Bekijk volle/desktop versie : De rechten van de familieleden



31-07-2008, 15:25
[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Romanex" -->[SIZE=3" -->Alle familieleden en naasten, zoals de broer, de oom van de kant van de vader, de oom van de kant van de moeder en hun kinderen en een ieder die familie is van jou of het nou nabije of verre familie is, genieten bepaalde rechten op muslims die afhangen van het soort verwantschap. Allaah ta'aala zegt:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]'En geef de verwanten hun recht...'[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En hij zei: [COLOR=#008080]'En aanbidt Allaah en kent Hem in niets een deelgenoot toe, en weest goed voor de ouders en de verwanten...'[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Het is dus een verplichting van elke muslim om zijn familiebanden goed te onderhouden met het goede, door hen fysiek en financieel te ondersteunen. De mate van deze ondersteuning hangt af van de soort verwantschap en de mate waarin men behoeftig is. En dit wordt door zowel de Shari'ah, als het verstand van de Fitrah vereist.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Er bestaan veel teksten die het aanhouden van familiebanden aanmoedigen en hiervoor belangstelling proberen te wekken. In een hadith in de Sahihayn van Abu Hurayrah wordt overgeleverd dat de Profeet (3alayhi salaatu salaam) heeft gezegd:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]'Allaah heeft de schepsels geschapen. Toen hij zijn schepping voltooid had stond de familieband op en zei: 'Dit is de plaats van degene die zijn toevlucht bij u zoekt tegen (familie) ontbinding. Toen zei Allaah: 'Inderdaad, zal het jou vergenoegen als Ik zal bereiken wie jou bereikt en zal ontbinden wie jou ontbindt? Zij (de familieband) antwoordde: 'Jazeker'. Hij zei: 'Dat is dan voor jou.'[COLOR=#808000][/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vervolgens zei de boodschapper: van Allaah: 'Lees als je wilt: [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]'Het kan zijn, als jullie je afwenden, dat jullie verderf zaaien op de aarde en jullie familiebanden verbreken. Zij zijn degenen die Allaah vervloekt heeft en die Hij doof gemaakt heeft; en Hij heeft hun ogen bling gemaakt.'[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De booschapper van Allaah (3alayhi salaatu salaam), heeft eveneens het volgende gezegd: [COLOR=#008080]'Wie in Allaah en de laatste dag geloofd, dient zijn familiebanden te onderhouden.'[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Helaas zijn er tegenwoordig veel mensen die dit recht verwaarloosd hebben. Sommigen van hen hebben nooit gehoord van het onderhouden van relaties met familieleden. Dit gebeurt noch in financieel opzicht, noch in sociaal opzicht, noch in gedragsvorm. Dagen en maanden gaan voorbij terwijl ze hun familieleden nog geen enkele keer bezocht hebben, noch contact hebben proberen op te bouwen door ze een geschenk aan te bieden, noch diir hen in enige behoefe of noodzaak te hebben voorzien. Integendeel, het zou zelfs zo kunnen zijn dat ze hun familieleden schade berokkenen door (slechte) woorden of daden te uiten, of zelfs allebei. Men onderhoudt de relaties van degenen die ver weg staan en ontbindt de relaties met de verwanten.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Onder de mensen is er een aantal die de familiebanden onderhouden wanneer hun naasten de familiebanden met hen onderhouden en verbreken de relaties met hun familieledenwanneer hun familieleden het contact verbreken.In werkelijkheid zijn zij geen mensen die de familiebanden onderhouden, zij zijn echter slechts mensen die het goede slechts willen compenseren (wanneer men goed gedrag vertoont tov hen doen zij dit ook, zo niet dan doen ze het ook niet), en dit is van toepassing op zowel familieleden als anderen,want compensatie geldt niet alleen tegenover een familielid.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Een werkelijk onderhouder van de familievanden is iemand die zijn familierelaties onderhoust omwille van Allaah, ongeacht od zij hun banden ook met hen onderhoudenof niet. Zoals ook wordt overgeleverd in sahih al bukhari 'Abdillah Ibn 'Amribn al'Aas, dat de Profeet (3alayhi salaatu salaam) heeft gezegd:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]'Iemand die de familiebanden onderhoudt is niet iemand die een compensatie levert; iemand die de familiebanden onderhoudt is degene die wanneer de familiebanden verbroken worden hij deze weer aanknoopt.'[/SIZE][/FONT]


