Bekijk volle/desktop versie : Waarom opeens al die vragen over make-up enzo?



26-08-2008, 20:58
Assalamoe aleikoum,

De Ramadan staat weer voor de deur insha'Allah.
Overal zien we vragen opduiken over make-up, gel, parfum, cremespoeling, tanden poetsen etc.

Uit deze vragen blijkt een enorme bezorgheid van de moslimjongeren over het vasten en of zij dit wel correct doen.

Maar waarom ontstaat deze bezorgdheid nu pas, zo vlak voor de Ramadan? Het is natuurlijk goed als je je zorgen maakt over het vasten en dat je het zo goed mogelijk wilt doen. Maar denk hier eens over na: het hele jaar draag je make-up en ga je met parfum naar buiten. Maar nu het om het vasten gaat wordt dit opeens een issue? Want dit zijn zaken die eigenlijk los staan van de Ramadan. Gaan in de Ramadan opeens alle regels gelden die je de rest van het jaar negeert?

We moeten bij onszelf te rade gaan en ons afvragen waarom wij alleen in de Ramadan zo bezorgd zijn insha'Allah. En wij moeten oppassen voor hypocrisie. Dat wij niet gaan denken dat als we 1 maandje geen mascara opdoen en daarna vrolijk verder gaan, dat dat normaal is. Het is een teken dat er iets mis is met onze imaan....moge Allah ons hievoor behoeden.

En waarom zoveel vragen stellen over details en uiterlijkheden?
We vragen naar details maar vergeten de hoofdzaken. Want hoevelen van ons kunnen zonder te aarzelen opnoemen wat nou echt het vasten verbreekt? Zijn wij bekend met de basis fiqh van het vasten? En hoevelen laten wel de parfum een maandje staan maar niet het roddelen, luisteren naar muziek, kijken naar vulgaire tv programma's, ongepast contact met jongens etc.

We zouden ons meer zorgen moeten maken of het vasten echt onze taqwa laat toenemen. Of wij na de Ramadan vooruit zijn gegaan in onze imaan, of dat we gelijk weer terugvallen in onze oude gewoontes?

Is de Ramadan voor ons een jaarlijkse break van onze zonden, die inmiddels 'gewoon'zijn geworden.

Of zien wij de Ramadan als een kans om echt berouw te tonen en om voor eens en voor altijd afstand te nemen van onze zondes.

Wat ik hier geschreven is in de eerste plaats gericht aan mijzelf.

Ik wens jullie alvast een goede en gezegende Ramadan toe!

Wassalaam,
zonnetje

27-08-2008, 22:29


Vind ik ook

Omhoog met deze topic

27-08-2008, 22:57
SubhanAllah wa Ta'ala, die vraag kwam net ook in mij op na een paar vragen hier gelezen te hebben over bepaalde onderwerpen. Het enige wat ik kan zeggen is dat onze imaan gewoon te laag is la hawla wala quwatta illa billah!

28-08-2008, 11:07

Citaat door Zonnetje_78:
Assalamoe aleikoum,

De Ramadan staat weer voor de deur insha'Allah.
Overal zien we vragen opduiken over make-up, gel, parfum, cremespoeling, tanden poetsen etc.

Uit deze vragen blijkt een enorme bezorgheid van de moslimjongeren over het vasten en of zij dit wel correct doen.

Maar waarom ontstaat deze bezorgdheid nu pas, zo vlak voor de Ramadan? Het is natuurlijk goed als je je zorgen maakt over het vasten en dat je het zo goed mogelijk wilt doen. Maar denk hier eens over na: het hele jaar draag je make-up en ga je met parfum naar buiten. Maar nu het om het vasten gaat wordt dit opeens een issue? Want dit zijn zaken die eigenlijk los staan van de Ramadan. Gaan in de Ramadan opeens alle regels gelden die je de rest van het jaar negeert?

