Bekijk volle/desktop versie : harira!



04-08-2008, 07:28
wie heeft een goed duidelijk recept voor mij om echt marokkaanse harira te maken, je weet wel met meel enso.

04-08-2008, 10:39


Harira


Recept van mmu2, deze maak ik altijd en vind ik de lekkerste door de verse tomaten erin!



Ingredienten:
1,5 kg tomaten
2 uien
Beetje vlees in kleine stukjes
1,5 theelepel peper
1,5 theelepel gember
1 theelepel ras el hanout
1/2 tl kaneel
1 theelepel kurkuma
Zout
Soepkommetje kikkererwten
Scheutje olie
Half bosje mahdnouz (peterselie) en kesbour (koriander) fjijn gesneden
Bosje Kravez (selderij), fijn gesneden
4 volle eetlepels meel, papje van maken door koud water erbij te voegen
1 klein rond blikje tomatenpurree
Handje vol vermecelli

Bereiding:
Uien, samen met de geschilde tomaten in de blender fijnmalen.
In een grote pan: vlees, olie, kikkererwten, tomaten en uien, een beetje van de kesbour+mahdnouz+kravez, alles kruiden en roeren . 2 liter water erbij

Alles gaar laten koken, dan 1 liter gekookt water erbij.
Meelmengsel en tomatenpurree erbij, goed blijven roeren.
Na 15 minuten vermecelli erbij, na 5 minuten de rest van de kesbour/mahdnouz/kravez erbij.

04-08-2008, 20:49
dank jew el schat voor het recept mr gekoof me ik ben echt erg k wil een nog duidelijker recept. echt stap voor stap met de minuten erbij enso. hihi ik schaam me

07-08-2008, 11:08
Ik maak mijn soep zo en iedereen vindt het heeeeerrrlijkkk:

Je neemt alle groenten en evt vlees: ui, wortel, paprika, kikkererwten etc. die bak ik in olie glazig. Ik neem er vaak kipfilet in kleine stukjes erbij dat vind ik het lekkerst, maar je kan ook gewoon vlees nemen.
tip: doe de groenten allemaal gewoon in een groentemixer dan ben je snel klaar. (worden dan allemaal heel fijn gemalen) dus hoef je niet alles te gaan staan snijden.

Dan doe ik er een kleine blikje tomatenpuree bij. Dit bak je even zo en dan doe je zout en alle kruiden erbij.

Ineens giet je er heel veel water bij en zet je het op een hoge vuur. Dit moet dan gaan koken. Als het dan kookt dan maak je een papje in een kommetje: je neemt tomatensoep uit een zakje (evt groentesoep als je geen tomatensoep hebt) een mengeling van de twee soepen is ook heel lekker. Je hoeft niet heel het zakje te doen, maar enkele eetlepels. Ik doe er dan ook 1 a 2 eetlepels meel bij en dan weer water om het papje aan te maken. met een garde goed roeren en dit kiep je dan bij de kokende soep. Je draait het vuur weer zachter en je moet steeds heel goed roeren anders krijg je klonters en plakt het aan de bodem. Met je houten lepel steeds goed op de bodem roeren om plakken te voorkomen.

Als het even zo heeft staat pruttelen neem je mie, ik neem altijd gewoon spagetti, en dit breek je heel klein net als mie in soep. Je kunt evt. ook iwzan nemen of andere kleine pastavariant. Ik doe er dan peterselie bij die ik kant en klaar uit een potje van de aldi haal, maar je kunt ook eerder bij de groenten kosbar nemen. En je doet dit er ook bij. Zeker dit een half uur op zacht vuur goed gaar laten koken. Steeds blijven roeren! Als de spagetti komt bovendrijven is het eigenlijk al gaar.

Helemaal aan het einde als de soep klaar is neem je een halve of hele boullionblokje en doet dit erin, laat dit even meekoken en klaar is je soep!

