Bekijk volle/desktop versie : Waarom staan de Hanafi imams als eerste op voor halala???



22-08-2008, 17:10
Assalaam,

Er was eens een jongen die uit kwaad zei tegen zijn vrouw talaq drie keer, Zijn vrouw dacht dat het afgelopen was hun nikah. Dus ging die jongen naar een imam in den haag. Die imam(hanafi) zei tegen hem je relatie met je vrouw (???) is afgelopen. Om terug te gaan naar haar , moet zij eerst halala doen. ( dus met iemand anders trouwen en gemeenschap hebben en die man moet scheiden van haar). Hij zei tegen die jongen ken je iemand die het wil doen, die jongen zei nee. Toen zei die imam (hanafi uit india) ik ken wel iemand die erg betrouwbaar is. Kom terug na drie maanden en zorg dat je in die drie maanden niets met haar doet, dus geen gemeenschap met haar hebben enz. EN VERTEL HET AAN NIEMAND. Die jongen die zielsveel van zijn vrouw houdt die ging toen bij een andere imam info. halen (ook een hanafie imam die gestudeerd heeft in pakistaan).
Zelfde verhaal alleen deze stond klaar om bij hem thuis te komen en kijken hoe zijn vrouw eruit ziet.

Wie heeft dit ooit meegemaakt in zijn leven? Ik vind persoonlijk dat dit niet bij de islam hoort. O ja, ze zijn samen gebleven, die jongen heeft gezegd dat hij nooit meer zulke mensen gaat geloven. Hij gaat niet meer naar de moskee.

22-08-2008, 17:22


zoek inshallah of die hadith wel sahih is. want ik heb gehoord van een broeder dat da niet de woorden zijn van de profeet maar de woorden van 1 van de sahaba. en het feit dat hij niet naar de moskee om die imaam dat geen goede gedachten. de probleem hebben ze allebei gemaakt de jongen heeft een fout gemaakt dat hij naar iemand gegaan is dat niet bekend staat met kennis. en imaan is niet bevoegd om een fatwa te geven aan mensen als niet niet heeft gestudeerd.

22-08-2008, 17:34

Citaat door athari:
zoek inshallah of die hadith wel sahih is. want ik heb gehoord van een broeder dat da niet de woorden zijn van de profeet maar de woorden van 1 van de sahaba. en het feit dat hij niet naar de moskee om die imaam dat geen goede gedachten. de probleem hebben ze allebei gemaakt de jongen heeft een fout gemaakt dat hij naar iemand gegaan is dat niet bekend staat met kennis. en imaan is niet bevoegd om een fatwa te geven aan mensen als niet niet heeft gestudeerd.


Dat komt omdat die jongen dacht dat die imam alles wist maar hij wist niet dat die imam andere bedoelingen had.Ja die imam die stond gelijk klaar om halala te doen. Hier breekt je hart van.

22-08-2008, 17:35
Ik heb een vraag en insha-Allah kunt u deze beantwoorden. Ik heb 5 maanden geleden mijn vrouw gescheiden. Moge ALLAH mij vergeven, niet conform de voorwaarden, maar ik heb geen 3 maanden wachttijd in acht genomen. Ik wil insha-Allah na veel gedenk weer met haar trouwen en zij ook met mij. Ik ben voor de Nederlandse wet officieel nog getrouwd. De scheiding is in proces maar die mag zo stop gezet worden. Voor de Marokkaanse wet ben ik ook nog getrouwd. Mijn vraag aan u:
Wat moet ik nu precies doen volgens de Islam om haar weer terug te nemen?
Moge ALLAH jullie belonen. Wa salamoehalaykoem

Antwoord

Wanneer een man van zijn vrouw scheidt, dan zijn er een aantal procedures die hij en zij in acht moeten nemen:

De vrouw is verplicht 3 menstruatie periodes in het huis te blijven van haar man. Ze mag het huis niet verlaten, alleen indien nodig. Zoals het doen van boodschappen, indien niemand anders in staat is dit voor haar te doen. Dus het huis mag ze alleen verlaten indien er sprake is van een geldige reden.

Wanneer de man zijn vrouw terug wil nemen in diezelfde periode (3ida), dan mag hij dat doen zonder een nieuwe akte en/of het geven van een bruidschat. Wanneer hij bekent maakt dat hij haar terug wil, of wanneer hij gemeenschap met haar heeft gehad met de intentie om haar terug te nemen, dan is zij weer zijn vrouw. Let op de voorwaarde is dat dit plaatsvindt binnen 3 menstruatie periodes.

Maar wanneer de man "zijn vrouw" terug wil na dat deze periode van 3 mensutruaties, dan is dat alleen mogelijk middels een nieuw huwelijksaanzoek. Dat betekent dat deze man een nieuw huwelijk aangaat en de voorwaarden van het huwelijk moet naleven. Hij moet haar opnieuw vragen of zij terug wil, een bruidschat geven en 2 getuigen moeten aanwezig zijn om het huwelijk te bevestigen. Wanneer dit gebeurt dan is zij weer zijn vrouw.

Bovengenoemde is dus van toepassing op jou broeder. Het feit dat je nog voor de Marokkaanse wet bent getrouwd, zegt weinig. Jullie zijn gescheiden en dienen het boven vermelde na te leven.

En moge Allah jou en jou vrouw een gelukkig leven volgens de Islam schenken. Amien.

Door Aboe Ibrahiem