Aboel_Abbaas
19-08-2008, 20:27
In de Naam van Allaah de Barmhartigste de Genadevolste
Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe
Wat we de laatste tijd vaak zien en horen, is dat wanneer een persoon wordt bekritiseerd om zijn valsheden, zeg een persoon die hem dan verdedigt: Hij heeft toch ook goede punten, waarom noem je zijn goede punten niet op, en wel zijn slechte punten ?
In de onderstaande artikelen maken 2 van de grootste geleerden van deze tijd, Shaych Al-Albaani (rahiemehoellaah) en Shaych Ibn Baaz (rahiemehoellaah), wat het standpunt van Ahloul Soennah is ten opzichte van dit vraagstuk.
Allaah Tabaaraka Wa Ta'alaa zegt in Soera Al-Maa-ieda:
O Jullie die geloven! Weest standvastig voor Allaah als rechtvaardige getuigen. En laat de haat van een volk jullie er niet toe brengen om niet rechtvaardig te wezen. Weest rechtvaardig, dat is het dichts bij Taqwaa. En vreest Allaah, voorwaar Allaah weet wat jullie doen.
Shaych Al-Albaani (rahiemehoellaah) over Al-Bied’ah Al-Moewazanaah:
Bron: Inleiding van het boek: an-Nasr al-aziez 'ala ar-Radd al-wadjiez van Shaych Rabee' wat een weerlegging is op Abder-Rahmaan Abdel-Khalieq Hadaahoe Allah.
Daarna werd er aan de Shaych (rahiemehoellaah) gevraagd over dit onderwerp (Bied’ah Al-Moewazanaah) en hij antwoordde:
Wat we tegenwoordig zien in discussies tussen vele individuen over deze nieuwe Bied’ah die ook wel “Al-Moewazanaah” wordt genoemd:
Ik zeg: Wanneer men een historische biografie schrijft is het noodzakelijk dat wanneer men kritiek uit zowel de goede als de slechte punten opnoemt. Maar wanneer de bedoeling van zo een biografie is om de mensen te waarschuwen en vooral de gewone mensen die geen kennis hebben van zo een persoon en zijn fouten (dan hoeft men de goede punten niet op te noemen); Het kan zelfs zo zijn dat de man een goede en acceptabele reputatie heeft bij de gewone mensen. Maar hij verstopt dan zijn slechte geloofsleer of slechte gewoontes. Dus dit gewone volk weet niets over deze man….In zo een situatie wordt deze Bied’ah welke de naam “Al-Moewazaah” heeft gekregen niet aangenomen. Dit is omdat de bedoeling hier het adviseren is en niet een veelomvattende en volledige biografie weer te geven. En degene die de Siera en de Soennah heeft bestudeerd die twijfelt niet over de valsheid van deze geïnnoveerde stelregel welke “Al-Moewazaanah” is.
Dit is omdat we in tientallen teksten van de Hadeeths van de Profeet - Salla Allahoe ‘Aleehie wassalaam – vinden dat hij de slechte punten opnoemt van een persoon in een situatie dat het behoort tot het adviseren. En het is niet nodig dat heel de biografie van de persoon wordt opgenoemd, omdat de mensen worden geadviseerd voor hem. En de Hadeeths in deze beschouwing zijn er vele, om ze allemaal op te noemen. Maar het kan geen kwaad als we er één of meerder voorbeelden zouden geven, voor zover de tijd dat toelaat.
En het tweede voorbeeld (Ik het eerste voorbeeld weggelaten) voor vanavond over dit onderwerp is: Dat er een vrouw naar de Profeet – Salla Allahoe ‘Aleehie wassalaam – kwam en zei: “O Boodschapper van Allah: Aboe Jahm en Moe’awieyah zijn naar me toe gekomen om “mijn hand te vragen” Het is bekend dat beide personen van de vrienden van de Profeet waren, en de vrouw is door beide gevraagd, dus de Profeet Salla Allahoe ‘Aleehie wassalaam zei: Wat betreft Moe’aawieyah dat is een arme man, en wat betreft Aboe Jahm hij slaat veel (is niet letterlijk vertaald, maar daar komt het op neer, en dit is het juiste Insh Allah.) We zien hier dus dat de Profeet alleen de slechte punten van de personen noemde en niet de goede punten.
Stuk overgeslagen….(hij legt in het overgeslagen stuk uit, dat met de bovenstaande hadeeth over de Aboe Jahm veel slaat, andere het ook hebben uitgelegd dat hij veel reist, maar dat de eerste mening de juiste is Insh Allah, aldus Shaych Al-Albaani)
Wat voor ons nu belangrijk is, is dat de Profeet Salla Allahoe ‘Aleehie wassalaam de slechte punten opnoemde van de twee (metgezellen) en hij noemde niet hun goede punten op, zoals dat ze in Allah en Zijn Boodschapper geloven, en dat ze Allah en Zijn Boodschapper gehoorzamen etc.
En vertel hierover en er schuilt hier geen kwaads in. Het is namelijk zo dat wanneer de Geleerden over de verzen en de Hadieth spraken die betrekking hebben tot het verbod van roddelen, hebben zij het niet gelaten om te verduidelijken aan de Oemmah dat niet elke roddel Haraam is, en sommige Geleerden hebben dit (dat niet elke roddel Haraam is) verzameld in twee gedichtverzen:
القدح ليـــس بغيبة في ستة xxx متـــــ& #1592;لم ومعرِّ  1; ومحذر
ومجاهر فسقاً ومستفت ومن xxx طلب الإعان 7; في إزالة منكر
(In dit gedicht wordt 6 punten genoemd waarbij het toegestaan is om over een andere te spreken, onder andere diegene die onrecht wordt aangedaan, en ook het waarschuwen voor een persoon en zijn fouten)
En de hadieth die deze zes aspecten uitlegt die worden weergegeven in dit gedicht, is een lange hadieth. Wat echter belangrijk is en betrekking heeft tot deze vraag zeg ik ter afsluiting van het antwoord: