Bekijk volle/desktop versie : Wat is er zo zondig aan het kopen van een huis?



05-08-2008, 14:46
Kan iemand mij uitleggen waarom het kopen van een huis haram is. Het is toch geen woekerrente zoals beschreven in de koran. Is het niet zo dat het in de koran voornamelijk gaat over het feit dat je geen rente mag ontvangen?? graag antwoord aub

05-08-2008, 14:50



Citaat door ferdous66:
Kan iemand mij uitleggen waarom het kopen van een huis haram is. Het is toch geen woekerrente zoals beschreven in de koran. Is het niet zo dat het in de koran voornamelijk gaat over het feit dat je geen rente mag ontvangen?? graag antwoord aub




Nee broeder, Riba (rente) is in alle opzichten HARAM. Daar bestaat geen twijfel over. Zowel het betalen als het ontvangen ervan is verboden. In Nederland is er momenteel eigenlijk voor de moslim geen mogelijkheid om een huis te kopen. Want als je in één keer met een zak geld aankomt, gaat de belastingdienst vragen stellen en dan heb je een probleem.

Dus we zullen het moeten doen met een mooie huurhuis en dan het interieur verbouwen (H)

05-08-2008, 16:00

Citaat door ferdous66:
Kan iemand mij uitleggen waarom het kopen van een huis haram is. Het is toch geen woekerrente zoals beschreven in de koran. Is het niet zo dat het in de koran voornamelijk gaat over het feit dat je geen rente mag ontvangen?? graag antwoord aub


Vraag:
Mag je een huis kopen door middel van een rentedragende hypotheeklening?
Vraag ontvangen op 11 september 2003

Antwoord:

Eerst willen wij onze zuster bedanken voor haar vertrouwen in ons. Daarnaast vragen wij onze Heer om haar standvastig te maken in haar geloof en in het volgen van de leiddraad van onze geliefde Profeet Mohammed (vrede zij met hem).

Het lenen van geld dat je vervolgens in termijnen met rente terugbetaalt, wordt in de Islam Ribaa Nasie’ genoemd (woeker op basis van het uitstel van betaling dat de lener krijgt). Islam maakt geen onderscheid tussen een klein of groot bedrag als het gaat om de woeker. Dit alles is haraam (verboden) volgens het Boek van Allah, de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en Idjmaac (consensus) van de moslimgeleerden. Dit op basis van het volgende vers dat als volgt vertaald kan worden:

“Allah heeft (het drijven van) handel toegestaan en woeker verboden.”
(Soerat al-Baqarah: 275)

Ook zegt Allah wat als volgt vertaald kan worden:

“O gelovigen! vreest Allah en laat (achterwege) wat aan woeker is overgebleven, als jullie (waarachtige) gelovigen zijn.” (Soerat al-Baqarah: 278)

Datgene waar de zuster het over heeft valt ook onder woeker. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Als jullie dan berouw tonen (aangaande de woeker) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Allah heeft geen zondaar (ongeacht zijn zonde) de oorlog verklaard, behalve de woekeraar (zowel de betaler als de ontvanger worden als woekeraar beschouwd in de Islam). Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En als jullie het niet doen (het laten van woeker), weest dan voorbereid op een oorlog van (de kant) Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Djaabir bnoe cAbdellah overlevert dat de Boodschapper van Allah de ontvanger van woeker, de betaler ervan, de opsteller van het contract ervan en de getuigen ervan heeft vervloekt, en hij zei: “Ze zijn allen gelijk (in zonde).” (Moeslim)

Uit deze overlevering kunnen we opmaken dat voor de betaler en de ontvanger hetzelfde oordeel geldt; zij zijn even schuldig! Verder attenderen wij de zuster erop dat het zich hieraan schuldig maken tot de Moebieqaat (zondes die iemand naar de ondergang helpen) behoort, die ook in vroegere religieuze wetten verboden waren. Allah zegt wat als volgt te vertalen is:

“En (vanwege) het nuttigen van woeker door hen, terwijl het hen verboden was gemaakt”

(Soerat an-Nisaa’: 161)

