Bekijk volle/desktop versie : Borgerokko,een stukje Marokko in Belgie



18-08-2008, 12:40
Kwajongens in Belgisch 'Borgerokko'

door Marcel Decraene


(c) http://www.solidaire.org - Salim Hellalet
Borgerhout na moord op Mohammed
Achrak in november 2002
(c) http://www.solidair.org Salim Hellalet
Het geweld van gefrustreerde jongeren breidde zich deze week vanuit de Franse voorsteden uit naar Duitsland en België. In Brussel, Charleroi en Luik, maar ook in het noordelijke Antwerpen werden auto's in brand gestoken. Incidenten of uitingen van onvrede?

Hij woont er graag, juist omdat zijn buurt zo gemixt is. Zomaar een Antwerpse vader haalt zijn kinderen op van een lagere school in Borgerhout. Dat was ooit een zelfstandige gemeente, maar tegenwoordig is Borgerhout een zogeheten district van de grootstad Antwerpen. Hij zegt: "Mijn vrouw is Indonesisch. Toen we vanuit Indonesië naar België kwamen, woonden we een tijdje in het dorp waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Maar mijn vrouw voelde zich daar niet op haar gemak. Als buitenlandse werd ze nagekeken. Hier in Borgerhout heb je dat niet. Hier voelen we ons allebei goed".

Voetbalelftal
Borgerhout wordt in de volksmond wel eens gekscherend 'Borgerokko' genoemd. In dit stadsdeel van Antwerpen wonen de meeste allochtonen, veelal Marokkanen. Een snelle rondgang leert dat die zich hier over het algemeen behoorlijk thuis voelen. Een jeugdige voorbijganger: "Ik ben van Marokkaanse afkomst, maar geboren in Antwerpen. Ik ben nog nooit gediscrimineerd. In het voetbalelftal waarin ik speel heb ik een basisplaats gekregen. Het is prettig wonen hier". Een ander: "Je wordt wel eens gediscrimineerd in Antwerpen, maar het is niet zo erg als in de Franse voorsteden."

Audio_Real_bevel.jpg Luister naar de audioreportage
van Marcel Decraene (6'54'')
Stoerdoenerij
Het lijkt er dus niet op dat Borgerhout zich hoeft op te maken voor grote rellen en tientallen brandende auto's. Maar zeg nooit 'nooit', meent buurtwerker Mohammed: "Deze week is een aantal auto's in de regio Antwerpen aangestoken. We hadden nooit gedacht dat zoiets in België zou gebeuren. Maar aan de andere kant, al te serieus moet je het niet nemen. Het is vooral imitatiegedrag en stoerdoenerij van jongeren die zich vervelen."

Mohammed Achrak
Borgerhout buurtfeest
Buurtfeest in Borgerhout
Ook in Borgerhout kan de vlam snel in de pan slaan. Dat bleek in november 2002. De 66-jarige Constant Van der L. schoot de 27-jarige Antwerpse Marokkaan Mohammed Achrak dood. Zowel zijn familie als de Arabische Europese Liga (AEL) dachten aan een racistische moord en de gemoederen laaiden hoog op. Allochtone jongeren trokken een spoor van vernielingen door de wijk en vochten met de politie. AEL-voorman Abou Jajah belandde voor een paar dagen achter de tralies wegens ophitsing. Later verklaarde de rechtbank dader Van der L. 'geestelijk gestoord' en 'ontoerekeningsvatbaar'. Maar het kwaad was reeds geschied.

Geweldsuitbarstingen zijn dus niet ondenkbaar in Borgerhout, maar met een Franse voorstad wil geen bewoner zijn stadsdeel vergelijken. De Antwerpse huisvader: "Je weet nooit of het hier misgaat, maar ik denk het niet. Ik hoop dat ik gelijk krijg".

http://www.wereldomroep.nl/actua/europa/westeuropa/051111belgiemarokkanen


Vorige week was ik ff in Borgerhout oftwel Borgerokko.
Het was niet zo druk als anders omdat velen in Marokko zitten.
Ik heb echter goeie herinneringen aan Borgerokko, heb er nog gewerkt in een call center : Telecenter genaamd...de meest relaxte call center ooit met praktisch allemaal Marokkanen.
Tijdens de Ramadan hielden we ftor ofwel in de kantine oftewel bij iemand die daar in de straat woonde...tijdens l'eid moest ikzelf geen schaap zoeken...je moest het gewoon aan de bakker in de straat vragen en hij zocht dat wel ff voor je op

wie heeft er hier nog leuke ervaringen in "Borgerokko" ? en beter wie woont er ?

