Bekijk volle/desktop versie : Iraniërs zijn boos over studiestop Nederland



Pagina's : [1] 2

07-07-2008, 22:46
Gepubliceerd: vandaag 21:18
Update: vandaag 21:18
Tahsin Golikhah snapt niets van de Nederlandse maatregel om Iraniërs te weren van studies waar ze kennis op kunnen doen over kernbommen.
‘Het is oneerlijk’, zegt de Iraanse Tahsin Golikhah fel. ‘Hebben Iraniërs de Nederlanders ooit iets misdaan? Hebben Iraniërs in Nederland ooit problemen veroorzaakt?’ De 27-jarige dame uit Esfahan, de vroegere hoofdstad van het Perzische rijk, windt zich zichtbaar op. ‘Het is vals om een vertekend beeld van een staat af te wentelen op de burgers. Nu zijn alle Iraniërs de dupe.’
De beslissing om mensen met Iraanse roots in Nederland niet meer toe te laten tot studies waar ze kennis op kunnen doen over de ontwikkeling van uranium, stuit Iraniërs tegen de borst. Het gaat om de opleidingen natuurwetenschappen of onderzoek bij de testreactor van de TU Delft. Het kabinet weert de Iraanse studenten op basis van een VN-resolutie tegen het doorgeven van nucleaire kennis aan Iran. Kernfysici noemen Nederland roomser dan de paus. Geen enkel ander land neemt deze maatregel.
De 27-jarige Amir Esfandiari, werkzaam in de bouw, noemt het Nederlandse besluit onbegrijpelijk. ‘Er is geen aanleiding om zo te oordelen over de mensen uit Iran, wij hebben niets misdaan.’ Schertsend vervolgt hij: ‘In Iran hebben we nota bene zelf een studie nanotechnologie.’
Dat Chinezen, Russen, Britten en Amerikanen die vakken wél mogen volgen, maakt het voor de jonge Iraniërs in de Armeense buurt van Esfahan alleen maar raadselachtiger. In het Alma Café zit Tahsin Golikhah. Ze zucht diep. ‘Kijk eens naar de historie. De Amerikanen gooiden een atoombom op Hiroshima. Dat heb ik de Iraniërs niet zien doen. Heb je ons überhaupt ergens in de wereld mensen zien vernietigen? Ik niet.’
Toch is het de huidige Iraanse president, hardliner Mahmoud Ahmadinejad, die de nucleaire activiteiten van het zeventig miljoen inwoners tellende land herhaaldelijk heeft verdedigd. De ultraconservatieve president die sinds juni 2005 aan de macht is, heeft zelfs gezegd dat geen enkele andere macht Iran het recht op nucleaire technologie kan ontnemen. Maar daar willen de jonge Iraniërs in het café niets van weten.
Schilderkunstenares Tobasem Golikhah (30), de zus van Tashin, zet na enige aarzeling de aanval in. ‘Jij bent nu in Iran, je ziet toch dat wij dezelfde gewoonten hebben als alle andere wereldburgers? We werken en we hebben gestudeerd, net als jij.’ Ze gaat door: ‘Het is ons recht om te studeren, ook in het buitenland.’
Tahsin, die binnenkort zelf in het buitenland hoopt te studeren, tovert papieren uit haar tas. Ze heeft pas een examen afgelegd waarmee ze een beurs heeft verdiend voor een master in Australië. ‘Iraniërs proberen in de hele wereld top degrees te halen. Dat probeert Amerika nu ten onrechte te voorkomen.’
Het beeld dat de Amerikanen van de Iraniërs schetsen is volgens de zusjes Golikhah totaal vertekend. Vraag is waarom Amerika Iran in een negatief daglicht stelt. ‘De Verenigde Staten proberen ons zwart te maken omwille van de olie’, betoogt Tahsin. ‘Ze willen onze energiebron bemachtigen. Het liefst in de hele Arabische regio, maar omdat het niet lukt in Iran, maken ze nu de Iraniërs zwart.’
Olie, het zwarte goud, is met afstand het belangrijkste exportproduct van de islamitische republiek Iran. Van de naar schatting 4 miljoen ton olie die er dagelijks wordt geproduceerd, eindigt zo’n 2,5 miljoen ton olie buiten de landsgrenzen. De Perzische Golf is ’s werelds grootste olieproducerende regio. In een wereld met een eindige olievoorraad en stijgende brandstofprijzen, is olie dé bron van inkomsten voor Iran. Een brandstofbron waar de energievretende Amerikanen maar wat graag van mee zouden profiteren.
Volgens Tahsin, lerares op een taleninstituut, heeft Nederland onder druk van de Verenigde Staten tot het weren van Iraanse studenten besloten. Het maakt haar boos. ‘De leider van Amerika denkt dat hij de leider van de planeet is. Waarom accepteren jullie deze beslissing? Zoek zelf informatie bijeen over Iraniërs en oordeel dan pas over onze bevolking.’
Tahsin Golikhah gaat nog verder. Volgens de taalkundige zouden Iraniërs een vergelijkbare beslissing gericht tegen Nederlandse studenten nooit accepteren. Wat zij er zelf aan zou doen om dergelijke beslissingen te voorkomen? ‘Ik zou de straat op gaan en schreeuwen: Nooit accepteren wij dit!’

08-07-2008, 02:33


But the Dutch law is surprisingly harsh, says Jeffry Lewis, an arms-control expert at the New America Foundation, a think-tank based in Washington DC. "I don’t know of any other state that has viewed its obligations in such a broad fashion," he says. "[The legislation] seems like an awfully crude instrument to me."

Other countries, including the United Kingdom and the United States, require a special security review for Iranian nationals seeking to study nuclear technologies. The Dutch legislation is thought to be the first outright ban on courses and facilities.

Nature

08-07-2008, 02:41
Smerig.....echt walgelijk en smerig om zo'n besluit te nemen en alle Iraniërs te labellen als potentiële kern terrorist.

Van alle landen had ik zo'n besluit van Nederland juist totaal niet verwacht. Dit stelt me dan ook diep teleur.

08-07-2008, 02:48
Iran :kots:

Iraniërs :nog meer kotsen:

08-07-2008, 02:57


@ bovenposter


Jouw moeder: kots, lgra, izan, kaka, merde....yallah goedha fie sba7 hada.

08-07-2008, 03:00
Ach, wat wil je na een "terrorisme"-proces, waarbij de aanslag bestond uit een simpele moord, die voorafgegaan werd door een "wilde achtervolging" op de fiets.

08-07-2008, 12:10

Citaat door Madame_N:
@ bovenposter


Jouw moeder: kots, lgra, izan, kaka, merde....yallah goedha fie sba7 hada.



ow wat ben je stoer en doe je me toch veel door mijn moeder uit te schelden,ga lekker weer je kontje geven in HC daar zijn jullie over het algemeen heel erg goed in.

ot: ik mag Iraniërs totaal niet,want noem eens een Iraniër die de islam niet heeft zwart gemaakt in laatste 100 jaar,plus sjiieten :') wat een grap.

08-07-2008, 20:47
walgelijke discriminatie, waarom is Nederland een schoothonde van USA?

08-07-2008, 20:51
Waarom doet Iran hier zo moeilijk over? Hun regering verteld ons constant hoe goed ze het daar voor elkaar hebben in hun "islamitisch" paradijs. Keer op keer moeten we horen hoe vooruitstrevend hun techniek is en hoe goed hun maatschappij. Dat heb je toch wel genoeg universiteiten en ook de kennis om ze te runnen in huis?

08-07-2008, 21:02

Citaat door Anne33:
Waarom doet Iran hier zo moeilijk over? Hun regering verteld ons constant hoe goed ze het daar voor elkaar hebben in hun "islamitisch" paradijs. Keer op keer moeten we horen hoe vooruitstrevend hun techniek is en hoe goed hun maatschappij. Dat heb je toch wel genoeg universiteiten en ook de kennis om ze te runnen in huis?

