.
De volgende vraag werd gesteld aan Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah.
Baraka Allahoe Fiekoem, deze luisteraar Alie G.M. vraagt. Degene die zweert op de Moeshaf De Edele Quraan, terwijl hij liegt. Daarna krijgt hij spijt van deze daad, wat staat hem nu te doen ?
De Shayg: Het zweren bij Allah, terwijl je liegt is Haraam. Het is zelfs zo dat sommige geleerden het rekenen als een van de grote zonden, of hij nu op de moeshaf zweert of niet.
Het zweren op de Moeshaf is van de ge?noveerde zaken die niet bekend waren in de tijd van de Profeet Salla Allahoe 'aleehie wassalaam, maar dit is na hem geïnnoveerd. Dus degene die bij Allah zweert, terwijl hij liegt, en of dit nu op de Moeshaf is of niet, dan zondigt hij. En hij heeft zelfs een van de grote zondes gepleegd, (zoals) sommige geleerden van mening zijn. Hij moet berouw (tauwbah) maken, en hij moet spijt hebben van wat er is gebeurd, en hij moet een voornemen hebben om er niet nog een keer in te vervallen in de toekomst. En degene die tauwbah maakt, Allah zal het hem vergeven. Allah De Verhevene zegt: (Interpretatie v/d betekenis)
{Zeg: O mijn dienaren die buitensporig zijn geweest tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is vergeversgezinde, de Meest Barmhachtige}
Dit vers is neergezonden op degene die berouw tonen. Ja
Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah in het programma ''Noer 'ala ad-Darb''
فتاوى نور على الدرب (نصية : الجنايا& #1578; ((موقع الشيخ ))
السؤال: بارك الله فيكم هذا المستمŸ 3; على خ. م. يقول من حلف على المصحف القرآن الكريم كاذباً ولكنه أصبح نادماً على ما فعل فماذا يفعل ارجو الافاد 7; حول هذا؟
الجواب
الشيخ: الحلف بالله كاذباً حرام بل عده بعض العلماœ 9; من كبائر الذنوب سواء حلف على المصحف أم لم يحلف علىالمص& #1581;ف والحلف على المصحف من الأمور البدعي 7; التي لم تكن معروفة في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ولكنها أحدثت فيما بعد فمن حلف بالله كاذباً سواء على المصحف أو بدونه فإنه آثم بل فاعل كبيرة عند بعض العلماœ 9; فعليه أن يتوب إلى الله فيندم على ما مضى ويعزم على أن لا يعود في المستقب& #1604; ومن تاب تاب الله عليه لقول الله تبارك وتعالى (قُلْ يَا عِبَادِ& #1610;َ الَّذِي& #1606;َ أَسْرَف& #1615;وا عَلَى أَنْفُس& #1616;هِمْ لا تَقْنَط& #1615;وا مِنْ رَحْمَة& #1616; اللَّه¡ 6; إِنَّ اللَّه¡ 4; يَغْفِر& #1615; الذُّنُ& #1608;بَ جَمِيعا& #1611; إِنَّه¡ 5; هُوَ الْغَفُ& #1608;رُ الرَّحِ& #1610;مُ فإن هذه الآية نزلت في التائبي& #1606; نعم.
http://www.sahab.net/sahab/showthrea...hreadid=323838