Bekijk volle/desktop versie : Is Donor Zijn Haram???



18-01-2004, 14:37
Heb t gehoord maar ik d8 juist je red levens maar blijkbaar is t haram ofsow Wie weet t

18-01-2004, 15:20


Ik weet t niet heb gehoord dat t helemaal niet mag
met bloeddonor heb ik wat anders gehoord
je mag wel bloed geven aan je pa, ma , zussen of broers maar aan de rest niet
dus ik weet t ook niet

18-01-2004, 15:21
Volgens mij is het haram..Je moet teruggaan naar Allah Zoals je bent gekomen..dus helemaal compleet..uitzondering natuurlijk ongelukken ofso. Maar ik weet het niet zeker..Moge Allah mij vergeven als ik het fout heb...


18-01-2004, 17:02
Ik denk dat het haram is

18-01-2004, 21:04


Assalaam mu3alikom waramatollah...

Er is volgens mij geen duidelijke fatwa of hadith betreffende donor worden...maar denk zelf dat het niet toegestaan is, aangezien Allah swt ons doet leven en ons leven doet wegnemen...( dus het weggeven van je ingewanden na de dood is volgens mij niet toegestaan maar allaho e3lem)

Een buurvrouw van mij heeft afgelopen week haar nier afgestaan aan haar dochter, want haar dochter zou het niet lang redden zonder nier...ze moest om de dag spoelen in het ziekenhuis en daar leed ze heel erg onder..

een imaam heeft verteld dat dat wel mag..iemand die in leven is en veel pijn leid mag je redden..

Iemand helpen van je familie of moslim uit de omgeving die mag je wel wat geven, mits je beide in leven bent..dus geen donor nadat je overlijd en dat ze dan dingen weg mogen halen..ten eerste weet je niet wie het krijgt..je kan niet zeggen ik wil dat alleen moslims het kunnen krijgen..
ten tweede ze snijden je hele lichaam open...en je keert niet zoals je geboren bent

Nogmaals Allaho e3lem

wasalaam

18-01-2004, 21:04
Asalaam mo3leikom wa Rahmatullah wa Ta3ala wa Barkatuh

(0304) Oordeel over onderzoeken e.d. na de dood.



Vraag: Is het toegestaan om na je dood orgaan- en of weefsel donor te worden? Zo ja, mogen dan alle organen gedoneerd worden? En mogen je organen dan ook worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek? Ik bedoel in alle bovenstaaande gevallen pas als je dood bent.

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste broeder in de islam

Islam beveelt de moslims respect te tonen voor de mensheid in hun levensomloop en ook respect voor moslims en de mensheid in hun dood. De lichaam van een moslim is geen spel of een test-object waarbij de mensheid ermee kan spelen zoals zij willen. We hebben uw vraag gesteld aan sheikh Abdourrahman AbdoulKhaleq, waarbij hij ons antwoordde met:

Het is verboden om de lichaamsdelen van een moslim te gebruiken voor welke onderzoek dan ook. Hij noemde toen de hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken daarvan tijdens zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545).

Verder heeft het islamitische comittee van jurisprudentie bepaalde voorwaarden gesteld voor het transplanteren of het gebruik van lichaamsdelen. Om hierover meer te lezen zie vraag: (0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?

En Allah weet het beste.

Cyber-imam
Het team van al-Islaam.com



0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?



Vraag: Ik wil graag weten wat de Islam over donor transplantatie zegt. Bijvoorbeeld als de dokter zegt dat het slagen van de transplantatie 50/50 is.

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Dit is een onderwerp dat onderzocht is door het islamitisch comittee van jurisprudentie . De volgende uitspraken zijn daarover gedaan:
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een persoon te verplaatsen naar een andere plek in zijn lichaam. Zodat de natuurlijke aanleg van de zieke lichaamsdeel hersteld kan worden.
Het is toegestaan om een lichaamsdeel uit een levende lichaam te transplanteren naar een andere lichaam, als desbetreffende lichaamsdeel zelf groeit en tot de oorspronkelijk staat hersteld (zoals het bloed of huid).
Het is niet toegestaan om een lichaamsdeel weg te halen bij een persoon waarbij hij door deze transplantatie sterft of schade aan resulteert (zoals het weghalen van het hart..etc).
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven.
Het is niet toegestaan om de getransplanteerde lichaamsdelen te gebruiken voor financiële doeleinden. zoals het verkopen..etc hiervan.
Zaken buiten de bovengenoemde punten dienen voorgelegd en bestudeerd worden. Door moslimgeleerden en deskundigen.
bron: Islamitische jurisprudentie verslagen

En Allah en Zijn boodschapper weten het beste.

Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland



0281) Wat zegt de Islam over donortransplantatie?



Vraag: Hoe denkt de islam over orgaandonatie. Ik weet dat de meningen daar over verdeeld zijn, ook onder geleerde. Kunt u mij aangeven welke argumenten de voor en tegenstanders gebruiken

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zuster

Geleerden in het islamitisch comittee van islamitische jurisprudentie hebben een uitspraak gedaan omtrent donor-transplantaties. Zij hebben hier voorwaarden aan gesteld, lees meer onder vraag:"(0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?".

