Bekijk volle/desktop versie : Er is vooruitgang in het Rif-gebergte



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37

22-08-2008, 11:46
Farid Mahrar neemt een klein slokje van zijn muntthee en zegt in zacht Frans: 'De belangrijkste conclusie is: er is vooruitgang.

Dit gebied is er nog niet, maar het is beter dan vier jaar geleden, voor La Catastrophe."

La Catastrophe, zo noemen de bewoners van het Marokkaanse Rif-gebergte de vernietigende aardbeving die de streek trof begin 2004.

Twee dagen na de beving, de doden waren nog nauwelijks geborgen, braken er onlusten uit in het gebied omdat de hulpverlening vanuit de hoofdstad Rabat te lang op zich liet wachten. De Rif-bewoners zagen er wederom een bevestiging in dat Rabat hen liever kwijt dan rijk was. Nu, bijna vijf jaar later, is dat gevoel aan het veranderen.

Farid Mahrar zit in café El Mawaid, in het centrum van het stadje Imzouren. Een levendige, maar stoffige plaats die zwaar werd getroffen in 2004. Ingestorte huizen domineerden het stadsbeeld. Wie nu door Imzouren loopt, ziet nauwelijks meer littekens van de schade. Er staan wel veel nieuwgebouwde huizen.

Ook Mahrar heeft een nieuw huis. Niet in Imzouren, maar in het dorpje Tamassint, zijn woonplaats iets verderop in de bergen. "Mijn oude huis is verwoest door de aardbeving. Maar mijn nieuwe huis heeft stromend water, dus dat is wel een verbetering."

Zo heeft de aardbeving, ondanks alle ellende, wel meer goeds gebracht, zegt Farid El-Khassim. De oud-voorzitter van het Marokkaans Comité Bergen op Zoom was er stom toevallig bij toen de grond schudde in de Rif, de streek waar de meeste Nederlandse Marokkanen vandaan komen. Hij was er voor zijn werk, maar was binnen no-time veranderd in hulpverlener en verslaggever. Live voor de NOS deed hij zijn verhaal.

El-Khassim komt nog vaak in de streek, hij heeft familie wonen in Al Hoceima. "Na de aardbeving is er opeens veel meer aandacht voor Noord-Marokko. Al-Hoceima is er enorm op vooruitgegaan, de infrastructuur in de streek ook. Vroeger kostte het je een halve dag om van Al Hoceima naar Nador, de volgende grote stad te rijden. Nu ligt er een vierbaansweg en kan het in anderhalf uur. Voor de aardbeving waren daar echt geen plannen voor. De koning is nu ook al drie jaar achter elkaar op zomervakantie geweest in Al Hoceima, dus hij heeft er aandacht voor."

Die koning, Mohammed VI, krijgt van meer (Nederlandse) Marokkanen krediet. In tegenstelling tot zijn vader, Hassan II. Die vond het best dat veel Riffijnen naar Europa uitweken op zoek naar een betere toekomst, hij was de onafhankelijke bevolkingsgroep uit de onherbergzame Rif liever kwijt dan rijk. Farid Mahrar: "Het is goed dat de koning hier vaak komt."

Ook West-Brabant droeg en draagt een steentje bij aan de wederopbouw van de Rif. Direct na de beving werd in vrijwel elke West-Brabantse moskee geld ingezameld voor noodhulp.

Vanuit Bergen op Zoom ging 10.500 euro naar Al Hoceima. Dat geld kwam overigens niet alleen van moskee-gangers. "De basisschool Mohammed V was bij de aardbeving zwaar beschadigd geraakt. We hebben bijgedragen aan de reparatie", zegt Peer Muntz, een van de Bergse initiatiefnemers van toen. "Het geld dat over was, hebben we besteed aan schoolboeken voor kinderen in bergdorpen. Dat deel van het project loopt nu overigens nog steeds. Jaarlijks gaat er nog geld vanuit Bergen naar de Rif."