07-08-2008, 11:13


Ik maak altijd de harira van Zahira klaar hiet, ze willen geen andere, ze is verukkelijk.

07-08-2008, 11:13

Citaat door ellouisa:
Harira


Recept van mmu2, deze maak ik altijd en vind ik de lekkerste door de verse tomaten erin!



Ingredienten:
1,5 kg tomaten
2 uien
Beetje vlees in kleine stukjes
1,5 theelepel peper
1,5 theelepel gember
1 theelepel ras el hanout
1/2 tl kaneel
1 theelepel kurkuma
Zout
Soepkommetje kikkererwten
Scheutje olie
Half bosje mahdnouz (peterselie) en kesbour (koriander) fjijn gesneden
Bosje Kravez (selderij), fijn gesneden
4 volle eetlepels meel, papje van maken door koud water erbij te voegen
1 klein rond blikje tomatenpurree
Handje vol vermecelli

Bereiding:
Uien, samen met de geschilde tomaten in de blender fijnmalen.
In een grote pan: vlees, olie, kikkererwten, tomaten en uien, een beetje van de kesbour+mahdnouz+kravez, alles kruiden en roeren . 2 liter water erbij

Alles gaar laten koken, dan 1 liter gekookt water erbij.
Meelmengsel en tomatenpurree erbij, goed blijven roeren.
Na 15 minuten vermecelli erbij, na 5 minuten de rest van de kesbour/mahdnouz/kravez erbij.



1,5 kg tomaten wajooo weet je dat wel zeker???? Dat zijn een stuk of 9 tomaten

07-08-2008, 13:41
krijg je het in de ramadan zuur van tomaten slaat op je maag

07-08-2008, 13:45

Citaat door kitschkitchen:
Ik maak altijd de harira van Zahira klaar hiet, ze willen geen andere, ze is verukkelijk.

en welke is dat dan?

07-08-2008, 13:47

Citaat door lella_Sabah:
1,5 kg tomaten wajooo weet je dat wel zeker???? Dat zijn een stuk of 9 tomaten
dat dacht ik dus ook al

07-08-2008, 14:22

Citaat door lella_Sabah:
1,5 kg tomaten wajooo weet je dat wel zeker???? Dat zijn een stuk of 9 tomaten


ja dat is ook voor een hele grote pan soep, zelf doe ik altijd de helft van het recept en daar eten we 3 dagen van...

07-08-2008, 14:36

Citaat door ellouisa:
Harira


Recept van mmu2, deze maak ik altijd en vind ik de lekkerste door de verse tomaten erin!



Ingredienten:
1,5 kg tomaten
2 uien
Beetje vlees in kleine stukjes
1,5 theelepel peper
1,5 theelepel gember
1 theelepel ras el hanout
1/2 tl kaneel
1 theelepel kurkuma
Zout
Soepkommetje kikkererwten
Scheutje olie
Half bosje mahdnouz (peterselie) en kesbour (koriander) fjijn gesneden
Bosje Kravez (selderij), fijn gesneden
4 volle eetlepels meel, papje van maken door koud water erbij te voegen
1 klein rond blikje tomatenpurree
Handje vol vermecelli

Bereiding:
Uien, samen met de geschilde tomaten in de blender fijnmalen.
In een grote pan: vlees, olie, kikkererwten, tomaten en uien, een beetje van de kesbour+mahdnouz+kravez, alles kruiden en roeren . 2 liter water erbij

Alles gaar laten koken, dan 1 liter gekookt water erbij.
Meelmengsel en tomatenpurree erbij, goed blijven roeren.
Na 15 minuten vermecelli erbij, na 5 minuten de rest van de kesbour/mahdnouz/kravez erbij.


Ik heb deze gemaakt, maar ik vind em niet smaken zoals de echte marokaanse harirra en hij was ook een beetje zuur vond ik, waarschijnlijk door veels te veel tomaten.