Bekijk volle/desktop versie : Een vraagje



28-01-2004, 11:54
Ik heb een vraag over het lot, voorbestemming en eigen wil.


Ik zal mijn vraag stellen aan de hand van een voorbeeld.
Namelijk het volgend:
-Het is voor iedereen al voorbestemd hoe, waar en wanneer men zal sterven.
-Stel dat het mijn lot is dat ik wordt vermoord? Dan is dus al voor iemand anders voorbestemd dat hij/zij een moordenaar zal zijn en dus naar de hel zal gaan (tenminste zo redeneer ik).
-Mijn vraag is dan wat heeft de wil van die persoon er aan kunnen veranderen, er gebeurd tenslotte wat Allah (de verhevene) wil.
-Stel dan dat die persoon zijn hele leven heeft gebeden en een goed mens is geweest. Iemand vermoorden zal niet vergeven worden door Allah (tenzij Hij het wil). Maar even ervan uitgaande van wat er in de Koran staat zal die persoon naar de hel gaan.
-Hetzelfde is als iemand zijn hele leven in een coffeeshop heeft doorgebracht met blowen en drinken en op zijn zeventigste met een schone lei wil beginnen en beslist naar Mekka te gaan. En binnen twee dagen nadat hij terugkomt sterft. Deze persoon is als herboren en zal naar de Hemel gaan. Is dat dan ook al voorbestemd?

Klopt het zoals ik beschreven heb? Want ik begrijp het echt niet. Je kan zeggen dat ik moet berusten in wat Allah wil e.d. maar ik wil het ook begrijpen. Dat maakt het berusten makkelijker.


Ik hoop dat iemand het me op een duidelijke manier kan uitleggen. Alvast bedankt.

28-01-2004, 12:24



Citaat:
Origineel gepost door zinne_dinne_nr1
Ik heb een vraag over het lot, voorbestemming en eigen wil.




-Het is voor iedereen al voorbestemd hoe, waar en wanneer men zal sterven.
Ne3em klopt.



Citaat:

-Stel dat het mijn lot is dat ik wordt vermoord? Dan is dus al voor iemand anders voorbestemd dat hij/zij een moordenaar zal zijn en dus naar de hel zal gaan (tenminste zo redeneer ik).
Akhi, Het kan toch dat de Shaitaan hem heeft gegrepen, influisteringen van de Shaitaan (waswaas)


Citaat:

-Mijn vraag is dan wat heeft de wil van die persoon er aan kunnen veranderen, er gebeurd tenslotte wat Allah (de verhevene) wil.

Influisteringen van de Shaitaan (waswaas)..wallaahu a3lam.




Citaat:

-Stel dan dat die persoon zijn hele leven heeft gebeden en een goed mens is geweest. Iemand vermoorden zal niet vergeven worden door Allah (tenzij Hij het wil). Maar even ervan uitgaande van wat er in de Koran staat zal die persoon naar de hel gaan.
dat is zonde, de Profeet saws zei: de grootste grote zonden: Aaan Allaah deelgenoten toekennen (shirk), Moord, ongehoorzaamheid aan ouders en valse getuigenis.



Citaat:
-Hetzelfde is als iemand zijn hele leven in een coffeeshop heeft doorgebracht met blowen en drinken en op zijn zeventigste met een schone lei wil beginnen en beslist naar Mekka te gaan. En binnen twee dagen nadat hij terugkomt sterft. Deze persoon is als herboren en zal naar de Hemel gaan. Is dat dan ook al voorbestemd?
Wallaahu a3lam of hij het Paradijs in zal gaan, InshaAllaah wel

Allaah swt zegt: [B]Wij hebben hem de weg gewezen, of hij nu dankbaar is of ondankbaar (76:3)


Ik weet is niet duidelijk uitgelegd maarre geir InshaAllaah moge Allaah ons leiden...amien

29-01-2004, 15:39
Bedankt voor je antwoord. Maar welke dingen zijn dan voorbestemd en welke niet.

29-01-2004, 17:45
yaa oegti...

Wallaahu a3lam wat voorbestemd is.

In een overlevering zegt de Profeet saws:

...vervolgens wordt de Engel naar hem gestuurd om de ziel in hem te geven de engel wordt nopgedragen om vier dingen te schrijven:...zijn middelen van bestaan (Rizk) zijn levensduur (adjal) zijn daden (3amal) en of hij gelukkig of ongelukkig zal zijn (sha9iyoen aw sa3ied)

Ik zelf hou mij niet te veel bezig met dit.

Ik geloof in de voorbeschikking van zowel het goede en het slechte.

Ik probeer InshaAllaah zoveel mogelijk goede daden te verrichten zodat Allaah de Verhevene mij het Paradijs schenkt en daar vragen wij elke dag om en voor alle moslims.

Wa Salaam.

01-02-2004, 17:28


wij mensen kunnen nooit alles begrijpen onze denkwijze is maar beperkt.

De mens, of ieder ander schepsel, kan dus niet de grootheid en pracht van het Goddelijk Wezen volledig begrijpen. Echter begrijpt Allah wa Ta3ala de volle reikwijdte en mate van wat zij, of welk ander van Zijn schepselen dan ook kunnen observeren/ beredeneren.

Desondanks vind ik het voorbeeld waar convinced mee kwam van
Sheikh doctor Khalied Al qassem een goed voorbeeld "vertaald" naar onze gedachtengang, zodat je er toch een beetje kunt begrijpen.