Daarnaast gaat er veel geld van Brabantse Marokkanen naar het gebied: ze laten er nieuwe huizen bouwen waar ze in de zomervakantie terecht kunnen. Ook dat kan een reden zijn voor de interesse die de overheid nu in het gebied toont. De staat wil het geld dat de overzeese landgenoten investeren in hun vaderland niet graag mislopen.

Maar er is ook kritiek. Hier en daar, in kleine dorpjes als Tamassint en Ait-Kamara, woont nog een enkele familie in een noodwoning of een tent naast hun verwoeste huis.

Mahrar: "Alle interesse voor het gebied is goed, maar je merkt dat de meeste aandacht uitgaat naar de steden. Terwijl de dorpen ook de verantwoordelijkheid van de staat zijn."

El Khassim: "Na de beving heeft iedereen 3000 euro en beton van de staat gehad om een nieuw huis te bouwen. De mensen die nu nog in een tent of een noodvoorziening wonen, hebben daar geen genoegen mee genomen. Ik vind het persoonlijk geen taak van de overheid om huizen opnieuw te bouwen."

Toch heeft de Rif nog een lange weg te gaan. Kuststad Al Hoceima mag in de zomer dan de uitstraling hebben van een Spaans Costaresort, wie er vanuit Tanger of Rabat wil komen, moet nog steeds urenlang over een bergweg slingeren, aldus Bndestem.nl.

Voor de bewoners van die bergen is het vaak nog armoe troef. Stromend water ontbreekt in veel dorpen. Kinderen halen elke dag op ezels tonnen drinkwater bij het dichtstbijzijnde tappunt. Ze proberen wat geld te verdienen door langs de kant van de weg automobilisten te verleiden wat kruiden of vruchten te kopen. Andere Riffijnen storten zich op het verbouwen van hasj, een grote inkomstenbron in het gebied.

"Er zijn hier geen grote bedrijven waar je kunt werken", zegt een jonge Belgische Marokkaan in de schaduw van een klein winkeltje langs de kant van de weg in het gehucht Ait-Kamara, niet veel meer dan een kruispunt van wegen. "De mensen hier moeten leven van winkeltjes als dit, met de verkoop van wat blikjes cola en potjes olijven." Zelf ontvluchtte hij de armoede van Ait-Kamara, woonde een paar jaar in Nederland en leeft, illegaal, in België. Hij is nu terug om zijn familie te bezoeken. "In België is het niet makkelijk, maar het is moeilijk om te zien hoe het leven hier is. De mensen hebben het echt moeilijk."

Farid Mahrar bevestigt dat. "Maar toch: het leven is hier nu beter dan voor 2004, beter dan voor La Catastrophe."

http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=11410

22-08-2008, 13:38


Er is zeker een verbetering, Alhamdulilah. Het kan altijd beter, maar stap voor stap. Een kind leert immers eerst ook kruipen alvorens het gaat lopen.

Ik ben er al 2 jaar niet geweest, InshaAllaah volgende zomer. Kan niet wachten!

22-08-2008, 13:44
Ik ben dit jaar zelf ook niet geweest, maar heb van mijn moeder en tante's gehoord dat het in Alhoceima echt veranderd is. Vooral Parkie 'n Chita schijnt erg mooi te zijn geworden.

22-08-2008, 13:47
Ben zelf niet van de riff, maar goed om te lezen dat er vooruitgang is.


22-08-2008, 14:21



Citaat door Redactie:
Al-Hoceima is er enorm op vooruitgegaan, de infrastructuur in de streek ook. Vroeger kostte het je een halve dag om van Al Hoceima naar Nador, de volgende grote stad te rijden. Nu ligt er een vierbaansweg en kan het in anderhalf uur.

De koning is nu ook al drie jaar achter elkaar op zomervakantie geweest in Al Hoceima, dus hij heeft er aandacht voor."



heeft die man écht zó'n brede weg nodig dan, of vond ie een halve dag rijden te lang?