Het verbod op woeker is, zoals de andere verboden zaken, niet afhankelijk van een bepaalde tijd of plaats. Zoals het de moslim niet is toegestaan om overspel te plegen met een moslim, is het ook niet toegestaan om overspel te plegen met een niet-moslim. Dit voorbeeld geldt ook voor diefstal en zeker ook voor woeker. Wie anders beweert, moet met duidelijke bewijzen komen vanuit de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Wie dit niet doet heeft over Allah zonder kennis gesproken. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En zegt niet over datgene wat jullie tongen aan leugens beschrijven: ,,Dit is halaal en dit is haraam om (daarmee) leugens over Allah te verzinnen.” (Soerat an-Nahl: 116)

Tegenwoordig zijn er een aantal Mashaa’ich (moslimgeleerden) die woeker toestaan voor mensen die in het Westen wonen. Dit zijn niets anders dan volstrekt eigen meningen waarvoor geen enkele bewijs is te vinden. Het is voor ons dan ook niet toegestaan om hen hierin te gehoorzamen, dit op basis van de uitspraak van Allah (vertaling van de interpretatie):

“En als jullie over iets twisten, voert dit dan terug tot Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat an-Nisaa’: 59)

Tevens zei de Profeet (vrede zij met hem): “(Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert) in ongehoorzaamheid tegenover Allah.” (al-Boechari en Moeslim)

Samengevat kunnen wij zeggen dat het betalen en ontvangen van woeker haraam is, zowel in de Islamitische landen als in de niet-Islamitische landen en ongeacht of we nu te maken hebben met een moslim of een niet-moslim.

En Allah weet het het Beste.

Sheich Fawaz Jneid

bron:http://www.al-yaqeen.com

06-08-2008, 11:25
Dank voor jullie reactie, maar toch behoud ik het gevoel dat er niet expliciet staat aangegeven dat het haram is om rente te betalen. of lees ik nou verkeerd. Het is overigens wel erg als er zo'n hoge straf is vanuit allah daarvoor als jij gewoon een huis koopt en jij daardoor misschien het paradijs niet zult betreden. En duizenden marokkanen zijn bezitters van een eigen huis. Je eet toch niet van iemands geld. als je een hypotheek hebt??

06-08-2008, 11:50



Citaat door ferdous66:
Dank voor jullie reactie, maar toch behoud ik het gevoel dat er niet expliciet staat aangegeven dat het haram is om rente te betalen. of lees ik nou verkeerd. Het is overigens wel erg als er zo'n hoge straf is vanuit allah daarvoor als jij gewoon een huis koopt en jij daardoor misschien het paradijs niet zult betreden. En duizenden marokkanen zijn bezitters van een eigen huis. Je eet toch niet van iemands geld. als je een hypotheek hebt??



Zuster, de bewijzen staan er. Zowel uit de Qoran en de Hadith. Je hoort hier niet over te twijfelen.

Wat staat er in de 2e aya van Soerah Al-Baqara:

''Dalikaal kitaaboe la raiba fie''

''Dit is het boek waaraan geen twijfel is''

Je mag dus niet twijfelen aan wat er in de Qoran staat. Lees het goed door en accepteer het. Riba behoort tot 1 van de grote zonden.
Het feit dat veel marokkanen in bezit zijn van een eigen huis? Als iemand Marokkaan is, is het niet vanzelfsprekend dat hij moslim is. En als ze dat wel zijn, dan is dat hun probleem. Iedereen weet dat het verboden is, wat je daarmee doet is je eigen keuze en je eigen verantwoordelijkheid.

06-08-2008, 13:03
Er is niets zondig aan het kopen van een huis hoor !! .. maar die geld moet wel halaal zijn .. die geld niet met drugs, rente, prostitutie, leugens (misleiding) of diefstal imperialisme verdient ..

06-08-2008, 13:05

Citaat door jamal1981:
Vraag:
Mag je een huis kopen door middel van een rentedragende hypotheeklening?
Vraag ontvangen op 11 september 2003

Antwoord:

Eerst willen wij onze zuster bedanken voor haar vertrouwen in ons. Daarnaast vragen wij onze Heer om haar standvastig te maken in haar geloof en in het volgen van de leiddraad van onze geliefde Profeet Mohammed (vrede zij met hem).