[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Een man vroeg aan de boodschapper van Allaah (3alayhi salaatu salaam), 'Ik heb enkele familieleden de ik bezoek terwijl zij het contact met mijverbrekenen die ik goed behandel terwijl zij mij slecht behandelen, tegenover wie ik verdraagzaam ben terwijl zij zich in onwetenheid gedragen tov mij (dwz dat zij slechte woorden tegen hem uiten), Hierop zei de Profeet '3alayhi salaatu salaam), [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]'Als jij werkelijk bent wat jij gezegd hebt, dan is het alsof je hun asdeeltjes laat eten. En zolang jij hierin doorzet (dwz in get goeddoen tov de familieleden) zal Allaah Zijn steun aan jou tegen hen niet beeindigen.'[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Als zij slechts wisten dat door het onderhouden van de familiebanden, Allah zijn banden zowel in deze wereld als het volgende met de onderhouder onderhoudt. Hij zal hem dan genade schenken, zijn zaken vergemakkelijken en zijn leed verwijderen. Terwijl daarnaast het aanhouden van de familiebanden er ook voor zorgt dat familieleden hechter met elkaar worden, elkaar vriendelijkheid en genegenheid tonen en elkaat steunen in voor en tegenspoed. Het resultaat van dit soort relatie is, zoals de ervaring vertelt, bekend. Al deze voordelen zullen omslaan in het tegengestelde wanneer de familiebanden worden verbroken en een afstand wordt gecreeerd.[/SIZE][/FONT]


[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bron: Zaadu Shabaab[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Shaykh saalih al uthaymeen[/COLOR]

31-07-2008, 15:35


Even een praktisch vraagje hierover:

Als je je tot de Islam bekeert en je familieleden niet dan zijn je familieleden toch opeens "Kafir" geworden?
Hoe ga je daar mee om, met dat gegeven, met die situatie.
Levert dat geen problemen op?

31-07-2008, 15:39

Citaat door el_mar:
Even een praktisch vraagje hierover:

Als je je tot de Islam bekeert en je familieleden niet dan zijn je familieleden toch opeens "Kafir" geworden?
Hoe ga je daar mee om, met dat gegeven, met die situatie.
Levert dat geen problemen op?
Ik begrijp je vraag niet goed..
Zij waren dan toch altijd al kafir? Niets 'opeens'.
Maar je vraag is dus gewoon, hoe moet je omgaan met familie, die niet-Moslim is. Toch? Ik ben natuurlijk geen geleerde, maar me dunkt dat je gewoon je familie moet behandelen als in het bovenstaande stuk staat:

Een man vroeg aan de boodschapper van Allaah (3alayhi salaatu salaam), 'Ik heb enkele familieleden de ik bezoek terwijl zij het contact met mijverbrekenen die ik goed behandel terwijl zij mij slecht behandelen, tegenover wie ik verdraagzaam ben terwijl zij zich in onwetenheid gedragen tov mij (dwz dat zij slechte woorden tegen hem uiten)

Hierop zei de Profeet '3alayhi salaatu salaam), 'Als jij werkelijk bent wat jij gezegd hebt, dan is het alsof je hun asdeeltjes laat eten. En zolang jij hierin doorzet (dwz in het goeddoen tegenover de familieleden) zal Allaah Zijn steun aan jou tegen hen niet beeindigen.'

Maar er staat dus.. Als zij niet lief doen tegen jou, zal Allaah Subhana Wa T'ala zorgen dat jij dat kan weerstaan? Zoiets. Als je lief blijft doen, zal Allaah Subhana Wa T'ala je Kracht en Geduld en Standvastigheid geven. Als ik het goed begrijp, allahoe ahlem.

31-07-2008, 15:49

Citaat door dutchSaliha:
Ik begrijp je vraag niet goed..
Zij waren dan toch altijd al kafir? Niets 'opeens'.
Maar je vraag is dus gewoon, hoe moet je omgaan met familie, die niet-Moslim is. Toch? Ik ben natuurlijk geen geleerde, maar me dunkt dat je gewoon je familie moet behandelen als in het bovenstaande stuk staat:



Ik bedoelde:

eerst was je zeg maar Kafir onder de Kafirs (Kafiroen heet het geloof ik in het meervoud), toen maakte het niet uit, gewoon ongelovige Niet-Moslims onder elkaar zal ik maar zeggen.
en dan bekeer je je tot de Islam en ben je opeens Moslim onder Kafirs toch?

Heeft dat konsekwenties in de omgang met je familie? Bijvoorbeeld dat je een hoofddoek moet dragen in hun bijzijn, of dat je bepaalde dingen niet meer doet met hen, meer afstand houdt in bepaalde dingen, zoiets.

Ik lees hier namelijk nog wel eens berichten dat een Moslim het contact met een Kafir zoveel mogelijk moet vermijden, maar het tegenovergestelde lees ik hier ook.

31-07-2008, 15:59



Citaat door el_mar:
Ik bedoelde:

eerst was je zeg maar Kafir onder de Kafirs (Kafiroen heet het geloof ik in het meervoud), toen maakte het niet uit, gewoon ongelovige Niet-Moslims onder elkaar zal ik maar zeggen.
en dan bekeer je je tot de Islam en ben je opeens Moslim onder Kafirs toch?

