Bekijk volle/desktop versie : Vriendschap met kuffaar.



Pagina's : [1] 2 3 4

11-07-2008, 09:07

Vriendschap met kuffaar




Samengesteld en vertaald door Abu Marwan




Shaykh Saalih al-Fawzaan zei: Er is niets verkeerd met bezoeken van kaafirs om hun op te roepen naar Islam. De Profeet (SallAllahu 'Alaihi Wassalam) bezocht zijn vaderlijke oom Abu Taalib toen hij op sterven lag en riep hem op naar Islam, en hij bezocht de Joodse jongen en riep hem op naar Islam. Maar kaafirs bezoeken om een goede tijd te hebben met hun is niet toegestaan, omdat het verplicht is hun te haten en hen mijden. Het is toegestaan om hun geschenken te accepteren omdat de Profeet (SallAllahu 'Alaihi Wassalam) geschenken accepteerde van sommige van de kaafirs, zoals het geschenk van al-Muqawqis de heerser van Egypte. Maar het is niet toegestaan hun te feliciteren op de gelegenheid van hun festiviteiten omdat dit hun bevrienden en goedkeuren van hun onwaarheid impliceert. Al-Muntaqa min Fataawa al-Shaykh al-Fawzaan, 1/255

Ibn Baz heeft gezegd: Eten met een kaafir is niet haraam als het noodzakelijk is zo te doen, of als dat een of ander shar'i belang dient. Maar zij moeten niet worden genomen als vrienden. dus je moet niet eten met hun voor geen shar'i reden of voor geen shar'i doel. Je moet niet zitten en kletsen met hun en lachen met hun. Maar als er een reden is om zo te doen, zoals eten met een gast, of om hun uit te nodigen naar Islam of hun te leiden naar de waarheid, of voor een of ander andere shari' reden, dan is het OK. Het feit dat het voedsel van de Mensen van het Boek halaal voor ons is betekent niet dat we hun als vrienden en metgezellen mogen nemen. Het betekent niet dat we mogen eten en drinken met hun zonder reden en zonder doel. En Allah is de bron van kracht. Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz, vol. 9, p. 324

Shaykh Muhammad al-Saalih al-'Uthaymeen (moge Allah genadig zijn naar hem) werd gevraagd over het oordeel op mengen met de kuffaar en hun vriendelijk behandelen hopend dat zij Moslims zullen worden. Hij antwoorde: Ongetwijfeld de Moslim is verplicht de vijanden van Allah te haten en om hun te verwerpen, omdat dit de weg is van de Boodschappers en hun volgelingen.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''Er is een goed voorbeeld voor u in Abraham en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: "Wij hebben niets uitstaande met u en hetgeen gij buiten Allah aanbidt. Wij verwerpen u en er is tussen u en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij gij in Allah, de Enige gelooft." [al-Mumtahanah 60:4]

''Gij zult geen mensen vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten. Dezen zijn degenen, in wier hart Allah geloof heeft ingegrift en die Hij gesterkt heeft met Zijn Geest.'' [al-Mujaadilah 58:22]


Gebaseerd op dit, is het niet toegestaan voor een Moslim om enige liefde te voelen in zijn hart tegenover de vijanden van Allah die in feite ook zijn vijanden zijn.


Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun vriendschap aan, hoewel zij de Waarheid die tot u is gekomen hebben verworpen'' [al-Mumtahanah 60:1]

Maar als een Moslim hun met vriendelijkheid en zachtheid behandelt in de hoop dat zij Moslim zullen worden en zullen geloven, er is niets mis met dat, omdat het onder de kop valt van het openen van hun harten voor Islam. Maar als hij wanhoopt dat zij Moslim worden, dan moet hij hun dienovereenkomstig behandelen. Dit is iets dat is bediscussieerd in detail door de geleerden, voornamelijk in het boek Ahkaam Ahl al-Dhimmah door Ibn al-Qayyim (Moge Allah genadig naar hem zijn). Majmoo' Fataawa al-Shaykh Ibn 'Uthaymeen, 3, vraag nummer. 389.


Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.''

Shaykh al-Shanqeeti (moge Allah genadig naar hem zijn) zei: In dit vers vertel Allah ons dat wie ook de Joden en Christenen als vrienden neemt een van hun is vanwege zijn nemen van hun als vrienden. Elders zegt Allah dat het nemen van hun als vrienden de woede van Allah en Zijn eeuwige bestraffing op de hals haalt, en dat als degene die hun als vrienden neemt een ware gelovige was zou hij hun niet genomen hebben als vrienden.


Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''Gij zult velen hunner de ongelovigen tot vrienden zien nemen. Waarlijk slecht is hetgeen zij voor zichzelf deden zodat Allah toornig op hen is geworden en zij zullen in de straf verblijven. 81. En indien zij in Allah en deze profeet en hetgeen hem werd geopenbaard hadden geloofd, zouden zij hen niet tot vrienden hebben genomen, doch velen hunner zijn ongehoorzaam.'' [al-Maa'idah 5:80-81]


Elders verbied Allah het nemen van hun als vrienden en legt de reden uit voor dat, als hij zegt (interpretatie van de betekenis): ''O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen.'' [al-Mumtahanah 60:13] In een ander vers legt Allah uit dat dit is zolang als zij niet genomen worden als vrienden vanwege angst of taqiyah (d.w.z., vriendelijk zijn met hun om kwaad te voorkomen); als dat het geval is dan is degene die dat doet geexcuseerd.


Allah zegt (interpretatie van de betekenis): ''Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt'' [Aal 'Imraan 3:28]


Dit vers legt al de versen geciteerd boven uit welke verbieden het nemen van de kaafirs als vrienden in algemene bewoordingen. Waar dat naar refereert is de gevallen waar iemand een keuze heeft, maar in gevallen van angst en taqiyah is het toegestaan om vrienden met hun te maken, zo veel als essentieel is om jezelf tegen hun kwaad te beschermen. Dat is onderworpen aan de voorwaarde dat iemands geloof niet getroffen zou moeten worden door die vriendschap en degene die zich gedraagt op die manier vanwege noodzaak is niet iemand die zich op die manier gedraagt uit keuze. het mag begrepen worden van de schijnbare betekenis van deze verzen dat degene die doelbewust de kuffaar als vrienden neemt door keuze en omdat hij van hen houdt, is een van hen. (Einde citaat.) Adwa' al-Bayaan, 2/98,99

11-07-2008, 09:09


Shaykh Naasir al Fahd (Fakka Allahoe Asrah) legt in zijn boek 'Kufr van degenen die Amerika helpen' uit dat de interactie en omgang met de kafir drie staten of condities heeft dat zijn:

De eerste staat: Een omgang of interactie dat de persoon een kafir maakt en hem verwijderd uit de Millah. Sommige van de Mensen van Kennis heben voor deze conditie de term Tawwali gemaakt, dus alles dat het bewijs bewijst Kufr en afvalligheid te zijn, dan is het van deze categorie en dat is zoals: de Din van de kuffar liefhebben, er van houden dat zij overwinning en dominantie verkrijgen, hun helpen tegen de Moslims.

De tweede staat: Een (verboden) omgang of interactie die iemand niet een kafir maakt en iemand niet verwijderd uit de Millah. Sommige van de Mensen van Kennis hebben voor deze conditie de term Muwalat gemaakt, dus, alles dat het bewijs bewijst verboden te zijn zonder dat het niveau van kufr bereikt het is van deze conditie en dat is zoals: hun preferreren in de bijeenkomsten, het beginnen met salams geven aan hun, en liefde voor hun welke niet het niveau van Tawwali bereikt enzovoorts.

