Dienaress
15-08-2008, 20:46
Individuele verantwoordelijkheid
Het individu is zonder twijfel een deel van de maatschappij en een essentieel aspect van de Islamitische manier van leven.
Allah zegt: "(waarom) zeggen jullie dan: "Waar komt dat vandaan?". Zeg: Dat komt van jullie zelf." [Surah al-Imran:165]
Allah vertelt ons ook: "Dat is omdat Allah nimmer een genieting die Hij aan een volk heeft geschonken verandert (in een bestraffing), tenzij zij veranderen wat zich bij hen bevindt."[Surah al-Anfal:53]
Inderdaad de ware bedoeling van de heropstanding en het oordeel in het Hiernamaals wordt gevonden met het begrip van individuele varantwoordelijkheid. Hetzelfde kan worden gezegd over onze schepping. Allah zegt: "Laat hem aan Mij over die Ik alleenstaand (zonder bezittingen) geschapen heb." [Surah al-Mundaththir:11]
Een persoon zal helemaal alleen zijn, ofschoon hij zich kan inbeelden dat hij weer tot leven zal worden gebracht samen met zijn bezit, zijn kinderen, zijn speciale groep, of zijn mede-landgenoot. Echter de waarheid is dat zelfs zijn naaste en liefste wilskracht hem op die Dag in de steek laat.
Allah zegt: "Op die Dag vlucht de mens van zijn broeder. En van zijn moeder en zijn vader. En van zijn vrouw en van zijn kinderen. Een ieder van hen zal op die Dag een bezigheid hebben die hem genoeg is." [Surah 'Abasa:34-37]
Wanneer we 'itkaaf in de moskee in acht nemen, één aspect van de wijsheid waarom we dit doen zou kunnen zijn dat we onszelf ons bewustzijn van onze individuele verantwoordelijkheid vrij van de druk van groepen en politieke partijen, en van de maatschappij als geheel, invloeden die normaalgesproken zwaar wegen in onze gedachten, kunnen herstellen.
Wanneer we een terugtrek in de moskee in acht nemen, kunnen we als individuele moslims de gezondheid en natuurlijke staat van onze gedachten herstellen.
Het algemene publiek kan luid protesteren, prikkelen en duwen en alle soorten activiteiten uitvoeren. Dit is waarom Allah ons als volgt leidt: "Zeg: "Voorwaar, ik vermaan jullie slechts tot één ding: dat jullie je getweeen of alleen voor Allah opstellen en dan nadenken."Jullie metgezel Muhammad is niet bezeten; hij is slechts een waarschuwer voor jullie, voor een harde bestraffing." [Surah Saba':46]
Het duidelijke denken en beeld waar de Islam naar oproept is iets wat niet de grillen van de mensen volgt, maar het vereist respect voor de mening van anderen en deze meningen in gepaste overwegingen geven. Eén van ons zal het er misschien niet mee eens zijn wat de ander zegt, maar hij hoort voorbereid te zijn het recht van de ander te verdedigen om uit te drukken wat hij gelooft.
Elk individu worstelt met de bezorgdheden die mensen over het algemeen hebben. Elke moslim staat tegenover de meeste problemen waar moslims vandaag de dag mee worden geconfronteerd. Wanneer een persoon tegenover problemen staat zonder zich bewust te zijn van persoonlijke verantwoordelijkheid waar de Islam hem in tracht te oefenen, die persoon vindt het makkelijk de schuld aan invloeden van buitenaf op te dringen. Hij begint te praten over globalisatie, Zionisme (streven naar een autonome joodse staat), verborgen handen en onduidelijke krachten die een spelletje spelen. Hij zal de regering, de geleerden, het noodlot, of de geschiedenis de schuld geven voor de crisis die hij tegenkomt.
Hij zal er niet aan denken zichzelf de schuld te geven. Hij gelooft zijn eigen onschuld. Zijn ideeen en meningen zijn altijd goed. Hij weet alles. Als alleen iedereen zijn leiding zou volgen, zou alles goed gaan.
We zullen dezelfde persoon niet in staat vinden zijn eigen huiselijke problemen op te lossen, niet in staat om één en één bij elkaar op te tellen, onervaren, ongeleerd en onbeslist. Hij zal niet in staat zijn zijn slechte gewoonten en onvolkomen karakter te boven te komen.
We zien dit vaak in een jonge man die net religieus is geworden. Hij denkt dat hij de sleutels van alles in zijn handen heeft. Hij doet alsof hij, zoals Christus de melaatsen kan genezen en de blinden met alleen maar een aanraking van zijn vinger en de doden doen herleven met verlof van Allah. Wanneer hij over de Koran en Sunnah praat, handelt hij alsof hij alleen het begrijpt. Hoe makkelijk is het voor hem om andere onwetenden en misleiding te beschuldigen.
