Bekijk volle/desktop versie : Vijf tijden voor doe'aa...



04-08-2008, 23:48

Citaat door Oeght_fil_islam:
Vijf tijden voor doe'aa.
Bismillaah,


As-salaamoe ' aleikoem wa rahmatoellaah,

Het behoort tot de Barmhartigheid van Allah dat Hij sommige tijden verheven heeft boven andere, zodat de Moslim uit kan kijken naar die tijden en met hoop en oprechtheid zijn Rabb kan aanbidden. Als alle tijden hetzelfde waren geweest, dan zou de dienaar niet het enthousiasme en ijver aan de dag leggen die hij toont tijdens deze tijden die meer gezegend zijn.

Het is daarom belangrijk voor degene die wenst dat zijn doe' aa verhoord wordt, gebruik maakt van deze gezegende tijden. Enkele van deze gezegende tijden waarop het aanbevolen is doe' aa te verrichten, zijn als volgt:

-1). Tijdens het laatste derde gedeelte van de nacht:
Gedurende deze tijd, wanneer de meeste mensen in diepe slaap zijn, is de ware aanbidder wakker, biddend tot zijn Schepper. Allah spreekt over hen in Soera Adh-Dhaariyaat, aya 18, waar Hij zegt:

...En tijdens de uren voor zonsopkomst smeken zij om vergiffenis."

En zo is overgeleverd in een hadieth in Sahieh Al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim, van Aboe Hoerayrah, dat de Boodschapper van Allah (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

" Onze Heer daalt elke nacht af, tijdens het laatste derde gedeelte ervan, naar de hemelen van deze wereld, en vraagt: "Wie maakt er doe'aa tot Mij, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie vraagt Mij, zodat Ik hem kan geven? Wie smeekt er om Mijn vergiffenis, zodat Ik hem kan vergeven?"

-2). Tussen de Adhaan en de Iqaamah:
In een hadieth, overgeleverd door Ahmad, Aboe Dawoed en At-Tirmidhie, is overgeleverd van Anas ibn Maalik, dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

"De doe'aa die wordt verricht tussen de adhaan en de iqaamah wordt niet geweigerd, dus verricht daarom jullie doe' aa (op dit tijdstip)."

(At-Tirmidhie beschouwde deze hadieth als hassan-sahieh, en Ahmad Shaakir was het met hem eens).

-3). Tijdens de Soedjoed:
Deze houding is de meest nederige houding waarin een dienaar kan zijn, waarbij we het meest edele deel van ons lichaam; ons gezicht, op de grond drukken voor onze Rabb. In een hadieth, overgeleverd door Moeslim, Aboe Dawoed en An-Nasaa' ie, is overgeleverd van Aboe Hoerayrah, dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

"Het dichtste dat een dienaar bij zijn Heer kan komen, is terwijl hij in soedjoed is, dus vermeerder jullie doe'aa hierin."

-4). Voor het drinken van ZamZam-water:
Het is aanbevelenswaardig doe'aa te maken alvorens met water drinkt van de ZamZam-bron. In een hadieth, overgeleverd door Ahmad en Ibn Maadjah, is overgeleverd dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

Het water van ZamZam is daarvoor waarvoor het gedronken is."

(Sheikh Al-Albaanie beschouwde deze hadieth als Sahieh).

De betekenis van deze hadieth is, dat telkens wanneer je doe'aa maakt voor het drinken van ZamZam-water, dat je dan zal ontvangen waar je om gevraagd hebt.

-5). Wanneer het regent:
Deze kans hebben we vaak in een land als Nederland, en we zouden de tijden van regen dan ook niet moeten vervloeken, maar deze tijden gebruiken voor het maken van doe'aa. In een hadieth, overgeleverd door Aboe Dawoed en Al-Haakim, is overgeleverd van Sahl ibn Sa'd, dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

"Er zijn twee doe'aas die nooit geweigerd zullen worden: de doe'aa die gemaakt wordt tijdens de oproep tot het gebed (adhaan), en wanneer het regent."

(Al-Haakim beschouwde dit als een sahieh hadieth, en Adh-Dhahabie was het met hem eens).

Moge Allah ons laten behoren tot diegenen die handelen naar de kennis die we opdoen, oprecht voor Hem alleen.

Was-salaamoe ' aleikoem wa rahmatoellaah,
.

04-08-2008, 23:57


Moge Allah je belone voor het plaatsen



up

05-08-2008, 00:05
Djazakallahoe gairan.

05-08-2008, 00:50
barakAllahoefiekum.