Bekijk volle/desktop versie : Wat zegt de islam over de baard?



08-07-2008, 16:16

Betekenis
Het Arabische woord lihyah, betekent al het haar dat groeit op de wangen, de kin, de onderkaak en de haren onder de onderlip.

Wat zegt de Islam over de baard?
Het laten staan van de baard is verplicht (wajib) voor alle mannen. Het bewijs hiervoor is de vinden in de Sunnah van de Profeet, salalahu aleihi wasalam, en in de Qur’an staat dat het verplicht is Mohammed, salalahu aleihi wasalam, te volgen. De grote geleerden zijn het er allemaal mee eens dat het laten staan van de baard verplicht is. Helaas zijn er tegenwoordig ook zogenaamde geleerden, die fatwa’s geven zonder kennis en zonder bewijs uit de Qur’an en de Sunnah. De Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei hierover:
“Voorwaar, Allah zal de kennis, nadat Hij die jullie heeft gegeven niet (in één keer) wegrukken, maar Hij zal haar (kennis) van hen wegnemen door het nemen (van de levens) van de cOelamaa’ en daarmee ook hun kennis. Daarna zullen slechts onwetende mensen overblijven. Zij zullen om fatwa’s (religieuze uitspraken) gevraagd worden, waarna zij fatwa’s zullen geven die gebaseerd zijn op hun eigen meningen, en daarmee dwalen zij af en doen zij anderen afdwalen.”
Overgeleverd door al Bukhari.

Hieronder zullen we 8 zonden noemen die je begaat als je je baard scheert

1. Ongehoorzaamheid tegenover Allah

De vroegere keizer van Perzië heette Chosroes. Hij had iemand aangesteld om te heersen over Jemen. Deze heerser van Jemen stuurde twee boodschappers naar de Profeet Mohammed, salalahu aleihi wasalam. Toen ze bij de Profeet, salalahu aleihi wasalam, kwamen zag deze dat de boodschappers hun baard hadden geschoren en een lange snor hadden. Hij had er een afkeer van om naar ze te kijken en hij zei: “Wee jullie! Wie heeft jullie gezegd dit te doen?” De boodschappers zeiden: “Onze heer!” (Dus keizer Chosroes). Mohammed, salalahu aleihi wasalam, zei toen: “Wat betreft mijn Heer (Allah), subhanahu wa Ta’Ala, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.” Deze hadith is hasan (goed) verklaard door al Albani.
2. Ongehoorzaamheid tegenover de Profeet (moge Allah’s vrede en zegeningen met hem zijn)

De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heeft gezegd: “Knip de snorren bij en laat de baarden (met rust)!” (al-Bukhari en Muslim) Elke moslim moet te weten dat het gehoorzamen van de Boodschapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, gelijk staat aan het gehoorzamen van Allah.
Wie de Boodschapper gehoorzaamt heeft Allah zeker gehoorzaamd. (Sura an-Nisaa’: 80)

3. Afwijking van het uiterlijk en de leiding van de Profeet (moge Allah’s vrede en zegeningen met hem zijn)

Als je je baard scheert dan lijkt jouw uiterlijk niet op het uiterlijk van de Profeet, salalahu aleihi wasalam. Het is overgeleverd door imam Muslim dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, een lange baard droeg. Allah zegt in de Qur’an wat als volgt vertaald kan worden: “Voorzeker, jullie hebben in de Boodschapper van Allah een goed voorbeeld (dat jullie kunnen volgen).” (Sura al-Ahzaab: 21) En de Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Waarlijk, de beste leiding is de Leiding van Mohammed.” (Muslim)

4. Afwijking van de weg van de gelovigen

Het scheren van de baard leidt tot het afwijken van de weg van de gelovigen. Alle Profeten, moge Allah’s vrede met hun allen zijn, droegen een baard, de grote geleerden en alle sahaba (radi Allahu anhum) ook. Als jij denkt dat er een andere manier van leven is die beter is dan die van de Profeet, salalahu aleihi wasalam, ben je ver afgedwaald.
“En wie de Profeet tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen; Wij laten hem aanhangen datgene wat hij heeft aangehangen en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is pàs een slechte bestemming!” (Sura an-Nisaa’: 115)

