Bekijk volle/desktop versie : Familie in Marokko



07-07-2008, 23:51
Mijn oma een oude vrouw die in mijn ogen alleen kon zeuren. Maar toch heb ik enorme wijsheid van haar gekregen. Ze kan niet lezen noch schrijven en toch moedigde ze me ieder jaar om veder te studeren, huiswerk te maken en vooral niet te stoppen met mijn studie. En eens vroeg ik uit nieuwsgierigheid wouden niet alle oma’s uit de Rif dat hun kleindochters gingen trouwen, kindjes maken en hun opvolgde. Waarom wij mijn oma mij per se carrière laten maken. Maar mijn kleindochter, uit het verre Nederland ik heb nooit een woord gelezen omdat, ik daar de kans er niet voor had. Maar jij hebt alle kansen en jij moet ze ook pakken. Elke jaar zie ik je weer verschijnen met de duurste kleertjes en parfum en je straalt zoveel zelfstandigheid uit. Ik mijn kleindochter had al een heel gezin op jou leeftijd en toch was ik nog maar een kind.

Ze pakte me beet bij me handen en keek me diep in me ogen. Opeens besefte ik dat ik een heel bijzondere oma had maar nooit de moeite had genomen om haar te leren kennen. Echt goed te leren kennen. Ze was meer mijn oma uit Marokko waar ik ieder jaar naartoe ging in de zomervakantie. En het enige wat ze dan deed in mijn ogen was zeuren over doktoren, medicijnen en ons de kleinkinderen uit Europa dat we te los en te vrij waren. Ik had nooit de tijd te nemen haar echt te leren kennen. Was veelte druk met stranden te bezoeken, boulevards en op jongens verliefd te worden die ik de volgende dag al was vergeten. Ik voelde me oerdom. Ik was de intentie van op vakantie gaan naar familie helemaal vergeten. Ik omhelde haar opeens en de tranen druppelde naar benden.

Misschien is dit wel een te langdradig verhaal maar dat terzijde ik weet dat vele van jullie richting onze geliefde vaderland gaan trekken. Daarom ook een heel fijne reis toegewenst. Maar wat ik met dit verhaaltje wil duidelijk maken dat wij onze familie niet moeten vergeten. Misschien lijken ze wel allemaal domme boeren uit de Rif maar dat zijn ze niet. Ieder mens heeft zijn eigen innerlijk en dat moeten wij leren kennen vooral van onze familie. De hoeveelheid hassanaat dat je krijgt voor een familiebezoek is groot. Ga eens dit jaar niet alleen op familiebezoek omdat, je het een plicht vindt maar om eens echt de oma of de tante of de nicht te leren kennen!

Triq Salama en maak er wat leuks van.
Dunya

07-07-2008, 23:58



Citaat door doenja_18:
Marokko is al een tijdje niet meer echt geliefd bij mij



Wat ik heel jammer vindt overigens.


Tri9 slame voor een ieder die in deze dagen vertrekt.



Wat is de reden dat het niet meer geliefd bij jou is.

Ik ben er momenteel en ben er verliefd op. Vroeger vond ik het niet een leuk land maar nu voel ik liefde voor het land. Ben hier al bijna anderhalf en vind het helemaal geweldig vooral de manier waarop ik me vakantie tegenwoordig indeel niet meer hele dagen bruinbakken in het strand. Maar gewoon lekker gezellig naar familie gaan en het hedendaagse leven in Marokko leren kennen. Praten met de arme schoenpoetser. Ik heb zoveel gesprekken gehad met de echte inwoners van Marokko dat ik er een boek over kan schrijven. Mijn intresse is zo gewekt het zijn zeer intressant mensen allemaal met een verhaal van de arme visverkoper tot de eigenaar van de luxe hotel.

08-07-2008, 00:05

Citaat door doenja_18:
Ik heb er ook gewoond toen ik net trouwde... en de laatste tijd als ik daar ben heb ik alleen maar slechte ervaringen!! Misschien bad luck.. of een duidelijke teken van boven

Mag ik vragen waar jij nu woont in marokko?



Mijn ouders hebben een huis in zowel Meknes als Nador dus ik reis beetje heen en weer. Maar ben ook beetje Marokko aan het doorreizen en dat bevalt me ook prima.

Hmm ik en me verloofde denken er ook na om ons te vestigen in Marokko alleen er is nog twijvel bij mij. Maar wat zijn je slechte ervaringen of wil je er niet over hebben.

08-07-2008, 00:20

Citaat door doenja_18:
Marokko is al een tijdje niet meer echt geliefd bij mij



Wat ik heel jammer vindt overigens.


Tri9 slame voor een ieder die in deze dagen vertrekt.



Bij mij dus ook nie. Wat is jouw reden?

08-07-2008, 09:33


Ik vind Marokko prachtig en ben echt verliefd op dat land. Alleen verpesten sommige inwoners het. Ik ga altijd op familiebezoek, maar als iedereen daar dan begint over dat ze geen geld hebben en dat ze dit en dat niet hebben dan irriteer ik me. Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ze echt niks hebben. Ze zeggen ook tegen mij, ik wil ook wel een mooie telefoon en een mooie takshita aan doen op een feest. Ik krijg dan medelijden, maar zodra je ze op een feest ziet hebben ze de mooiste en duurste takshita aan. En mijn nichten daar hebben koffersssss vol met kleding, meer dan ik. Het zit bij sommige mensen gewoon in hun aard om meer te willen en dat verpest mijn vakantie. De echte arme mensen hoor je niet klagen en leven hamdolilah met wat ze hebben.

Maar toch houd ik van Marokko en probeer ik elke jaar te gaan Insha allah. Nog een weekje en dan is het zover.

08-07-2008, 09:47

Citaat door bazatoen:
Ik vind Marokko prachtig en ben echt verliefd op dat land. Alleen verpesten sommige inwoners het. Ik ga altijd op familiebezoek, maar als iedereen daar dan begint over dat ze geen geld hebben en dat ze dit en dat niet hebben dan irriteer ik me. Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ze echt niks hebben. Ze zeggen ook tegen mij, ik wil ook wel een mooie telefoon en een mooie takshita aan doen op een feest. Ik krijg dan medelijden, maar zodra je ze op een feest ziet hebben ze de mooiste en duurste takshita aan. En mijn nichten daar hebben koffersssss vol met kleding, meer dan ik. Het zit bij sommige mensen gewoon in hun aard om meer te willen en dat verpest mijn vakantie. De echte arme mensen hoor je niet klagen en leven hamdolilah met wat ze hebben.

Maar toch houd ik van Marokko en probeer ik elke jaar te gaan Insha allah. Nog een weekje en dan is het zover.


helemaal waar