Bekijk volle/desktop versie : Lucht je hart op!!!



Pagina's : [1] 2

26-01-2004, 21:15
Lucht je hart op!!! (Bericht #)

Salaam zusters,
Ik wil een topic openen waar iedereen zijn hart kan luchten en zijn problemen en zorgen van zich af kan schrijven.
Insch'allah kunnen wij hier elkaar adviseren, waar het nodig is verbaal ondersteunen en ervaringen uitwisselen.
Soms kan het heel goed doen om verschillende meningen te horen (of te lezen!).

Dit zal een serieus topic worden.

Ik zal bij mij beginnen: Ik ben een meid van 24 jaar, 4 jaar getrouwd en werkend. Ons huwelijk is heel goed. Het enigste waar ik zo erg van baal, is de bemoeizucht van zijn familie (met name schoonmoeder).
Voordat wij gingen trouwen was ze erg lief en schattig, maar je meer ik dat mens leer kennen je meer haat (!) ik haar. Het liefst zou ik gewoon helemaal niks met haar te maken hebben. Nou ja, ik kan zo doorgaan wat me allemaal aan haar stoort...maar nu zijn jullie aan de beurt om jullie hart te luchten!

groetjes Nora

26-01-2004, 21:36


ik ben 24 jaar, niet getrouwd, ik ga nog lekker naar school.
ik word alleen moe van sommige familie in marokko, die zeggen dat ik moet stoppen met school en moet gaan trouwen (liefst met een neef natuurlijk)
vakantie in marokko vind ik te gek, maar zij maken het mij soms knap lastig.



next

26-01-2004, 21:46
Laat je vooral niet gek maken door je familieleden, ze bedoelen het niet slecht hoor. Hun weten niet beter...Een meisje hoord gewoon te trouwen en basta. Ga lekker je school afmaken en trek je verder niets aan.
Maak duidelijk hoe belangrijk tegenwoordig (eigenlijk altijd al geweest)
een diploma is en als de tijd komt en Allah (s.w.t.)wil je ook gaat trouwen.

27-01-2004, 11:20
Hai meiden,

Sabghaan Allah, ik dacht er ook aan om mn hartje te luchten over mn schoonfamilie....ik zit in zelfde situatie als maok.

ik ben ook 24, 1 jaar getrouwd....en mijn schoonmoeder heeft volgens mij nog steeds niet door dat haar zoon getrouwd is....ze zit hem nog als de jongen die bij haar in huis woont....bemoeizucht van hier tot tokio. Ik vind dat zij en haar dochters totaal geen respect hebben voor ons huwelijk....en ze bemoeien zich met dingen waar totaal geen recht op hebben, volgens hen wel!!! mijn man is het wel met me eens maar hij zegt dat zn moeder hem altijd ziet als haar zoon...en dat dat gewoon in haar zit. Ik blijf maar tegen de muur aanlopen...en om elke keer erover te gaan klagen bij je man, schiet ook niet op.....

maar zoals ik heb gelezen op andere topics, hebben meerdere meiden daar last van.

27-01-2004, 11:25



Citaat:
Origineel gepost door maghrebgirl20
ik ben 24 jaar, niet getrouwd, ik ga nog lekker naar school.
ik word alleen moe van sommige familie in marokko, die zeggen dat ik moet stoppen met school en moet gaan trouwen (liefst met een neef natuurlijk)
vakantie in marokko vind ik te gek, maar zij maken het mij soms knap lastig.



next
laat ze lekker kletsen zij zijn niet de baas over jou .
laat ze toch met hun eigen leven bemoeien

27-01-2004, 13:17

Citaat:
Origineel gepost door XmaghrabiaX
Hai meiden,

Sabghaan Allah, ik dacht er ook aan om mn hartje te luchten over mn schoonfamilie....ik zit in zelfde situatie als maok.

ik ben ook 24, 1 jaar getrouwd....en mijn schoonmoeder heeft volgens mij nog steeds niet door dat haar zoon getrouwd is....ze zit hem nog als de jongen die bij haar in huis woont....bemoeizucht van hier tot tokio. Ik vind dat zij en haar dochters totaal geen respect hebben voor ons huwelijk....en ze bemoeien zich met dingen waar totaal geen recht op hebben, volgens hen wel!!! mijn man is het wel met me eens maar hij zegt dat zn moeder hem altijd ziet als haar zoon...en dat dat gewoon in haar zit. Ik blijf maar tegen de muur aanlopen...en om elke keer erover te gaan klagen bij je man, schiet ook niet op.....

maar zoals ik heb gelezen op andere topics, hebben meerdere meiden daar last van.
Ach lieverd... ik weet precies wat je bedoeld...een tip van mij, ga niet bij je man over zijn familie klagen...het blijft altijdt zijn famlilie, met hen is hij opgegroeid en het geeft hem geen goed beeld over jou als je slecht over zijn familie praat (dat heb ik met de jaren geleerd...).

