Bekijk volle/desktop versie : Help! Telt mijn vasten morgen!



Pagina's : [1] 2 3

01-09-2008, 00:15

Heey,

Ik heb een vraagje ik heb astma en moet morgen een longtest doen en ze geven me dan astma medicijnen, dat is gwn een pompje waar n soort lucht uitkomt, maar k vraag me dus af als k niks eet ofzo die dag telt mijn ramadan nog?

Alvast DjazaakAllahoe Gairen!


01-09-2008, 00:17


je mag gewoon eten jongen.

Ok als je niet liegt dan, Kan je gewoon vasten , medicijnen die naar je maag gaan dan word je ramadandag ongeldig.

Luchtwegen zonder een asperine-stof dus gewoone zuustof zal worden meegerekend als zuurstof die je normaal ook inadement.

gewoon vasten en niks eten, dan tel je voor meer omdat je toch een aandoening hebt en toch vast

01-09-2008, 00:18
Zowiezo ga ik niet eten, Als me vasten niet telt dan ben ik niet van plan daarvan te profiteren! maar heb je geen hadith voor mij ofzo?

01-09-2008, 00:18
zieken en zwakken zijn vrijgesteld van de ramendan, was net op AT5, echter vele zijn eigenwijs omdat de maand ramedan een sociaal emotioneel gebeuren is.

Maw je eigen gezondheid gaat boven de groepsdruk.

01-09-2008, 00:21


Hij is noch ziek noch zwak,. Alleen moet af en toe een plastic voorwerp als inhalering toedienen.

Zijn lichamelijke gesteldheid is bestand tegen een vastendag dus kan hij dat wel incasseren.

01-09-2008, 00:22

Citaat door -Whiteshadow-:
je mag gewoon eten jongen.

Ok als je niet liegt dan, Kan je gewoon vasten , medicijnen die naar je maag gaan dan word je ramadandag ongeldig.

Luchtwegen zonder een asperine-stof dus gewoone zuustof zal worden meegerekend als zuurstof die je normaal ook inadement.

gewoon vasten en niks eten, dan tel je voor meer omdat je toch een aandoening hebt en toch vast


misschien moet je je imam deze vraag voorleggen. vraag dan meteen ook even of jij in je toestand wel mag vasten.

01-09-2008, 00:23

Citaat door Mokerboy_:

Heey,

Ik heb een vraagje ik heb astma en moet morgen een longtest doen en ze geven me dan astma medicijnen, dat is gwn een pompje waar n soort lucht uitkomt, maar k vraag me dus af als k niks eet ofzo die dag telt mijn ramadan nog?

Alvast DjazaakAllahoe Gairen!



Moet je niet hier vragen maar op de Ramadan bord of de islaam bord.

01-09-2008, 00:24

Citaat door -Whiteshadow-:
Hij is noch ziek noch zwak,. Alleen moet af en toe een plastic voorwerp als inhalering toedienen.

Zijn lichamelijke gesteldheid is bestand tegen een vastendag dus kan hij dat wel incasseren.


ik zou dit aan de artsen en de imam overlaten... of kan hij bij jou terecht als hij straks ernstige gezondheidsproblemen krijgt?

je bent geen arts en je hebt hem niet onderzocht. jij bent levensgevaarlijk, met je lekenharses.

01-09-2008, 00:27
Nou Luister dan Simpel, K weet ten eerste niet waar die Mathijs over praat want das bullshit, Ik heb niet gezegt dat ik Zwak ben, en dat ben ik niet Hamdoulillah, En ik neem morgen vrijstelling van de ramadan Moge Allah swt mij vergeven en ik haal die dag inshAllah in na de Ramadan

Mohim bedankt voor de Info!

P.S. City sister k stel mijn vraag waar ik wil saffie Deal with it!
Ben slapen Thallaaa Fraskoum

01-09-2008, 00:27
Ergste is jullie komen hier als losgeslagen atheisten typen.
JUllie verkeren in gezonde staat en vasten niet eens, dus dan ben je echter niet typwaardig op een islam-domein,

Log je zelf weg en ga elders je nonsens overdragen.

01-09-2008, 00:28

Citaat door -Whiteshadow-:
Hij is noch ziek noch zwak,. Alleen moet af en toe een plastic voorwerp als inhalering toedienen.

Zijn lichamelijke gesteldheid is bestand tegen een vastendag dus kan hij dat wel incasseren.

dat op AT5 ging dan ook over mensen met diabetes

kan je ook van zeggen dat ze niet ziek of zwak zijn, de meesten merken niet direct negatieven effecten als ze niet eten.

