Ben blij dat je er wat aan hebt..
Ik heb een tekst gevonden, en de dikgedrukte stukje heeft wat meer te maken met je vraag, vond ik.
De vader van de zuster is het niet eens met het huwelijk.
Ik heb een vraag betreffende het huwelijk. Als een vader het oneens is met een huwelijk vanwege een racistisch standpunt of omdat die persoon een andere manhaj volgt en er is geen islamitische rechter in de regio of land waar je woont, wat zou je dan moeten doen volgens de Quran en Sunnah?
Alle glorie is aan Allah.
Ten eerste: het is niet toegestaan voor een man om met een vrouw te trouwen zonder de toestemming van haar wali (voogd), ongeacht of ze een maagd is of eerder getrouwd is geweest. Dit is de visie van de meerderheid van de geleerden, inclusief al-Shaafa’i, Maalik en Ahmad. Zij nemen de woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem, vzzmh) als daleel (bewijs): “Er zou geen nikaah (huwelijkscontract) mogen zijn zonder de toestemming van de wali (voogd).” (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1101; Abu Dawood, 2085; Ibn Maajah, 1881. Het is saheeh verklaard in Irwaa’ al-Ghaleel,6/235, door al-Albaani, moge Allah genade met hem hebben).
Een andere hadith: “Iedere vrouw die gaat trouwen zonder de toestemming van haar wali (voogd), haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig. Als haar man het huwelijk al voltrokken heeft, dan behoort de mahr (bruidsschat) aan haar toe als compensatie hiervoor. Als ze geen wali heeft, dan is de (Moslim)heerser de wali van iedereen die er geen heeft. (Overgeleverd en geclasifiseerd als hasan door al-Tirmidhi, 1102; Abu Dawood, 2083; Ibn Maajah, 1879).
Ten tweede: als haar voogd haar tegenhoudt om met die persoon te trouwen zonder dat de Sheree’ah daar de basis van is, dan gaat de voogdij naar iemand die daar wel geschikt voor is, bijvoorbeeld de voogdij zou dus van de vader naar de opa kunnen gaan.
Ten derde: als al haar voogden het huwelijk proberen te voorkomen zonder een geldige reden (sheree’ah), dan zal de (Moslim)heerser haar wali zijn, vanwege de hadith: “…Als zij geen wali heeft, dan is de (Moslim)heerser de wali voor iedereen die geen wali heeft.” De “heerser” betekend hier de rechter die volgens de Sharee’ah rechtspreekt.
De voogd heeft het recht niet om een vrouw te verhinderen om te trouwen op grond van zijn eigen grillen.
Het is overgebracht dat al-Hasan zei: Ma’qil ibn Yassaar vertelde mij dat [deze aya] was geopenbaard vanwege hem. Hij zei: “Ik liet mij zus trouwen met een man, en hij scheidde van haar. Toen haar ‘iddah voorbij was, kwam hij en vroeg haar ten huwelijk. Ik zei tegen hem,’Ik liet haar met jou trouwen en ik behandelde jou goed en eerde jou, toen ging je van haar scheiden. En nu kom je haar ten huwelijk vragen! Nee, bij Allah, ze zal nooit meer terug gaan naar jou!’ Hij was een man die niets verkeerds in zich had, en de vrouw wou naar hem terug gaan. Toen openbaarde Allah deze aya (interpretatie van de betekenis): ‘…do not prevent them…’[al-Baqarah 2:232]. Dus zei ik, ‘Nu zal ik het doen, O Boodschapper van Allah(vzzmh). Dus hij liet haar met hem trouwen. (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4837).
Volgens een andere overlevering, hij zei: “Het was vanwege mij dat deze aya was geopenbaard (interpretatie van de betekenis): ‘Als jullie vrouwen de scheiding geven en zij volbrengen hun termijn, verhindert haar dan niet te trouwen met haar [eerdere] echtgenoten’ [al-Baqarah].
Ten vierde: Als er geen wali en geen islamitische rechter is, dan zou haar zaak worden doorverwezen naar de heerser of de persoon die namens deze spreekt. Als zo een persoon niet aanwezig is, dan zou haar zaak moeten worden doorverwezen naar de islamitisch rechtbank. Als deze er niet is, dan zou haar zaak doorverwezen moeten worden naar een man die een leiding gevende positie heeft onder de mensen en toegewijd is aan de Islaam. Als zo een persoon niet aanwezig is, dan zou haar zaak doorverwezen moeten worden aan een (willekeurige) man die in staat is om een wali te zijnen hij moet betrouwbaar en religieus toegewijd zijn.
Ibn Qudaamah zei: als een vrouw geen wali heeft en er is geen heerser, dan zou volgens Ahmad, iedere religieus toegewijde man met haar toestemming haar bruiloft mogen organiseren. (al-Mughni, 7/352).
Shaykh ‘Umar Al-Ashqar zegt: Als er geen Moslim heerser is en de vrouw is ergens waar de moslims geen heerser hebben en ze heeft helemaal geen wali, zoals de moslims in America, etc., dan als er Islamitische organisaties zijn in dat land die de moslimzaken regelen, dan zouden zij in het spel moeten komen en het regelen van haar huwelijk moeten verzorgen. Het zelfde geldt als de moslims een leider hebben die ze gehoorzamen of iemand die hun zaken regelt. (Al-Waadih fi Sharh Qaanoon al-Ahwaal al-Shakhsiyyah al-Urduni, p. 70).
Dit alles [het voogdijschap veranderen van de vader van de vrouw naar iemand anders] moet met de toestemming van de vrouw gebeuren en mag niet een nog grotere corruptie, dan een het voorkomen van een huwelijk tussen jou en haar, als resultaat hebben. Het zou ook een voorwaarde moeten zijn dat de rede van de weigering [van de vader] is niet geldig volgens de sharee’ah, zoals je hebt uitgelegd.
Ten vijfde: het is niet toegestaan dat de wali tegen het huwelijk is omdat de toekomstige echtgenoot een andere dan zijn manhaj van da’wah volgt, of omdat hij niet van zijn stam is of van zijn land. De Profeet (vzzmh) heeft ons bevolen religieuze mensen met elkaar te laten trouwen en ze niet te weigeren, anders zal corruptie en tegenspoed het gevolg zijn.
Abu Hurayrah zei: de Boodschapper van Allah (vzzmh) zei: “Als iemand, wiens religieuze toewijding en houding je aanstaat, het huwelijk voorstelt, trouw dan [jullie vrouwelijke familieleden onder jou verantwoordelijkheid] met hem. Als je dit niet doet, dan zal er tegenspoed zijn in het land en veel corruptie.” (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1084; Ibn Maajah, 1967. Geclassificeerd als saheeh door al-Albaani, moge Allah genade met hem hebben, in al-Silsilah al-Saheehah. 1022).
Ten zesde: met hetzelfde bewijs, is het niet toegestaan voor de vrouw om een huwelijk met wie dan ook te rechtvaardigen vanwege het feit dat deze persoon dezelfde manhaj van da’wah volgt. Het is voldoende voor haar dat de persoon die haar ten huwelijk vraagt religieus toegewijd is en een goede houding heeft.
En alle betrokken partijen zouden zich moeten herinneren dat hun Heer, moge Hij gezegend en verheven zijn, altijd hun daden in de gaten houdt.
Islam Q&A (http://www.islam-qa.com)