Bekijk volle/desktop versie : Politie in achterstandswijk handelt pragmatisch



Pagina's : [1] 2 3 4

10-07-2008, 07:26

Citaat:
Politie in achterstandswijk handelt pragmatisch
Uitgegeven: 10 juli 2008 07:07

DEN HAAG - Politiemensen in multiculturele achterstandswijken gaan vooral pragmatisch te werk. Zonder een ideologische of etnisch-culturele bril proberen ze overlast, onveiligheid en criminaliteit te bestrijden en te voorkomen.

Dat blijkt uit een donderdag verschenen onderzoek van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling. De politie is erop uit de vrede te bewaren in volksbuurten waar conflicten of confrontaties tussen de verschillende bevolkingsgroepen op de loer liggen.

Wijkagenten werken daarbij steeds meer samen met andere overheidsfunctionarissen, jeugdhulpverleners, woningcorporaties en sociale en religieuze organisaties in een buurt.

Op sommige plaatsen betrekt de politie ook buurtbewoners bij het werk. Agenten in een multiculturele wijk staan volgens onderzoekster Lianne Kleijer-Kool voortdurend in de "frontlinie van de samenleving", waar zij de eersten zijn om een einde te maken aan conflicten. "Dat eist veel van politiemensen op straat in een toenemend pluriforme maatschappij."

Creatieve oplossingen

Volgens Kleijer zijn wijkagenten er samen met anderen in geslaagd om zelf talloze creatieve oplossingen te vinden voor (potentiële) conflicten. "Hun dagelijkse werk in deze multiculturele samenlevingen in het klein laat zien dat conflicten wel degelijk te overbruggen zijn. Het bewaren van de vrede moet daarbij altijd de ziel van het politiewerk blijven", concludeert de onderzoekster van het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen.

Politieagenten wijten de problemen in achterstandswijken deels aan botsende culturele gewoontes, normen en waarden. Ze wijzen echter vaker op sociaal-economische oorzaken, zoals armoede, werkloosheid en een lage opleiding. Daarbij wijken wijkagenten af van de dominante opvatting in het publieke debat en ook van de politieleiding dat de problemen ontstaan door de komst van etnisch-cultureel afwijkende buurtbewoners, aldus Kleijer.

(c) ANP
Vooral die laatste alinea vind ik interessant. En dat de mensen uit de frontlinie er zo anders tegen aan kijken dan de mensen van hogerhand, natuurlijk.

10-07-2008, 07:52


Meer van Trouw;


Citaat:
Agent laveert tussen protocol en straat
Rob Pietersen, redactie binnenland

De agent denkt niet in sjablonen, maar handelt naar de praktijk. Zodoende staat hij of zij vaak dichter bij de burgers dan bij het gezag. Ondanks de druk van de politietop, politici en media. En ondanks de roep om een ’harde aanpak’.


'Parijse toestanden krijgen we in Nederland niet'

Ze moeten wijken heroveren. Ze zijn vredestichters, brandjesblussers, crisismanagers, praat- en pispalen. Soms wordt de harde hand geëist, soms is een bemoedigend schouderklopje gewenst. De agent.

Een hondebaan voor een hongerloontje. Wat wordt er veel van hem gevraagd, zo blijkt uit ’Handhavers van de vrede of heroveraars?’, een onderzoek uitgevoerd namens Forum, Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling, naar verschillende politiestijlen. Het rapport van Lianne Kleijer van het Willem Pompe Instituut van de Universiteit Utrecht wordt vandaag overhandigd aan minister Ter Horst (binnenlandse zaken).

Lokale behoeften staan soms op gespannen voet met landelijke prioriteiten, stelt Kleijer. De werkelijkheid op straat is anders dan de protocollen die achter bureaus worden bedacht. „De agent denkt niet in sjablonen maar werkt pragmatisch. Soms diplomatiek, soms keihard. Met die aanpak staat hij dichter bij de burgers dan bij het gezag. Dat verdient onze empathie”, zegt Forum-voorzitter Sadik Harchaoui.

Kleijer onderzocht de werkwijze van de politie in 21 wijken in middelgrote steden, met het ’conflictpotentieel van de multiculturele samenleving. Ze interviewde 65 politiefunctionarissen en schetste de drie rollen die ’de diender’ moet spelen. Hij moet de orde handhaven, strafbaar gedrag aanpakken (repressief) en burgers helpen (preventief), als ’de ogen en oren van de organisatie’.

