Bekijk volle/desktop versie : Is Donor Zijn Haram??



18-01-2004, 14:46
khad t een keer gehoord
maar ik d8 juist je red dan levens of niet
Maja wat denken jullie

18-01-2004, 14:47


ik heb ook zoiets gehoord, maar weet het niet zeker

18-01-2004, 14:49
Je red dan wel levens of ligt t aan mij

18-01-2004, 14:59
Het gaat niet alleen om een nederlander of jood
stel dat t een moslim is
Sommige mensen reageren egt dom
En hoezo die onderscheid je red een leven en daar gaat t om
maja

18-01-2004, 15:04


ik heb gehoord dat een normaal mens alles heeft gekregen dat zijn lichaam nodig heeft, stel je voor dat je een nier weggeeft dan heb jij er geen twee meer, terwijl Allah je die wel gegeven heeft, een mens die iets in zijn lichaam mist hoef je niet te voorzien van dat iets het is namelijk Allah die daarvoor zorgt het is niet aan jou een ander te voorzien aan ontbrekende organen of lichaamsdelen,
alle zoiets denk ik toch, ik heb het ook maar gehoord, maar ik denk dat we hier iemand nodig hebben die het echte bewijs uit de qoraan moet kunnen weergeven, anders blijft alles onzeker...

18-01-2004, 15:04
Je hebt ook moslims die amerikanen hebben gedood
elk persoon is anders

18-01-2004, 15:05
En een bloeddonor dan
ik heb wel gehoord als t voor je ma zus pa broer is ofsow mag je t wel geven maar je mag niet naar een bloedbank klopt dat ook

18-01-2004, 15:13
wolah zou het ook wel graag willen weten, maar niemand die hier de islamitische achtergrond van kent???

18-01-2004, 15:16
Weet niet niemand reageert serieus over de islam

18-01-2004, 15:29
Dit komt van Al-Islaam.com Wa Allahu A`lem

Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?



Vraag: Ik wil graag weten wat de Islam over donor transplantatie zegt. Bijvoorbeeld als de dokter zegt dat het slagen van de transplantatie 50/50 is.



Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Dit is een onderwerp dat onderzocht is door het islamitisch comittee van jurisprudentie . De volgende uitspraken zijn daarover gedaan:
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een persoon te verplaatsen naar een andere plek in zijn lichaam. Zodat de natuurlijke aanleg van de zieke lichaamsdeel hersteld kan worden.
Het is toegestaan om een lichaamsdeel uit een levende lichaam te transplanteren naar een andere lichaam, als desbetreffende lichaamsdeel zelf groeit en tot de oorspronkelijk staat hersteld (zoals het bloed of huid).
Het is niet toegestaan om een lichaamsdeel weg te halen bij een persoon waarbij hij door deze transplantatie sterft of schade aan resulteert (zoals het weghalen van het hart..etc).
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven.
Het is niet toegestaan om de getransplanteerde lichaamsdelen te gebruiken voor financiële doeleinden. zoals het verkopen..etc hiervan.
Zaken buiten de bovengenoemde punten dienen voorgelegd en bestudeerd worden. Door moslimgeleerden en deskundigen.
bron: Islamitische jurisprudentie verslagen

En Allah weet het beste.

Cyber-imam- team

18-01-2004, 15:44
dus t mag dan eigenlijk wel

18-01-2004, 17:01
:verdomme:
Dat wil ik nou ook weleens weten....

Eerst was het toch zo dat als je donor wil zijn, dit kan laten registreren!Maar nu is het toch andersom als je het niet wil zijn, dan moet je dat juist laten registreren? Of heb ik het verkeerd?

Nou wie kennis heeft over dit onderwerp....wil ik hierbij vragen om dit ff met ons te delen.....

Alvast bedankt.....

18-01-2004, 17:29


Inderdaad, het mag wel.

18-01-2004, 18:30
Ik had juist gehoord (Wa Allahu A'lem) dat je "heel" je graf in moet.