Het lenen van geld dat je vervolgens in termijnen met rente terugbetaalt, wordt in de Islam Ribaa Nasie’ genoemd (woeker op basis van het uitstel van betaling dat de lener krijgt). Islam maakt geen onderscheid tussen een klein of groot bedrag als het gaat om de woeker. Dit alles is haraam (verboden) volgens het Boek van Allah, de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en Idjmaac (consensus) van de moslimgeleerden. Dit op basis van het volgende vers dat als volgt vertaald kan worden:

“Allah heeft (het drijven van) handel toegestaan en woeker verboden.”
(Soerat al-Baqarah: 275)

Ook zegt Allah wat als volgt vertaald kan worden:

“O gelovigen! vreest Allah en laat (achterwege) wat aan woeker is overgebleven, als jullie (waarachtige) gelovigen zijn.” (Soerat al-Baqarah: 278)

Datgene waar de zuster het over heeft valt ook onder woeker. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Als jullie dan berouw tonen (aangaande de woeker) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Allah heeft geen zondaar (ongeacht zijn zonde) de oorlog verklaard, behalve de woekeraar (zowel de betaler als de ontvanger worden als woekeraar beschouwd in de Islam). Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En als jullie het niet doen (het laten van woeker), weest dan voorbereid op een oorlog van (de kant) Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Djaabir bnoe cAbdellah overlevert dat de Boodschapper van Allah de ontvanger van woeker, de betaler ervan, de opsteller van het contract ervan en de getuigen ervan heeft vervloekt, en hij zei: “Ze zijn allen gelijk (in zonde).” (Moeslim)

Uit deze overlevering kunnen we opmaken dat voor de betaler en de ontvanger hetzelfde oordeel geldt; zij zijn even schuldig! Verder attenderen wij de zuster erop dat het zich hieraan schuldig maken tot de Moebieqaat (zondes die iemand naar de ondergang helpen) behoort, die ook in vroegere religieuze wetten verboden waren. Allah zegt wat als volgt te vertalen is:

“En (vanwege) het nuttigen van woeker door hen, terwijl het hen verboden was gemaakt”

(Soerat an-Nisaa’: 161)

Het verbod op woeker is, zoals de andere verboden zaken, niet afhankelijk van een bepaalde tijd of plaats. Zoals het de moslim niet is toegestaan om overspel te plegen met een moslim, is het ook niet toegestaan om overspel te plegen met een niet-moslim. Dit voorbeeld geldt ook voor diefstal en zeker ook voor woeker. Wie anders beweert, moet met duidelijke bewijzen komen vanuit de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Wie dit niet doet heeft over Allah zonder kennis gesproken. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En zegt niet over datgene wat jullie tongen aan leugens beschrijven: ,,Dit is halaal en dit is haraam om (daarmee) leugens over Allah te verzinnen.” (Soerat an-Nahl: 116)

Tegenwoordig zijn er een aantal Mashaa’ich (moslimgeleerden) die woeker toestaan voor mensen die in het Westen wonen. Dit zijn niets anders dan volstrekt eigen meningen waarvoor geen enkele bewijs is te vinden. Het is voor ons dan ook niet toegestaan om hen hierin te gehoorzamen, dit op basis van de uitspraak van Allah (vertaling van de interpretatie):

“En als jullie over iets twisten, voert dit dan terug tot Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat an-Nisaa’: 59)

Tevens zei de Profeet (vrede zij met hem): “(Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert) in ongehoorzaamheid tegenover Allah.” (al-Boechari en Moeslim)

Samengevat kunnen wij zeggen dat het betalen en ontvangen van woeker haraam is, zowel in de Islamitische landen als in de niet-Islamitische landen en ongeacht of we nu te maken hebben met een moslim of een niet-moslim.

En Allah weet het het Beste.

Sheich Fawaz Jneid

bron:http://www.al-yaqeen.com




chokran broeder