Bekijk volle/desktop versie : Zielig voor Oma, of juist plezierig voor Oma?



29-08-2008, 23:47
Wa Salaam aleikom wa rahmatoe Allahie,

Er is dus iets wat ik al lange tijd wil weten, ik zie wel eens oudere vrouwen. Zouden onze moeders of zelfs onze oma's kunnen zijn. Oudere vrouwen in de supermarkt, op de markt, op straat achter een kinderwagen aanlopen, en soms nog een kindje vast aan de kinderwagen. Zijn vaak oppasmama's (oma's). Op het eerste gezicht ziet het er zielig uit, dan denk ik van die vrouwen zijn moe van het leven hebben veel temara gehad, hard werken, vaak gezin van 5 á 7 kinderen, iedereen is nu groot en het huis uit. En nu is het werk nog niet op, want ze passen op de kids van hun kids. Doen ze dit echt met plezier 3 dagen in de week of meer? Of doen ze dit alleen maar om hun kinderen te plezieren?

Mijn moeder en schoonmoeder zeggen ook altijd, meid ga werken en dump die kleine bij ons. Maar ik vraag me echt af of ik ze een plezier doe. Luiers verschonen, huilende baby, voeden, haar in slaap zien te krijgen etc. Is geen makkie dag in dag uit

Vertel het me wat vinden jullie ervan

29-08-2008, 23:54


Wa'aleikoum salaam wa ra7matouAllahi wa barakatouh,

Ik denk dat ze 't met plezier en misschien met nog meer liefde zouden doen.
Ze zeggen toch altijd dat een kleinkind 'dierbaarder' is .. .Ik geloof ze maar op hun woord.

30-08-2008, 00:06
Stel dat ik in die situatie zou zitten dan zou ik mijn kind. Max 2 dagen per week naar opa en oma brengen. het is heel zwaar om kinderen en vooral baby's te verzorgen. Dat kunnen wij die oude mensen toch niet aandoen. En stel dat je goed verdiend dan moet je het er ook maar voor over hebben om te betalen voor de kinderopvang bij een kinderdagverblijf.
Of anders kun je stoppen met werken om de baby te verzorgen/opvoeden.
Ik heb voor het laatste gekozen. Zodra mijn kinderen zelfstandiger zijn en/of naar school gaan kan ik mijn werk weer oppakken.

30-08-2008, 00:06

Citaat door CoveredDiamond:
Wa'aleikoum salaam wa ra7matouAllahi wa barakatouh,

Ik denk dat ze 't met plezier en misschien met nog meer liefde zouden doen.
Ze zeggen toch altijd dat een kleinkind 'dierbaarder' is .. .Ik geloof ze maar op hun woord.



Dat klopt inderdaad. Me ma zegt ook altijd ik heb me kleindochter meer lief dan me eigen dochter. Daar ben ik alleen maar blij mee elhamdoelilah.
Maar iets in me zegt toch dat ik het ze niet kan aandoen, om hele dagen op te passen. Want ze worden toch geremt door mijn kind om hun eigen dingetjes te doen.

30-08-2008, 00:08



Citaat door Radijsje_:
Stel dat ik in die situatie zou zitten dan zou ik mijn kind. Max 2 dagen per week naar opa en oma brengen. het is heel zwaar om kinderen en vooral baby's te verzorgen. Dat kunnen wij die oude mensen toch niet aandoen. En stel dat je goed verdiend dan moet je het er ook maar voor over hebben om te betalen voor de kinderopvang bij een kinderdagverblijf.
Of anders kun je stoppen met werken om de baby te verzorgen/opvoeden.
Ik heb voor het laatste gekozen. Zodra mijn kinderen zelfstandiger zijn en/of naar school gaan kan ik mijn werk weer oppakken.


Ja ik heb het ook specifiek over baby's. Als kinderen wat ouder zijn, meer begrijpen, zijn ze ook wat zelfstandiger en zal het minder moeilijk zijn voor oma's. Al helemaal als ze naar school gaan.

30-08-2008, 00:11

Citaat door OemTasakourt:
Dat klopt inderdaad. Me ma zegt ook altijd ik heb me kleindochter meer lief dan me eigen dochter. Daar ben ik alleen maar blij mee elhamdoelilah.
Maar iets in me zegt toch dat ik het ze niet kan aandoen, om hele dagen op te passen. Want ze worden toch geremt door mijn kind om hun eigen dingetjes te doen.


De ganse week en hele dagen van 's ochtends tot 's avonds lijkt mijzelf een beetje teveel van het goede ja.

Bespreek het open en duidelijk wat zij het liefste willen en pas jij je daaraan tot in de mate van het mogelijke.. Dan komt het helemaal goed inshaAllah.

30-08-2008, 00:27
mijn moeder vond het altijd geweldig om met de kinderwagen rond te lopen want ze kreeg constant de opmerking over HAAR kinderen en dan mag ze ze corrigeren met;

niiee KLEINkinder

30-08-2008, 00:38

Citaat door noona:
mijn moeder vond het altijd geweldig om met de kinderwagen rond te lopen want ze kreeg constant de opmerking over HAAR kinderen en dan mag ze ze corrigeren met;

niiee KLEINkinder



30-08-2008, 12:42
Mijn ouders zouden niet willen oppassen op kleinkinderen. Ze zijn er fysiek toe niet in staat. Ze vind het leuk voor bezoek, prachtig zelfs maar het zou veel te veel zijn om een aantal dagen op te passen. Bovendien zou ik het zelf niet eens willen. Mijn ouders hebben hun kinderen al opgevoed, zorgen gemaakt etc. Hun zorgen zijn nu voorbij qua opvoeding en ik wil ze niet opzadelen met mijn kinderen waardoor ze weer opnieuw zorgen zouden hebben.

30-08-2008, 18:50
Ik zou mn moeder er geen plezier mee doen denk ik. Mn moeder heeft zelf een druk huishouden met jonge kinderen. Ze zou het wel doen als IK het zou vragen aan dr, maar daar heb ik niet voor gekozen. Als het zo was dat mn moeder niet zo een druk huishouden zou hebben, zou ik het misschien wel gevraagd hebben.