22-08-2008, 14:27
Rif kan altijd duizend keer beter..als het meeste geld van ons en voornamelijk van Nador niet naar die vieze gearabiseerde steden ging.

22-08-2008, 14:50
Nee, er is geen vierbaanse weg, dat is vette bla. Maar ze hebben de wegen wel beter gemaakt.

Jongens, niet zo zeuren, het gaat de goede kant op, laten we hoop hebben en niet zo negatief altijd.

22-08-2008, 15:06

Citaat door Ayt_Wayegher:
het is maar net hoe je het ziet... tot nu toe is er geen enkel fabriek gebouwd daar, twee gevangenen zijn omgekomen door de slechte omstandigheden en omdat de directuer van de gevangenis schijt heeft aan zn werk omdat hij in zn eigen stad wilde werken...
de miljoenen euros die zijn gedoneerd zijn spoorloos terwijl mensen nog steeds in tenten wonen. het wegsluizen van geld uit de bank richting andere steden gaat nog steeds door.. elmohim ik kan uren doorgaan...


maar sommige onwetenden zijn heel blij met de parki... die shab algariej hebben dan een plek waar ze de chikies kunnen hosselen... daarom zijn ze blij... simplistischer kan het niet...

en nog een grap die ik vaak hoor... de koning is drie keer naar alhoceima geweest.... jah en dan??? wat heeft die koning gedaan dan? het is ons belasting geld waarmee wordt geinvesteerd en niet zn geld... wij zijn het die met onze belastinggeld zijn paleizen onderhouden terwijl onze
stadgenoten in tenten wonen


hmmmm de gevangenissen in marakech en casablanca zijn net als 5 sterren hotels in marokko sterven inderdaad veel gevangene meestal zegt men hartaanval ja dat krijg je als ze elke dag naar de mcdonalds gaan kijk om eerlijk te zijn ik ben het absoluut met je eens dat het geld niet eerlijk verdeeld wordt, maar dat geld voor heel marokko en je zegt zelf het is de geld van de marokkanen uit nederland , dan vraag ik me af waarom de marokkanen vanuit nederland hun geld naar de marokkaanse banken sturen, zwitserland is toch ook een optie . oh ja ik kan nog een verhaal herinneren gebaseerd op een waargebeurde verhaal allah sobhanahoethala zei mensen jullie mogen niet op een zaterdag gaan vissen, wat deden ze ze gooide een net en de volgende morgen (zondag) zat ergenoeg vis in, lekker slim he

2 can play that game marokkaanse banken en de marokkanen uit buitenland

22-08-2008, 15:12

Citaat door WhoCares:
Rif kan altijd duizend keer beter..als het meeste geld van ons en voornamelijk van Nador niet naar die vieze gearabiseerde steden ging.


luister dit is echt de waarheid en ik zeg walah, weet je hoeveel marokkaanse meiden nu trouwen met niet marokkanen, het neemt gigantische toe. de marokkaanse arabiche en berberse meiden uit het zuiden trouwen met egyptenaren, tunesiers en berberse meiden uit het noorden vooral met turken. walah het neemt zo toe en vooral rotterdam spant de kroon en ze gaan allemaal later een huis kopen in cairo en istanbul.

en jullie maken zich druk om imazighen en arabieren

het zal me niks verbazen dat jij later met een turk gaat trouwen en zegt viva turkije en tarkan

en nee ik ben een touragh en wij zijn bijna uitgestorven maar we trouwen alleen met touraghs

22-08-2008, 15:14

Citaat door Ayt_Wayegher:
het is maar net hoe je het ziet... tot nu toe is er geen enkel fabriek gebouwd daar, twee gevangenen zijn omgekomen door de slechte omstandigheden en omdat de directuer van de gevangenis schijt heeft aan zn werk omdat hij in zn eigen stad wilde werken...
de miljoenen euros die zijn gedoneerd zijn spoorloos terwijl mensen nog steeds in tenten wonen. het wegsluizen van geld uit de bank richting andere steden gaat nog steeds door.. elmohim ik kan uren doorgaan...


