haar gedurende de dag in de Ramadan?


Antwoord:

Alle lof is aan Allah.

Er is niets mis met het gebruik van olie in het haar gedurende de dag in de Ramadan en dat heeft geen invloed op het vasten.

Shaykh Ibn Baaz (15/259) werd gevraagd: Wat is de regel voor vrouwen die gedurende de dag kohl en sommige cosmetica gebruiken in de Ramadan? Verbreken deze dingen het vasten of niet?

Hij antwoordde:

Volgens de meest correcte mening van de twee meningen van geleerden, verbreekt kohl het vasten van vrouwen of mannen niet maar voor degene die vast is het beter om het ’s avonds te gebruiken. Hetzelfde geldt voor andere dingen die gebruikt worden om het gezicht te verfraaien zoals zeep, crèmes enzovoorts, die extern aan de huid worden aangebracht zoals henna, make-up en soortgelijke dingen. Er is niets mis met het gebruik hiervan door de vastende persoon maar make-up moet niet gebruikt worden als het schadelijk is voor het gezicht.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen heeft in Fataawa al-Siyaam (228) gezegd:

Alle soorten crèmes, of ze nou op het gezicht, de rug of elders worden aangebracht, hebben geen effect op de vastende persoon en verbreken zijn vasten niet.

Het Permanente Comité (10/253) werd gevraagd: Verbreekt het gebruik van kohl of crème gedurende de dag in de Ramadan het vasten van een vrouw of niet? Ze antwoordden:

Degene die kohl gebruikt gedurende dag gebruikt in de Ramadan tijdens het vasten, maakt zijn of haar vasten niet ongeldig. Hetzelfde geldt voor degene die olie in het haar aanbrengt gedurende de dag in de Ramadan – het verbreekt het vasten niet.”

01-09-2008, 15:54


Vraag: “Ik deed vlak voor het Dhor (middag) gebed tijdens de Ramadaan wat parfum op mezelf en toen ik de moskee binnen kwam, berispte de Iemaam mij en zei dat mijn vasten nu verbroken was en ook het vasten van iedereen die (de geur) heeft geroken, omdat het nogal sterk was. In hoeverre is deze uitspraak correct?”

Antwoord: “Er is geen probleem in het aanbrengen van parfum terwijl men vast en dit heeft geen enkel effect op het gebed, behalve als de parfum een wierrook basis heeft en men het opzettelijk inademt. Dit is omdat de rook van de wierrook de neus binnengaat en de hersenen beïnvloed en op die manier ook het vasten beïnvloed. Wat parfums betreft, dan is er geen enkel probleem voor degene die vast om hen te gebruiken. Het is niet toegestaan voor deze Iemaam om een fatwa (religieus oordeel) te geven zonder (degelijke) kennis.”

Shaych Saalih Ibn Fawzaan
Bron: Fataawa Ramadaan – Volume 2, Pagina 500, Fatwa Nummer 454:
Al-Fatawaa libni-Fawzaan – Volume 1, Fatwa Nummer 151
Engelse bron: http://www.fatwa-online.com
Vertaald door: Amin Tap

01-09-2008, 16:03
Salaam,

Make up aanbrengen, of het nou voor of na fajr is zal je vasten niet verbreken. Het probleem is wel dat je een zonde begaat door je met make up aan niet mahram mannen te vertonen. Het begaan van zondes kan de waarde van het vasten wel beinvloeden.

Wassalaam,
Zonnetje

01-09-2008, 17:19
Meid! Make-up kan je op doen als het maar niet ma3jek is! En plus.. door makeup zie je er niet meer fatsoenelijk uit puurnatuur altijd mooi

01-09-2008, 17:47

Citaat door Nabila25:
Hoi,

Klein vraagje: ik werk op een verzekeringskantoor en voorkomen is heel belangrijk.

Nu vroeg ik mezelf af of je een beetje make-up tijdens de shor mag opdoen, wat foundation en mascara, om er over dag toch wat fatsoenlijk uit te zien, tijdens de ramadan.

groetjes,


Maar zie je er dan zonde rmake up onfatsoenlijk uit dan?

01-09-2008, 17:49

Citaat door Nabila25:
Hoi,

Klein vraagje: ik werk op een verzekeringskantoor en voorkomen is heel belangrijk.

Nu vroeg ik mezelf af of je een beetje make-up tijdens de shor mag opdoen, wat foundation en mascara, om er over dag toch wat fatsoenlijk uit te zien, tijdens de ramadan.

groetjes,

make up mag je alleen binnenshuis opdoen voor je MAN. Of het nu ramadan is ofniet mag niet ook niet een beetje.Ik ga toch ook niet zeggen mag ik neit een beetje alcohol drinken. Peace

01-09-2008, 19:39

Citaat door asdfghjkl:
make up mag je alleen binnenshuis opdoen voor je MAN. Of het nu ramadan is ofniet mag niet ook niet een beetje.Ik ga toch ook niet zeggen mag ik neit een beetje alcohol drinken. Peace


alcohol verbeekt vasten. Make up niet. Idioot

01-09-2008, 19:48

Citaat door HornyVirgin:
alcohol verbeekt vasten. Make up niet. Idioot

met make up op is je vasten niet eens geldig make up buitenshuis is zoiezo haraam!!!Ga even beetje onderzoek plegen voordat je wat komt zeggen

01-09-2008, 19:52
Nopes, ze zullen wel een verschil merken ofniet

01-09-2008, 21:50



Citaat door Nabila25:
Hoi,

Klein vraagje: ik werk op een verzekeringskantoor en voorkomen is heel belangrijk.

Nu vroeg ik mezelf af of je een beetje make-up tijdens de shor mag opdoen, wat foundation en mascara, om er over dag toch wat fatsoenlijk uit te zien, tijdens de ramadan.

groetjes,



gaat make-up niet in je huid zeg maar je huid neemt het toch op????? dan is het tog niet meer geaccepteerd???