Bekijk volle/desktop versie : is donor zyn haram ???



Pagina's : [1] 2 3

25-01-2004, 11:59
salaam mensen

ik had een vraagje waar ik mee zat en alleen als je het zeker weet moetje reageren

is donor zyn haram??

de helft zegt dat het wel zo is en de helft ook weer niet ik hoop dat ik nu wel een antwoord kryg en het liefst het correcte antwoord

en iedereen is er zo zeker van dat het wel of niet haram is want ik had ook gezien dat er in een boekje stond dat het juist goed is en dat je dan hasanat krygt maar een ander boekje stond dat het strak verboden was

wie o wie kan me helpen ??

doeidoei (k) (k) amirtje

25-01-2004, 13:11


Die hadith is ook niet echt duidelijk...

25-01-2004, 15:59
donor is niet haram is toegestaan

kisses

25-01-2004, 19:47

Citaat:
Origineel gepost door kisses
donor is niet haram is toegestaan

kisses
Wa Salaam Oegt...

Weet dat het moment dat jij zegt dat iets "Haram" is.. jij de verantwoordelijkheid op je draagt.... Als zij jou advies aanneemt zal zij dat doorgeven aan anderen... dan is het zo dat over tien jaar wel tig mensen jou advies hebben aangenomen... En als je geen gelijk zou hebben... Dan draag jij de verantwoording van al die mensen...

Let dus als je naseeha wilt geven lieve zuster... je daar een Daliel (bewijs) bij geeft....
Voel je niet aangevallen... Geef je slechts een gratis advies

Ma3a Salaam...

25-01-2004, 21:04


Zij zegt nu dat het niet haram is...
Maar dat geldt ook daarvoor...

26-01-2004, 14:55
[QUOTE]Origineel gepost door Mujahida_19
[B]Assalaamoe 3eleykoem Wara7 Matoe Allahoe Zuster,

Dit is een onderwerp dat onderzocht is door het islamitisch comittee van jurisprudentie.De volgende uitspraken zijn daarover gedaan:

1. Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een persoon te verplaatsen naar een andere plek in zijn lichaam. Zodat de natuurlijke aanleg van de zieke lichaamsdeel hersteld kan worden.
Het is toegestaan om een lichaamsdeel uit een levende lichaam te transplanteren naar een andere lichaam, als desbetreffende lichaamsdeel zelf groeit en tot de oorspronkelijk staat hersteld (zoals het bloed of huid).

3. Het is niet toegestaan om een lichaamsdeel weg te halen bij een persoon waarbij hij door deze transplantatie sterft of schade aan resulteert (zoals het weghalen van het hart..etc).

4.Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven.

5.Het is niet toegestaan om de getransplanteerde lichaamsdelen te gebruiken voor financiële doeleinden. zoals het verkopen..etc hiervan.

6.Zaken buiten de bovengenoemde punten dienen voorgelegd en bestudeerd worden. Door moslimgeleerden en deskundigen.


Maar is er een andere groepje geleerden die vinden dat donor-transplantie niet mogelijk is omdat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft in een hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken ervan in zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545).

Hierop baseren zij dat het niet toegestaan is om het lichaam van een dode te schaden op welke manier dan ook.







SOEKRAN

ok al snap ik er nix van omdat het zo ingewikkelt is kan je het niet met wat makkelykere woorden zeggen want ik weet niet of het nu wel of niet haram is


alvast bedankt

doeidoei

27-01-2004, 17:32
IK WEET ECHT NIET MEER WIE IK MOET GELOVEN !

28-01-2004, 15:00
Ik weet het ook niet en wil het nou OOK wel weten..!!!

30-01-2004, 23:46
het is haram als je het aan een niet moslim geeft of van een niet moslim krijgt dat heb ik gehoord van me vader die heeft ook geen echte nieren maar omdat er geen moslim was die een donor was heeft me vader van die plastic shit in zijn lichaam dus

kus meknessia

11-05-2005, 19:14

Citaat door lallameknessia:
het is haram als je het aan een niet moslim geeft of van een niet moslim krijgt dat heb ik gehoord van me vader die heeft ook geen echte nieren maar omdat er geen moslim was die een donor was heeft me vader van die plastic shit in zijn lichaam dus

kus meknessia
zo heb ik het ook geoord van me zus.

allah o3lem


groetjes layla

12-05-2005, 15:30
vraag ik me ook af..

12-05-2005, 23:25
Volgens mijn moeder is het haram. Je moet je lichaam retourneren aan allah zoals je het hebt gekregen. Behalve als gezondheid bedreigt wordt en er iets aan je lichaam verandert moet worden. Zoals een been dan geamputeerd moet worden etc. Dat is wel toegestaan.
Dit is wat mn moeder zegt......
Bel anders Amr Khaled op.....

13-05-2005, 12:45


Nou ik denk wel dat het mag want je red er toch iemand anders leven mee en als jij dood bent gaat jou ziel inshallah naar allah en niet je lichaam...maar als jij nou iets hebt waardoor je iemand donor nodig heb wil je dat toch ook hebben dus waarom zou je het niet kunnen geven!

13-05-2005, 14:13
Zoals we op de wereld gezet worden, moeten we terug keren, toch?

17-07-2005, 18:13
De meningen zijn zo te zien verdeeld

Pagina's : [1] 2 3