Bekijk volle/desktop versie : Wat is het doel van ons bestaan?



28-07-2008, 14:41
[B]Vraag:

Wat is het doel van ons bestaan?

Antwoord:

Alvorens deze vraag te beantwoorden, wil ik graag de aandacht vestigen op een algemene basisregel wat betreft Allah’s schepping en wetgeving, deze vloeit namelijk voort uit de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, Hij is de Alwetende, de Allerwijze.” (Soerat Yoesoef: 83)

En:

“Waarlijk, Allah is alwetend, allerwijs.” (Soerat al-Ahzaab: 1)

Deze basisregel is tevens te herleiden uit vele andere verzen die de Wijsheid van Allah bevestigen, betreffende datgene wat Hij schept en voorschrijft aan universele en religieuze regels. Niets wordt door Allah geschapen, of dit gebeurt met wijsheid, zowel het bestaan als het onbestaan ervan. Tevens wordt door Allah niets voorgeschreven, of er schuilt een wijsheid achter, ongeacht of het hier verplichtingen, verboden of toegestane zaken betreft.

De wijsheid achter deze universele en religieuze regels kan voor ons soms bekend zijn, maar soms weer niet, of voor een beperkt aantal mensen met uitsluiting van anderen, afhankelijk van de kennis en inzicht die Allah hen heeft geschonken. Als wij ons hiervan hebben vergewist, dan staat het volgende buiten kijf; Allah heeft de djinn en de mensen geschapen om een grootse wijsheid en om een verheven doel te verwezenlijken, namelijk het aanbidden van Hem alleen. Zoals Allah zegt:

“En ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om mij te aanbidden.”
(Soerat adh-Dhaariyaat: 56)

Ook zegt Allah:

“Rekenen jullie erop dat wij jullie zomaar geschapen hebben en dat jullie niet tot ons zullen terugkeren?” (Soerat al-Moe’minoen: 115)

Verder zegt Allah:

“Rekent de mens erop dat hij ongemoeid zal worden gelaten?” (Soerat al-Qiyaamah: 36)

Dit is slechts een greep uit de vele verzen die de wijsheid van Allah achter Zijn schepping behandelen; namelijk het aanbidden van Hem alleen. Aanbidding staat voor het zich nederig opstellen tegenover Allah uit liefde, verheerlijking en gehoorzaamheid. Allah zegt:

“En zij werden slechts opgedragen om Allah met volledige toewijding te aanbidden, als zuivere monotheïsten.” (Soerat al-Bayyinah: 5)

Dit is de Wijsheid achter het scheppen van de djinn en de mens. Vandaar dat degene die zich opstandig en hoogmoedig opstelt tegenover zijn Heer deze wijsheid verwerpt en denkt dat hij ongemoeid zal worden gelaten. Ook al komt hij hier niet openlijk voor uit. Een andere conclusie dan deze is niet mogelijk.[/B]

28-07-2008, 23:40


Voor een bacterie in ons darmkanaal is het doel van ons bestaan om hem een habitat te geven waarin hij kan leven. Een ander doel heeft ons leven niet volgens hem.

01-09-2008, 13:31

Citaat door Thrinaxodon:
Voor een bacterie in ons darmkanaal is het doel van ons bestaan om hem een habitat te geven waarin hij kan leven. Een ander doel heeft ons leven niet volgens hem.

Wat leuk!

01-09-2008, 22:50

Citaat door mina_undercover:
Wat leuk!
Het was wel enigzins humoristisch bedoeld, maar er zit wel waarheid in.
Het doel van het bestaan is wat je er zelf van maakt en voor een ander is het doel van je bestaan wat hij er van maakt..

01-09-2008, 22:51


Het doel van ons bestaan is....Leef waardig richting allah of ga proberend doodt

01-09-2008, 23:04
Gewoon met respect naar andere mensen leven en niet dreigen met de hel als iemand een andere mening heeft is al heel mooi.

02-09-2008, 00:05

Citaat door mina_undercover:
[B]Vraag:

Wat is het doel van ons bestaan?

Antwoord:

Alvorens deze vraag te beantwoorden, wil ik graag de aandacht vestigen op een algemene basisregel wat betreft Allah’s schepping en wetgeving, deze vloeit namelijk voort uit de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, Hij is de Alwetende, de Allerwijze.” (Soerat Yoesoef: 83)

En:

“Waarlijk, Allah is alwetend, allerwijs.” (Soerat al-Ahzaab: 1)

Deze basisregel is tevens te herleiden uit vele andere verzen die de Wijsheid van Allah bevestigen, betreffende datgene wat Hij schept en voorschrijft aan universele en religieuze regels. Niets wordt door Allah geschapen, of dit gebeurt met wijsheid, zowel het bestaan als het onbestaan ervan. Tevens wordt door Allah niets voorgeschreven, of er schuilt een wijsheid achter, ongeacht of het hier verplichtingen, verboden of toegestane zaken betreft.

