Bekijk volle/desktop versie : Aboutalib opvolger Oudkerk



28-01-2004, 22:17
PvdA: Aboutaleb op plek Oudkerk
(Van een verslaggever)

AMSTERDAM - Ahmed Aboutaleb, directeur Maatschappelijke, Economische en Culturele ontwikkeling bij de gemeente Amsterdam, is door de PvdA gevraagd of hij Rob Oudkerk als wethouder wil opvolgen. Vanaf zijn vakantie-adres in Marokko laat Aboutaleb weten 'vereerd' te zijn, maar enkele dagen bedenktijd te hebben gevraagd.

Aboutaleb (42), geboren in Marokko en op zijn vijftiende naar Nederland gekomen, gold als de belangrijkste adviseur van de gevallen Oudkerk. Op het stadhuis houdt hij zich bezig met diens complete portefeuille: sociale zaken, onderwijs, diversiteit en grote-stedenbeleid. Als Aboutaleb wethouder wordt, hoeft hij zich nauwelijks in te werken.

Aboutaleb, al jaren lid van de PvdA, zegt 'overdonderd' te zijn door het verzoek wethouder te worden. Voordat hij reageert, wil hij eerst praten met zijn gezin en enkele vertrouwelingen. ''Ik snap de urgentie, maar ik moet afwegen of ik in het huidige klimaat de overstap van ambtenarij naar politiek wel wil maken.''

Voordat hij naar Amsterdam kwam was Aboutaleb directeur van Forum, het Intituut voor Multiculturele Ontwikkeling in Utrecht. Daarvoor werkte hij onder meer bij het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Sociaal-Economische Raad. Ook was hij voorlichter van de voormalige staatssecretaris Hans Simons en minister Hedy d'Ancona.

Uit de PvdA-fractie heeft tot nu toe alleen Bouwe Olij zich gemeld voor de post van wethouder. Geschikte fractieleden gaan in principe voor kandidaten van buitenaf. Olij is gisteren begonnen met een rondgang langs zijn fractiegenoten en PvdA-wethouders om steun voor zijn kandidatuur te verwerven.

Morgenavond houdt de PvdA-fractie een extra vergadering om te praten over de opvolgingskwestie. Fractievoorzitter Tjalling Halbertsma, die samen met afdelingsvoorzitter Judith Belinfante de kandidatencommissie vormt, gaat ervan uit dat hij volgende week woensdag in de gemeenteraad de nieuwe wethouder kan presenteren.

28-01-2004, 23:16


Leuk voor hem

28-01-2004, 23:22

Citaat:
Origineel gepost door goddeloos
Zou toch een leuke speling van het lot zijn: Oudkerk opgevolgd door een 'k.utmarokkaan'.
DAAROM

Ik zie de krantenkoppen al voor me

31-01-2004, 18:18
Nou, nooit de dag prijzen voor de avond is gevallen ...

Herrema gevraagd voor post Oudkerk

AMSTERDAM - Ook Tjeerd Herrema, stadsdeelbestuurder in Zeeburg, is gevraagd zich kandidaat te stellen voor de opvolging van de Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk. Herrema zei gisteravond zich goed te kunnen voorstellen dat kandidaten een tikje huiverig zijn. ''Iedereen denkt wel even na of er in zijn verleden iets is dat problemen kan geven,'' aldus Herrema, die in Zeeburg belast is met de portefeuille Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting.

Hij noemt zichzelf 'een zeer serieuze' kandidaat. Hij vindt Oudkerks portefeuille, Sociale Zaken en Onderwijs, 'zeer boeiend' en acht zichzelf ook alleszins bekwaam. Eerder deze week werd hij gepolst door PvdA-fractievoorzitter Tjalling Halbertsma. Dit weekeinde worden gesprekken met kandidaten gevoerd.

Herrema beslist morgenavond of hij zich kandidaat zal stellen. Zijn jawoord zal afhangen van de stand van zaken bij de sociale dienst en de nieuwe dienst Werk en Inkomen, zegt hij. ''Daarop wil ik, gezien de huidige politieke situatie, goed zicht hebben.'' Daarmee bedoelt Herrema vooral het tumult dat rond het vertrek van Oudkerk is ontstaan.

Herrema is sinds 1999 bestuurder van stadsdeel Zeeburg. Tot vorig jaar beheerde hij de portefeuille Onderwijs. Voorheen was hij beleidsmedewerker bij de FNV en bestuurslid van onder meer de Sociale Verzekeringsbank.

De PvdA heeft ook Ahmed Aboutaleb gevraagd, nu directeur maatschappelijke, economische en culturele ontwikkeling bij de gemeente. Verder is PvdA-raadslid Bouwe Olij in beeld, maar hij wordt weinig kansrijk geacht. Maandag beslist de fractie.

31-01-2004, 19:48


Het wordt Ahmed.

De beste kandidaat

(hij gaat niet naar de h.oeren )

31-01-2004, 20:07

Citaat:
Origineel gepost door jacko
Weet je het zeker?
Je weet het nooit, de Amsterdamse Raad.... er schijnt niet alleen geouwehoerd te worden....
Geloof me , Jacko

Achie is de beste keus voor Amsterdam.

Het is een "positieve toeval" " dat hij "een Marokkaan" is

31-01-2004, 20:13

Citaat:
Origineel gepost door jacko
Van mij mag ie... Hij praat wel erg eigenwijs...
Als ie maar doet waar hij voor BETAALD WORDT

Daar draait het om.

En het feit dat hij een Marokkaan is, zou eigenlijk anno 2004 in Amsterdam geen noviteit moeten zijn, but that is my humble opinion.