De agent als spin in het web, schaap met vijf poten, kameleon die voortdurend keuzes moet maken. Onder druk van de straat, politici en politietop. De politie moet gecentraliseerd of bovenregionaal werken, er kwamen prestatiecontracten. Harchaoui noemt het ’de protocollaire werkelijkheid’ en laakt ’vastgeroeste beelden’: „We moeten in de politieopleiding naar multicultureel vakmanschap, maar dat is wat anders dan agenten naar Suriname, Marokko of Turkije sturen om de achtergronden van hun klanten beter te begrijpen. Of korting geven op de Nederlandse vertaling van de Koran. Allemaal flauwekul. We hebben wetgeving die precies bepaalt wat wel en wat niet kan. Voor mishandeling van een vrouw hoef je de Koran er niet bij te pakken. Daar kun je wel eindeloos over debatteren, maar dan worden er in de tussentijd nog meer vrouwen slachtoffer”, aldus de voormalige officier van justitie.

Er is, zo staat in het onderzoek, een contrast tussen de abstracte discussie over de multiculturele samenleving en de dagelijkse praktijk in probleemwijken waarin de politie, tussen burgers en hulpverleners, haar weg zoekt. „In de top wordt soms onder druk van de politiek wat eendimensionaal gedacht. Op straat heb je niet de luxe oeverloos te debatteren over culturele verschillen”, zegt Harchaoui.

De agenten hebben ook last van ’de holle frasen van politici’, van de symboliek waarvan ze zich bedienen. Ze horen ’harder aanpakken, zwaarder straffen’, maar ervaren dat ze daar geen problemen mee oplossen. Harchaoui: „Een overtreding is een overtreding. Basta. Punt. Het gaat om het gehoorzamen aan de wet. Maar met alleen maar een harde aanpak los je niet alle conflicten op. Soms werkt de geitenwollen-sokmethode wel.”

„Het gaat om de combinatie”, zegt Harchaoui die bij agenten een ’geweldige experimenteerdrift’ ziet. Er worden niet alleen pleisters geplakt, maar ook problemen aangepakt. Ze kijken verder dan hun neus lang is, stelt Kleijer.

De hoge salarissen worden op kantoor verdiend. Dat moet anders, bepleit Harchaoui. „En onze beste agenten zitten niet in de moeilijkste wijken.” Ook dat moet anders. „We moeten die goede agenten laten voelen dat ze een belangrijke voorhoederol vervullen. We moeten ze de waardering geven die ze verdienen. Ook qua salaris. Dat verdien je als samenleving heel snel weer terug.”

10-07-2008, 08:24
Ach, de agenten zullen wel speciaal geselecteerd zijn voor het werk in de vaderlandse ghetto's. En hoeveel allochtone agenten zijn het eigenlijk? 60-70%?? Geen wonder dat zij dus geen problemen hebben met de ellende van de multikul samenleving. Zij komen er zelf uit voort. Wie heeft het onderzoek precies uitgevoerd?? Laat me raden; PvdA?? Die zijn altijd al een kei geweest in het "organiseren" van gewenste politiek correkte uitkomsten van onderzoeken..


En ja hoor..ik had het kunnen weten..Harchaoui...

Nog even snel een paar miljoen extra subsidie erbij en het voorspelbare verhaal is weer compleet.

De agenten hebben ook last van ’de holle frasen van politici’, van de symboliek waarvan ze zich bedienen. Ze horen ’harder aanpakken, zwaarder straffen’, maar ervaren dat ze daar geen problemen mee oplossen. Harchaoui: „Een overtreding is een overtreding. Basta. Punt. Het gaat om het gehoorzamen aan de wet. Maar met alleen maar een harde aanpak los je niet alle conflicten op. Soms werkt de geitenwollen-sokmethode wel.”

10-07-2008, 08:25

Citaat door MOCKBA:
Ach, de agenten zullen wel speciaal geselecteerd zijn voor het werk in de vaderlandse ghetto's. En hoeveel allochtone agenten zijn het eigenlijk? 60-70%?? Geen wonder dat zij dus geen problemen hebben met de ellende van de multikul samenleving. Zij komen er zelf uit voort. Wie heeft het onderzoek precies uitgevoerd?? Laat me raden; PvdA?? Die zijn altijd al een kei geweest in het "organiseren" van gewenste politiek correkte uitkomsten van onderzoeken..


Waar haal jij die 60-70% vandaan? Bron of onderbuik?

10-07-2008, 08:30



Citaat door Raven:
Waar haal jij die 60-70% vandaan? Bron of onderbuik?



Ik weet dat er erg veel allochtone agenten werkzaam zijn in de kansenwijken. Ik denk dat jij dat zelf ook heus wel weet.

60-70% aan allochtone agenten in deze wijken zal inderdaad een redelijke schatting zijn.

10-07-2008, 08:37

Citaat door MOCKBA:
Ik weet dat er erg veel allochtone agenten werkzaam zijn in de kansenwijken. Ik denk dat jij dat zelf ook heus wel weet.

