Bekijk volle/desktop versie : Hoe zit het met....



29-08-2008, 22:43
Salaam alikoem warahmatoallah wabarakatoe.


Hoe zit het met het zweren op de koran? Want op iets anders zweren dan Allah is shirk dus verboden. Maar de koran is een eigenschap van Allah dus een deel van Allah soebhanahoe wa ta'ala. Betekent dit dan dat dit toegestaan is?

Niet zomaar praten zonder kennis, barkallaho fiekoem.

wa alikoem salam warahmatoallah wabarakatoe.

29-08-2008, 23:35



Citaat door zuster_S:
Salaam alikoem warahmatoallah wabarakatoe.


Hoe zit het met het zweren op de koran? Want op iets anders zweren dan Allah is shirk dus verboden. Maar de koran is een eigenschap van Allah dus een deel van Allah soebhanahoe wa ta'ala. Betekent dit dan dat dit toegestaan is?

Niet zomaar praten zonder kennis, barkallaho fiekoem.

wa alikoem salam warahmatoallah wabarakatoe.


Wa Aleykoem

Je typt je eigen antwoord, je mag alleen zweren op Allaah, en dus de koran is de woordt van Allaah.

Als ik zweer op de Koran dan zweer ik op Allaah.

Wasssalaam

"Daar de Mushaf het Woord van Allaah Ta'ala is, en de Woorden van Allaah tot Zijn Eigenschappen behoren, is het toegestaan om bij de Mushaf te zweren."

Hoofdstuk: 'Zweren bij de Mushaf'.

"Er is geen probleem in het zweren bij de Qor-aan, omdat Allaah het in werkelijkheid sprak."

Hoofdstuk: 'De regelgeving van het zweren bij iets anders dan Allaah'.

Uit Fatawa al-Aqeeda.


http://www.salafitalk.net/st/viewmessages....m=22&Topic=2150

29-08-2008, 23:41
.

De volgende vraag werd gesteld aan Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah.

Baraka Allahoe Fiekoem, deze luisteraar Alie G.M. vraagt. Degene die zweert op de Moeshaf De Edele Quraan, terwijl hij liegt. Daarna krijgt hij spijt van deze daad, wat staat hem nu te doen ?

De Shayg: Het zweren bij Allah, terwijl je liegt is Haraam. Het is zelfs zo dat sommige geleerden het rekenen als een van de grote zonden, of hij nu op de moeshaf zweert of niet.

Het zweren op de Moeshaf is van de ge?noveerde zaken die niet bekend waren in de tijd van de Profeet Salla Allahoe 'aleehie wassalaam, maar dit is na hem geïnnoveerd. Dus degene die bij Allah zweert, terwijl hij liegt, en of dit nu op de Moeshaf is of niet, dan zondigt hij. En hij heeft zelfs een van de grote zondes gepleegd, (zoals) sommige geleerden van mening zijn. Hij moet berouw (tauwbah) maken, en hij moet spijt hebben van wat er is gebeurd, en hij moet een voornemen hebben om er niet nog een keer in te vervallen in de toekomst. En degene die tauwbah maakt, Allah zal het hem vergeven. Allah De Verhevene zegt: (Interpretatie v/d betekenis)

{Zeg: O mijn dienaren die buitensporig zijn geweest tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is vergeversgezinde, de Meest Barmhachtige}

Dit vers is neergezonden op degene die berouw tonen. Ja

Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah in het programma ''Noer 'ala ad-Darb''

فتاوى نور على الدرب (نصي&#1577 : الجنايا& #1578; ((موقع الشيخ ))
السؤال: بارك الله فيكم هذا المستم&#159 3; على خ. م. يقول من حلف على المصحف القرآن الكريم كاذباً ولكنه أصبح نادماً على ما فعل فماذا يفعل ارجو الافاد&#157 7; حول هذا؟
الجواب

الشيخ: الحلف بالله كاذباً حرام بل عده بعض العلما&#156 9; من كبائر الذنوب سواء حلف على المصحف أم لم يحلف علىالمص& #1581;ف والحلف على المصحف من الأمور البدعي&#157 7; التي لم تكن معروفة في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ولكنها أحدثت فيما بعد فمن حلف بالله كاذباً سواء على المصحف أو بدونه فإنه آثم بل فاعل كبيرة عند بعض العلما&#156 9; فعليه أن يتوب إلى الله فيندم على ما مضى ويعزم على أن لا يعود في المستقب& #1604; ومن تاب تاب الله عليه لقول الله تبارك وتعالى (قُلْ يَا عِبَادِ& #1610;َ الَّذِي& #1606;َ أَسْرَف& #1615;وا عَلَى أَنْفُس& #1616;هِمْ لا تَقْنَط& #1615;وا مِنْ رَحْمَة& #1616; اللَّه&#161 6; إِنَّ اللَّه&#161 4; يَغْفِر& #1615; الذُّنُ& #1608;بَ جَمِيعا& #1611; إِنَّه&#161 5; هُوَ الْغَفُ& #1608;رُ الرَّحِ& #1610;م&#1615 فإن هذه الآية نزلت في التائبي& #1606; نعم.



http://www.sahab.net/sahab/showthrea...hreadid=323838

30-08-2008, 13:02

Citaat door ghorabaa:
.