Dit is een grote persoonlijke zwakte en het draagt bij aan de algemene crisis die moslims vandaag de dag tegenkomen en draagt niks bij aan de oplossing.
Individuele verantwoordelijkheid varieert van persoon tot persoon afhankelijk van de balangrijkheid van iemand's positie in de maatschappij, zijn kennis en zijn deskundigheid. Individuele verantwoordelijkheid bestaat binnen een historische context en is niet iets dat de vorige avond verscheen. Verantwoordelijkheid betekent lasten verdragen, verplichtingen vervullen, rechten handhaven en doen wat juist is.
Daar individuele verantwoordelijkheid per definitie gefocused is op het individu, oogst het beloningen voor de maatschappij als geheel. De Profeet (sallallahu alaihi wa sallam) zei: "Elk gewricht in iemands lichaam heeft liefdadigheid gepast voor elke dag dat de zon opkomt. Het is een daad van liefdadigheid om verzoening tussen mensen tot stand te brengen. Het is liefdadigheid om een man op zijn paard te helpen. Evenzo om zijn bagage aan hem te geven is liefdadigheid. Elke stap op weg naar het gebed is liefdadigheid. Het is liefdadigheid om een obstakel van de weg te ruimen."
Zelfs ons inhouden om anderen uit te schelden - als we onszelf onbekwaam vinden voor iets anders - is een vorm van liefdadigheid die we onszelf geven.
De individuele verplichtingen die in de klassieke boeken van de Islamitische Wet worden gediscussieerd zijn niks anders dan individuele verantwoordelijkheid. Al deze verplichtingen worden beschreven om iemand's Islamitische karakter te ontwikkelen zodat de persoon een positieve bijdrage kan leveren aan de maarschappij.
Ondanks dit zien we een groot aantal moslims in gedachten verzonken met algemene bezorgdheden en wereldomvattende problemen ten koste van het aanpakken van hun eigen tekortkomingen. Ze denken na over de kwesties van de moslimwereld en negeren de gevallen die hun eigen landen beinvloeden. Ze ergeren zich aan de staat van menselijkheid maar falen om hun eigen vele fouten te corrigeren of maken hun eigen overtredingen goed, daar ze zich kunnen bezondigen aan onrechtvaardigheden en omringd door onervarenheid, luiheid en zwakheid van geloof.
Als we als individuen in zo'n treurige staat zijn, waarin we het bezit van anderen verduisteren, ons begeven in losbandigheid, mensen belasteren en lasteren en onder onvervreemdbare belangen werken die onze oordelen verduisteren - hoe kunnen we dan spreken over de algemene problemen van de moslims? Als we in zo'n staat zijn, zullen we onszelf een deel van het probleem laten worden.
Daarom, om de problemen van de wereld op te lossen, moeten we beginnen onszelf als individuen te verbetern. De eerste stappen op de lange weg om de maatschappij te verbetern zijn de stappen die we nemen om onszelf te verbeteren.
We worden makkelijk afgeleid door de algemene problemen en crisis die oplaait in de wereld en vergeten de serieuze problemen die in onszelf bestaan. We negeren de belangrijke taak om onszelf en ons denken te ontwikkelen - die zullen bevorderen om onze algemeneproblemen op te lossen. Alle individuen die organisaties, instituten en naties van de wereld tot stand brengen hebben een belangrijke kracht om een verschil te maken, ofschoon ze niet bezongen zullen worden door de geschiedenis en onbekend in de media zullen zijn.
De grote uitbreiding van de Islam in zijn vroege dagen zou niet alleen moeten worden herinnerd in de context van de vooraanstaande leiders waarvan de namen in de geschiedenis vermeld worden. Al degenen die zich opofferen, vechten en zelfs hun levens opofferen en alle vrouwen die hun steun gaven en hun vastberadenheid toonden, die moeten ook herinnerd worden.
De Islamitische beschaving heeft zijn verdienste niet alleen door de Khliefa en regeerders, maar door alle werkers, handwerksmannen, denkers, planners en investeerders die de beschaving bouwden, daar de geschiedenis alleen de namen van de regelgevers die er mee omgaan lijkt te herinneren.
De betekenis van individuele verantwoordelijkheid wordt uitgedrukt in de leringen van de Koran en Islamitische gedachte. Het is de essentiele bouwsteen van de maatschappij. Een gebouw is gemaakt van vele individuele bakstenen.
De Profeet (sallallahu alaihi wa sallam) zei: "De gelovigen zijn met respect voor elkaar zoals een gebouw, ieder verleent steun aan het geheel." [Sahih Bukhari en Sahih Muslim]
Imam Abi Hamid Al-Ghazali