Bekijk volle/desktop versie : Beslag op Essalam-moskee



Pagina's : [1] 2

02-07-2008, 12:37
OTTERDAM - De Duitse aannemer van de nieuwe, onvoltooide Essalam-moskee nabij de Kuip heeft beslag laten leggen op de huidige gelijknamige moskee aan de Rotterdamse Polderlaan.
afbeelding vergroten De Essalam moskee in aanbouw. FOTO ARIE KIEVIT
Bouwer Karl König zegt nog zeker een half miljoen euro tegoed te hebben van de twee opdrachtgevers. De aannemer is inmiddels met de bouw gestopt.

De twee opdrachtgevers – de stichting Moskee Essalam en de in het Ierse Dublin gevestigde Al Maktoum Foundation – bestrijden de claim van de Duitse aannemer. Zij zeggen de Duitse bouwer 1,9 miljoen euro te veel te hebben betaald. De partijen staan sinds april voor de Rotterdamse rechtbank lijnrecht tegenover elkaar. Het juridisch gevecht kan nog wel twee jaar duren.

De bouw van het miljoenen verslindende prestigeproject is sinds de start in 2003 volledig uit de hand gelopen. Na een reeks van vertragingen is de rekening van 3 miljoen euro opgelopen tot tegen de 6 miljoen. Het werk ligt na opnieuw een geschil over betalingen vanaf april stil. De gang van zaken heeft de Marokkaanse gemeenschap op Zuid verscheurd; het moskeebestuur probeerde zelfs – met succes – criticasters uit de moskee te weren.

De Marokkaanse gemeenschap op de zuidelijke Maasoever verbouwde in 1988 een verlaten showroom aan de Polderlaan tot gebedshuis. Met donaties, collectes en de verkoop van onder meer kalenders is de koopsom van destijds 275.000 gulden en de verbouwing van 135.000 gulden jaren geleden al afbetaald. Volgens een recente taxatie zou de moskee nu meer dan 300.000 euro waard zijn.


De Al Maktoum Foundation, opgericht door de steenrijke minister van Financiën en Industrie van de Arabische Verenigde Emiraten, sjeik Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum, betaalt de nieuwe moskee aan de Colosseumweg.

Grondruil

Rotterdam stemde in 1999 in met een ruil van de grond onder de moskee aan de Polderlaan voor een lap aan de nabijgelegen Colosseumweg, waar de nieuwe Essalam-moskee in aanbouw is. De voorwaarden voor die ruil zijn nog steeds niet ondertekend.


Zolang de zaak onder de rechter is, is de geplande grondruil onmogelijk. Dat komt door het beslag dat de aannemer op de huidige Essalam- moskee aan de Polderlaan heeft gelegd. Dit kan grote gevolgen hebben in het geval dat de rechter de aannemer in het gelijk stelt. Als de dan openstaande rekening niet wordt voldaan, kan de bouwer zijn geld uit een verkoop van de moskee verkrijgen. Die stap is doorgaans de allerlaatste in dit soort kwesties.


Wie is wie?

Bestuur Essalam-moskee: kent één vertegenwoordiger uit de Marokkaanse gemeenschap, de overige vier bestuursleden hebben de Al Maktoum Foundation als achtergrond.

Al Maktoum Foundation: een donatiefonds waar de koninklijke familie van de Verenigde Arabische Emiraten achter zit en die de bouw van de moskee financiert.

Advocaat mr.Frank Hulshof: vertegenwoordigt het moskeebestuur en de Foundation in het juridische geschil over de bouw.


Karl König: middelgrote Duitse aannemer en bouwer van de Essalam- moskee.


Advocaat mr. R.J. Leijssen: treedt namens de bouwer op in het geschil over de bouw.

http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2412700/Beslag_op_Essalammoskee.html

02-07-2008, 12:51


Slopen die handel zou ik willen voorstellen...

02-07-2008, 12:53
Goed zo, op die plaats moet een grote gevangenis komen voor criminele inteelt Marokkaantjes, en haatverspreidende Moslims.
Hmm........een erg grote gevangenis dus. ;-)

02-07-2008, 14:23
f.uck jullie vieze racisten!

02-07-2008, 15:34



Citaat door fdigha:
f.uck jullie vieze racisten!


Moet je maar netjes je rekeningen betalen!! Eigen schuld,, dikke bult!
Jullie denken natuurlijk dat jullie vrinden van de PvdA de nota's wel weer zullen gaan betalen zoals gewoonlijk. Mooi niet!
Dat gaat..eh..niet..eh..gebeuren..denk ik..hoop ik..shit, shit..die klootzakken van de PvdA gaan die openstaande rekening nu toch niet betalen??..

