Bekijk volle/desktop versie : specerijen voor wat???



06-08-2008, 14:04
Salaam aleikoem warahmatoelah wa barakatoe,

Beste zusters,

Ik ben al een tijdje bezig met koken.... Alleen heb ik nog steeds geen controle over die zout, olie en specerijen die ik moet gebruiken. Welke specerijen voor de vis? kip? vlees? en ook dat water die je bij de marmita moet doen.... De ene keer maak ik kipvleugels marmita de andere keer vis tajin en ga zo maar door....


Wie o wie, wil mij helpen.

Barak allahoe feekoem

06-08-2008, 15:07


saalamohaleekom meid,

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Maar ik vertel je wat ik weet:

vis = paprikapoeder,kaymoen,zout,peper,zahfran.kasbor ui en knoflook en tomaat.
kip = gemberpoeder,zout,peper,kerrie, mehdnos en kesbor ui en knoflook

vlees weet ik niet hihih. Kasbor en mehdnos speelt ook een grote rol, geeft veel smaak net als ui en knoflook dus die heb ik er ook voor je bijgezet.
O en kippevleugels is echt verukkelijk als je het in de oven doet. Hierbij gebruik je gemberpoeder,kerrie,peper en zout en olie, goed mengen en laten intrekken in de vleugeltjes. En dan in de oven. Dus geen ui en geen kasbor niks alleen kruiden is echt heeeeeeeeerlijk.

Maar de basis is peper en zout dat weet je natuurlijk.
TIP:
ALs je naar alberthein gaat dan kan je op de verpakking van de kruiden lezen waarvoor je het kan gebruiken.

Nou succes.

06-08-2008, 23:12
Barak allahoe feeeki Is er nog iemand anders die ons kan vertellen, hoe en wat?

07-08-2008, 11:28
ras al hanout is echt een kruid voor couse couse bv. Er zitten heel veel verschillende kruiden erin verwerkt, je kunt dit ook heel goed in andere gerechten gebruiken.

Bij bestilla proef je zo een kaneelsmaak bij kip, maar dat hoeft niet per se altijd zo te zijn. Bij kip past kerrie, paprikapoeder, knoflook.

Bij vlees kun je van alles gebruiken, beetje kaneel geeft er ook een lekker smaakje aan. Beetje kaneel kan alleen bij vlees of evt kip maar niet bij vis.

Bij vis kun je ook van alles gebruiken eigenlijk, maar citroen is echt iets voor bij vis ook. Oregano is ook voor bij vis (heet zoey in het berbers) dit past ook heel erg bij gerechten met tomaten erin bv charmilla/salade maar ook op pizza. Bascilicum is ook voor tomaat.

Ik heb pas ondervonden dat wanneer je zith tagorit (pure olijfolie) in mamita doet dat dat een hele lekkere smaak eraan geeft.

Met zout moet je altijd oppassen, je kunt beter te weinig zout doen dan teveel, want bij te weinig kun je altijd er nog bij doen , maar bij te veel is het al te laat...

Bij mamita moet je ook nooit teveel water gebruiken. Je moet kijken naar de groenten in je pan, tot de helft ongeveer doen of net iets meer. Als alles gaar is en er is nog veel jus/water dan moet je de deksel van de pan nemen, zo verdamt dit en mindert het uit de pan. Als iets goed gaar moet worden moet je juist de deksel op de pan houden.

Zaffraan geeft vooral kleur aan het eten (gelig)

07-08-2008, 15:40



Citaat door Sharifa__:
ras al hanout is echt een kruid voor couse couse bv. Er zitten heel veel verschillende kruiden erin verwerkt, je kunt dit ook heel goed in andere gerechten gebruiken.

Bij bestilla proef je zo een kaneelsmaak bij kip, maar dat hoeft niet per se altijd zo te zijn. Bij kip past kerrie, paprikapoeder, knoflook.

Bij vlees kun je van alles gebruiken, beetje kaneel geeft er ook een lekker smaakje aan. Beetje kaneel kan alleen bij vlees of evt kip maar niet bij vis.

Bij vis kun je ook van alles gebruiken eigenlijk, maar citroen is echt iets voor bij vis ook. Oregano is ook voor bij vis (heet zoey in het berbers) dit past ook heel erg bij gerechten met tomaten erin bv charmilla/salade maar ook op pizza. Bascilicum is ook voor tomaat.

Ik heb pas ondervonden dat wanneer je zith tagorit (pure olijfolie) in mamita doet dat dat een hele lekkere smaak eraan geeft.

Met zout moet je altijd oppassen, je kunt beter te weinig zout doen dan teveel, want bij te weinig kun je altijd er nog bij doen , maar bij te veel is het al te laat...

Bij mamita moet je ook nooit teveel water gebruiken. Je moet kijken naar de groenten in je pan, tot de helft ongeveer doen of net iets meer. Als alles gaar is en er is nog veel jus/water dan moet je de deksel van de pan nemen, zo verdamt dit en mindert het uit de pan. Als iets goed gaar moet worden moet je juist de deksel op de pan houden.

Zaffraan geeft vooral kleur aan het eten (gelig)



Moge Allaah je rijkelijk belonen voor je info.
Alleen vraag ik me nog steeds af... Van wanneer moet ik nou een halve theelepel gebruiken, een eetlepel. Hoeveel kasbour en m3adnous... Ik gooi er nu maar gewoon wat in.... Het smaakt wel... maar als het beter kan waarom niet?

Ik hoop dat je me nog verder kan helpen.

07-08-2008, 15:44
Als k wel es kook de laatste tijd nu mn ouders op vakantie zijn doe k altijd teveel zout erin

K heb er altijd last van en weet ook ni hoeveel zout k nu erin moet doen.

07-08-2008, 15:48

Citaat door Bogossa20:
Als k wel es kook de laatste tijd nu mn ouders op vakantie zijn doe k altijd teveel zout erin

K heb er altijd last van en weet ook ni hoeveel zout k nu erin moet doen.


Ik doe er altijd een halve theelepel zout bij als het gaat om marmita. Maar voor de rest, krijg ik "o zoveel complimentjes, omdat er te weinig zout in de zit"...

En oh jah? Welke kruiden gebruik je voor de vis.
Welke kruiden gebruik je voor de kip in de oven