Maar goed ik ben geen expert en ook zeker geen doktor, desondanks wens ik een ieder toe om verstandig om te gaan met de vastenmaand, de gezondheid niet in gevaar te brengen en zachtmoediger uit deze maand te komen.

01-09-2008, 00:28

Citaat door Mokerboy_:

Heey,

Ik heb een vraagje ik heb astma en moet morgen een longtest doen en ze geven me dan astma medicijnen, dat is gwn een pompje waar n soort lucht uitkomt, maar k vraag me dus af als k niks eet ofzo die dag telt mijn ramadan nog?

Alvast DjazaakAllahoe Gairen!



Waarom Vasten 2. Waarom Moslims vasten en wat houdt vasten in?

O gij gelovigen, vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die
voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn(Koran
2:183)

De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims, overal in de wereld.
Het is de maand waarin de eerste openbaringen van het Heilige boek
aan de profeet Mohammed(vrede zij met hem) plaats vonden. Het vasten in
deze maand is een plicht voor alle moslims. De Schepper heeft het
vasten altijd aan de mens voorgeschreven.Daarom is in vrijwel alle
religies in de wereld nog een soort traditie van vasten te herkennen of
zij hebben die ooit in 1 of ander vorm gekend.Vasten heeft in het
Arabisch de betekenis zich kunnen willen durven onthouden van.

Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van
het uit vroomheid afzien van: eten; drinken; seksuele relaties en
alles wat geacht wordt het vasten te kunnen verbreken. Het vasten
begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het
ondergaan van de zon.

Wat is Ramadan? Ramadan is de negende maand van de Islamit1sche kalender

[[1- Muharram, 2- Safar, 3- Rabi' ul-awwal, 4- Rabi' ul-akhir, 5- Djumada
al-owla, 6- Djumada al-akhira 7- Radjab, 8- Sha'ban, 9- Ramadan, 10-
Shawwal, 11- Dhu' l-qa'ada, 12- Dhu' l-hidjdja]] en tevens de
vastenmaand. Wat Ramadan bijzonder maakt onder alle maanden is dat
het naast: de getuigenis; het gebed; de bedevaart en de
armenbelasting, één van de zuilen van de islam is.
Omdat het islamitische kalender gebaseerd is op het maanstelsel,
duurt een maand 29 a 30 dagen en er zijn 354 dagen in een jaar & is
daarom 11 dagen korter dan het zonnejaar. Dit betekent dat het vasten beurtelings in alle seizoenen terechtkomt; herfst, winter,
lente en zomer.Anders zouden de moslims in een werelddeel constant in lange, hete zomerdagen moeten vasten, terwijl anderen in korte, koude winterdagen moeten vasten.

Naar het voorbeeld van de profeet Mohammed(vredezijmethem), wordt in deze maand gedurende de dag gevast en worden er meer vrijwillige nachtgebeden
verricht. Moslims behoren het vasten te verwelkomen zoals de aarde de regen, omdat het een maand van meer goede dingen hoort te zijn.

Het begin van de Ramadan is de genade, het midden van de Ramadan is de vergeving en het einde van de Ramadan is hopelijk ooit de uiteindelijke redding van een iets mindere plek in het hiernamaals. De mensen proberen in deze maand meer gebeden tot hun schepper te verrichten zodat ze hopelijk in geloofsovertuiging kunnen toenemen.De Ramadan hoort een maand van meer: tolerantie, liefdadigheid, verbroedering & bezinning te zijn. Het is een maand waarin mensen extra verdraagzaam, toeschietelijk en vrijgevig horen te zijn! Een maand waarin vooral de eenheid en saamhorigheid van de mensheid centraal hoort te staan.In veel Islamitische landen/gemeenschappen,
maar ook in Nederland, is het gebruikelijk om in deze periode familie- en vriendschapsbanden wat extra aan te trekken.Elkaar uitnodigen, bezoeken en samen het
vasten verbreken hoort hierbij. De behoeftige voeden en kleden
gebeurt frequenter in deze maand.Bovenal is de maand een periode om de gunsten te waarderen, de waarde van het voedsel echt meer te leren kennen en iets meer dankbaarheid hiervoor durven te tonen.

Spirituele (geestelijke) voordelen van het vasten
Het vasten kan de mens hopelijk stimuleren zichzelf meer te bedwingen en kan ons wie weet wat meer eigenschappen aanleren zoals discipline,
uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing.
Verder leert het ons respect ten aanzien van de medemens en de schepper. Elke dag dat men vast,
kan men zodoende als een overwinning beleven. Het kans ons stimuleren iets meerde baas te zijn over onze begeerten en lusten.

Mogelijk sociale voordelen van het vasten
Vasten kan de mensheid een wat duidelijker gevoel van saamhorigheid geven.
Iedereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle
moslims waar ook ter wereld vasten gedurende deze maand. Een ander
belangrijk aspect van de maand en het vasten is. Dat het ons wat
meer medeleven kan leren te hebben en solidariteit met de armen of anderen
die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk
dat wij mensen aan elkaar denken en veel meer rekening houden met elkaar,
zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar
als gelijke zien.Wat een voorwaarde kan zijn voor een betere wereld.

Fysieke voordelen van het vasten: Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het
ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het
overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart
en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën wat helpen te genezen.
Dit zijn slechts enkele eventuele fysieke voordelen van het vasten.
Wie behoren te vasten?

Het vasten is aangeraden aan degene die:

1. Moslim is

2. Geestelijk en lichamelijk gezond is

3. Niet op reis is

4. Volwassen is (volgens de islamitische gedachte); bij een meisje is
dat na de eerste menstruatie en bij een jongen na de eerste zaadlozing

5. Rein is na de menstruatie en nadat de kraambloeding is gestopt.

Voor vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven geldt een
uitzondering. Wanneer zij vrezen dat het vasten hun gezondheid of
die van het kind (de kinderen) kan schaden, zijn zij vrijgesteld van
het vasten. Ze behoren dan wel hun vasten in te halen.
De verschillende vormen van aanbidding tijdens deze maand.
Het Tarawieh gebed is één van de belangrijkste vormen van aanbidding
tijdens deze vastenmaand. Tarawieh betekent letterlijk "uitrusten".
Dit gebed wordt tussen het nachtgebed en het ochtendgebed verricht.
De profeet Mohammed (vredezijmethem) zei:
"Wie opstaat om gedurende de nachten te bidden, met geloof en rekenend hoopt op de beloning.Hij of zij zal door de schepper zijn mindere puntjes vergeven worden".
En hier gaat het juist om, dat wij onze toevlucht bij(de Verhevene) durven te zoeken, alleen Hem om vergeving vragen en alleen Hem durven te willen aanbidden.

De I’tiqaaf
Itiqaf betekent letterlijk; "het verblijven". Hiermee wordt het
vrijwillig verblijven in het gebedshuis met een bepaald doel en voor
een bepaalde tijd bedoeld. De Itiqaf vindt meestal plaats in de
laatste tien dagen van de vastenmaand. Men staat vrij de tijdsduur van
de Itiqaf te bepalen. Gedurende dit verblijf is men vooral
bezig met het wat beter zoeken van toenadering tot de Schepper. Men past
daarbij verschillende vormen van aanbidding toe, zoals het
gebed, het reciteren van het heilige boek en dzikr (het gedenken van
de schepper door het uitspreken van Zijn naam en het prijzen van Zijn
eigenschappen ).

Een dergelijke afzondering van wereldse zaken stelt ons hopelijk in
staat om wat geconcentreerder en met reinere gedachten uitsluitend bezig proberen te zijn met onze Schepper.
Hierdoor kunnen we wat meer onze oprechtheid in
het geloof proberen te tonen en Zijn Vrede, Zijn aanwezigheid en Zijn
Barmhartigheid in meer bewustheid leren te ervaren.
Leylatoel Qadr: De waardevolle nacht
Het woord "Qadr" heeft meerdere betekenissen zoals:
-Het vaststellen van een bepaalde maat; Geweldig, waardevol.
Het woord “Lailah" betekent letterlijk "Nacht". In hoofdstuk Al-Qadr
van het heilige boek wordt hierover het volgende gezegd:
"Waarlijk, wij hebben hem neergezonden in de Waardevolle Nacht.
En wat laat jullie weten wat de Waardevolle Nacht is?
De Waardevolle Nacht is beter dan duizend maanden.
De engelen & de Geest (de engel Gabriel) dalen in haar neer
met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking.
Vrede heerst in deze nacht, tot aan de ochtendschemering.

( Hoofdstuk 97) De maand Ramadan is van grotere waarde dan de andere maanden en

Laylat-al Qadr (Waardevolle Nacht) is waardevoller dan duizend maanden samen.Niet iedereen heeft het geluk om duizend maanden te

leven, maar onze heer geeft de mens ieder jaar weer de mogelijkheid.Deze Nacht waardevol met aanbidding door proberen te brengen.

Het lezen van het heilige boek de schepper heeft de eerste verzen van het boek in deze maand geopenbaard. Vaak wordt het heilige boek in de vasten maand uitgelezen.