02-07-2008, 15:53

Citaat door MOCKBA:
Moet je maar netjes je rekeningen betalen!! Eigen schuld,, dikke bult!
Jullie denken natuurlijk dat jullie vrinden van de PvdA de nota's wel weer zullen gaan betalen zoals gewoonlijk. Mooi niet!
Dat gaat..eh..niet..eh..gebeuren..denk ik..hoop ik..shit, shit..die klootzakken van de PvdA gaan die openstaande rekening nu toch niet betalen??..



het is een moskee in rotterdam

jij begint over jullie en dit en dat terwijl 95% van de moslims in nederland nooit een voet in die moskee zal zetten

waarom begin je weer over jullie?

vuile racist

02-07-2008, 16:01

Citaat door Don Vito:
het is een moskee in rotterdam

jij begint over jullie en dit en dat terwijl 95% van de moslims in nederland nooit een voet in die moskee zal zetten

waarom begin je weer over jullie?

vuile racist


Waarom worden er dan zo veel van die haatketen gebouwd als er toch niemand heen wil?? Ik snap dat niet goed.

Niks racist. Ik heb de pest aan aggressieve Moslims die mij in mijn eigen land lastig vallen met hiun middeleeuwse geloof. That's all.

02-07-2008, 16:04

Citaat door MOCKBA:
Waarom worden er dan zo veel van die haatketen gebouwd als er toch niemand heen wil?? Ik snap dat niet goed.

Niks racist. Ik heb de pest aan aggressieve Moslims die mij in mijn eigen land lastig vallen met hiun middeleeuwse geloof. That's all.

Waar heb jij last van dan? Wil wedden dat je niet eens in de búúrt van Rotterdam woont, maar gewoon lekker wil bashen.

02-07-2008, 16:10

Citaat door fdigha:
f.uck jullie vieze racisten!
van het zelfde

02-07-2008, 16:12
Wat een haat weer hier.

02-07-2008, 16:15

Citaat door MOCKBA:
Waarom worden er dan zo veel van die haatketen gebouwd als er toch niemand heen wil?? Ik snap dat niet goed.

Niks racist. Ik heb de pest aan aggressieve Moslims die mij in mijn eigen land lastig vallen met hiun middeleeuwse geloof. That's all.


Wat wil je zeggen? Dat een geloof met de tijd moet meeveranderen? Je komt net aankakken en hebt geen flauw idee waar je het over hebt.

02-07-2008, 16:15

Citaat door Prodigy:
Waar heb jij last van dan? Wil wedden dat je niet eens in de búúrt van Rotterdam woont, maar gewoon lekker wil bashen.



Amsterdam. Ook daar barst het van de doffe ellende.
Slotervaart, Bos en Lommer, Diamantbuurt, Oost, Osdorp, Noord,etc.

02-07-2008, 16:16



Citaat door MOCKBA:
Amsterdam. Ook daar barst het van de doffe ellende.
Slotervaart, Bos en Lommer, Diamantbuurt, Oost, Osdorp, Noord,etc.

Wordt er ook daar dagelijks beslag gelegd op een moskee?

02-07-2008, 16:20

Citaat door MoSilla:
Wat wil je zeggen? Dat een geloof met de tijd moet meeveranderen? Je komt net aankakken en hebt geen flauw idee waar je het over hebt.



Kan me niet schelen. Van mij part gaan jullie je eigen vrouwen te lijf met een knots gekleed in een luipaardenvel. Zolang ik er maar geen last van heb.

Sterker nog;
IK WIL ER HELEMAAL NIETS MAAR DAN OOK ECHT HELEMAAL NIETS MEE TE MAKEN HEBBEN OF VAN MERKEN!!

En uiteraard al helemaal niet aan meebetalen!

Zo, hoop dat ik nu duidelijk ben.

02-07-2008, 16:23

Citaat door Prodigy:
Wordt er ook daar dagelijks beslag gelegd op een moskee?



Zou eigenlijk wel moeten maar Job Cohen de theedrinkende landverrader houdt de Moslims een hand boven het hoofd.

Er is geen enkele Moskee gebouwd op een normale wijze. Elke keer opnieuw was er sprake van onduidelijke geldstromen, liegen en bedriegen, duistere mannen met baarden op de achtergrond, zwart geld, oplichting en ga zo nog maar even door.

Pagina's : [1] 2