De wijsheid achter deze universele en religieuze regels kan voor ons soms bekend zijn, maar soms weer niet, of voor een beperkt aantal mensen met uitsluiting van anderen, afhankelijk van de kennis en inzicht die Allah hen heeft geschonken. Als wij ons hiervan hebben vergewist, dan staat het volgende buiten kijf; Allah heeft de djinn en de mensen geschapen om een grootse wijsheid en om een verheven doel te verwezenlijken, namelijk het aanbidden van Hem alleen. Zoals Allah zegt:

“En ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om mij te aanbidden.”
(Soerat adh-Dhaariyaat: 56)

Ook zegt Allah:

“Rekenen jullie erop dat wij jullie zomaar geschapen hebben en dat jullie niet tot ons zullen terugkeren?” (Soerat al-Moe’minoen: 115)

Verder zegt Allah:

“Rekent de mens erop dat hij ongemoeid zal worden gelaten?” (Soerat al-Qiyaamah: 36)

Dit is slechts een greep uit de vele verzen die de wijsheid van Allah achter Zijn schepping behandelen; namelijk het aanbidden van Hem alleen. Aanbidding staat voor het zich nederig opstellen tegenover Allah uit liefde, verheerlijking en gehoorzaamheid. Allah zegt:

“En zij werden slechts opgedragen om Allah met volledige toewijding te aanbidden, als zuivere monotheïsten.” (Soerat al-Bayyinah: 5)

Dit is de Wijsheid achter het scheppen van de djinn en de mens. Vandaar dat degene die zich opstandig en hoogmoedig opstelt tegenover zijn Heer deze wijsheid verwerpt en denkt dat hij ongemoeid zal worden gelaten. Ook al komt hij hier niet openlijk voor uit. Een andere conclusie dan deze is niet mogelijk.[/B]


Salaam Aleykoem

Wat is de bron van wie komt deze antwoord.

Wassalaam

02-09-2008, 23:15

Citaat door ghorabaa:
Salaam Aleykoem

Wat is de bron van wie komt deze antwoord.

Wassalaam

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/bibliotheek/artikel.php?id=1130&zoek=Wat%20is%20het%20doel%20v an%20ons%20bestaan


Sheikh ibn Oethaymien

02-09-2008, 23:18

Citaat door Gangsta-Salafi:
Ik zie nog steeds niet want onze doel is op aarde. Wij kunnen veel meer dan alleen maar bidden.

Voor jou is het knoeien bij Islam&Ik,

Of niet soms?

Als je goed leest dan zie je ook dat er staat: Ons doel is om Allah subhanahu wa ta3ala te aanbidden. Ja je kan ook lopen, springen, etcetra

02-09-2008, 23:20

Citaat door porcus:
Gewoon met respect naar andere mensen leven en niet dreigen met de hel als iemand een andere mening heeft is al heel mooi.

Waar zie jij in deze topic geen respectvolle woorden?
En waar zie jij dat iemand heeft gedreigd met de hel?

02-09-2008, 23:21

Citaat door porcus:
Het was wel enigzins humoristisch bedoeld, maar er zit wel waarheid in.
Het doel van het bestaan is wat je er zelf van maakt en voor een ander is het doel van je bestaan wat hij er van maakt..

Heb ik dan gezegd dat er geen waarheid in zit?
Ja en voor de moslims is het hun doel om Allah subhanahu wa ta3ala te aanbidden, zoals de Boedhisten, beelden aanbidden.

02-09-2008, 23:57

Citaat door mina_undercover:
Waar zie jij in deze topic geen respectvolle woorden?
En waar zie jij dat iemand heeft gedreigd met de hel?
In dit onderwerp komt dreigen met de hel niet voor. Maar in andere onderwerpen op Islam&Ik wel. En dat vindt ik niet de houding die men moet aannemen.

02-09-2008, 23:59



Citaat door mina_undercover:
[B]Heb ik dan gezegd dat er geen waarheid in zit?
Nee, dat heb je niet. Maar dat heb ik ook niet gesuggereerd.

03-09-2008, 14:29

Citaat door porcus:
In dit onderwerp komt dreigen met de hel niet voor. Maar in andere onderwerpen op Islam&Ik wel. En dat vindt ik niet de houding die men moet aannemen.
Dan ga je het toch hun duidelijk maken..Wat heeft het voor een nut als je hier je woord komt zetten terwijl het in een andere topic aan de gang is.

03-09-2008, 14:32

Citaat door porcus:
Het was wel enigzins humoristisch bedoeld, maar er zit wel waarheid in.
Het doel van het bestaan is wat je er zelf van maakt en voor een ander is het doel van je bestaan wat hij er van maakt..


Citaat door porcus:
Nee, dat heb je niet. Maar dat heb ik ook niet gesuggereerd.