60-70% aan allochtone agenten in deze wijken zal inderdaad een redelijke schatting zijn.


De korpsen publiceren elk jaar braaf hun jaarverslagen, waarin toch ieder jaar weer te lezen valt dat het aantal allochtone agenten zo rond de 6% schommelt.

Die schatting van jou is volgens mij schromelijk overdreven. Of het valt reuze mee met het aantal van dat soort wijken.

10-07-2008, 08:40
Hartje bijlmer hier. Het is een zeldzaamheid om een niet blanke agent te zien. Wel valt mij op dat er hier heel veel vrouwelijke agenten rondlopen. Ik schat zelfs dat de helft van de agenten op straat vrouw is. Daarmee zouden we wel eens een uitzondering kunnen zijn.

10-07-2008, 08:58

Citaat door Raven:
De korpsen publiceren elk jaar braaf hun jaarverslagen, waarin toch ieder jaar weer te lezen valt dat het aantal allochtone agenten zo rond de 6% schommelt.

Die schatting van jou is volgens mij schromelijk overdreven. Of het valt reuze mee met het aantal van dat soort wijken.



Ik ga het uitzoeken. Ik weet dat er in de Amsterdamse kansenwijken erg veel allochtone agenten werken. Turken, Marokkanen, etc.

Het zijn er in deze wijken in ieder geval VEEL meer dan 6%.

10-07-2008, 09:05

Citaat door MOCKBA:
Ik ga het uitzoeken. Ik weet dat er in de Amsterdamse kansenwijken erg veel allochtone agenten werken. Turken, Marokkanen, etc.

Het zijn er in deze wijken in ieder geval VEEL meer dan 6%.



Tjakka!

Hier jaarverslag Amsterdam. 12% allochtonen waarbij dient te worden opgemerkt dat in Nederland geboren Turken en Marokkanen uiteraard niet als allochtoon zijn gewaarmerkt..

Dus het overgrote deel der "getinte" dienders..


http://www.jaarverslagpolitieaa.nl/2007/documenten/Doelgroep.Bestuurders/Intern.Diversiteit/DU31302_Cijfers+-+Regio+Amsterdam-Amstelland++-+Interne+informatie.aspx

10-07-2008, 09:06

Citaat door MOCKBA:
Ik ga het uitzoeken. Ik weet dat er in de Amsterdamse kansenwijken erg veel allochtone agenten werken. Turken, Marokkanen, etc.

Het zijn er in deze wijken in ieder geval VEEL meer dan 6%.


Logisch dan dat er daar zoveel criminaliteit is, zou Geert Wilders zeggen ...

10-07-2008, 09:07

Citaat door MOCKBA:
Tjakka!

Hier jaarverslag Amsterdam. 12% allochtonen waarbij dient te worden opgemerkt dat in Nederland geboren Turken en Marokkanen uiteraard niet als allochtoon zijn gewaarmerkt..

Dus het overgrote deel der "getinte" dienders..


http://www.jaarverslagpolitieaa.nl/2007/documenten/Doelgroep.Bestuurders/Intern.Diversiteit/DU31302_Cijfers+-+Regio+Amsterdam-Amstelland++-+Interne+informatie.aspx


Ah, dat is waar- ik vergat dat alleen Amsterdam zulke wijken heeft.

10-07-2008, 09:08

Citaat door Anne33:
Hartje bijlmer hier. Het is een zeldzaamheid om een niet blanke agent te zien. Wel valt mij op dat er hier heel veel vrouwelijke agenten rondlopen. Ik schat zelfs dat de helft van de agenten op straat vrouw is. Daarmee zouden we wel eens een uitzondering kunnen zijn.


Kijk, kijk.

Maar het is denkelijk gemakkelijker de boodschapper onderuit te schoffelen.

10-07-2008, 09:24



Citaat door Raven:
Ah, dat is waar- ik vergat dat alleen Amsterdam zulke wijken heeft.



Zal het in de andere steden met kansenwijken dan anders zijn?
Ik denk het niet.

10-07-2008, 09:25

Citaat door Raven:
Kijk, kijk.

Maar het is denkelijk gemakkelijker de boodschapper onderuit te schoffelen.



33% van de dienders is vrouw.

At your service!

10-07-2008, 09:27

Citaat door MOCKBA:
Zal het in de andere steden met kansenwijken dan anders zijn?
Ik denk het niet.


Rotterdam-Rijnmond zit voor wat betreft dat percentage ook hoger dan gemiddeld, maar over heel Nederland genomen ligt het toch echt rond die 6%.

Pagina's : [1] 2 3 4