22-08-2008, 01:43


Naaaan,, geef mij maar GENT

Het is daar Té in A'pen,, mss wel "rwina" voor ffkes,, ma om te wonen..? No thanks

22-08-2008, 01:54
ik ben eens 2 weken op onze kantoor in Gent moeten gaan werken en die stad leek me wel gezellig.
alleen heb ik daar meer Turken dan Marokkanen zien rondlopen...waar verschuilen de Marokkanen zich in Gent ?

22-08-2008, 01:57
en waarom is Antwerpen te ? Antwerpen leek me juist gezellig.
Tijdens de Ramadan kan je overal terecht om shebakia,tmar en alle benodigdheden kopen, l'eid idem dito, heel veel buurtfeestjes.
gezellig toch ?

Gent heeft lekkere patisserie maar heb daar niet veel Marokkaanse winkels gezien, alleen turkse slagers

22-08-2008, 01:58


Hahaha ja gebt gelijk, in Gent zn er meer Turken dan Marokkane,, maar de Marokkane zn er toch ng ad macht

Marokkane zn er in Nieuw-Gent,, Dampoort,, Brugsepoort,, en hier en daar hebde ng zo plekskes waar ze zitten

Trouwens waar werkt ge misschien?? (Alsda ni te privé is) (ookal zouk ni wete wrm)

22-08-2008, 01:59

Citaat door brownie74:
en waarom is Antwerpen te ? Antwerpen leek me juist gezellig.
Tijdens de Ramadan kan je overal terecht om shebakia,tmar en alle benodigdheden kopen, l'eid idem dito, heel veel buurtfeestjes.
gezellig toch ?

Gent heeft lekkere patisserie maar heb daar niet veel Marokkaanse winkels gezien, alleen turkse slagers



Maja tis te zien waar ge zijt eh.
Mohim in Gent kom ik niets te kort

22-08-2008, 02:04

Citaat door MiszGantoise:
Hahaha ja gebt gelijk, in Gent zn er meer Turken dan Marokkane,, maar de Marokkane zn er toch ng ad macht

Marokkane zn er in Nieuw-Gent,, Dampoort,, Brugsepoort,, en hier en daar hebde ng zo plekskes waar ze zitten

Trouwens waar werkt ge misschien?? (Alsda ni te privé is) (ookal zouk ni wete wrm)




recruteringsbureau

ik was daar in de Franklin rooseveltplaats

22-08-2008, 02:06
Gn id over wa ge het hebt,, en wa doeje daar?

22-08-2008, 02:09

Citaat door MiszGantoise:
Gn id over wa ge het hebt,, en wa doeje daar?



echt niet?

Ik help mensen een job te vinden.

22-08-2008, 02:10
Borgerhout altijd een leuke wijk.

zoveel prachtige mooie marokkaanse meiden die er rondlopen

heerlijke eettent zoals ''Het fonteintje''

Ideaal.

Kom zelf uit de grensstreek in nederland

22-08-2008, 02:21

Citaat door moslim4life:
Borgerhout altijd een leuke wijk.

zoveel prachtige mooie marokkaanse meiden die er rondlopen

heerlijke eettent zoals ''Het fonteintje''

Ideaal.

Kom zelf uit de grensstreek in nederland



Mooie meiden heb je overal en nergens...maar je kent de buurt blijkbaar

vanwaar ben je Hulst, Putte, roosendaal....?

22-08-2008, 02:28

Citaat door brownie74:
Mooie meiden heb je overal en nergens...maar je kent de buurt blijkbaar

vanwaar ben je Hulst, Putte, roosendaal....?


Ja maar daar toch in overvloed hoor.

Ben van bergen op zoom, 20km van de grens

22-08-2008, 02:32



Citaat door moslim4life:
Ja maar daar toch in overvloed hoor.

Ben van bergen op zoom, 20km van de grens



of course, die was ik vergeten