Onzin, Nederland moet blij zijn dat Iraanse studenten hier komen en geld uitgeven aan opleidingen in Nederland, scholen maken hierdoor winst. Verder zou Nederland ze hier kunnen houden om de kenniseconomie hier te versterken, aangezien Iraniers in nl hoger opgeleid zijn dan de autochtonen hier. Canada en Australie geeft hoogopgeleide Iraanse studenten zelfs de nationaliteit van betreffende landen zodat ze daar blijven na hun studie.
Belachelijk dat je de regering van een land vergelijkt met de inwoners. Ze komen hier omdat de diplomas internationaal erkend zijn. Dezelfde studies kan je ook in Iran volgen, maar daar zijn de diplomas internationaal niet erkend. Daarom moeten Iraanse tandartsen hier meestal in Nederland dezelfde studie voor een groot deel herhalen.

08-07-2008, 21:05

Citaat door fumf:
Iraniers + Mahdi + Atoombommen =


Dus wat zeuren die Iraniers nou nog ...

Daar heeft Bush al gedeeltelijk voor gezorgd, zou Bush stiekem bevriend zijn met ahmadinejad

08-07-2008, 21:07

Citaat door imos2008:
Onzin, Nederland moet blij zijn dat Iraanse studenten hier komen en geld uitgeven aan opleidingen in Nederland, scholen maken hierdoor winst. Verder zou Nederland ze hier kunnen houden om de kenniseconomie hier te versterken, aangezien Iraniers in nl hoger opgeleid zijn dan de autochtonen hier. Canada en Australie geeft hoogopgeleide Iraanse studenten zelfs de nationaliteit van betreffende landen zodat ze daar blijven na hun studie.
Belachelijk dat je de regering van een land vergelijkt met de inwoners. Ze komen hier omdat de diplomas internationaal erkend zijn. Dezelfde studies kan je ook in Iran volgen, maar daar zijn de diplomas internationaal niet erkend. Daarom moeten Iraanse tandartsen hier meestal in Nederland dezelfde studie voor een groot deel herhalen.



Nederlandse scholen maken hier geen winst door. De prijs voor iemand die geen studiebeurs krijgt ligt ver boven het bedrag dat deze studenten per jaar moeten betalen voor hun studie.

Het zijn trouwens niet de inwoners maar de regering die klaagt. Dat vind ik raar gezien uitspraken van diezelfde regering. Over de iraanse burgers heb ik niets gezegd in mijn post.

08-07-2008, 21:15



Citaat door Anne33:
Nederlandse scholen maken hier geen winst door. De prijs voor iemand die geen studiebeurs krijgt ligt ver boven het bedrag dat deze studenten per jaar moeten betalen voor hun studie.

Het zijn trouwens niet de inwoners maar de regering die klaagt. Dat vind ik raar gezien uitspraken van diezelfde regering. Over de iraanse burgers heb ik niets gezegd in mijn post.

De studenten klagen hier, waar heb jij het over? je haalt gelijk de regering erbij.
Jouw uitspraak: "Waarom doet Iran hier zo moeilijk over? Hun regering verteld ons constant hoe goed ze het daar voor elkaar hebben in hun "islamitisch" paradijs."

08-07-2008, 21:18

Citaat door Madame_N:
Smerig.....echt walgelijk en smerig om zo'n besluit te nemen en alle Iraniërs te labellen als potentiële kern terrorist.

Van alle landen had ik zo'n besluit van Nederland juist totaal niet verwacht. Dit stelt me dan ook diep teleur.

één keer een "kernbom weggeven" is wel genoeg vind je niet.

08-07-2008, 21:21

Citaat door Anne33:
Waarom doet Iran hier zo moeilijk over? Hun regering verteld ons constant hoe goed ze het daar voor elkaar hebben in hun "islamitisch" paradijs. Keer op keer moeten we horen hoe vooruitstrevend hun techniek is en hoe goed hun maatschappij. Dat heb je toch wel genoeg universiteiten en ook de kennis om ze te runnen in huis?


De regering mag je dan niet aan staan, maar benadeel dan niet de bevolking. Het laffe besluit waar jij achterstaat....benadeelt de bevolking. Is bovendien zeer discriminerend. Dat dat kan in dit land...had het echt niet verwacht.

Pagina's : [1] 2