Bekijk volle/desktop versie : Verklaring goed gedrag afschaffen.



Pagina's : [1] 2

11-07-2008, 08:39
Dit werkt alleen maar averechts. Steeds meer bedrijven eisen een verklaring van goed gedrag. Dat betekent dat je niet in aanraking mag zijn gekomen met justitie.

In de praktijk betekent dit dat mannen die hun leven willen beteren, de goede weg zijn ingeslagen vervolgens bijna nergens meer aan de bak kunnen omdat ze worden afgekeurd.

Mensen veranderen toch?

Wat is toch de grondslag achter deze belachelijke maatregel?

Ik kan me voorstellen dat je geen criminelen in dienst wil hebben, maar als iemand zijn leven heeft gebeterd (zichtbaar) zou dit toch geen probleem moeten zijn?

We willen toch minder criminaliteit en niet dat dezelfde jongens wederom terugvallen in de criminaliteit omdat ze anders geen fatsoenlijke baan kunnen krijgen?

Wat zijn de gedachten hierover.

11-07-2008, 08:45



Citaat door olympico:
Dit werkt alleen maar averechts. Steeds meer bedrijven eisen een verklaring van goed gedrag. Dat betekent dat je niet in aanraking mag zijn gekomen met justitie.

In de praktijk betekent dit dat mannen die hun leven willen beteren, de goede weg zijn ingeslagen vervolgens bijna nergens meer aan de bak kunnen omdat ze worden afgekeurd.

Mensen veranderen toch?

Wat is toch de grondslag achter deze belachelijke maatregel?

Ik kan me voorstellen dat je geen criminelen in dienst wil hebben, maar als iemand zijn leven heeft gebeterd (zichtbaar) zou dit toch geen probleem moeten zijn?

We willen toch minder criminaliteit en niet dat dezelfde jongens wederom terugvallen in de criminaliteit omdat ze anders geen fatsoenlijke baan kunnen krijgen?

Wat zijn de gedachten hierover.


Dat jij je op vrijdagochtend verveelt

11-07-2008, 08:53
Een VOG, verklaring omtrent het gedrag, vind ik belangrijk- zeker als het gaat om een baan in het onderwijs, jeugdwerk of in de medische wereld. Dat moeten ze nooit afschaffen. De procedure tot eerherstel zou ik daarentegen weer graag wel afgeschaft zien als het om gewelds- en zedendelicten gaat.

Het wil overigens helemaal niet zeggen dat je geen VOG krijgt, als je toch eens eerder met politie en justitie in aanraking kwam. De VOG is beperkt tot gedrag dat een raakvlak heeft met de beoogde baan.

11-07-2008, 08:54

Citaat door olympico:
Dit werkt alleen maar averechts. Steeds meer bedrijven eisen een verklaring van goed gedrag. Dat betekent dat je niet in aanraking mag zijn gekomen met justitie.

In de praktijk betekent dit dat mannen die hun leven willen beteren, de goede weg zijn ingeslagen vervolgens bijna nergens meer aan de bak kunnen omdat ze worden afgekeurd.

Mensen veranderen toch?

Wat is toch de grondslag achter deze belachelijke maatregel?

Ik kan me voorstellen dat je geen criminelen in dienst wil hebben, maar als iemand zijn leven heeft gebeterd (zichtbaar) zou dit toch geen probleem moeten zijn?

We willen toch minder criminaliteit en niet dat dezelfde jongens wederom terugvallen in de criminaliteit omdat ze anders geen fatsoenlijke baan kunnen krijgen?

Wat zijn de gedachten hierover.

Mee eens. Zowiezo is de Nederlandse samenleving momenteel wel erg gericht op straffen en controleren. Mensen die het ongeluk hebben hier te wonen en in een ander land geboren zijn (buiten de EU) worden zowiezo bekeken als indringers en mogen geen enkele fout maken. Oude deugden als barmhartigheid en genade zijn steeds meer in onbruik.

11-07-2008, 08:54


Eigen schuld dikke bult. Gewoon stratenveger worden en over 5 jaar weer eens proberen.

11-07-2008, 08:57

Citaat door joesoef:
Eigen schuld dikke bult. Gewoon stratenveger worden en over 5 jaar weer eens proberen.



Zelfs voor zo'n job heb je een attest nodig

11-07-2008, 09:00
Enfin iedereen verdient een tweede kans. Ben het eens met de topicstarter..

Maar als het om kinderen etc zou het zeker moeten blijven gelden..

11-07-2008, 09:00
Ook NL moeten zo'n bewijs gaan ophalen bij de Gemeente.

11-07-2008, 09:02

Citaat door insaf18:
Zelfs voor zo'n job heb je een attest nodig



Noppe, ik weet waarover ik praat. Bij de straatvegers zitten heel wat reintergratie kandidaten met heel wat jaartjes voorwaardelijk.

Dus niet zielig doen, had je maar aan moeten denken voordat je het criminele pad op ging.