5. Imitatie van de Moeshrikoen (mensen die meerdere goden aanbidden)

De Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien. Onderscheidt jullie van de Magiërs.” (De Magiërs waren volgelingen van een geloof dat vroeger veel voorkwam in Perzië, die mensen deden veel aan zwarte magie en tovenarij. Zij schoren en knipten hun baard en hadden lange snorren.) (Muslim) “Onderscheidt jullie van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders), knip jullie snorren bij en laat jullie baarden staan.” (al-Bukhari en Muslim)
Allah beveelt ons om verschil te maken tussen ons en de Moeshrikoen en de ongelovigen, en niet hen te volgen. “Volg niet de begeerten van degenen die niet weten. (over de Islam)” (Sura al-Djaathiyah: 18) De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Wie een volk imiteert, hij behoort tot hen.” (Abu Daawud)

6. Wijziging van de Schepping van Allah zonder toestemming

Door het scheren van de baard is het veranderen van de schepping. Het epileren van je wenkbrauwen is ook veranderen van de schepping, en ook verboden. De hadith daarover die algemeen bekend is, stelt dat Allah degene vervloekt die de wenkbrauwen van anderen epileert, die haar eigen wenkbrauwen laat epileren, degene die bij anderen nephaar invlecht en die het bij zichzelf laat invlechten. Deze hadith gaat speciaal over vrouwen, omdat vrouwen normaal gesproken meer met hun uiterlijk bezig zijn en het willen veranderen, dan mannen. In de Qur’an staat dat Shaytaan heeft gezegd: “En ik zal hen bevelen de Schepping van Allah te veranderen.” (Sura an-Nisaa’: 119)

7. Imitatie van vrouwen
De baard maakt een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Wanneer je je baard scheert lijk je (meer) op een vrouw. De Boodschapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, zei: “Moge Allah de mannen vervloeken die vrouwen imiteren en moge Allah de vrouwen vervloeken die mannen imiteren.” (al-Bukhari)

8. Strijdigheid met de Fitrah (natuurlijke aanleg van de mens)
Aïsha (moge Allah tevreden zijn over haar) vertelde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Tien (zaken) horen tot de Fitrah; het bijknippen van de snor, het (met rust) laten van de baard...” (Muslim) De Boodschapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, leert ons ook dat ieder kind met fitrah geboren wordt en dat deze fitrah later wordt gewijzigd door (de opvoeding van) de ouders. (al-Bukhari en Muslim)
Allah Subhana wa Ta’Ala zegt in de Qur’an: “De fitrah (natuurlijke aanleg) van Allah, waarmee Hij de mensen (oorspronkelijk) geschapen heeft. Er is geen verandering in de Schepping van Allah.” (Sura ar-Rum: 30)

Sommige mannen hebben de smoes dat hun vrouw een baard niet mooi vind. Zijn deze mannen op de wereld om de vreemde verlangens van hun vrouwen te volgen? Of om Allah’s Wet te gehoorzamen en die van zijn Profeet (salalahu aleihi wasalam) ? Anderen zeggen dat een baard pijn doet of jeukt. In het begin kan een baard even wennen zijn, maar wanneer je je baard vaak genoeg wast en goed verzorgt, is er geen probleem.

Moge Allah ons leiden en standvastig maken in het geloof, ameen.


08-07-2008, 20:24


Upp.

Vind een baard soo mooi en vredig staan MashaAllah..

08-07-2008, 20:25
Vind het prachtig! !

08-07-2008, 20:33
Masch'Allah!
Het straalt nour uit bij een man!

08-07-2008, 20:36



Citaat door Miss_Tahmiina:
Masch'Allah!
Het straalt nour uit bij een man!



Vind ik ook!

Nu hopen dat velen dit zullen doen maar met de juiste intentie. Ik vind het prachtig, MashAllah!

08-07-2008, 21:44
thx voor het plaatsten.

08-07-2008, 21:46

Citaat door Monte__Cristo:
thx voor het plaatsten.



Graag gedaan.

06-04-2011, 17:02
Ik heb er mijn broer een keer op aangewezen, ik vertelde hem dat hij zijn baard moest laten staan en om welke redenen.

