Bekijk volle/desktop versie : Marokkanen vaker achter computer dan Turken

01-10-2002, 11:17
UTRECHT - Turken maken veel minder gebruik van de computer en internet dan Marokkanen en Surinamers. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau MCA Communicatie onder bijna zeshonderd allochtonen in de vier grote steden. Vooral de jongeren onder hen zitten achter de computer.

Turken en Marokkanen vanaf veertig jaar maken vrijwel nooit gebruik van de computer of internet. Volgens de peiling, die in juni is gehouden, gebruikt 50 procent van de Marokkanen en 69 procent van de Surinamers een computer. Bij de Turken gaat het om 35 procent.

Internet is voor 45 procent van de Marokkanen, 59 procent van de Surinamers en 29 procent van de Turken een bron van informatie en een middel om contact te leggen (chatten) en te e-mailen. Marokkaanse vrouwen (58 procent) maken meer gebruik van dat medium dan Marokkaanse mannen (38 procent).

Vooral onder jonge allochtonen (15 tot 24 jaar) is het internetgebruik hoog. Bij Marokkaanse jongeren gaat het om 93 procent, bij Surinaamse om 88 procent en bij hun Turkse leeftijdsgenoten om 57 procent.

Al met al is het computer- en internetgebruik onder de drie groepen verder gestegen in vergelijking met 1999 toen een soortgelijk onderzoek werd gehouden, aldus MCA Communicatie. De reden voor de achterstand op dat gebied bij Turken blijkt niet uit de enquête.

Bron: NU.nl

01-10-2002, 14:51

Nu snap ik gelijk waarom ik me zo thuis voel bij jullie volkje.
Je hebt het prachtig verwoord MrCharme en er is niets van gelogen.

10 petjes af voor jou :duim: :duim: :duim:

01-10-2002, 15:15

Citaat:
Origineel gepost door MrCharme
Ja, vind je het gek. Een surinamer moet eerst met zijn vingers zijn hoofd krabben waneer hij stappen onderneemt om de computer te kunnen op te starten zoals hij dat bij een banaan doet om open te scheuren van zijn schil. En typen gaat letter voor letter en uiterraad bij elk letter controleren of het wel op de monitor staat. Een turk zit in turkse buurthuis -cafe naar turkse zender te gapen via de schotel en zogenaamd met zijn biegtkettinkje rond te draaien over zijn vingers. Dit is echter belangrijker dan waneer hij thuis zit met zijn vrouw.

En om mijn opscheppingen nog overdreveriger doen te maken dan het al is, streven en halen wij -der marokkanen- al de rest van de allochtonen in als het dan gaat om kennis of ergens gebruik van te maken wat ten gunste is voor -`t maatschappelijke kennis- te vergroten. Bij dit geval de computer. Maar dan vergeten we nog vele dingen waar we beter in zijn dan de rest van de allochtonen en waar we echt trots op mogen zijn, namelijk:

-werken op hoog niveau
-studie en opleidingen volgen op hoog niveau
-organisatie`s, vb: succes marketing & production`s, marokkaanse eigenaren die zelfs Tarkan binnen haalde voor een turks concert en vele andere....
-sport, vb: wie zijn de meeste topvoetballers en kickboxers als het gaat om zijn afkomst? En laat staan in de fitnessworld der mannen. Dit is het bewijs dat onze dagelijks marmita ons degelijk wel de krachten verzorgd. En echt, een betere maaltijd bestaat niet. Kijk maar naar onze -nog goeduitziende- ouders in vergelijking met andere allochtonen die we hier hebben. Zo sterk dat ze zijn, niet normaal.
-feesten en dansen, de hollanders en vele andere allochtonen vragen zich af hoe we zo te keer kunnen gaan zonder alcohol en de gezelligheid in kunnen sfeeren.
-criminalitiet, zijn we ook voorop. Dit geeft werkgelegenheid en bewijst het lef der mannelijkheid. En dit bedoel ik ook in een goede zin als koffieshop runnen en het dagelijks binnen vervoeren en transporteren naar vele streken
-we komen voor elkaar op, als het om maatschappelijke problemen gaat, zoals onze mannen dat hebben gedaan in Rondom 10 en in vele andere programma`s
-stijl, en dit bedoel ik mee te zeggen dat er geruchten zijn in sommige tijdschriften dat marokkaanse jongens heel erg in trek zijn bij homo`s. Dit is goed bedoeld hoor. En overigens, de marokkaanse dame`s zijn wel echter de aantrekkelijkste dame`s die in NL rondlopen. Iwa, dat de combinatie van Noord-Afrikaanse en spaanse/italiaans/portugees tint heel wat doen bij mensen, is ook een portie van bewijs.

En nog veel meer om trots op te zijn. Dit waren maar enkele voorbeelden. Wij hebben gewoon iets, iets dat niet te beschrijven is en uit teleggen valt. Dat iets is bij zoveel mensen inacht genomen dat ze ons degelijk wel accepteren maar eerlijk gezegd niet toegeven. We hebben combinatie`s van eigenschappen wat bij vele onbegrijpelijk en onverstelbaar is. M.a.w. we hebben zin in dit leven! Yeah! Zo moet ik het zeggen. En als er mensen die niet met me eens zijn, dan horen die mensen van mijn part bij de media des duivels. Want dat zijn meestal de mensen die er gewoon opkicken waneer er weer iets negatiefs staat over de marokkanen terwijl wij inprincipe een gezellige, eenvoudige allochtoonse groep vormen, waarvan sommige hier al 40 jaar lang zijn. Dat waren de gastarbeiders van toen. En dan worden deze soort mensen, en wij als nakomelingen, daarmee geconfronteerd door een of andere actie van vluchteling mevrouw hirshi ali de somalie met haar collaboratorse vriendin mevrouw de pakistanie (hoofdletters bij de naam lijkt me niet waard) Heel eerlijk gezegd, de bedreigingen neem ik niet tot een ergenstige zaak. Dit doe ik voor mijn vader die hier ruim 35 jaar leeft en nog steeds werkt. Ik laat hem (hadj) en zijn uitstralende van trotsheid in Islam niet beinvloeden door een somalische gek die hier nog niet eens 12 jaar is om haar zogenaamde vrijheid van mening zichzelf wil vergroten om de ander weer te vervolgens te verkleinen.

Zo, nu ben ik weer opgelucht

daaag

Zoooo waarom word jij niet onze woordvoerder :d

Ali Z.

01-10-2002, 23:42
Zo Blijven de MarOkkaanTjes teNminste Van de straaT.....

MrCharme.... MoOi Verwoord....

04-10-2002, 04:59

MR.Charme is mijn mattie..............Je hebt helemaal gelijk ejemdoeker....kijk dat noem je nog eens een marokkaan!!!
keep on the good work!

04-10-2002, 18:32
We leven met de tijd mee en gebruiken een pc

Wat zijn we toch modern

23-06-2011, 07:59
01-10-2002 11:17

23-06-2011, 08:03
Je kan beter voor een computer zitten, maar Marokkanen zitten er meestal achter om de stekkers los te halen om de computer mee te nemen.

23-06-2011, 08:05

Citaat door Simcha:
Je kan beter voor een computer zitten, maar Marokkanen zitten er meestal achter om de stekkers los te halen om de computer mee te nemen.
hahaha zo droog als zand in sahara

23-06-2011, 08:07

Citaat door munt-thee:
hahaha zo droog als zand in sahara