Bekijk volle/desktop versie : Waarom worden sommige mensen lelijk? (Shaykul-Islaam Ibn Taymiyya)



Pagina's : [1] 2 3

30-06-2008, 11:14

Heb je je ooit afgevraagd waarom zoveel mensen, die ooit als kind straalden en mooi waren, naarmate ze ouder werden hun onschuld en schoonheid verloren? Je hoeft het je niet meer af te vragen - Shaykul-Islaam Ibn Taymiyya (Rah'imahoellaah) legt ons uit:

"De persoon die rechtvaardig en eerlijk is, zijn eerlijkheid wordt zichtbaar in de schittering (glans) van zijn gezicht, en zijn eerlijkheid kan worden herkend aan de gloed die zijn gezicht bedekt. En het tegenovergestelde geldt voor de zondaar en de leugenaar. Hoe ouder iemand wordt, hoe beter dit teken zichtbaar wordt. Dus iemand zou als kind een stralende gezicht hebben, als hij echter een zondig persoon wordt, vasthoudend aan het begaan van zondes, zal in de oudere fasen van zijn leven een lelijk gezicht hetgeen zichtbaar maken wat hij deed, en het tegengestelde is ook waar.

Het is overgeleverd dat Ibn Abbaas heeft gezegd:
'Voorwaar, rechtvaardigheid verlicht het hart, doet het gezicht stralen, geeft het lichaam kracht, vermeerdert de voorzieningen, en produceert een liefde in de harten van de schepping voor deze persoon. Terwijl zondigheid het hart verduistert, het gezicht vergrijst, het lichaam verzwakt, en haat produceert in de harten van de schepping voor deze persoon.'

Het is mogelijk dat iemand niet opzettelijk liegt; hij zou zelfs iemand kunnen zijn die grote moeite doet in het verrichten van daden van ibaadah en zuhd heeft (zich onhoudt van genietingen in dit leven die zijn toegestaan). Echter heeft hij een verkeerde, onjuiste 'aqeedah betreffende Allaah, Zijn deen, Zijn Boodschapper of Zijn rechtgeaarde dienaren. En hetgeen er aan de binnenkant zit heeft effect op dat wat er aan de buitenkant zit. Dus deze verkeerde, onjuiste 'aqeedah waarvan hij dacht dat het waar en correct was reflecteert op zijn gezicht, en zijn gezicht zou donker zijn overeenkomst het niveau van valsheid (onwaarheid) die hij bezit.

Zoals is overgeleverd dat 'Uthmaan ibn Affaan heeft gezegd:
'Niemand verbergt ooit het slechte in zichzelf behalve dat Allaah het zichtbaar maakt in zijn gezicht en de uitspraken die zijn tong uitspreekt.'

Daarom was het gebruikelijk voor sommigen van de salaf om te zeggen:
'Als een persoon van (de) (religieuze) innovatie zijn baard elke dag zou verven, zou de kleur van innovatie op zijn gezicht blijven.'
Op de Dag des Oordeels zal dit erg duidelijk zijn: Allah heeft gezegd
وَيَوْم& #1614; الْقِيَ& #1575;مَةِ تَرَى الَّذِي& #1606;َ كَذَبُو& #1575;ْ عَلَى اللَّه&#161 6; وُجُوهُ& #1607;ُم مُّسْوَ& #1583;َّةٌ أَلَيْس& #1614; فِي جَهَنَّ& #1605;َ مَثْوً&#160 9; لِّلْمُ& #1578;َكَبِّ&# 1585;ِينَ
"En op de Dag der Opstanding zal jij degenen zien die over Allaah hebben gelogen, hun gezichten zullen zwart zijn. Is de Hel geen verblijfplaats voor de hoogmoedigen?" [Sooratuz-Zumar, 39:60]

Allah heeft gezegd :
يَوْمَ تَبْيَض& #1617;ُ وُجُوه&#161 2; وَتَسْو& #1614;دُّ وُجُوه&#161 2; فَأَمَّ& #1575; الَّذِي& #1606;َ اسْوَدّ& #1614;تْ وُجُوهُ& #1607;ُمْ أَكْفَر& #1618;تُم بَعْدَ إِيمَان& #1616;كُمْ فَذُوقُ& #1608;اْ الْعَذَ& #1575;بَ بِمَا كُنْتُم& #1618; تَكْفُر& #1615;ونَ
"Op die Dag zullen er gezichten wit geworden zijn en zullen er gezichten zwart geworden zijn. En wat betreft degenen wiens gezichten zwart geworden zullen zijn, (hen zal gezegd worden): "Zijn jullie tot ongeloof vervallen nadat jullie gelovig geworden waren? Proeft dan de bestraffing wegens wat jullie plachten niet te geloven." [Soorah Aali-Imraan, 3:106]

Ibn Abbaas en anderen hebben met betrekking tot dit vers gezegd: 'De stralende gezichten zullen Ahl-us-Sunah zijn, en de donkere gezichten zullen de mensen van bid'ah en verdeling zijn.' "


Shaykul-Islaam Ibn Taymiyya


30-06-2008, 11:22



Citaat door Umm_Moesa:
up



Hey babe al naar die school geweest? Waar zit je?

30-06-2008, 11:33

Citaat door Az_Zochrof:
Hey babe al naar die school geweest? Waar zit je?



Nog niet ik ga zo. Ben bij me zus

30-06-2008, 11:34

Citaat door Umm_Moesa:
Nog niet ik ga zo. Ben bij me zus



Kom naar me huis, ik wacht op je gaan we daarna naar de Moskee ok?

30-06-2008, 11:36



Citaat door Az_Zochrof:
Kom naar me huis, ik wacht op je gaan we daarna naar de Moskee ok?



Zodra ik klaar ben kom ik jou richting op.

30-06-2008, 11:38

Citaat door Umm_Moesa:
Zodra ik klaar ben kom ik jou richting op.




Safi is goed

30-06-2008, 12:05
thnx voor het plaatsen..djazaki Allah..

30-06-2008, 12:11

Citaat door soumiiya:
thnx voor het plaatsen..djazaki Allah..




Geen dank, wa iyaaki

30-06-2008, 12:26

Citaat door Fancy_Face:
Het is toch zo hoe slechter de mens wordt hoe lelijker de mens wordt.




Ja dat staat ook aangegeven.

30-06-2008, 12:56

Citaat door Fancy_Face:
Ik heb je tekst niet gelezen

Ik had het nog onthouden van een gesprek die ik een keer met mijn vader had gevoerd.

Ik word trouwens met het jaar knapper, dan zal ik denk wel een zeer goede persoon zijn


Sommige mensen zijn erg mooi, maar stralen dat niet uit. Sommigen zijn niet echt de mooiste, zeg maar, maar door hun persoonlijkheid vergeet je dat gewoon. het gaat erom hoe je bent. Dat denk ik echt. Daar zit een groot verschil in. Ik bedoel dit trouwens niet persoonlijk!

30-06-2008, 13:29
Dit geeft me nog een beetje hoop

01-07-2008, 19:43

Citaat door Az_Zochrof:
Up


Je onderschrift is grappig

01-07-2008, 19:57


MachAllah, mooie topic

Geeft me een beetje meer zelfvertrouwen..

BarakAllahofik voor het plaatsen,

& Up!!

01-07-2008, 22:41
Wa feeki barak Allah


hihi

01-07-2008, 22:42

Citaat door boessia:
Je onderschrift is grappig




Het is toch zo...Die ene seconde hahaha kom op

Dat flipt me gewoon

Pagina's : [1] 2 3