Bekijk volle/desktop versie : westers bisdom betaalt voor seksueel misbruik



02-07-2008, 16:43
Het aartsbisdom Denver heeft flink in de buidel moeten tasten om het vunzige gedrag van priesters te doen vergeten. In totaal heeft het bisdom in zestien zaken van seksueel misbruik een schikking getroffen. Kosten van deze christelijke ranzigheid? 5,5 miljoen dollar, maar daar hebben ze vast een potje voor.

Het zou gaan om drie priesters die tussen 1954 en 1981 bezig zijn geweest. De meeste aanklachten waren tegen Harold White, die al in 1960 van seksueel misbruik werd beschuldigd.

De eerste aanklachten tegen priesters die zich aan gelovigen hadden vergrepen, kwamen in 2002 in Boston naar buiten. Sindsdien heeft vrijwel elk bisdom in de Verenigde Staten ermee te maken gekregen. In juli vorig jaar trok het aartsbisdom Los Angeles 660 miljoen dollar uit voor een schadevergoeding aan ongeveer vijfhonderd slachtoffers.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2008/07/bisdom_betaalt_voor_seksueel_m.html

02-07-2008, 16:45


Die priesters lusten er wel pap van. De koorknaapjes zijn niet aan te slepen.

02-07-2008, 16:47
Ze zouden eigelijk beter al dat gristelijk personeel preventief opsluiten

02-07-2008, 16:49
Ik vind het in ieder geval goed dat het bisdom zich ‘verontschuldigt’. Ik snap niet waarom mensen zoveel geld moeten eisen, het rechtvaardigste is een berouwvolle excuses vragen, maar men wil ervan profiteren natuurlijk.

‘Christelijke ranzigheid’? Volgens mij hebben christenen geen pattent op pedofilie, maar dat is mijn bescheiden mening.