Bekijk volle/desktop versie : Weet minister Klink wel dat meeroken gezond is?



27-06-2008, 08:20
Tuurlijk is roken slecht.

Ik rook. Nou ja, Olifantjes en zo. Dat is second best. Het proces verloopt niet of de nauwelijks via de longen maar vooral middels de neus en slokdarm.

Dat is different koek maar gezond is anders. Toch gaat het me te ver om horecaroken te verbieden.

Gordels
Ik hou niet van de inperking van vrijheden. Lunchte deze week met Kees le Pair – leuke vent, lees zijn blogs op http://www.clepair.net - in het vrijwel verlaten Utrechtse Polmans’s huis (hoe is dit mogelijk, een van de leukste restaurants van Nederland, echte allure, en geen kip!) en Kees zei dat dit de tweede grote inperking van zijn vrijheid door de staat was.

De eerste was dat hij autogordels om moest.

Oeroud geneesmiddel
Weet Ab Klink wel dat nicotine een wonderbaarlijk medicijn is? Wat aspirine doet voor het lichaam (oeroud natuurgeneesmiddel, overal goed voor, jammer van die maagbloedingen), doet nicotine voor de hersenen. Oeroud natuurgeneesmiddel, overal goed voor, jammer dat er in een sigaret ook teer zit.

Ooit van hormese gehoord, Klink?

Hormese is een van de meest fascinerende nieuwe ontwikkelingen in de natuurwetenschap. Hoewel, nieuw?

Hormese gaat terug naar Paracelsus. Gif bestaat niet, het gaat om de doses.

Meeroken
Ik heb er inmiddels al een stuk of vier, vijf artikelen in Elsevier over geschreven maar omdat de meeste websurfers zoals ik heb gemerkt geen idee hebben wat er in kranten en weekbladen wordt gepubliceerd (grote bek, maar niet echt belezen dan wel op de hoogte) verwijs ik naar Kees die er net een blog aan heeft gewijd.

De onontkoombare conclusie: meeroken, mits niet te overdadig, is gezond.

Een mens moet leren om te gaan met engerds, in sociale, bacteriologische en chemische zin. Daar is het hele principe van vaccinatie (en voor de dombo’s onder de lezers: homeopathie) op gebaseerd. Je moet aan het kwaad snuffelen om het kwaad de baas te kunnen.

Gif
Wie rookt, bewijst zijn niet-rokende gezelschap vermoedelijk een dienst, zo leert de theorie van hormese (nu niet gelijk boos reageren, waarde, hysterische, ex-rokers, eerst even goochelen wat hormesis is).

Een klein beetje gif is gezonder dan heel veel gif. Dûh?

Jawel, maar de essentie van hormese is dat een klein beetje gif tevens gezonder is dan helemaal geen gif.

http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/artnr/212272/weblogid/35/index.html