Heeft dat konsekwenties in de omgang met je familie? Bijvoorbeeld dat je een hoofddoek moet dragen in hun bijzijn, of dat je bepaalde dingen niet meer doet met hen, meer afstand houdt in bepaalde dingen, zoiets.

Ik lees hier namelijk nog wel eens berichten dat een Moslim het contact met een Kafir zoveel mogelijk moet vermijden, maar het tegenovergestelde lees ik hier ook.
Ik vertel even over mijn ervaringen en vanuit vrouwlijk standpunt hoor...

Het is natuurlijk zo dat bijvoorbeeld je neef geen mahram is, dus wanneer je bij je oom en tante op bezoek gaat zou je officieel ook een hoofddoek moeten dragen. Als je wat strenger bent zeg maar en geen hand geeft aan mannen, mag dit officieel ook niet aan je neef. Maar als je je op je 50ste bekeerd, is het natuurlijk wel even wennen. Ik persoonlijk draag geen hijaab bij mijn oom en tante (en neef) in huis, omdat mijn ouders dat niet accepteren. Ik geef mijn neef geen hand, maar dat hebben we nooit gedaan eigenlijk.

Verder moet je denken aan verjaardagen. In hoeverre is dat halal... En kun je bidden als je mee moet op familieweekend.. Ik denk dat die dingen, eten en tradities nog het moeilijkst zijn. Zeker als de familie bijvoorbeeld Christelijk is en het gewend is dat je meekomt naar de kerk.

Ik hou op zich wel afstand van mijn familie, omdat ik geen zondes wil begaan (drank inschenken, leverworst snijden, zonder hijaab op pad). Maar als Moslim in een kafir omgeving heb je wel een mooie plek voor dawah natuurlijk!
Ik denk dat het er heel erg van af hangt hoe de familie is. Ik zie hier verhalen van andere teruggekeerde agawaat waarbij ik bijna jaloers wordt, zo begripvol is de familie. Als zij je accepteren zoals je bent, hoef je minder afstand te houden dan wanneer ze je verplichten om allerlei harame zaken te doen.

Maar goed, ik heb er eigenlijk nog weinig over gelezen qua ahadith of uitspraken van sheikh's

31-07-2008, 16:11

Citaat door dutchSaliha:
Ik vertel even over mijn ervaringen en vanuit vrouwlijk standpunt hoor...

Het is natuurlijk zo dat bijvoorbeeld je neef geen mahram is, dus wanneer je bij je oom en tante op bezoek gaat zou je officieel ook een hoofddoek moeten dragen. Als je wat strenger bent zeg maar en geen hand geeft aan mannen, mag dit officieel ook niet aan je neef. Maar als je je op je 50ste bekeerd, is het natuurlijk wel even wennen. Ik persoonlijk draag geen hijaab bij mijn oom en tante (en neef) in huis, omdat mijn ouders dat niet accepteren. Ik geef mijn neef geen hand, maar dat hebben we nooit gedaan eigenlijk.

Verder moet je denken aan verjaardagen. In hoeverre is dat halal... En kun je bidden als je mee moet op familieweekend.. Ik denk dat die dingen, eten en tradities nog het moeilijkst zijn. Zeker als de familie bijvoorbeeld Christelijk is en het gewend is dat je meekomt naar de kerk.

Ik hou op zich wel afstand van mijn familie, omdat ik geen zondes wil begaan (drank inschenken, leverworst snijden, zonder hijaab op pad). Maar als Moslim in een kafir omgeving heb je wel een mooie plek voor dawah natuurlijk!
Ik denk dat het er heel erg van af hangt hoe de familie is. Ik zie hier verhalen van andere teruggekeerde agawaat waarbij ik bijna jaloers wordt, zo begripvol is de familie. Als zij je accepteren zoals je bent, hoef je minder afstand te houden dan wanneer ze je verplichten om allerlei harame zaken te doen.

Maar goed, ik heb er eigenlijk nog weinig over gelezen qua ahadith of uitspraken van sheikh's


Lijkt me knap lastig soms ja om het te combineren met familie, vooral als die er moeilijk mee om kunnen gaan. En dan die familietradities inderdaad kan ik me daar iets bij voorstellen dat je daar keuzes in moet maken.

Je topic heeft als thema het omgaan met je familie, vandaar mijn vraag hoe je in zo'n bekeringssituatie met bepaalde voorschriften omgaat, maar inderdaad ligt het er natuurlijk ook aan hoe streng je eigen opvattingen zijn mbt je geloof en hoever je daarin wilt gaan.

Dank voor je reactie.