Op ten duur ben ik echt helemaal gek geworden van zijn moeder en zussen (5 stuk!)..laat het niet zo ver komen dat je gezondheid onder lijdt. En geloov me, ik heb dingen met hun meegemaakt dat ik bijna rijp was voor het gekkenhuis. En het kan hun niets schelen ook...
Helaas heb ik hier in Nederland verder geen familie en vrienden en dat maakt het voor mij nog moeijliker...mijn man is echt hartstijke lief en aardig en daar heb ik ook helemaal geen problemen mee, maar als het om zijn familie gaat zou hij nooooooooit partij voor me kiezen.
Puuuuh, dat lucht op!

Woon je in de buurt van je schoonouders? Hoe vaak zie je hun? Hoe ga je met hen om?
Zou leuk zijn als we erfaringen met elkaar wisselen kunnen...


27-01-2004, 13:54
Gheir insha Allah, moge Allah jullie nog meer sabr geven, dan dat jullie al hebben :blauwkus:

27-01-2004, 18:01
leg het uit aan je vader, praat er met hem erover en insha Allah zal dan alles goedkomen.

27-01-2004, 18:09
ooow, meskinaaa, en via je moeder?!?!?!

27-01-2004, 18:11

Citaat:
Origineel gepost door maok



Maar je meer ik dat mens leer kennen je meer haat (!) ik haar. Het liefst zou ik gewoon helemaal niks met haar te maken hebben. Nou ja, ik kan zo doorgaan wat me allemaal aan haar stoort...maar nu zijn jullie aan de beurt om jullie hart te luchten!

groetjes Nora
Wallah ik vind dit een schandalige reactie van jou sorry .

Een schoonmoeder behoor je op dezelfde wijze te behandelen als je eigen moeder, hopelijk klinkt dit logisch in jouw oren. Jij kan haar gevoel niet voelen omdat je zelf nog geen zoon hebt die getrouwd is maar geloof mij, wanneer hij getrouwd is dan ga jij je ook anders gedragen tegen je schoondochter. Moeders hebben vaak een gevoel van onmacht wanneer hun zoon uit hun klauwen raakt, een tikkeltje jaloers misschien. En wat ook een belangrijke rol speelt is de generatie-kloof, onze moedertjes willen in hun schoondochter hun eigen spiegelbeeld zien en als dat niet zo is dan raken ze al snel teleurgesteld. Dat bemoeien moet je meer zien als liefde voor haar zoon zoals jouw moeder liefde voor jou heeft, ze kunnen hun kroosten gewoon moeilijk loslaten en wanneer de schoondochter daar niet goed mee overweg kan dan heb je een probleem. Jouw schoonmoeder kan zoiets hebben van "deze snotneus komt net om de hoek kijken en denkt nu gelijk mijn zoon die ik al jaren heb opgevoed in te palmen",. Dat is een vorm van jaloezie die bijna iedere schoonmoeder heeft.

Nogmaals, dit gevoel zul jij pas kunnen begrijpen wanneer jouw zoon getrouwd is. Je moet niet haten maar begrijpen......

ma3a salama,

27-01-2004, 19:38

Citaat:
Origineel gepost door Mister_Ferrari
Wallah ik vind dit een schandalige reactie van jou sorry .

Een schoonmoeder behoor je op dezelfde wijze te behandelen als je eigen moeder, hopelijk klinkt dit logisch in jouw oren. Jij kan haar gevoel niet voelen omdat je zelf nog geen zoon hebt die getrouwd is maar geloof mij, wanneer hij getrouwd is dan ga jij je ook anders gedragen tegen je schoondochter. Moeders hebben vaak een gevoel van onmacht wanneer hun zoon uit hun klauwen raakt, een tikkeltje jaloers misschien. En wat ook een belangrijke rol speelt is de generatie-kloof, onze moedertjes willen in hun schoondochter hun eigen spiegelbeeld zien en als dat niet zo is dan raken ze al snel teleurgesteld. Dat bemoeien moet je meer zien als liefde voor haar zoon zoals jouw moeder liefde voor jou heeft, ze kunnen hun kroosten gewoon moeilijk loslaten en wanneer de schoondochter daar niet goed mee overweg kan dan heb je een probleem. Jouw schoonmoeder kan zoiets hebben van "deze snotneus komt net om de hoek kijken en denkt nu gelijk mijn zoon die ik al jaren heb opgevoed in te palmen",. Dat is een vorm van jaloezie die bijna iedere schoonmoeder heeft.

Nogmaals, dit gevoel zul jij pas kunnen begrijpen wanneer jouw zoon getrouwd is. Je moet niet haten maar begrijpen......

ma3a salama,
Mister ferrari,
Het is allemaal veel ingewikkelder dan het lijkt...ik kan het heel erg goed begrijpen hoe moeijlik het voor sommige moeders kan zijn als in het leven van de zoon een vrouw komt.
Als dit het enigste probleem zou zijn, zou ik makkelijk mee kunnen leven.
Maar er zijn echt heel erge dingen gebeurd (die ik hier niet neer ga zetten) die niet makkelijk te vergeten zijn en waarbij zich bij mij echt een soort haatgevoel heeft ontwikkeld.
Ik heb haar in het begin als mijn eigen moeder gezien, bijzonder omdat mijn eigen moeder ver weg woont, maar helaas heeft zij mij alles ander behandeld als een dochter (lees een stuk vuil). Van een naive, onschuldig meisje heeft zij mij tot een zenuwenbundel gemaakt.

