Bekijk volle/desktop versie : Morgen vasten...



27-08-2008, 21:12
Ik heb een vraag. Laatst hoorde ik dat je een aantal dagen voor de rammadan niet moet vasten.

Weet iemand hier misschien iets van? En als je de donderdag voor de rammadan vast, bijvoorbeeld morgen. Is dat goed of kun je het beter laten?

Heeft misschien iemand hier een dalil van??

wa salaam oeleikoem

27-08-2008, 22:16


Ik heb dat gisteren nog gelezen. Het is toegestaan om te vasten morgen omdat je intentie is om naar de soennah van de Profeet te streven. Het is wel verboden wanneer je met de intentie vast omdat je niet zeker weet wanneer de Ramadaan valt. Argh ik kan die hadeeth niet meer vinden, maar ik ga mijn best doen.

27-08-2008, 22:42

Citaat door MALING-AAN-JOU:
Ik heb dat gisteren nog gelezen. Het is toegestaan om te vasten morgen omdat je intentie is om naar de soennah van de Profeet te streven. Het is wel verboden wanneer je met de intentie vast omdat je niet zeker weet wanneer de Ramadaan valt. Argh ik kan die hadeeth niet meer vinden, maar ik ga mijn best doen.


Hoe bedoel je met niet zeker weten?

We weten het toch ook niet zeker, kan zondag zijn maar kan ook maandag zijn.

Maar weet je of er een hadith is waarin het wordt afgeraden om een aantal dagen voor de rammdan te vasten??

27-08-2008, 22:47
wat ik weet is dat je 15 dagen voor ramadan niet mag vasten

27-08-2008, 22:47


Kijk. bijvoorbeeld mensen twijfelen tussen de maandag of de dinsdag, het is dus niet toegestaan om een dag extra van te voren gaan vasten omdat je niet zeker weet wanneer de Ramadaan valt.

Nee ik zoek die hadieth voor je op waar het bovenstaande stukje erin wordt bevestigd.

27-08-2008, 22:53

Citaat door Atlas_Mo:
wat ik weet is dat je 15 dagen voor ramadan niet mag vasten



En dit weet je zeker??

Dus morgen inchallah kan ik beter niet vasten??

27-08-2008, 23:11

Citaat door Cormegano1:
En dit weet je zeker??

Dus morgen inchallah kan ik beter niet vasten??



dat je 15 dagen voor de ramadan niet mag vasten heb ik eigl nog nooit gehoord?

het is toch aangeraden om tijdens sha3baan (maand voorafgaand aan de ramadan) te vasten?

Maandag en donderdag is sowieso sounnah om te vasten.

Missch dat iem hier een hadith ofzo hierover kan plaatsen?

27-08-2008, 23:17
Salaam aleikum wa rahmatoulahi wa barakatoe,
Het is even een stuk tekst maar in het laatste deel is het duidelijk dat het beter is om niet te vasten in het tweede deel van de sha'baan. Tenzij je volgens de soennah vast (op maandag en donderdag) of dat je het eerste deel al grotendeels hebt gevast... Gair inch Allah!


'Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn), zei:
" Ik heb de boodschapper van Allah nooit een gehele maand zien vasten behalve in Ramadaan, en ik heb hem nooit veel zien vasten dan hij deed in Sha'baan."
(Overgeleverd door Boekhaarie, 1833; Moesliem, 1956).

Het is tevens overgeleverd dat Oesaamah ibn Zayd (moge Allah tevreden met hen zijn) zei: "Ik zei, 'O boodschapper van Allah, ik zie u niet vasten in een andere maand zoals ik u zie vasten in Sha'baan.' Hij (salla Allaahoe 'aleihi wa sallam) zei, 'Dat is een maand waaraan mensen geen aandacht besteden, tussen Radjab en Ramadaan, en het is een maand waarin de handelingen opgeheven worden naar de Heer der Werelden. Ik hou ervan dat mijn daden opgeheven worden terwijl ik vast.'"
(Overgeleverd door anNasaa-ie, zie Sah'eeh' at-Targhieb wa't-Tarhieb).

