Bekijk volle/desktop versie : gebakken rijst hoe?



29-07-2008, 13:25
hoi dames ik wil graag gebakken rijst maken zeg maar net als bij de surinaamer wie weet hoe dat moet ik heb het wel eens gekookt en in een koekepan gebakken maar wordt echt niet als die van de surinaamer zo bruin en met die lekker kruiden wie heeft er een goede recept voor me en hoe ik het het beste kan bakken

29-07-2008, 14:54


ik wil het vandaag nog weten wil het vanavond maken

29-07-2008, 14:58
lijkt me ook erg lekker dus upppiiiieeee

29-07-2008, 15:50
Zo heb ik het geleerd:

Je kookt (het liefst een dag van tevoren) surinaamse rijst of pandanrijst.
Niet afgieten maar droog laten koken (zie uitleg op de verpakking) en af laten koelen.

In een wiok of koekepan verhit je een heel klein beetje zonnebloemolie. Daarin fruit je wat fijn gesnipperde ui en knofook een kruimeltje trassi (garnalenpasta, het stinkt maar geeft een lekkere smaak)

Dan doe je de rijst erbij, op redelijk hoog vuur. Er mag niet teveel vocht/olie in de pan zitten anders krijg je niet de droge losse korrels. Dan de rijst even bakken en regelmatig omscheppen. Zout, peper, komijnpoeder, korianderpoeder erbij doen en nog even bakken. Dan flink wat ketjap manis erbij. Niet die van conimex enzo, maar zo'n echte indonesische in zo'n kleine jerrycan, te koop bij AH.

Klaar!

Als je er wat kipfilet en sperzieboontjes of andere groente doorheen doet heb je nasi goreng!

x Zonnetje

29-07-2008, 15:58


hmmmm... soukran meiss..

29-07-2008, 16:09
Als je het wat pitiger wil kan je ook wat sambal meefruiten met de uien, knoflook en trassi.

x Zonnetje

29-07-2008, 16:36
Je hebt nodig:

Zilvervliesrijst
Chinese roerbakmix
Ketjap
zout en peper, knoflook
Kipfilet
1 boemboe nasi goreng van conimex

Kook de rijst en in tussen snijd de kipfilet in kleine blokjes, bak de kipfilet in een wokpan en voeg er zout, zwarte peper en knofloof bij. Vervolgens gooi je de roerbak mix bij even op zacht vuurtje 2 min laten bakken en voeg dan 50 ml water en de boemboe nasi goreng en een klein theelepel ketjap. voeg dan de gekookte rijst toe en laat het even doorbakken. Eet smakkelijk. Ik maak het ook soms het is heerlijk.

29-07-2008, 17:44
bedankt DAMES MAAR IK HEB GEWONE RIJST EN EERLIJK MIJN RIJST MISLUKT ALTIJD BLIJFT ZO PLAKKERIG IK HEB HET NOG NOOIT GOED GEDAAN EN IK WEET ECHT NIET WAAROM HET NOOIT ZO LEKKER KORRELIG KOMT

29-07-2008, 18:36

Citaat door zinalady80:
bedankt DAMES MAAR IK HEB GEWONE RIJST EN EERLIJK MIJN RIJST MISLUKT ALTIJD BLIJFT ZO PLAKKERIG IK HEB HET NOG NOOIT GOED GEDAAN EN IK WEET ECHT NIET WAAROM HET NOOIT ZO LEKKER KORRELIG KOMT




de rijst niet te lang koken lieve schat en wanneer de rijst klaar is met koud water in een vergiet spoelen

29-07-2008, 19:39
hoe lang moet je rijst koken ik heb de verpakking weggegooid ik d8 8 min maar dan vind ik hem nog rauw

29-07-2008, 22:50
15 min is genoeg

30-07-2008, 00:52

Citaat door zinalady80:
bedankt DAMES MAAR IK HEB GEWONE RIJST EN EERLIJK MIJN RIJST MISLUKT ALTIJD BLIJFT ZO PLAKKERIG IK HEB HET NOG NOOIT GOED GEDAAN EN IK WEET ECHT NIET WAAROM HET NOOIT ZO LEKKER KORRELIG KOMT


Wat voor rijst gebruik je? Lassie?
Anders moet je een keer pandanrijst kopen en dan doe je per kopje rijst anderhalf kopje water erbij en wat zout naar smaak. Dat laat je het op hoog vuur aan de kook komen. Dan zet je het vuur laag en wacht je tot al het water is verdampt. Dan het vuur uitdoen en de rijst losroeren met een vork. Sommige mensen laten het dan nog 5 min staan met het deksel erop maar zelf doe ik dat niet eens.

Weet je wat ook een aanrader is? Zo'n elektrische rice cooker. Die heb je al voor ongeveer E20,- bij de Blokker. Je doet de rijst en het water erin, je zet hem aan, en hij slaat automatisch af als het klaar is. Dat gebruiken de indonesische en surinaamse mensen ook allemaal.

x Zonnetje