Trissintie
06-08-2008, 04:51
Arabist: SNS Bank propageert islam
Door ELLEN DEN HOLLANDER
UTRECHT - De SNS Bank gebruikt islamitische propaganda in zijn reclamecampagne. Dat stelt arabist Hans Jansen.
Arabist Hans Jansen.
FOTO ANP
vorige afbeelding 1 / 2 volgende Hij meent dat een vrouw uit de campagne met haar hoofddoek 'niet bepaald naar een liberale vorm van islam verwijst'.
Jansen is bijzonder hoogleraar hedendaags islamitisch denken aan de Universiteit Utrecht en auteur van boeken over islam zoals Zelf koran lezen en Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten.
In een brief aan de bank, die is gepubliceerde op de weblog Hoeiboei, schrift Jansen: 'Al eerder had u op uw site een foto van een Arabisch uitziende jongeman met een moslimextremistenbaardje die uw klanten zijn voetzolen liet zien, een standaardbelediging in de islamitische wereld.'
"Onze bank is er voor iederen,'' reageert SNS-woordvoerster Saskia van de Giessen. "In onze campagne komt dat tot uiting door een afspiegeling van de samenleving te geven: dus mensen die wit zijn én mensen met een tintje. Vrouwen zonder en met hoofddoek.'' Van de Giessen sluit niet uit dat de bank de foto's nog eens zal gebruiken.
Jansen vindt het 'gevaarlijk' en 'triest' dat de bank geen onderscheid maakt tussen 'zomaar' moslims en moslims die een politieke keuze vertegenwoordigen.
Door ELLEN DEN HOLLANDER
UTRECHT - De SNS Bank gebruikt islamitische propaganda in zijn reclamecampagne. Dat stelt arabist Hans Jansen.
Arabist Hans Jansen.
FOTO ANP
vorige afbeelding 1 / 2 volgende Hij meent dat een vrouw uit de campagne met haar hoofddoek 'niet bepaald naar een liberale vorm van islam verwijst'.
Jansen is bijzonder hoogleraar hedendaags islamitisch denken aan de Universiteit Utrecht en auteur van boeken over islam zoals Zelf koran lezen en Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten.
In een brief aan de bank, die is gepubliceerde op de weblog Hoeiboei, schrift Jansen: 'Al eerder had u op uw site een foto van een Arabisch uitziende jongeman met een moslimextremistenbaardje die uw klanten zijn voetzolen liet zien, een standaardbelediging in de islamitische wereld.'
"Onze bank is er voor iederen,'' reageert SNS-woordvoerster Saskia van de Giessen. "In onze campagne komt dat tot uiting door een afspiegeling van de samenleving te geven: dus mensen die wit zijn én mensen met een tintje. Vrouwen zonder en met hoofddoek.'' Van de Giessen sluit niet uit dat de bank de foto's nog eens zal gebruiken.
Jansen vindt het 'gevaarlijk' en 'triest' dat de bank geen onderscheid maakt tussen 'zomaar' moslims en moslims die een politieke keuze vertegenwoordigen.