De volgende vraag werd gesteld aan Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah.

Baraka Allahoe Fiekoem, deze luisteraar Alie G.M. vraagt. Degene die zweert op de Moeshaf De Edele Quraan, terwijl hij liegt. Daarna krijgt hij spijt van deze daad, wat staat hem nu te doen ?

De Shayg: Het zweren bij Allah, terwijl je liegt is Haraam. Het is zelfs zo dat sommige geleerden het rekenen als een van de grote zonden, of hij nu op de moeshaf zweert of niet.

Het zweren op de Moeshaf is van de ge?noveerde zaken die niet bekend waren in de tijd van de Profeet Salla Allahoe 'aleehie wassalaam, maar dit is na hem geïnnoveerd. Dus degene die bij Allah zweert, terwijl hij liegt, en of dit nu op de Moeshaf is of niet, dan zondigt hij. En hij heeft zelfs een van de grote zondes gepleegd, (zoals) sommige geleerden van mening zijn. Hij moet berouw (tauwbah) maken, en hij moet spijt hebben van wat er is gebeurd, en hij moet een voornemen hebben om er niet nog een keer in te vervallen in de toekomst. En degene die tauwbah maakt, Allah zal het hem vergeven. Allah De Verhevene zegt: (Interpretatie v/d betekenis)

{Zeg: O mijn dienaren die buitensporig zijn geweest tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is vergeversgezinde, de Meest Barmhachtige}

Dit vers is neergezonden op degene die berouw tonen. Ja

Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah in het programma ''Noer 'ala ad-Darb''

فتاوى نور على الدرب (نصي&#1577 : الجنايا& #1578; ((موقع الشيخ ))
السؤال: بارك الله فيكم هذا المستم&#159 3; على خ. م. يقول من حلف على المصحف القرآن الكريم كاذباً ولكنه أصبح نادماً على ما فعل فماذا يفعل ارجو الافاد&#157 7; حول هذا؟
الجواب

الشيخ: الحلف بالله كاذباً حرام بل عده بعض العلما&#156 9; من كبائر الذنوب سواء حلف على المصحف أم لم يحلف علىالمص& #1581;ف والحلف على المصحف من الأمور البدعي&#157 7; التي لم تكن معروفة في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ولكنها أحدثت فيما بعد فمن حلف بالله كاذباً سواء على المصحف أو بدونه فإنه آثم بل فاعل كبيرة عند بعض العلما&#156 9; فعليه أن يتوب إلى الله فيندم على ما مضى ويعزم على أن لا يعود في المستقب& #1604; ومن تاب تاب الله عليه لقول الله تبارك وتعالى (قُلْ يَا عِبَادِ& #1610;َ الَّذِي& #1606;َ أَسْرَف& #1615;وا عَلَى أَنْفُس& #1616;هِمْ لا تَقْنَط& #1615;وا مِنْ رَحْمَة& #1616; اللَّه&#161 6; إِنَّ اللَّه&#161 4; يَغْفِر& #1615; الذُّنُ& #1608;بَ جَمِيعا& #1611; إِنَّه&#161 5; هُوَ الْغَفُ& #1608;رُ الرَّحِ& #1610;م&#1615 فإن هذه الآية نزلت في التائبي& #1606; نعم.



http://www.sahab.net/sahab/showthrea...hreadid=323838



Oke jazakillah, maar dat betekent wel dat het een bid´a is toch? (herhaling van jou) Het zweren op de Moeshaf is van de ge?noveerde zaken die niet bekend waren in de tijd van de Profeet Salla Allahoe 'aleehie wassalaam, maar dit is na hem geïnnoveerd.

01-09-2008, 12:38



Citaat door zuster_S:
Oke jazakillah, maar dat betekent wel dat het een bid´a is toch? (herhaling van jou) Het zweren op de Moeshaf is van de ge?noveerde zaken die niet bekend waren in de tijd van de Profeet Salla Allahoe 'aleehie wassalaam, maar dit is na hem geïnnoveerd.
Wa Iyaaki,

Nee bidah kan het niet zijn want dan zou het Haram zijn, want elke Bidah leidt tot de hel.

Het is wel iets wat des tijd niet werd gedaan.

Allaah weet het beste.

wassalaam