Imaam ibn Radjab (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Het vasten in Sha'baan is beter dan het vasten in de Heilige Maanden, en de beste van de vrijwillige vasten zijn die, die het meest dichtbij Ramadhaan zijn, voor of na. De status van deze vastdagen zijn zoals as-Soenan ar-Rawaatieb die verricht worden voor en na verplichte gebeden, en die gebrek in het aantal verplichte gebeden goedmaken. Hetzelfde geldt voor vastdagen die verricht worden voor en na Ramadhaan. Zoals as-Soenan ar-Rawaatib beter zijn dan andere vrijwillige vasten, zo zijn vastdagen (in de maanden) voor en na Ramadhaan beter dan vastdagen op andere tijdstippen."

Imaam Ibn H'adjar (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) verrichtte meer vrijwillige vasten in Sha'baan dan in andere maanden, en hij was gewoon het grootste gedeelte van Sha'baan te vasten."

Een bijkomend voordeel van het vasten in Sha'baan, is dat het een soort van training is voor de vastdagen van Ramadaan, in geval een persoon het moeilijk vindt om te beginnen met vasten wanneer Ramadaan begint; als hij vast in Sha'baan dan zal hij gewend zijn geraakt aan het vasten en zal hij zich sterk en energiek voelen wanneer Ramadaan begint.
Sha'baan is als een introductie op Ramadhaan en het heeft een aantal aspecten die in overeenstemming zijn met Ramadaan, zoals het vasten, het reciteren van de Qor-aan en het geven van liefdadigheid.

Salamah ibn Soehayl zei:
"er werd gezegd "De maand van Sha'baan is de maand van de recitatoren (van de Qor-aan)."
Habieb Ibn Abi Thaabit zei wanneer Sha'baan kwam:
"Dit is de maand van de recitatoren (van de Qor-aan)."
En wanneer Sha'baan kwam begon 'Amr ibn Qays al-Moelaa'i zijn winkel te sluiten en zijn tijd te wijden aan het lezen van de Qor-aan.


Laten we van deze maand de gelegenheid nemen om weer terug te keren naar Allah, door spijt en berouw te tonen voor onze zonden en alle moeite te doen om weg te blijven van slechte plaatsen die een aanleiding kunnen zijn om in zonden te vallen, en door vele goede daden te verrichten, zoals gebeden verrichten, liefdadigheid te geven, Qoraan te lezen, en natuurlijk het belangrijkste, het vasten zoals de profeet salla Allaahoe 'aleihi wa sallam in de maand Sha'baan deed.

Laten we elkaar aansporen en stimuleren om veel dagen van de maand proberen te vasten, zodat we insha Allah dichterbij Allah komen en ons goed zullen kunnen voorbereiden op de maand Ramadan dat over een maand zal beginnen.



-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-



xOpmerking over het vasten na de 1e helft van de maand sha'baan:

Imam an-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zegt in Riyaadh as-Saalih'ien:
"Hoofdstuk over het verbod op het anticiperen van de Ramadhaan door te vasten na de helft van Sha'baan, behalve voor degene die doorgaat met vasten (waarmee hij begonnen is) vóór de helft van de maand, of degene die een regelmatig patroon heeft van vasten, zoals het vasten op maandagen en donderdagen.'

Het is overgeleverd van Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei:
"Wanneer Sha'baan half voorbij is, vast dan niet."
(Overgeleverd door Aboe Dawoed, 3237; at-Tirmidhie, 738 en Ibnoe Maadjah, 1651; geclassificeerd als authentiek door Sheikh al-Albaanie in Sah'ieh'at-Tirmidhie, 590)

Deze h'adieth geeft aan dat het niet toegestaan is om te vasten na de helft van Sha'baan. Er zijn echter ook overleveringen die aangeven dat het toegestaan is om in die periode te vasten. Enkele voorbeelden zijn:

Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei:
"Anticipeer niet op Ramadhaan door één of twee dagen te vasten voor het begint, maar als een man uit gewoonte vast, laat hem dan vasten."
(Overgeleverd door Boekhaarie, 1914; Moesliem, 1082)

Het is tevens overgeleverd dat 'Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn) zei:
"De boodschapper van Allah was gewoon alles van Sha'baan te vasten, hij was gewoon om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen."
(Overgeleverd door Boekhaarie, 1970; Moesliem, 1156).

Imaam Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei:
"De boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) had de gewoonte alles van Sha'baan te vasten, hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) had de gewoonte om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen - de tweede zin geeft een uitleg van de eerste zin, en het geeft (hiermee) aan dat het woord 'alles' de betekenis draagt van 'grootste (gedeelte)'".