We moeten bij onszelf te rade gaan en ons afvragen waarom wij alleen in de Ramadan zo bezorgd zijn insha'Allah. En wij moeten oppassen voor hypocrisie. Dat wij niet gaan denken dat als we 1 maandje geen mascara opdoen en daarna vrolijk verder gaan, dat dat normaal is. Het is een teken dat er iets mis is met onze imaan....moge Allah ons hievoor behoeden.

En waarom zoveel vragen stellen over details en uiterlijkheden?
We vragen naar details maar vergeten de hoofdzaken. Want hoevelen van ons kunnen zonder te aarzelen opnoemen wat nou echt het vasten verbreekt? Zijn wij bekend met de basis fiqh van het vasten? En hoevelen laten wel de parfum een maandje staan maar niet het roddelen, luisteren naar muziek, kijken naar vulgaire tv programma's, ongepast contact met jongens etc.

We zouden ons meer zorgen moeten maken of het vasten echt onze taqwa laat toenemen. Of wij na de Ramadan vooruit zijn gegaan in onze imaan, of dat we gelijk weer terugvallen in onze oude gewoontes?

Is de Ramadan voor ons een jaarlijkse break van onze zonden, die inmiddels 'gewoon'zijn geworden.

Of zien wij de Ramadan als een kans om echt berouw te tonen en om voor eens en voor altijd afstand te nemen van onze zondes.

Wat ik hier geschreven is in de eerste plaats gericht aan mijzelf.

Ik wens jullie alvast een goede en gezegende Ramadan toe!

Wassalaam,
zonnetje
dat is pas gesproken sister!!!

28-08-2008, 16:09


Moge Allaah subhanahu wa Ta'Ala ons leiden Ameen

28-08-2008, 23:57
Aah ik ben het helemaal met je mee eeens!
goed gezegd schat!

29-08-2008, 14:20

Citaat door klok:
Ik vind het niet zo gek dat je rond deze tijd (de ramadan) met zulke vragen bezighoud.
het is toch logisch dat je geen dingen doet die het vasten ongeldig maakt. het is normaal dat iemand zich afvraagd of ie wel of niet mag tandenpoetsen of parfum mag opdoen.
er zijn bepaalde dingen die het vasten ongeldig maken.
en aangezien wij niet 365 dagen vasten spelen deze vragen pas een rol als de ramadan in aantocht is.
ik begrijp het wel als bepaalde mensen zich hierover druk maken.
en ja je hebt gelijk als je zegt dat je hele jaar over bepaalde dingen moet nadenken maar de ramadan is een heilige maand en dan probeer je ook meer je best voor te doen.
het is toch ook zo dat er in de ramadan er meer naar de moskee word gegaan om te bidden en er word meer uit Quran gelezen.


Assalamoe aleikoum,

Er is ook niets mis mee om die vragen te stellen. Ik heb ze zelf ook. Het is juist goed om daar bezorgd over te zijn. Maar het moet niet bij die vragen blijven!

Want als je een boek gaat lezen over het vasten dan kom je er al heel snel achter dat er echt maar een paar dingen zijn die het vasten verbreken; opzettelijk eten of drinken, geslachtsgemeenschap, masturbatie,voedende injecties,opzettelijk braken,menstruatiebloed of kraambloed en aderlating ( al hidjaamah)

Die vragen zijn niet verkeerd maar het gaat erom dat je je niet blind staart op die punten en de echte betekenis van de Ramadan vergeet.

Wassalaam,
zonnetje

29-08-2008, 14:32
Moge Allaah subhanahu wa Ta'Ala ons leiden en ons standvastig maken in onze dien.Ameen.

Moge Hij ons kennis en inzicht geven,ons zuiveren van onze zonden en onze harten zuiveren,en ons beschermen tegen onze begeeres.Ameen

Moge Hij ervoor zorgen dat wij ook na de ramadan actief zullen blijven met het vergaren van kennis.Ameen