Bekijk volle/desktop versie : Asteroïde morgen 'rakelings' langs aarde



13-07-2008, 22:34
Morgen scheert de dubbel-asteroïde 2008 BT18 'rakelings' langs de aarde. De afstand bedraagt al snel zes maal de afstand van de aarde tot de maan, maar in kosmische termen vindt er op een haar na geen botsing plaats. De rotsblokken met een diameter van 200 en 600 meter, vliegen met 45.000 kilometer per uur voorbij en bereiken rond 17.00 uur de korste afstand tot de aarde; 0,0153 astronomische eenheden, oftewel 2,29 miljoen kilometer.

Wetenschappers ontdekten de asteroïde afgelopen junuari. Aanvankelijk dacht men dat het om een enkel object ging, maar vorige week werd duidelijk dat het een dubbele asteroïde betreft. Voor de sterrenkundigen is het goed nieuws dat de twee rotsblokken zo dichtbij komen, want dat geeft hen de mogelijkheid om ze beter te bestuderen. Daarbij wil men onder andere ideeën opdoen met betrekking tot het kunnen afweren van objecten die te dicht bij de aarde in de buurt komen of mogelijk op ramkoers liggen. Met behulp van radiotelescopen zal de massa en het materiaal waaruit de asteroïden bestaan in kaart brengen.

Een op de zes asteroïden die dicht langs de aarde scheert, is een zogenamde dubbel-asteroïde. Bijna altijd gaat het om een groot object met een kleine begeleider. Onlangs hebben wetenschappers een theorie ontwikkeld hoe dubbele asteroïden kunnen ontstaan. De straling van de zon zou een grote rol spelen bij het opsplitsen van één grote asteroïde in twee kleinere. Het constante opwarmen en afkoelen zou uiteindelijk leiden tot de opdeling.

http://www.spiegel.de/wissenschaft/weltall/0,1518,565575,00.html

13-07-2008, 22:40


ojee...een dubbele nog wel

13-07-2008, 22:45

Citaat door NakNok:
ojee...een dubbele nog wel


Op maar 2.29 miljoen kilometer! En ik denken dat Irak een ver van mijn bed show was.

13-07-2008, 22:52

Citaat door led_zeppelin:
Op maar 2.29 miljoen kilometer! En ik denken dat Irak een ver van mijn bed show was.



Zo zie je maar: heb je enorme jeuk aan je rechterbil, blijkt er toch nog iets te zijn wat nog belangrijker is!

Het is een kwestie van tijd voordat we getroffen worden door een asteroïde. Maar kan natuurlijk makkelijk nog een paar duizend jaar duren, give or take a few.
Gelovigen krijgen niet eens de kans om hier een religieuze draai aan te geven, het is al gebeurd voordat je het weet (maar gelukkig gaan zij dan naar het Paradijs, en wij naar de Hel).

13-07-2008, 23:38



Citaat door led_zeppelin:
Op maar 2.29 miljoen kilometer! En ik denken dat Irak een ver van mijn bed show was.



ET heeft zijn fiets hier vergeten. Denk dat ik even langs fiets om het van dichtbij te bekijken.

13-07-2008, 23:46

Citaat:
Asteroïde morgen 'rakelings' langs aarde
Bijna is nog niet helemaal.............helaas

13-07-2008, 23:48

Citaat door Resurrection:
Bijna is nog niet helemaal.............helaas


Genoeg van het leven?

13-07-2008, 23:53

Citaat door Focus1:
Genoeg van het leven?


Aarde is niet winstmakend of belangrijk als men denkt, soms is een natuurramp best wel reinigend

14-07-2008, 00:01

Citaat door wrattenzwijn:


Morgen scheert de dubbel-asteroïde 2008 BT18 'rakelings' langs de aarde. De afstand bedraagt al snel zes maal de afstand van de aarde tot de maan, maar in kosmische termen vindt er op een haar na geen botsing plaats.



Een dun haartje...


Citaat door Resurrection:


Bijna is nog niet helemaal.............helaas




Citaat door Focus1:


Genoeg van het leven?



She wants to resurrect.

14-07-2008, 00:47

Citaat door Tat twam asi:


Zo zie je maar: heb je enorme jeuk aan je rechterbil, blijkt er toch nog iets te zijn wat nog belangrijker is!

Het is een kwestie van tijd voordat we getroffen worden door een asteroïde. Maar kan natuurlijk makkelijk nog een paar duizend jaar duren, give or take a few.
Gelovigen krijgen niet eens de kans om hier een religieuze draai aan te geven, het is al gebeurd voordat je het weet (maar gelukkig gaan zij dan naar het Paradijs, en wij naar de Hel).

Miezerig ventje scheert alle religies over de kam met zijn superieure onderbuik gevoelens.

14-07-2008, 06:43

Citaat door NakNok:
ojee...een dubbele nog wel

Een Nak-Nok asteroïde?