Bekijk volle/desktop versie : Waarom anderen vergeven deze Ramadan?



31-08-2008, 20:44
De profeet Mohammed (Sallalahoe Alayhi Wa Sallam) zei: “Moesa, de zoon van Imraan vroeg eens: ‘ O mijn Heer! Wie is de meest geëerde onder uw dienaren?’ En Hij antwoordde: ‘Degene die vergeeft, zelfs als hij in een positie van macht is’” (Baihaqi)

Je weet waar ik het over heb – al die keren dat je in een discussie raakte met een familielid, een vriend, baas, werknemer, klasgenoot, leraar of wie dan ook. Je weet dat jouw feiten kloppen of dat je onrecht bent aangedaan door een beledigende opmerking, sarcastisch commentaar of grofheid.

En dus kies je ervoor om wrok te koesteren. Je hebt daar tenslotte het recht toe. Niemand zou op deze manier behandeld moeten worden. Waarom zou jij vergeven? Jij bent niet begonnen. Je bent niet degene die de feiten niet op een rijtje heeft.

Waar. Je kunt gelijk hebben. Je kunt die positie van macht hebben zoals genoemd in de hadith hierboven. Maar het vergeven van anderen is, buiten het positieve effect op onze gezondheid (minder stress) en onze geest (1 negatief ding minder om je druk over te maken) een noodzakelijke stap om dichter bij Allah te komen.

Hoe kunnen we hoger op de ladder van spirituele ontwikkeling komen als we bitterheid en boosheid jegens een ander voelen? Hoewel we misschien gelijk hebben; is het het waard onze energie op te offeren aan wrok in plaats van aan groei?

Is het niet vreemd dat we Allahs Vergeving vragen voor onze zonden terwijl we onze vergeving ontzeggen aan degene die ons gekwetst heeft?

Een van de onderscheidende tekenen van Ramadan is vergeving.

De profeet (vzmh) legde in een Hadith uit dat Ramadan een maand is waarvan het begin barmhartigheid is, het midden Vergeving en het einde redding van de Hel. Dit maakt het een uitstekende tijd om Allah om Zijn Vergeving te vragen. Het is ook een geweldige tijd om onze harten te openen en hen te zuiveren van wrok en bitterheid door anderen te vergeven.

Laat ons de resterende dagen van Vergeving deze Ramadan benutten om onze harten te openen voor hen die ons onrecht hebben aangedaan en hen te vergeven zoals wij Allah smeken ons te vergeven.

31-08-2008, 20:45


kop op en vergeef Matras!

31-08-2008, 20:46
Ik vergeef hem..

31-08-2008, 20:53
Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden, als zij zeggen: “Wij geloven”, en dat zij niet op de proef gesteld worden? En voorzeker, Wij hebben degenen vóór hen op de proef gesteld. Allah kent zeker degenen die oprecht spreken en Hij kent zeker de leugenaars. (Al-´Ankaboet 29:2-3)

31-08-2008, 20:59


Totdat je de beproeving daadwerkelijk ondergaat en zelf het bewijs levert van je imaan, heb je nog geen straf of beloning verdiend. Daarom is het onvermijdelijk dat je als moslim met moeilijkheden te maken krijgt. De geleerde Ibn al-Djauzi zei hierover:
“Degene die eeuwigdurende vrede en geluk wenst zónder problemen, begrijpt niets van Allah´s bevelen en heeft ook geen idee wat onderwerping aan Allah betekent. Elke ziel – gelovig of ongelovig – zal onvermijdelijk in deze wereld ervaren wat het is om te lijden, want dit leven is gebaseerd op moeilijkheden.”
Ons uiteindelijke doel waar we allemaal voor werken is al-Djennah – het Paradijs. En al-Djennah is niet goedkoop. We zullen Allah´s beproevingen moeten doorstaan om er binnen te kunnen komen. Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) zegt:

Denken jullie dat jullie het Paradijs zullen binnengaan, terwijl het gelijke dat tot degenen kwam die voor jullie zijn heengegaan, nog niet tot jullie is gekomen? Rampen en tegenspoed troffen hen en zij werden zó geschokt dat de Boodschapper en degenen die met hem geloofden, zeiden: “Wanneer komt de hulp van Allah?” Weet: voorwaar, de hulp van Allah is nabij.
(Al-Baqarah 2:214)

31-08-2008, 21:12
Masa'Allah.

31-08-2008, 22:15
woestijn bloem puik werk

assallamoe alaikom je oegtie soekran

p,s: dat verdient een poentje

31-08-2008, 22:16
Het is moeilijk om het hem te vergeven.((( Een mannelijke familielid)))
Ik wil hem nooit zien noch een hand naar hem uitwijken.

01-09-2008, 17:39

Citaat door soekran:
woestijn bloem puik werk

assallamoe alaikom je oegtie soekran

p,s: dat verdient een poentje



Djazaak allah oe gairan

een poentje geef mij maar een meloentje

01-09-2008, 17:40

Citaat door Colonya:
Het is moeilijk om het hem te vergeven.((( Een mannelijke familielid)))
Ik wil hem nooit zien noch een hand naar hem uitwijken.



Het is inderdaad moeilijk. Vooral als iemand niet goed met je heeft gedaan. Zoals je hebt gelezen ben je vrij om iemand te vergeven. Het is alleen beter voor jou als mens. Je gaat dingen uiteindelijk juist loslaten en insallah vergeten.

Knufje!!

01-09-2008, 17:46

Citaat door woestijnbloem:
De profeet Mohammed (Sallalahoe Alayhi Wa Sallam) zei: “Moesa, de zoon van Imraan vroeg eens: ‘ O mijn Heer! Wie is de meest geëerde onder uw dienaren?’ En Hij antwoordde: ‘Degene die vergeeft, zelfs als hij in een positie van macht is’” (Baihaqi)

Je weet waar ik het over heb – al die keren dat je in een discussie raakte met een familielid, een vriend, baas, werknemer, klasgenoot, leraar of wie dan ook. Je weet dat jouw feiten kloppen of dat je onrecht bent aangedaan door een beledigende opmerking, sarcastisch commentaar of grofheid.

En dus kies je ervoor om wrok te koesteren. Je hebt daar tenslotte het recht toe. Niemand zou op deze manier behandeld moeten worden. Waarom zou jij vergeven? Jij bent niet begonnen. Je bent niet degene die de feiten niet op een rijtje heeft.

Waar. Je kunt gelijk hebben. Je kunt die positie van macht hebben zoals genoemd in de hadith hierboven. Maar het vergeven van anderen is, buiten het positieve effect op onze gezondheid (minder stress) en onze geest (1 negatief ding minder om je druk over te maken) een noodzakelijke stap om dichter bij Allah te komen.

Hoe kunnen we hoger op de ladder van spirituele ontwikkeling komen als we bitterheid en boosheid jegens een ander voelen? Hoewel we misschien gelijk hebben; is het het waard onze energie op te offeren aan wrok in plaats van aan groei?

Is het niet vreemd dat we Allahs Vergeving vragen voor onze zonden terwijl we onze vergeving ontzeggen aan degene die ons gekwetst heeft?

Een van de onderscheidende tekenen van Ramadan is vergeving.

De profeet (vzmh) legde in een Hadith uit dat Ramadan een maand is waarvan het begin barmhartigheid is, het midden Vergeving en het einde redding van de Hel. Dit maakt het een uitstekende tijd om Allah om Zijn Vergeving te vragen. Het is ook een geweldige tijd om onze harten te openen en hen te zuiveren van wrok en bitterheid door anderen te vergeven.

Laat ons de resterende dagen van Vergeving deze Ramadan benutten om onze harten te openen voor hen die ons onrecht hebben aangedaan en hen te vergeven zoals wij Allah smeken ons te vergeven.




Vergeven doe je uiteindelijk voor jezelf, je eigen rust, niet voor de ander die jou gekwetst heeft.

01-09-2008, 17:47
Het is moeilijk, heel erg moeilijk.

01-09-2008, 17:54



Citaat door Serendipity_:

Vergeven doe je uiteindelijk voor jezelf, je eigen rust, niet voor de ander die jou gekwetst heeft.


Precies! en weet je raakt daardoor verbitterd en dat is niet goed. Je gaat je anders gedragen en je zal niet meer het oude zijn.

01-09-2008, 18:43
Mijn ma zei laatst precies hetzelfde, ik heb ruzie met een familielid, en mn ma zei het is ramadan vergeef het hem

Maar ik voel me veel beter met de afstand die we nu hebben, ik vind zijn aanwezigheid alleen amar irritant en heb liever dat die niet tegen me praat en voel me dan ook beter want diegene zit alleen maar in mn weg

ben k nu verkeerd wela

01-09-2008, 19:04

Citaat door weet_nie_meer:
Mijn ma zei laatst precies hetzelfde, ik heb ruzie met een familielid, en mn ma zei het is ramadan vergeef het hem

Maar ik voel me veel beter met de afstand die we nu hebben, ik vind zijn aanwezigheid alleen amar irritant en heb liever dat die niet tegen me praat en voel me dan ook beter want diegene zit alleen maar in mn weg

ben k nu verkeerd wela


Nou je kan hem vergeven en als je niet met hem wil omgaan hoef je dat ook niet te doen. Maar je hebt wel vergeven en dat is goed. Als hij jou irriteerd of hij heeft slechte invloed op jou dan hoef je ook niet met hem om te gaan.