Zijn antwoord hierop was dat hij nog niet alles goed deed en daarom nog geen baard wilde laten staan. Hij zei dat hij oude mannen in de moskee had gezien met lange baarden en ondertussen over erge dingen praten en grote zondes plegen.

Hier gaf ik hem gelijk in maar het is eigenlijk net als een persoon die niet bid om de reden dat hij veel haram dingen doet en daarom nog niet wil bidden. Terwijl als jij het gebed niet verricht je niet behoord tot de moslim's. Hij bleef dit anders vinden en bleef daarom bij zijn mening over het laten staan van de baard.

06-04-2011, 17:26

Citaat door S.oukaina:

Hier gaf ik hem gelijk in maar het is eigenlijk net als een persoon die niet bid om de reden dat hij veel haram dingen doet en daarom nog niet wil bidden. Terwijl als jij het gebed niet verricht je niet behoord tot de moslim's. Hij bleef dit anders vinden en bleef daarom bij zijn mening over het laten staan van de baard.

Precies.

Dit argument werd zo weerlegd door een shaykh in een lezing:


Citaat:
Je verricht toch ook zondes met je neus, knip die neus van je eraf dan?
Je verricht toch ook zondes met je lip, knip die lippen eraf dan?
Je verricht toch ook zondes met je ogen, haal die ogen dan eruit?

De duivel wil gewoon niet dat jij die baard draagt.

06-04-2011, 17:38

Citaat door RaiseUp:
Precies.

Dit argument werd zo weerlegd door een shaykh in een lezing:


idd, wist alleen niet hoe ik hem moest overtuigen djazaak allah oe ghair bedankt voor dit mooie voorbeeld

06-04-2011, 18:43
Een man met een baard is iemand by wie meteen het gevoel krygt...
Macha'Allah
Geen woorden voor!
En.. Het staat hen goed ook!

06-04-2011, 20:37

Citaat door rifia_meghrabia:
Een man met een baard is iemand by wie meteen het gevoel krygt...
Macha'Allah
Geen woorden voor!
En.. Het staat hen goed ook!



Maar daar gaat het niet om.

Een jongen die ik ken hij was eerst echt masha allah altijd naar de moskee, een baardje hij vertaalde arabiese lezingen naar het nederlands en deed van alles. Toen hij er na een tijdje genoeg van had en de shitan hem van het goeie pad wist te weerhouden stopte hij met alles maar hij liet wel zijn baard staan zodat de mensen nog steeds goed over hem bleven denken.

06-04-2011, 21:25



Citaat door rifia_meghrabia:
Een man met een baard is iemand by wie meteen het gevoel krygt...
Macha'Allah
Geen woorden voor!
En.. Het staat hen goed ook!


ik heb wel woorden voor je >> het is gewoon haar dat op het gezicht groeit,

in tegenstelling tot iemands mooie karakter, die kan je wel sprakeloos achter laten, dus laat het haar op iemands gezicht niet steeds het mashaAllah-gevoel aanwakkeren, want zoals een bekende sheikh ooit zei: de uiterlijke verschijning kan jou nooit iemands imaan tonen

07-04-2011, 11:44

Citaat door dompteurrr:
ik heb wel woorden voor je >> het is gewoon haar dat op het gezicht groeit,

in tegenstelling tot iemands mooie karakter, die kan je wel sprakeloos achter laten, dus laat het haar op iemands gezicht niet steeds het mashaAllah-gevoel aanwakkeren, want zoals een bekende sheikh ooit zei: de uiterlijke verschijning kan jou nooit iemands imaan tonen



idd, goed gezegd

08-04-2011, 12:56

Citaat door dompteurrr:
ik heb wel woorden voor je >> het is gewoon haar dat op het gezicht groeit,

in tegenstelling tot iemands mooie karakter, die kan je wel sprakeloos achter laten, dus laat het haar op iemands gezicht niet steeds het mashaAllah-gevoel aanwakkeren, want zoals een bekende sheikh ooit zei: de uiterlijke verschijning kan jou nooit iemands imaan tonen


jah idd..
ik weet het ik heb t fout geformuleerd en ja natuurlijk zegt het uiterlijk niks over het innerlijk maar wat ik eigenlijk wou zegge is..
Het is niets om je ervoor te schamen dus waarom zouden ze het ni willen laten!
srry