Wat het vasten verbreekt1.Het bewust eten, drinken of roken tussen de ochtendschemering en zonsondergang.
2.Het opzettelijk braken.
3.Bij een bevalling of wanneer de menstruatie zich voordoet tussen
de ochtendschemering en zonsondergang.
4.Tijdelijk verlies van bewustzijn.
5.Het hebben van geslachtsgemeenschap tussen zonsopgang&zonsondergang.

Wat het vasten niet verbreekt

1. Als iemand vergeet dat hij vast en eet of drinkt. Dan moet hij
doorgaan met vasten, de dag afmaken, want het is slechts 1 die hem
voedde of hem drinken gaf (naar een overlevering, overgeleverd door boekwerk Muslim).
2. Overgeven zonder opzet.
3. Het doorslikken van dingen die onvermijdelijk zijn, zoals
speeksel, stof, zanddeeltjes van de straat, rook, enzovoort.
4. Tanden poetsen.
5. Injecties die puur medisch zijn en niet voedzaam.

01-09-2008, 00:29


Het verbreken van het vasten onder uitzonderlijke toestanden:

Het is toegestaan het voorgeschreven vasten van ramadan te
verbreken als er sprake is van een gevaar voor de gezondheid. In dit
geval kan een moslim zijn vasten later, in een andere periode van
het jaar, eventueel voortzetten. Door onbewust te eten verbreekt men het
vasten niet.

Een overlevering vertelt dat de profeet(VredeZijMetHem) zei:

Indien 1 van jullie vergeet (dat hij/zij aan het vasten is); en hij eet of hij drinkt: dan completeert hij zijn vasten, want de schepper heef hem gevoed en te drinken gegeven. (Hadith=overleveringen verzameld door boekwerken Boecharie&Moeslim)Het Paradijs de profeet heeft gezegd:1 van de poorten van het Paradijs wordt de
"Poort van Riaan" genoemd, de "Poort der verfrissingen. Zij die vasten zullen uiteindelijk de mogelijkheid hebben hierdoor naar binnen te treden.
Er zal gezegd worden: Waar zijn degenen die vasten?Zij zullen dan
opstaan en naar binnen kunnen gaan. Zij zal nadien gesloten worden. (Overgeleverd door Abu Sonni en Abu Naiem).
Moge het vasten van allen geaccepteerd worden.

01-09-2008, 00:32

Citaat door -Whiteshadow-:
Ergste is jullie komen hier als losgeslagen atheisten typen.
JUllie verkeren in gezonde staat en vasten niet eens, dus dan ben je echter niet typwaardig op een islam-domein,

Log je zelf weg en ga elders je nonsens overdragen.


je hoeft geen moslim te zijn om vast te stellen dat het idioot is om via internet zonder enige kennis van de feiten en omstandigheden van die jongen 'adviezen' te gaan geven. ben jij arts? imam?

je wil ff belangrijk doen en je denkt er niet bij na dat je dat ten koste van iemand anders zijn gezondheid doet.

laat die jongen het morgen met de arts en met zijn imam overleggen. dat is het enige advies dat hij nodig heeft - en je hoeft niet zo hoitytoity te doen, dus.

01-09-2008, 00:33

Citaat door Goyatlee:
Het verbreken van het vasten onder uitzonderlijke toestanden:

Het is toegestaan het voorgeschreven vasten van ramadan te
verbreken als er sprake is van een gevaar voor de gezondheid. In dit
geval kan een moslim zijn vasten later, in een andere periode van
het jaar, eventueel voortzetten. Door onbewust te eten verbreekt men het
vasten niet.

Een overlevering vertelt dat de profeet(VredeZijMetHem) zei:

Indien 1 van jullie vergeet (dat hij/zij aan het vasten is); en hij eet of hij drinkt: dan completeert hij zijn vasten, want de schepper heef hem gevoed en te drinken gegeven. (Hadith=overleveringen verzameld door boekwerken Boecharie&Moeslim)Het Paradijs de profeet heeft gezegd:1 van de poorten van het Paradijs wordt de
"Poort van Riaan" genoemd, de "Poort der verfrissingen. Zij die vasten zullen uiteindelijk de mogelijkheid hebben hierdoor naar binnen te treden.
Er zal gezegd worden: Waar zijn degenen die vasten?Zij zullen dan
opstaan en naar binnen kunnen gaan. Zij zal nadien gesloten worden. (Overgeleverd door Abu Sonni en Abu Naiem).
Moge het vasten van allen geaccepteerd worden.


precies. en het lijkt me dat alleen een arts kan uitmaken of er idd gevaar voor de gezondheid is en niet meneer de witte schaduw ik-weet-alles-vraag-het-maar-aan-mij.

Pagina's : [1] 2 3