Bekijk volle/desktop versie : Dit is mijn wijze met de koningen en anderen dan de koningen...



06-07-2008, 00:43


Door de nobele Shaykh



‘Abdoellah ibn Saalih al-‘Oebaylaan



- moge Allah hem behouden -






Ash-Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - stak boven de rest uit in de manier waarop hij adviseerde, en hoe hij degenen die met hem verschilden weerlegde.



Ik vroeg hem eens in een grote bijeenkomst:



"Er zijn velen die (met u) verschillen, (maar) zij houden allen van de nobele Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz. Wij zouden graag de reden daarvan willen weten. Wat is het waarmee Allah ash-Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz heeft gezegend, waardoor er in hun harten liefde voor hem is?"



Dus antwoordde hij:



"Ik weet niets anders dan dat - en alle lof is voor Allah - sinds ik achter de Waarheid ben gekomen tijdens mijn jeugd, ik ertoe heb opgeroepen/uitgenodigd, en ik geduldig blijf in alles wat me overkomt in dat opzicht. En ik bevoordeel niemand in dat opzicht, noch prijs ik iemand overmatig aan in dat opzicht. Ik spreek de waarheid en blijf geduldig in alles wat me overkomt. Als het wordt geaccepteerd, dan is alle lof voor Allah, en als het niet wordt geaccepteerd, dan is alle lof voor Allah. Dit is de weg die ik voor mijzelf ten doel heb gesteld, (mondeling) en (in) geschreven (vorm) - wie het accepteert, accepteert het, en wie het verwerpt, verwerpt het. Zolang ik me op een duidelijk begrip bevind, zolang ik me op (correcte) kennis bevind in datgene waar ik (vastberaden) in geloof, zeg ik (wat ik zeg) en wie van de mensen met mij verschilt, dan is voor hen hun idjtihaad(1). Allah schenkt een moedjtahid(2) twee beloningen als hij correct is en één beloning als hij een fout maakt. Ik ken dus geen andere reden dan dit - dat ik oproep/uitnodig naar de Waarheid volgens mijn vermogen - en alle lof is aan Allah - en ik verkondig het zowel mondeling als met daden, en ik vermaan niet, noch doe ik (enig) kwaad. Als ik daartoe in staat ben, dan bid ik liever dat Allah hem succes en leiding schenkt - dit is mijn wijze met de koningen en anderen dan de koningen."



Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdil-‘Aziez ibn Baaz - blz. 25



Bron: http://www.fatwa-online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki




--------------------------------------------------------------------------------


(1) Voetnoot van de vertaler: Idjtihaad: Het verrichten van inspanningen door een geleerde om tot een oordeel te komen betreffende een religieus vraagstuk.


(2) Voetnoot van de vertaler: Moedjtahid: Geleerde die bevoegd is om idjtihaad te verrichten.