Bekijk volle/desktop versie : Reuzehooiwagens veroveren Nederland



Pagina's : [1] 2

04-08-2008, 06:49
'S-GRAVELAND - Een uit de kluiten gewassen soort hooiwagen verovert Nederland in rap tempo. De langpotige beestjes zijn waargenomen in groepen van honderden tot meer dan duizend stuks, stelde hooiwagenexpert Hay Wijnhoven zondag.
De hooiwagen werd vier jaar geleden voor het eerst gesignaleerd in de Ooijpolder bij Nijmegen en wordt sindsdien op steeds meer locaties gezien.

De insecten behoren tot het geslacht Leiobunumen. Met gespreide pootjes is de spanwijdte van de reuzehooiwagen maar liefst 18 centimeter. Gelukkig doen de beestjes niemand kwaad.

De grote hooiwagens zitten graag in dichte kluwen onder dakgoten, raamkozijnen en op muren. De dieren zijn herkenbaar aan de donkere rug met een groene metaalglans. De buikzijde is opvallend lichtgekleurd.
Het gevaar bestaat dat deze hooiwagen andere, kleinere soorten zal verdringen, aldus Wijnhoven. De soort wordt geregeld gespot in het rivierengebied rond Druten, Asperen en Spijk. Ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk komt de soort veel voor

http://www.nu.nl/news/1685370/91/Reuzehooiwagens_veroveren_Nederland.html

04-08-2008, 07:45


Das heel groot, kan nog net met een vliegenmepper geraakt worden.......................

04-08-2008, 07:58

Citaat door ontstopper:
Das heel groot, kan nog net met een vliegenmepper geraakt worden.......................




waarom moet je er meteen op los gaan rammen

04-08-2008, 09:43
zouden het goede mugge/vliegevangers zijn?

dan adopteer ik er een stel

toch wel een beetje eng voor de insectofoben onder ons

04-08-2008, 10:51



Citaat door gaviel:
zouden het goede mugge/vliegevangers zijn?

dan adopteer ik er een stel

toch wel een beetje eng voor de insectofoben onder ons

Ik weet het eigenlijk niet.

Maar zo een beest kan geen kwaad.

04-08-2008, 10:58

Citaat door gaviel:
zouden het goede mugge/vliegevangers zijn?

dan adopteer ik er een stel

toch wel een beetje eng voor de insectofoben onder ons

Spinnen zijn geen insecten. Verder vraag ik me af of deze hooiwagens arachniden zijn. En hoe zien die beesten eruit? Zijn er foto's van? Lijkt me een leuk gratis huisdier.

04-08-2008, 11:06
Willen ze er graag bijhoren dan?

04-08-2008, 14:36

Citaat door aplat:
Ik weet het eigenlijk niet.

Maar zo een beest kan geen kwaad.


nee denk ik ook niet....ben ook niks bang voor diertjes...heb alleen een hekel aan gifslangen en andere gifdieren....maar als ik weet dat ze niet giftig zijn, dus veel weten over de diertjes helpt al een heleboel


Citaat door jayanta:
Spinnen zijn geen insecten. Verder vraag ik me af of deze hooiwagens arachniden zijn. En hoe zien die beesten eruit? Zijn er foto's van? Lijkt me een leuk gratis huisdier.


tja dat maakt voor de fobiisten niet veel uit ...ik bedoel bij wwelke familie ze ook horen...zo gauw ze een diertje (als het geen vogel is) met vleugels zien...krijgen ze het op de heupen

Citaat door Fhamator:
Willen ze er graag bijhoren dan?


na misschien wel....bij de verdorven westerse wereld

04-08-2008, 15:12

Citaat door gaviel:
nee denk ik ook niet....ben ook niks bang voor diertjes...heb alleen een hekel aan gifslangen en andere gifdieren....maar als ik weet dat ze niet giftig zijn, dus veel weten over de diertjes helpt al een heleboel



tja dat maakt voor de fobiisten niet veel uit ...ik bedoel bij wwelke familie ze ook horen...zo gauw ze een diertje (als het geen vogel is) met vleugels zien...krijgen ze het op de heupen


na misschien wel....bij de verdorven westerse wereld

Mijn zoon schrikt al van een spinnetje van 3 millimeter. Maar nogmaals, spinnen zijn geen insecten en hebben dus ook geen vleugels. Gevleugelde spinnen zouden pas echt monsters zijn.