De derde staat: Een toegestane interactie. Dat welke geen relatie heeft of binnengaat in Muwalat. Het is alles dat het bewijs bewijst toegestaan te zijn zoals: gerechtigheid tegenover hun hebben, eerlijkheid met diegenen onder hun die geen Muharibin zijn, en het houden van de banden van relatie van de familieleden onder hun, enzovoorts. Het verschil tussen staat twee en drie is genoemd door al-Qarafi (Rahimahullah) in zijn boek al-Furuq (3/14-15) waarin hij zei: ''Weet dat Allah liefde heeft verboden voor tegenover Ahl adh-Dhimmah met zijn woorden: ''O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun vriendschap aan, hoewel zij de Waarheid die tot u is gekomen hebben verworpen...'' (Al-Momtahanah :1) Dus hij verbood liefde en trouw en in een ander Ayah zei Hij: Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen... (Al-Momtahanah :8) Er moet een vereniging zijn van deze teksten (die vermelden dat) vriendelijkheid tegenover de mensen van Ahl adh-Dhimmah wordt nagestreeft terwijl liefhebben en verenigen met hun verboden is.''

11-07-2008, 12:12
en neem ze niet tot je vriend

11-07-2008, 14:09
zo raar maar haten is toch haram euhm.. Je kan toch niet zomaar een mens haten?!?

bv de belgen, wij wonen in hun land zonder problemen wrm zoude we hun haten?

11-07-2008, 14:15



Citaat door insaf18:
zo raar maar haten is toch haram euhm.. Je kan toch niet zomaar een mens haten?!?

bv de belgen, wij wonen in hun land zonder problemen wrm zoude we hun haten?

je hoeft het niet te laten zien dat je ze haat.
maar neem ze niet tot je vriend.

11-07-2008, 14:17
"Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden." (Sorat An-Nisa)..

11-07-2008, 14:20
deze stukje heb ik gevonden

Als moslims blijven wonen tussen de kuffar en verwikkeld raken in dunya (wereldse leven), zoals door het werken van te veel over uren, tijd verspillen aan het leren voor doenya op school en op de universiteit, zonder dat ze de ongelovigen uitnodigen naar de islam en zichzelf onderscheiden van de niet-moslims; is er een grote kans dat zij munafiqin kunnen worden. Dus moeten zij hijra verrichten en naar een plek verhuizen waar zij al deze verplichtingen wel kunnen nakomen.
Zowel da'wah als jihad zijn verplicht voor de moslims, daarom moeten wij niet zijn zoals degenen die door Allah (subhanaho wa ta'ala) zijn vervloekt en sommige ahkaam volgen en andere verwerpen.
Een andere voorwaarde voor het leven tussen de kuffar is dat we de jihad moeten steunen, zowel verbaal als financiël (als hij het niet fysiek aankan). Dit is omdat de boodschapper van Allah (sal Allahu alaih wa salam) heeft gezegd:

"Bestrijd de mushrikien met jullie bezit (financiël), jullie lichamen (fysiek) en jullie tongen (verbaal)"
(Sunan Abee Daawud, hadeeth no.2504)

11-07-2008, 14:21

Citaat door Portomonee:
je hoeft het niet te laten zien dat je ze haat.
maar neem ze niet tot je vriend.



Ik weet niet hoor mijn buren die belgen zijn hebben mijn vader geholpen met rechtzaken etc.. en van alles en nog wat..

En hun uitnodigen voor een kop koffie is haram? Wij wonen tussen de belgen lijkt me toch wel raar hoor.. Om hun te negeren..

11-07-2008, 14:22
De profeet (sal Allahu alaih wa salam) zei: "Hij nam deel aan Badr. Wat kan ik jullie zeggen, misschien keek Allah naar hen die meevochten in Badr en zei 'O mensen van Badr, doe wat jullie willen, want ik heb jullie vergeven." Allah (Subhanaho wa Ta'ala) openbaarde toen: "O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun

vriendschap aan..."