Ik vind niet dat je over me kunt oordelen als je niet de hele omstandigheden kent.

27-01-2004, 19:57

Citaat:
Origineel gepost door lady_mixed
hey

bedankt voor je reactie. dat heb ik jammer genoeg al geprobeerd. in marokko probeerde ik met hem te praten, maar hij zei omdat ze familie zijn wilt hij niet opeens nee gaan zeggen. en dat ze dan slecht contact ofzo zullen hebben. een beetje vaag eigenlijk. maar ik durfde niet meer verder te vragen, want ik rende naar mijn kamer om in tranen uit te barsten. dus dat heeft eignlijk niet geholpen.
Lieve schat, ik hoop dat je vader een goede moslim is.
Het is haraam om een dochter weg te geven zonder haar toestemming!!!

Praat goed met je vader daarover, anders zou je je hele leven spijt van kunnen krijgen.
Leg hem uit dat het jou niet gelukkig zou maken en je vader de verantwording daarvoor zou moeten nemen als het niet goed gaat.
Ik heb een kennis die de wil van haar vader ook niet wilde breken en zo een ''moet''-huwelijk is aangegaan. Nog het zelfde jaar van hun trouwfeest zijn ze gaan scheiden omdat het gewoon niet klikkte.
Nu leeft zij met haar zoon bij de ouders. En wat denk je hoe spijtig haar vader dit allemaal vind, dat hij haar dochter tegen haar wil weg heeft gegeven...
Het moet allemaal niet zo dramatisch aflopen, maar je kunt beter uit eigen wil gaan trouwen.

ps. Kun je niet met je moeder over praten? (althans dat zou ik dan doen!)

Veel sterkte meissie

27-01-2004, 20:32



Citaat:
Origineel gepost door maok
Mister ferrari,
Het is allemaal veel ingewikkelder dan het lijkt...ik kan het heel erg goed begrijpen hoe moeijlik het voor sommige moeders kan zijn als in het leven van de zoon een vrouw komt.
Als dit het enigste probleem zou zijn, zou ik makkelijk mee kunnen leven.
Maar er zijn echt heel erge dingen gebeurd (die ik hier niet neer ga zetten) die niet makkelijk te vergeten zijn en waarbij zich bij mij echt een soort haatgevoel heeft ontwikkeld.
Ik heb haar in het begin als mijn eigen moeder gezien, bijzonder omdat mijn eigen moeder ver weg woont, maar helaas heeft zij mij alles ander behandeld als een dochter (lees een stuk vuil). Van een naive, onschuldig meisje heeft zij mij tot een zenuwenbundel gemaakt.

Ik vind niet dat je over me kunt oordelen als je niet de hele omstandigheden kent.
Ja sorry dat ik te voorbarig reageerde maar ik blijf bij mijn standpunt dat een vrouw haar schoonmoeder ten alle tijden hoort te respecteren. Een schoonmoeder heeft uiteraard ook grenzen, zo mag ze absoluut niet bewust het huwelijk van haar zoon en schoondochter beschadigen.

Communicatieve vaardigheid en mensenkennis helpt heel vaak bij het tot stand brengen van een goede relatie tussen schoondochter, -moeder en schoonzus(sen). Uiteraard is dat verschillend van schoonmoeder tot schoonmoeder. Het valt me meestal op dat vrouwen veel op elkaar letten terwijl een schoonvader en schoonbroer meestal zoiets hebben van "het zal allemaal wel". Hoe komt dat toch eigelijk joh?

27-01-2004, 20:49
Het is idd echt zo dat vrouwen meestal op elkaar letten...misschien zijn het de hormonen?

Haha, Communicatieve vaardigheid en mensenkennis heb je nog niet eens in het marokaanse woordenschat.

ps. Je lijkt wel een expert op het gebied van de schoonmoeder en -dochter relatie te zijn...Heb je erfaringen mee??? laat het ons weten!

27-01-2004, 21:04
Tja, kheb 3 schoonzussen

Nou het komt gewoon omdat ik vaak over ditsoort dingen met mijn moeder praat. Ik ben psycholoog en advocaat thuis hahaha. Ik vind het gewoon interessant om te weten hoe het eigelijk komt dat vrouwen bepaalde dingen zien die wij mannen niet zien of anders gezegd niet op letten. Ik ben zelf nog niet getrouwd en wil een beetje voorbereid zijn in het spel der vrouwen .

Ik weet niet of jij arabisch verstaat maar mijn moeder zegt wel eens "mee 'raf sem del mra gheer el mra" (vrij vertaald) "de sluwheid van een vrouw kent alleen de vrouw"....vrouwen zijn soms echt gek hahaha

Pagina's : [1] 2