Bekijk volle/desktop versie : Boete voor moslim die mannelijke gynaecoloog weigerde



27-06-2008, 07:22
BRON

Boete voor moslim die mannelijke gynaecoloog weigerde

Het Hof van Lyon in Frankrijk heeft een moslimvader beboet omdat hij een bevalling heeft bemoeilijkt. Dat schrijft de Artsenkrant. De man verzette zich tegen de tussenkomst van een mannelijke gynaecoloog tijdens de bevalling, waardoor het kind gehandicapt is.

De vrouw beviel in uiterst moeilijk omstandigheden. Ondanks aandringen van het ziekenhuis wilde de vader geen mannelijke gynaecoloog toelaten bij de bevalling en werd hij zelfs agressief.

Verwikkelingen
Toen de gynaecoloog uiteindelijk, na lang onderhandelen, wel tussenbeide mocht komen, was het te laat voor een keizersnede. Het kind moest ter wereld worden gebracht met een forceps, met neurologische verwikkelingen als gevolg.

De ouders eisten daarop een schadevergoeding van het ziekenhuis. De rechter ging daar niet op in, maar veroordeelde wel de ouders tot de betaling van een schadevergoeding van 1.000 euro aan het ziekenhuis.

Houding vader
"Het ziekenhuis beging geen fout door zijn verantwoordelijkheid te nemen, integendeel", oordeelde het Hof. "De toestand van het kind is toe te schrijven aan de onredelijke houding van de vader", aldus de Artsenkrant.

Johan Van Wiemeersch van de Vlaamse gynaecologenvereniging VVOG kan zich perfect vinden in dat vonnis, schrijft de Artsenkrant, die ook meldt dat net omstreeks deze tijd een omzendbrief vertrekt naar alle Vlaamse ziekenhuizen. Daarin staat de nieuwe gedragscode voor gynaecologen bij een bevalling, die Van Wiemeersch mee uitwerkte. De gedragscode is vrijgegeven na positief Orde-advies.

Eerder werd besloten tot die code na twee gelijkaardige agressiegevallen die Artsenkant signaleerde. (belga/sps)

27-06-2008, 07:27



Citaat door David:
Da's oud nieuws!

27/06/08 1:00

Juist 6 uur en 27 minuten oud.

27-06-2008, 07:38

Citaat door David:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2017318

Die Belgen ook hé.

Nou ja, mijn bericht is completer en duidelijker dan dat summiere berichtje van redactie zonder bronvermelding.

27-06-2008, 07:43

Citaat door David:
Of gebeurt dat daar in Lyon aan de lopende band?

Dat zou ook wel eens kunnen, zie je soms dat mensen zulk een gedrag vertonen.
Pure provocatie.

27-06-2008, 07:54



Citaat door David:
Tja, ik zou ook rare dingen gaan doen als ik in Lyon woonde.

Zoals?

27-06-2008, 09:19
ik vindt het tercht dat die vader een boete heeft gekregen alleen vindt ik die boete te laag, dat is een hele goeie les voor de andere barbaren .

27-06-2008, 09:38
Waarom zou een man gynaecoloog willen worden?

27-06-2008, 09:38

Citaat door melkisgoed:
Waarom zou een man gynaecoloog willen worden?

Vast omdat er een tekort is.

27-06-2008, 09:42

Citaat door Slaz:
Vast omdat er een tekort is.


Precies