Bekijk volle/desktop versie : Chabakia recepten.



Pagina's : [1] 2

28-08-2008, 23:16
Ik heb tot nu toe alles gezien. Van bloem chabakia tot chabakia gevuld met amandelspijs. Heeft iemand ook andere recepten van chabakia met foto's. Want ik zie hier niet zo veel.

En nog een vraagje over de bloemchabakia, wie weet waar die vorm te koop is?

29-08-2008, 00:59


als je van belgie bent ?weet ik waar je hem kan halen..

29-08-2008, 12:29
Tpic van DINA ze heerlijk recepten van

29-08-2008, 14:21
de meeste recepten hier kloppen niet!!!!!!! er zijn veel varieteiten van chebakia dat weet ik, maar dan nog!
ik heb ervaring genoeg met chebakia om te weten dat 150 ml azijn , NIET kan!!!!!!! dat had ik her ergens gelezen.

of 2 glazen sesamzaad?????? chebakia is geen vogelvoedsel hoor, al dat zaad? das te veel!

mensen die recepten willen kunnen dit beter vragen aan mama!

29-08-2008, 14:36



Citaat door Fristi:
de meeste recepten hier kloppen niet!!!!!!! er zijn veel varieteiten van chebakia dat weet ik, maar dan nog!
ik heb ervaring genoeg met chebakia om te weten dat 150 ml azijn , NIET kan!!!!!!! dat had ik her ergens gelezen.

of 2 glazen sesamzaad?????? chebakia is geen vogelvoedsel hoor, al dat zaad? das te veel!

mensen die recepten willen kunnen dit beter vragen aan mama!



150 ml is wel te veel ja, . Mijn moeder vindt dat ook altijd zo raar, dan doet ze altijd de helft van ingrediënten. Ook met koekjes etc, dan neemt ze de helft van suiker in gram omdat mijn pa diabetes heeft.


Citaat door dolfijn1977:
Tpic van DINA ze heerlijk recepten van



Kan je mij een link geven aub?


Citaat door noer_amine:
als je van belgie bent ?weet ik waar je hem kan halen..



Nee, gewoon Nederland.

29-08-2008, 14:51
Ja, met alle respect voor de mensen die de moeite nemen om recepten van gebak neer te zetten, meestal klopt het niet. Waarschijnlijk vergetelheid of zo.
standaard vergetelheden: vermelding van bakpoeder of gist. In chebakia MOET gist, bakpoeder hoeft ni mag wel, maar niet andersom.
ik heb recepten gelezen met alleen bakpoeder, dat kan niet, want gefrituurd deeg is altijd met gist, omdat het anders uiteenvalt in de friteuse! Hoeveelheid vetstof. Ik lees heel vaak 250 gram boter op 1kg bloem. Dat is veeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel, chebakia wordt al gefrituurd en dan nog eens zoveel vetstof in die deeg?????? no wayyyyyyyyy ook hier gaat je deeg afbrokkelen en alles behalve lekker krokant worden!

kijk maar na op de recepten en vraag maar na aan jullie mama's, die gaan hetzelfde zeggen als ik!

29-08-2008, 14:55

Citaat door Fristi:
Ja, met alle respect voor de mensen die de moeite nemen om recepten van gebak neer te zetten, meestal klopt het niet. Waarschijnlijk vergetelheid of zo.
standaard vergetelheden: vermelding van bakpoeder of gist. In chebakia MOET gist, bakpoeder hoeft ni mag wel, maar niet andersom.
ik heb recepten gelezen met alleen bakpoeder, dat kan niet, want gefrituurd deeg is altijd met gist, omdat het anders uiteenvalt in de friteuse! Hoeveelheid vetstof. Ik lees heel vaak 250 gram boter op 1kg bloem. Dat is veeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel, chebakia wordt al gefrituurd en dan nog eens zoveel vetstof in die deeg?????? no wayyyyyyyyy ook hier gaat je deeg afbrokkelen en alles behalve lekker krokant worden!

kijk maar na op de recepten en vraag maar na aan jullie mama's, die gaan hetzelfde zeggen als ik!


Mijn moeder doet noooooit veel boter in of suiker. Anders wordt het te plakkerig en heel dik. En dat moet je ook niet hebben als deeg. En soms zitten er ook heeel weinig melk of water in een recept waardoor het deeg gaat kleven.

29-08-2008, 15:02
Ik heb deze gister gemaakt:



Spaghettishebakia





Ingredienten:
500 gr bloem
250 ml lauwwarme melk
2 tl kaneel
1 el anijszaadjes (fijngestampt)
1 tl bakpoeder
125 gr gesmolten boter
Handje gepelde, gebakken en fijngehakte amandelen
Olie om in te frituren
Honing
Pastamachine

Bereiding:
Meng de bloem met de kaneel, anijszaad, bakpoeder en gesmolten boter. Voeg dan de lauwwarme melk beetje bij beetje toe tot je een mooi glad deeg hebt en kneed het goed. Wikkel in plastic folie en laat een kwartier rusten.
Verdeel dan in bollen en dek ze af met plastic. Neem 1 bol en rol die langwerpig uit, maak hem nog platter in de pastamachine (met het gladde stuk). Haal dan door het spaghettigedeelte en leg de slierten op je aanrecht. Knijp steeds om de paar centimeter wat deeg samen en werk zo de hele rij af. Snijd door op de samengeknepen stukken en vorm er een bolletje van (zie eerste foto).
Bak ze in olie (niet te heet) en let op dat ze niet te donker worden...Dompel in warme honing en laat uitlekken. Bestrooien met gehakte amandelen.