maar sommige onwetenden zijn heel blij met de parki... die shab algariej hebben dan een plek waar ze de chikies kunnen hosselen... daarom zijn ze blij... simplistischer kan het niet...

en nog een grap die ik vaak hoor... de koning is drie keer naar alhoceima geweest.... jah en dan??? wat heeft die koning gedaan dan? het is ons belasting geld waarmee wordt geinvesteerd en niet zn geld... wij zijn het die met onze belastinggeld zijn paleizen onderhouden terwijl onze stadgenoten in tenten wonen


algerijnen die komen nu ook naar marokko toe shab rai

22-08-2008, 15:15

Citaat door WhoCares:
Rif kan altijd duizend keer beter..als het meeste geld van ons en voornamelijk van Nador niet naar die vieze gearabiseerde steden ging.




jullie riffies zijn nooit tevreden miezerige mensen , dat is niet dat kan beter waarom is dat niet zo bla bla bla



ps.

iemand moet jou echt verkrachten

22-08-2008, 15:27

Citaat door labyrinth:
. oh ja ik kan nog een verhaal herinneren gebaseerd op een waargebeurde verhaal allah sobhanahoethala zei mensen jullie mogen niet op een zaterdag gaan vissen, wat deden ze ze gooide een net en de volgende morgen (zondag) zat ergenoeg vis in, lekker slim he



Dit was naar de joden gericht. En omdat de joden bekend staan als een koppige volk, dat altijd haar zin wil doordrijven, hadden zij dit gedaan. En dit heeft vele joden naar hun ondergang geleid. Evenals toen zij Allaah vroegen om een nieuwe profeet te zenden, en Allaah Mohammed vrede zij met hem gestuurd had en de joden uit koppigheid en afgunst, mohammed te weigeren aan te nemen als profeet omdat hij niet uit hun midden kwam, maar een arabier was, terwijl zij WISTEN dat het een door Allaah gestuurde profeet was.

22-08-2008, 15:33



Citaat door Dezelfde:
heeft die man écht zó'n brede weg nodig dan, of vond ie een halve dag rijden te lang?


Hij hoefde die weg echt niet voor zijn komst aan te leggen.

Heeft helicopters zo groot als villa's

Ja, ook van belastingcentjes en bedrijven die netals shell en andere Koninkelijke bedrijven hun voorrecht hebben verkregen in Europa.

Als je mensen de boel laat runnen hadden ze alleen hun zakken gevuld en geen zak uitgevoerd voor anderen.

Kijk maar naar de hashbaronnen, creeeren alleen waar ze meer mee kunnen maken. Wat interesseert hen de boeren die voor hun de gewassen verbouwen

Meestal is het nog familie ook. Van je familie moet je het hebben

22-08-2008, 15:35

Citaat door WhoCares:
Rif kan altijd duizend keer beter..als het meeste geld van ons en voornamelijk van Nador niet naar die vieze gearabiseerde steden ging.


Welk geld? Bedoel je van de hash baronnen, die kijken niet naar het feit dat men nog op ezels water moet halen of dat je geen stroom kunt opwekken in je gehucht in de middle of know were

The don't care, netals hoe je jezelf noemt

22-08-2008, 15:39

Citaat door Bullit_:
Nee, er is geen vierbaanse weg, dat is vette bla. Maar ze hebben de wegen wel beter gemaakt.

Jongens, niet zo zeuren, het gaat de goede kant op, laten we hoop hebben en niet zo negatief altijd.


2 om 2 is zeker geen 4 baans, maar ach beter dan zigzaggen door bergen op 1 richting verkeerswegen.

Hoop is het enige wat telt en eigen inbreng ipv zeuren.

Hoeveel steken hun hand uit als ze opvakantie zijn? Neen, dan is het een moment om alle remmen los te laten en mensen de ogen uit te steken.

En uitteraard commentaar leveren.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37