Deze overleveringen geven aan dat het toegestaan is om te vasten na de helft van Sha'baan, maar dit is dus enkel toegestaan voor degenen die doorgaan met vasten nadat zij aan het begin van Sha'baan waren begonnen met vasten, tevens is het toegestaan om te vasten voor degenen die een vast patroon hebben in hun vastendagen.

De geleerden van de Shafi'itische wetschool volgden al deze overleveringen en zeiden:
"Het is niet toegestaan om te vasten na de helft van Sha'baan, behalve voor degenen die een gewoonlijk patroon hebben van vasten, of degenen die doorgaan met vasten nadat zij al begonnen waren met vasten aan het begin van de maand."
(Zie al-Madjmoe', 6/399-400; Fath' al-Baari, 4/129)


Sheikh 'Abdoel 'Aziez Ibn baaz (moge Allah hem genadig zijn) werd gevraagd over de h'adieth waarin wordt gesproken over het verbod om na de helft van Sha'baan te vasten. Hij zei:
"Dit is een authentieke h'adieth zoals Sheikh al Albaanie heeft gezegd. Wat hiermee (d.w.z., de h'adieth) bedoeld wordt is dat het niet toegestaan is om te beginnen met vasten na de helft van de maand. Echter, als een persoon bijna de hele maand vast of de hele maand, dan volgt hij de Soennah." (Madjmoe' Fataawa as-Sheikh Ibn Baaz, 15/385).

Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei in zijn commentaar op Riyaadh as-Saalih'ien (3/394): "Zelfs als de h'adieth sah'ieh'is, het verbod erin betekent niet dat dit (d.w.z vasten) haraam is, het is juist enkel afkeurenswaardig, zoals sommige geleerden dit eruit begrepen. Degene die echter de gewoonte heeft om regelmatig te vasten dient te vasten, zelfs als het na de helft van Sha'baan is."

En Allah weet het beste.

27-08-2008, 23:30
djazak Allah ghair Ummi

27-08-2008, 23:46
Dank je wel Ummi.

28-08-2008, 17:29

Citaat door dustismybed:
dat je 15 dagen voor de ramadan niet mag vasten heb ik eigl nog nooit gehoord?

het is toch aangeraden om tijdens sha3baan (maand voorafgaand aan de ramadan) te vasten?

Maandag en donderdag is sowieso sounnah om te vasten.

Missch dat iem hier een hadith ofzo hierover kan plaatsen?



het is aangeraden om een paar dagen van de eerst 15 dagen van cha3ban te vasten en/of 13 14 en 15 van cha3ban

28-08-2008, 18:44

Citaat door Atlas_Mo:
het is aangeraden om een paar dagen van de eerst 15 dagen van cha3ban te vasten en/of 13 14 en 15 van cha3ban



Kun je daar daliel over geven? Dat zou fijn zijn, djazzakAllah...

28-08-2008, 19:23



Citaat door Ummi:
Kun je daar daliel over geven? Dat zou fijn zijn, djazzakAllah...


sorry zuster heb daar geen dalil van, heb het ooit gehoord

28-08-2008, 19:42

Citaat door Atlas_Mo:
sorry zuster heb daar geen dalil van, heb het ooit gehoord


Ik begrijp het broeder. Het stuk dat ik eerder heb geplaatst is op zich duidelijk volgens mij. Eerlijk gezegd heb ik van een aantal marokaanse en turkse zusters gehoord dat de 15e goed is om te vasten. Echter... niemand heeft daliel! Zolang er geen daliel is, wil ik je adviseren om deze zaken ook niet te adviseren.
Gair inch Allah...

28-08-2008, 19:46

Citaat door Ummi:
Ik begrijp het broeder. Het stuk dat ik eerder heb geplaatst is op zich duidelijk volgens mij. Eerlijk gezegd heb ik van een aantal marokaanse en turkse zusters gehoord dat de 15e goed is om te vasten. Echter... niemand heeft daliel! Zolang er geen daliel is, wil ik je adviseren om deze zaken ook niet te adviseren.
Gair inch Allah...


ben het met eens zuster, zal daar rekening mee houden insha Allah

djazaak Allah khairan