11-07-2008, 14:23

Citaat door Portomonee:
deze stukje heb ik gevonden

Als moslims blijven wonen tussen de kuffar en verwikkeld raken in dunya (wereldse leven), zoals door het werken van te veel over uren, tijd verspillen aan het leren voor doenya op school en op de universiteit, zonder dat ze de ongelovigen uitnodigen naar de islam en zichzelf onderscheiden van de niet-moslims; is er een grote kans dat zij munafiqin kunnen worden. Dus moeten zij hijra verrichten en naar een plek verhuizen waar zij al deze verplichtingen wel kunnen nakomen.
Zowel da'wah als jihad zijn verplicht voor de moslims, daarom moeten wij niet zijn zoals degenen die door Allah (subhanaho wa ta'ala) zijn vervloekt en sommige ahkaam volgen en andere verwerpen.
Een andere voorwaarde voor het leven tussen de kuffar is dat we de jihad moeten steunen, zowel verbaal als financiël (als hij het niet fysiek aankan). Dit is omdat de boodschapper van Allah (sal Allahu alaih wa salam) heeft gezegd:

"Bestrijd de mushrikien met jullie bezit (financiël), jullie lichamen (fysiek) en jullie tongen (verbaal)"
(Sunan Abee Daawud, hadeeth no.2504)



Maar er word toch gezegd je mag kiezen waar je woont zolang het makkelijk voor u is..

en nog iets alsof het in die 'moslim' landen er goed aan toe gaat..

bv egypte
marokko
tunesie
iran
etc etc etc

11-07-2008, 14:23

Citaat door insaf18:
Ik weet niet hoor mijn buren die belgen zijn hebben mijn vader geholpen met rechtzaken etc.. en van alles en nog wat..

En hun uitnodigen voor een kop koffie is haram? Wij wonen tussen de belgen lijkt me toch wel raar hoor.. Om hun te negeren..

ik zeg niet dat je ze moet negeren.
neem ze niet tot je vriend

de profeet (sal Allahu alaih wa salam) zei: "Hij nam deel aan Badr. Wat kan ik jullie zeggen, misschien keek Allah naar hen die meevochten in Badr en zei 'O mensen van Badr, doe wat jullie willen, want ik heb jullie vergeven." Allah (Subhanaho wa Ta'ala) openbaarde toen: "O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun

vriendschap aan..."

nodig ze uit naar de islam doe dawa en aangezien het band tussen jullie goed is en positief.....

11-07-2008, 14:25
Sorry, maar in de Koran staat toch:

"
Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig
God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid te behandelen." (Koran 60:7-8)

Zie ook http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert10.htm

11-07-2008, 14:26



Citaat door insaf18:
Maar er word toch gezegd je mag kiezen waar je woont zolang het makkelijk voor u is..

en nog iets alsof het in die 'moslim' landen er goed aan toe gaat..

bv egypte
marokko
tunesie
iran
etc etc etc

eigenlijk is irak de beste aangezien ze daar de shari3a hebben.

marokko. is geen islamitshce land.
iran ook niet
tunesie allahoe a3lem.egypte alahoe a3lem.

11-07-2008, 14:28

Citaat door Portomonee:
ik zeg niet dat je ze moet negeren.
neem ze niet tot je vriend

de profeet (sal Allahu alaih wa salam) zei: "Hij nam deel aan Badr. Wat kan ik jullie zeggen, misschien keek Allah naar hen die meevochten in Badr en zei 'O mensen van Badr, doe wat jullie willen, want ik heb jullie vergeven." Allah (Subhanaho wa Ta'ala) openbaarde toen: "O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun

vriendschap aan..."

nodig ze uit naar de islam doe dawa en aangezien het band tussen jullie goed is en positief.....



Wrm moet ik dat doen? ze respecteren ons geloof maar moeten er niets van hebben.. Ik ga hun niet lastigvallen want voor hun is het gwn een 'last'..

11-07-2008, 14:29

Citaat door Portomonee:
eigenlijk is irak de beste aangezien ze daar de shari3a hebben.

marokko. is geen islamitshce land.
iran ook niet
tunesie allahoe a3lem.egypte alahoe a3lem.



Tja je moet daar ook nog werk vinden etc..
Wrm maak je het u eigen moeilijk als het hier ook gaan?

Doe gwn u ding.. bid geef zakaat etc .. Mar u niet met de wereldse dinge bezig alsof ze in die arabische landen het niet doen..

Ik zie eerlijk waar bijna geen verschil

Pagina's : [1] 2 3 4