29-08-2008, 15:04

Citaat door ellouisa:
Ik heb deze gister gemaakt:



Spaghettishebakia





Ingredienten:
500 gr bloem
250 ml lauwwarme melk
2 tl kaneel
1 el anijszaadjes (fijngestampt)
1 tl bakpoeder
125 gr gesmolten boter
Handje gepelde, gebakken en fijngehakte amandelen
Olie om in te frituren
Honing
Pastamachine

Bereiding:
Meng de bloem met de kaneel, anijszaad, bakpoeder en gesmolten boter. Voeg dan de lauwwarme melk beetje bij beetje toe tot je een mooi glad deeg hebt en kneed het goed. Wikkel in plastic folie en laat een kwartier rusten.
Verdeel dan in bollen en dek ze af met plastic. Neem 1 bol en rol die langwerpig uit, maak hem nog platter in de pastamachine (met het gladde stuk). Haal dan door het spaghettigedeelte en leg de slierten op je aanrecht. Knijp steeds om de paar centimeter wat deeg samen en werk zo de hele rij af. Snijd door op de samengeknepen stukken en vorm er een bolletje van (zie eerste foto).
Bak ze in olie (niet te heet) en let op dat ze niet te donker worden...Dompel in warme honing en laat uitlekken. Bestrooien met gehakte amandelen.


Sokrane! Mama is erg blij. En het ziet er erg goed uit masha Allah. Ik vind ze ook erg lekker, mijn tante maakt ze altijd. En zodra we bij mijn oma zijn is de hele bord leeg.

Heb je nog meer chabakia? Of 7elwa?

29-08-2008, 15:37

Citaat door Noqath_N_Bohber:
Sokrane! Mama is erg blij. En het ziet er erg goed uit masha Allah. Ik vind ze ook erg lekker, mijn tante maakt ze altijd. En zodra we bij mijn oma zijn is de hele bord leeg.

Heb je nog meer chabakia? Of 7elwa?


Thanks en graag gedaan! Ik doe er anijs en kaneel in maar het hoeft niet, dus je kan het ook weglaten...

Ik heb zelf geen eigen shebakiarecepten, ik ga misschien als deze op zijn nog een andere shebakia maken...

7elwa? bedoel je gewoon koekjes? (ik ben nls )

29-08-2008, 16:09

Citaat door ellouisa:
Thanks en graag gedaan! Ik doe er anijs en kaneel in maar het hoeft niet, dus je kan het ook weglaten...

Ik heb zelf geen eigen shebakiarecepten, ik ga misschien als deze op zijn nog een andere shebakia maken...

7elwa? bedoel je gewoon koekjes? (ik ben nls )


Ah oke. Mijn meoder vondt het al raar. Kaneel,

Ah, is goed. Als het goed gelukt is, zou je die dan hier plaatsen? En ja ik bedoelde koekjes, sorry! Ik dacht dat je Marokkaans was, je kan zo goed koken dus ik dcaht gelijk dat je Marokkaans was. Wel goed dat je zo kan koken zeg.

29-08-2008, 16:21

Citaat door Noqath_N_Bohber:
Ah oke. Mijn meoder vondt het al raar. Kaneel,

Ah, is goed. Als het goed gelukt is, zou je die dan hier plaatsen? En ja ik bedoelde koekjes, sorry! Ik dacht dat je Marokkaans was, je kan zo goed koken dus ik dcaht gelijk dat je Marokkaans was. Wel goed dat je zo kan koken zeg.


Jahoor die plaats ik hier wel

Thanks meid! Ik heb wel koekjesrecepten, als je op de link in mn ot klikt en dan naar koekjesrecepten

29-08-2008, 16:26



Citaat door ellouisa:
Jahoor die plaats ik hier wel

Thanks meid! Ik heb wel koekjesrecepten, als je op de link in mn ot klikt en dan naar koekjesrecepten



Aah sokrane! Geweldig,

Is goed I will!

07-09-2008, 14:33
Hey ellouissa,

Heb je ook gemalen amandelen aan het deeg toegevoeg want zo ziet het er wel uit., Ik vroeg het me af want in het recept stond alleeen dat je gehakte amandelen aan het laatste op moet strooien. Ik had het niet gedaan en het deeg zag er gewoon wit uit.

Alvast bedankt voor je antwoord.

07-09-2008, 18:44
Is dat zo, Ellouissa???

Pagina's : [1] 2