Bekijk volle/desktop versie : Harcha uit boek van Rachida Amhouche mislukt!



Pagina's : [1] 2

21-08-2008, 14:12
salam aleikom,

he dames ik heb het boekje van rachida amhouche en daar staat die harcha in maar die van mij mislukken klopt het wel dat er in 250 gram smida 1 hele zakje bakpoeder moet is erg veel naar mijn gevoel brokkelt mijn harcha daarom meteen af, wie heft een idee

21-08-2008, 15:41


hallo

Volgens mij is een zakje bak poeder wel te veel , meestal gebruik ik 1 theelepeltje.

groetjes

21-08-2008, 15:47
Marokaanse bakpoeder is kleiner dan die van nl er zit maar 1 thlp inhoud in ,
en daar zou het ook niet van komen het brokkelen zou alleen te dik worden
een x aan het bakken.
Brokkelen komt door of te weinig vocht dus te droog of te veel vocht.
Bij te veel vocht moet je de deeg laten rusten tot als het deze opneemt en je er balletjes van kan vormen .

21-08-2008, 15:52
ik heb denk ik te veel bakpoeder gedaan dan want nl bakpoeder is erg veel, voor smida van 250 gram dus voortaan zal ik het verminderen en wat je zegt msischienheb ik te veel boter gedaan dus dan zal ik dat ook even minderen

heb jij dan een recept van harcha die wel alttijd lukt!

21-08-2008, 17:36



Citaat door chebba1940:
ik heb denk ik te veel bakpoeder gedaan dan want nl bakpoeder is erg veel, voor smida van 250 gram dus voortaan zal ik het verminderen en wat je zegt msischienheb ik te veel boter gedaan dus dan zal ik dat ook even minderen

heb jij dan een recept van harcha die wel alttijd lukt!
met Maismeel
http://shaziaa.actieforum.com/cuisine-f6/harsha-van-maismeel-botereieren-t162.htm

met griesmeel

http://shaziaa.actieforum.com/cuisine-f6/harsa-griesmeelbrood-t136.htm#234

21-08-2008, 17:48
bij mij is die de eerste keer ook mislukt en heb het recept zelf aangepast de 2e keer.

wat ik nu doe is het volgende :
ipv 1 bakpoeder maar 1 theelepeltje gebruiken

tevens gebruik ik minder boter ipv 150 gram gebruik ik nog maar 50 gram

en om die 100 gram boter die ik er minder in doe voeg ik er extra melk bij.

sinds ik dit doe lukken ze me wel alhamdulilah

21-08-2008, 18:04
wat je nodig hebt:

500 gram smida
1 thee lepel zout
1 thee lepel bakpoeder
3 volle eetleps bona
2 eetlepels suiker
2 eetlepels honing
ongveer 200ml lauw water.

doe je eerst smida, zout, suiker en bakpoeder toe, goed mengen.
ten tweede voeg boter en honing toe en goed mengen...
daarna voeg je water toe beetje bij beetje zodat je een bal kunt maken....

bestrooi wat extra smida op aanrecht en legt de bal op maak je de plat...en bak ze.....

bij mij lukt altijd en smaakt heeeeeeeeeeeeeeerlijk!! das recept van mn moeder.

21-08-2008, 18:23


ik doe maar de helf van de boter en van de bakpoeder een koffielepel

21-08-2008, 20:16
oke ja klopt die heb ik dat boekje! en daar staat hele bakpoeder en 100 gram boter dus ik doe gewoon voortan 1 lepel en 50 gram boter kijken of het dan lukt en die vanilie suiker vind ik er net echt in smaken

22-08-2008, 19:42
Ik doe er helemaal geen bakpoeder in. Ik doe er een flinke scheut olijfolie in en dat doe ik met de hand door elkaar met griesmeel (fijn of grof), dan doe ik er wat zout bij en een theelepetje suiker in. En als laatst doe ik er een eetlepel boter bij. Safi....

Maar voor diegene die harsha met bakpoeder/gist gebruiken....laten jullie harsha gisten??

22-08-2008, 19:50

Citaat door Bounty78:
Ik doe er helemaal geen bakpoeder in. Ik doe er een flinke scheut olijfolie in en dat doe ik met de hand door elkaar met griesmeel (fijn of grof), dan doe ik er wat zout bij en een theelepetje suiker in. En als laatst doe ik er een eetlepel boter bij. Safi....

Maar voor diegene die harsha met bakpoeder/gist gebruiken....laten jullie harsha gisten??


Je laat alleen iets gisten waar je gist in hebt gedaan. Bakpoeder werkt anders, dat moet je na toevoeging zo snel mogelijk verwerken.

22-08-2008, 20:02
Rachida zit in Marokko dus zij gebruikt Marokkaanse bakproducten en die zijn niet hetzelfde als wij hier hebben.

Je moet er dus altijd rekening mee houden vooral met het bloem en de bakpoeder want die zijn niet hetzelfde als die van ons.

22-08-2008, 20:27


oke prima bedankt!

22-08-2008, 20:46

Citaat door Bumbabeloe:
Rachida zit in Marokko dus zij gebruikt Marokkaanse bakproducten en die zijn niet hetzelfde als wij hier hebben.

Je moet er dus altijd rekening mee houden vooral met het bloem en de bakpoeder want die zijn niet hetzelfde als die van ons.


In wat voor zin verschilt het bloem?

23-08-2008, 20:59

Citaat door City_Sister:
In wat voor zin verschilt het bloem?


Qua vochtigheid. Sommige soorten bloem hebben meer vocht nodig dan andere soorten bloem.

Pagina's : [1] 2