Verder is er een andere groepje geleerden die vinden dat donor-transplantie niet mogelijk is omdat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft in een hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken ervan in zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545).

Hierop baseren zij dat het niet toegestaan is om het lichaam van een dode te schaden op welke manier dan ook.

Hopend uw vraag hiermee beantwoord te hebben.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com



Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullah wa Ta3ala wa Barakatuh


Allah is de Alwetende

19-01-2004, 15:41

Citaat:
Origineel gepost door Zienb
Asalaam mo3leikom wa Rahmatullah wa Ta3ala wa Barkatuh

(0304) Oordeel over onderzoeken e.d. na de dood.



Vraag: Is het toegestaan om na je dood orgaan- en of weefsel donor te worden? Zo ja, mogen dan alle organen gedoneerd worden? En mogen je organen dan ook worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek? Ik bedoel in alle bovenstaaande gevallen pas als je dood bent.

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste broeder in de islam

Islam beveelt de moslims respect te tonen voor de mensheid in hun levensomloop en ook respect voor moslims en de mensheid in hun dood. De lichaam van een moslim is geen spel of een test-object waarbij de mensheid ermee kan spelen zoals zij willen. We hebben uw vraag gesteld aan sheikh Abdourrahman AbdoulKhaleq, waarbij hij ons antwoordde met:

Het is verboden om de lichaamsdelen van een moslim te gebruiken voor welke onderzoek dan ook. Hij noemde toen de hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken daarvan tijdens zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545).

Verder heeft het islamitische comittee van jurisprudentie bepaalde voorwaarden gesteld voor het transplanteren of het gebruik van lichaamsdelen. Om hierover meer te lezen zie vraag: (0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?

En Allah weet het beste.

Cyber-imam
Het team van al-Islaam.com



0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?



Vraag: Ik wil graag weten wat de Islam over donor transplantatie zegt. Bijvoorbeeld als de dokter zegt dat het slagen van de transplantatie 50/50 is.

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Dit is een onderwerp dat onderzocht is door het islamitisch comittee van jurisprudentie . De volgende uitspraken zijn daarover gedaan:
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een persoon te verplaatsen naar een andere plek in zijn lichaam. Zodat de natuurlijke aanleg van de zieke lichaamsdeel hersteld kan worden.
Het is toegestaan om een lichaamsdeel uit een levende lichaam te transplanteren naar een andere lichaam, als desbetreffende lichaamsdeel zelf groeit en tot de oorspronkelijk staat hersteld (zoals het bloed of huid).
Het is niet toegestaan om een lichaamsdeel weg te halen bij een persoon waarbij hij door deze transplantatie sterft of schade aan resulteert (zoals het weghalen van het hart..etc).
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven.
Het is niet toegestaan om de getransplanteerde lichaamsdelen te gebruiken voor financiële doeleinden. zoals het verkopen..etc hiervan.
Zaken buiten de bovengenoemde punten dienen voorgelegd en bestudeerd worden. Door moslimgeleerden en deskundigen.
bron: Islamitische jurisprudentie verslagen

En Allah en Zijn boodschapper weten het beste.

Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland



0281) Wat zegt de Islam over donortransplantatie?



Vraag: Hoe denkt de islam over orgaandonatie. Ik weet dat de meningen daar over verdeeld zijn, ook onder geleerde. Kunt u mij aangeven welke argumenten de voor en tegenstanders gebruiken

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zuster

Geleerden in het islamitisch comittee van islamitische jurisprudentie hebben een uitspraak gedaan omtrent donor-transplantaties. Zij hebben hier voorwaarden aan gesteld, lees meer onder vraag:"(0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?".

Verder is er een andere groepje geleerden die vinden dat donor-transplantie niet mogelijk is omdat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft in een hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken ervan in zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545).

Hierop baseren zij dat het niet toegestaan is om het lichaam van een dode te schaden op welke manier dan ook.

Hopend uw vraag hiermee beantwoord te hebben.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com



Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullah wa Ta3ala wa Barakatuh





Allah is de Alwetende
wauwie en dit heeft jullie Allah allemaal al heeeeeeeeel lang geleden bedacht, toen men zelfs nog nooit gehoord had van donortransplantaties?

Ik vind dat echt geweldig knap. RESPECT!

22-01-2004, 18:03
djazak Allah oe ghairan

08-03-2014, 11:43
De vraag is nu of doneren haram is er zijn verschillende antwoorden erop de ene geleerde zeg hoe je bent gekomen moet je terug gaan en de andere zegt als je mensen ermee kunt helpen moet je dat doen maar ik heb gehoord dat je organen aan iemand geeft die geen moslim bijvoorbeeld als hij jou hart heeft en drink alcohol dan is het natals jij het drinkt maar als je het in eeb moslim land geeft dan is dat niet haram ik weet niet offdit waar is dus als iemand mij kan verbeteren reageer dan alstublieft

13-03-2014, 20:50
Volgens mij is het halal, in streng islamitische landen doen ze het ook. En ik kan me niet voorstellen dat het haram is als het een daad is die levens kan redden. Ik ben zelf wel donor omdat ik weet wat voor een tekort er is en hoeveel mensen er jaarlijks sterven die geen orgaan krijgen. Verder ben ik ook bloeddonor, dit doe ik drie keer per jaar.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk