NaasihunAmien
11-07-2008, 09:07
Vriendschap met kuffaar
Samengesteld en vertaald door Abu Marwan
Shaykh Saalih al-Fawzaan zei: Er is niets verkeerd met bezoeken van kaafirs om hun op te roepen naar Islam. De Profeet (SallAllahu 'Alaihi Wassalam) bezocht zijn vaderlijke oom Abu Taalib toen hij op sterven lag en riep hem op naar Islam, en hij bezocht de Joodse jongen en riep hem op naar Islam. Maar kaafirs bezoeken om een goede tijd te hebben met hun is niet toegestaan, omdat het verplicht is hun te haten en hen mijden. Het is toegestaan om hun geschenken te accepteren omdat de Profeet (SallAllahu 'Alaihi Wassalam) geschenken accepteerde van sommige van de kaafirs, zoals het geschenk van al-Muqawqis de heerser van Egypte. Maar het is niet toegestaan hun te feliciteren op de gelegenheid van hun festiviteiten omdat dit hun bevrienden en goedkeuren van hun onwaarheid impliceert. Al-Muntaqa min Fataawa al-Shaykh al-Fawzaan, 1/255
Ibn Baz heeft gezegd: Eten met een kaafir is niet haraam als het noodzakelijk is zo te doen, of als dat een of ander shar'i belang dient. Maar zij moeten niet worden genomen als vrienden. dus je moet niet eten met hun voor geen shar'i reden of voor geen shar'i doel. Je moet niet zitten en kletsen met hun en lachen met hun. Maar als er een reden is om zo te doen, zoals eten met een gast, of om hun uit te nodigen naar Islam of hun te leiden naar de waarheid, of voor een of ander andere shari' reden, dan is het OK. Het feit dat het voedsel van de Mensen van het Boek halaal voor ons is betekent niet dat we hun als vrienden en metgezellen mogen nemen. Het betekent niet dat we mogen eten en drinken met hun zonder reden en zonder doel. En Allah is de bron van kracht. Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz, vol. 9, p. 324
Shaykh Muhammad al-Saalih al-'Uthaymeen (moge Allah genadig zijn naar hem) werd gevraagd over het oordeel op mengen met de kuffaar en hun vriendelijk behandelen hopend dat zij Moslims zullen worden. Hij antwoorde: Ongetwijfeld de Moslim is verplicht de vijanden van Allah te haten en om hun te verwerpen, omdat dit de weg is van de Boodschappers en hun volgelingen.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''Er is een goed voorbeeld voor u in Abraham en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: "Wij hebben niets uitstaande met u en hetgeen gij buiten Allah aanbidt. Wij verwerpen u en er is tussen u en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij gij in Allah, de Enige gelooft." [al-Mumtahanah 60:4]
''Gij zult geen mensen vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten. Dezen zijn degenen, in wier hart Allah geloof heeft ingegrift en die Hij gesterkt heeft met Zijn Geest.'' [al-Mujaadilah 58:22]
Gebaseerd op dit, is het niet toegestaan voor een Moslim om enige liefde te voelen in zijn hart tegenover de vijanden van Allah die in feite ook zijn vijanden zijn.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun vriendschap aan, hoewel zij de Waarheid die tot u is gekomen hebben verworpen'' [al-Mumtahanah 60:1]
Maar als een Moslim hun met vriendelijkheid en zachtheid behandelt in de hoop dat zij Moslim zullen worden en zullen geloven, er is niets mis met dat, omdat het onder de kop valt van het openen van hun harten voor Islam. Maar als hij wanhoopt dat zij Moslim worden, dan moet hij hun dienovereenkomstig behandelen. Dit is iets dat is bediscussieerd in detail door de geleerden, voornamelijk in het boek Ahkaam Ahl al-Dhimmah door Ibn al-Qayyim (Moge Allah genadig naar hem zijn). Majmoo' Fataawa al-Shaykh Ibn 'Uthaymeen, 3, vraag nummer. 389.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.''
Shaykh al-Shanqeeti (moge Allah genadig naar hem zijn) zei: In dit vers vertel Allah ons dat wie ook de Joden en Christenen als vrienden neemt een van hun is vanwege zijn nemen van hun als vrienden. Elders zegt Allah dat het nemen van hun als vrienden de woede van Allah en Zijn eeuwige bestraffing op de hals haalt, en dat als degene die hun als vrienden neemt een ware gelovige was zou hij hun niet genomen hebben als vrienden.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''Gij zult velen hunner de ongelovigen tot vrienden zien nemen. Waarlijk slecht is hetgeen zij voor zichzelf deden zodat Allah toornig op hen is geworden en zij zullen in de straf verblijven. 81. En indien zij in Allah en deze profeet en hetgeen hem werd geopenbaard hadden geloofd, zouden zij hen niet tot vrienden hebben genomen, doch velen hunner zijn ongehoorzaam.'' [al-Maa'idah 5:80-81]
Elders verbied Allah het nemen van hun als vrienden en legt de reden uit voor dat, als hij zegt (interpretatie van de betekenis): ''O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen.'' [al-Mumtahanah 60:13] In een ander vers legt Allah uit dat dit is zolang als zij niet genomen worden als vrienden vanwege angst of taqiyah (d.w.z., vriendelijk zijn met hun om kwaad te voorkomen); als dat het geval is dan is degene die dat doet geexcuseerd.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt'' [Aal 'Imraan 3:28]
Dit vers legt al de versen geciteerd boven uit welke verbieden het nemen van de kaafirs als vrienden in algemene bewoordingen. Waar dat naar refereert is de gevallen waar iemand een keuze heeft, maar in gevallen van angst en taqiyah is het toegestaan om vrienden met hun te maken, zo veel als essentieel is om jezelf tegen hun kwaad te beschermen. Dat is onderworpen aan de voorwaarde dat iemands geloof niet getroffen zou moeten worden door die vriendschap en degene die zich gedraagt op die manier vanwege noodzaak is niet iemand die zich op die manier gedraagt uit keuze. het mag begrepen worden van de schijnbare betekenis van deze verzen dat degene die doelbewust de kuffaar als vrienden neemt door keuze en omdat hij van hen houdt, is een van hen. (Einde citaat.) Adwa' al-Bayaan, 2/98,99