04-08-2008, 20:27

Citaat door jayanta:
Mijn zoon schrikt al van een spinnetje van 3 millimeter. Maar nogmaals, spinnen zijn geen insecten en hebben dus ook geen vleugels. Gevleugelde spinnen zouden pas echt monsters zijn.


springspinnen vinden ze al niet leuk hier in de family

In Marokko had er eentje in elke kamer...was leuk om ze op te zien groeien...op een gegeven moment waren ze weer weg

dan kwamen de kleintjes gewoon opnieuw

ps. ik verdenk de gekko's(kleine salamanders) ervan mijn huisspinnen te eten

04-08-2008, 21:30
18cm Heeft iemand een foto van zo'n apparaat?

04-08-2008, 22:28

Citaat door jayanta:
Spinnen zijn geen insecten. Verder vraag ik me af of deze hooiwagens arachniden zijn. En hoe zien die beesten eruit? Zijn er foto's van? Lijkt me een leuk gratis huisdier.



Inderdaad is het een belediging om een spin een insect te noemen (ALLE insecten hebben 6 poten, en ALLE spinnen hebben 8 poten).

Spinnen zijn PRACHTIGE dieren, en ook erg nuttig (want ze eten insecten).

Hooiwagens zijn één van de MEEST giftige spinnensoorten, maar inderdaad ook erg onschuldig voor de mens omdat hun giftanden nooit door de menselijke huid zullen kunnen doordringen (gelukkig maar; ze zijn giftiger dan de giftigste slang).

Hele nuttige dieren, zeker in huis, omdat ze ons verlossen van alle insecten die ons huis vervuilen zoals pissebedden, vliegen, muggen, oorwurmen, mijten, vlooien, luizen en zilvervisjes, en duizendpoten (die zijn ook geen insect).

04-08-2008, 23:59



Citaat door Tat twam asi:


Inderdaad is het een belediging om een spin een insect te noemen (ALLE insecten hebben 6 poten, en ALLE spinnen hebben 8 poten).

Spinnen zijn PRACHTIGE dieren, en ook erg nuttig (want ze eten insecten).

Hooiwagens zijn één van de MEEST giftige spinnensoorten, maar inderdaad ook erg onschuldig voor de mens omdat hun giftanden nooit door de menselijke huid zullen kunnen doordringen (gelukkig maar; ze zijn giftiger dan de giftigste slang).

Hele nuttige dieren, zeker in huis, omdat ze ons verlossen van alle insecten die ons huis vervuilen zoals pissebedden, vliegen, muggen, oorwurmen, mijten, vlooien, luizen en zilvervisjes, en duizendpoten (die zijn ook geen insect).


Stel dat die tandjes er wel doorheen kwamen, dan hadden ze toch nooit genoeg gif bij zich om een mens om te leggen?

05-08-2008, 01:11
Hooiwagens zijn geen spinnen dacht ik
maar een spinachtige

05-08-2008, 01:13
Waar doe ik eigenlijk moeite voor
geen hond die het leest...

Hooiwagens hebben net als spinnen acht poten, die bij hooiwagens vaak zeer lang zijn. Ze onderscheiden zich van de spinnen doordat beide delen van het lijf niet ingesnoerd zijn en zozeer met elkaar vergroeid zijn dat ze een geheel lijken te vormen. Bovendien zijn ze niet in staat om spindraden te maken en hebben ze doorgaans maar één paar ogen. Ook hebben hooiwagens geen gifklieren.

Pagina's : [1] 2