11-07-2008, 09:04

Citaat door olympico:
Dit werkt alleen maar averechts. Steeds meer bedrijven eisen een verklaring van goed gedrag. Dat betekent dat je niet in aanraking mag zijn gekomen met justitie.

In de praktijk betekent dit dat mannen die hun leven willen beteren, de goede weg zijn ingeslagen vervolgens bijna nergens meer aan de bak kunnen omdat ze worden afgekeurd.

Mensen veranderen toch?

Wat is toch de grondslag achter deze belachelijke maatregel?

Ik kan me voorstellen dat je geen criminelen in dienst wil hebben, maar als iemand zijn leven heeft gebeterd (zichtbaar) zou dit toch geen probleem moeten zijn?

We willen toch minder criminaliteit en niet dat dezelfde jongens wederom terugvallen in de criminaliteit omdat ze anders geen fatsoenlijke baan kunnen krijgen?

Wat zijn de gedachten hierover.


Ik vind het niet meer dan noodzakelijk...Als ik een onderneming zou hebben, zou ik ook geen ex - criminelen in dienst willen hebben..

Een vos verliest immers wel zijn haren, maar nooit zijn streken..

11-07-2008, 09:04
Veel mensen gaan in hun pubertijd het criminele pad op en hebben later spijt, en het is allemaal de schuld van de ouders.

11-07-2008, 09:09

Citaat door Abudais:
Veel mensen gaan in hun pubertijd het criminele pad op en hebben later spijt, en het is allemaal de schuld van de ouders.


Ik ken wat jongens die in hun jongere jaren inderdaad geen lieverdjes waren. Met alle goede wil en hulp van reclassering zijn ze uit die spiraal gekomen om vervolgens wat later tot de conclusie te komen dat ze geen normale toekomst meer op kunnen bouwen vanwege de belachelijke wet van VOG.

Drie x raden waar die jongens dan uiteindelijk toch weer terecht komen.

En dan toch met zijn alleen weer onze hoofd in het zand steken en zeggen huh wat gek zwaarder straffen helpt niet

Het rare is dat in de gevangenis het hele programma op reintegratie is gebaseerd om na de straf normaal mee te doen in de maatschappij.
Komen ze uiteindelijk in die maatschappij terecht komen ze nergens aan de bak?

11-07-2008, 09:15



Citaat door olympico:
Ik ken wat jongens die in hun jongere jaren inderdaad geen lieverdjes waren. Met alle goede wil en hulp van reclassering zijn ze uit die spiraal gekomen om vervolgens wat later tot de conclusie te komen dat ze geen normale toekomst meer op kunnen bouwen vanwege de belachelijke wet van VOG.

Drie x raden waar die jongens dan uiteindelijk toch weer terecht komen.

En dan toch met zijn alleen weer onze hoofd in het zand steken en zeggen huh wat gek zwaarder straffen helpt niet

Het rare is dat in de gevangenis het hele programma op reintegratie is gebaseerd om na de straf normaal mee te doen in de maatschappij.
Komen ze uiteindelijk in die maatschappij terecht komen ze nergens aan de bak?


In de gevangenis zitten ze hun straf uit, daarna moeten ze weer gewoon mee kunnen doen, anders had je ze net zo goed hun hele leven kunnen opsluiten.
Door deze mensen geen kansen te geven laat je zien dat een gevangenis eigenlijk niet werkt of niet goed genoeg.

Dus ja.. Al hoef ik natuurlijk geen veroordeelde verkrachter in mijn bedrijf die na 12 maanden cel alweer buiten stond.
Ik denk als alle gevangenisstraffen rechtvaardig zijn geworden dat er ook niet veel bezwaar verder mag zijn.

11-07-2008, 09:19

Citaat door Abudais:
In de gevangenis zitten ze hun straf uit, daarna moeten ze weer gewoon mee kunnen doen, anders had je ze net zo goed hun hele leven kunnen opsluiten.
Door deze mensen geen kansen te geven laat je zien dat een gevangenis eigenlijk niet werkt of niet goed genoeg.

Dus ja.. Al hoef ik natuurlijk geen veroordeelde verkrachter in mijn bedrijf die na 12 maanden alweer buiten stond.
Ik denk als alle gevangenisstraffen rechtvaardig zijn geworden dat er ook niet veel bezwaar verder mag zijn.



11-07-2008, 09:20

Citaat door olympico:
Ik ken wat jongens die in hun jongere jaren inderdaad geen lieverdjes waren. Met alle goede wil en hulp van reclassering zijn ze uit die spiraal gekomen om vervolgens wat later tot de conclusie te komen dat ze geen normale toekomst meer op kunnen bouwen vanwege de belachelijke wet van VOG.?



Het kan wel hoor alleen met wat beperkingen. Zo een verklaring vraagt men niet voor niets, iets teveel boefjes die in de herhaling vallen en je trekt de eisen wat strakker.

Pagina's : [1] 2