Bekijk volle/desktop versie : Studie Wat is de reden filosofie te studeren?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

22-06-2008, 13:21
Nou?

22-06-2008, 13:26


Als je echt fulltime filosofie studeert denk ik wel dat het je af en toe wat teveel en te zwaar zal worden, maar eens je doorbijt zal je wel merken dat je nieuwe inzichten zal krijgen en een andere kijk op vele dingen. Qua beroepsleven weet ik niet wat je met filosofie kan doen, maar het is eerder een studie voor het leven.

22-06-2008, 13:28
Filosofie is echt...
kan het eigenlijk niet zo goed in woorden beschrijven.
Het is gewoon heel interessant en leerzaam.

(ik studeer geen filosofie, maar heb het wel als vak gehad)

22-06-2008, 13:43
Kun je jarenlang lang lekker vaag lopen discussieren of de glas halfvol of halfleeg is he

22-06-2008, 15:16



Citaat door Ljepota:
Filosofie is echt...
kan het eigenlijk niet zo goed in woorden beschrijven.
Het is gewoon heel interessant en leerzaam.

(ik studeer geen filosofie, maar heb het wel als vak gehad)

Kun je terughalen welke interessante dingen besproken zijn tijdens de les? Op welke manier verwchten ze dat iemand meer inzicht krijgt in dingen en op welke manier doen ze dat? Door bijvoorbeeld het werk te lezen van bepaalde voorgangers??

Mag ik weten wat je nu studeerd?

22-06-2008, 15:25

Citaat door De_goeiste:
Kun je terughalen welke interessante dingen besproken zijn tijdens de les? Op welke manier verwchten ze dat iemand meer inzicht krijgt in dingen en op welke manier doen ze dat? Door bijvoorbeeld het werk te lezen van bepaalde voorgangers??

Mag ik weten wat je nu studeerd?


Hmmmmm even goed denken....
Ons examenonderwerp was van het boekje rede en religie, was echt zeeer interessant!! Vond het een leuk onderwerp.. filosofische godsbewijzen van verschillende filosofen, analyses over wat kennis is en wat religie is.
verder hebben we in 2.5 jaar verschillende onderwerpen gehad: antropologie, over het menselijk lichaam etc.. tis lang geleden dit kan ik niet goed verwoorden..
daarnaast hebben we ethiek gehad dat vond ik heel boeiend.. over normen en waarden en wat nou goed is, wat slecht is... en alles over relaties tussen mensen en culturen ed. je kreeg vragen over abortussen, of dit verantwoord is, met voor en tegen argumenten en nog meer van dit soort casussen.
daarnaast hebben we ook kentheorie gehad: dus wat is kennis, waar komt kennis vandaan, is het betrouwbaar... en allemaal vragen die hiermee te maken hebben
en als laatst hebben we wetenschapsfilosofie gehad, vond ik zelf het minst interessant... waarom is de wetenschap zegmaar superieur, hoe komen ze aan die rol, dan krijg je vooral te maken met tegenstellingen tussen empirie en ervaringen etc...

je praat er gewoon heel veel over, je discussiert vooral en de vragen zijn meestal casussen.... hoe zou die en die filosoof dit oplossen etc..

en door bv je woordenschat te vergroten moest je regelmatig werk lezen van filosofen als Descartes, Spinoza etc..

vind het echt een geweldig vak en bleek er ook goed in
je word er echt wijzer van, je inzicht word breder... je woordenschat word groter, ik kan beter discussieren en heb ook verschillende essays geschreven..


Ik ga in september beginnen aan de opleiding Arabische taal en cultuur en ik neem er wel Arabische filosofie bij.

22-06-2008, 15:30
ik heb het ook gehad bv over: wijsheid, ehtiek, en verschillende personen als: Kant, Freud, Nietschez, Levi-straus, Descartes, Socrates

en onderwerpen als het Idee van plato .....

22-06-2008, 15:39
Idd.. ideeenrijk van Plato krijg je meestal wel..

nog zoveel theorien gehad van verschillende filosofen
heb nog aantekeningen overal liggen

we hebben ons ook op de taal gericht.. taalfilosofie

22-06-2008, 16:17
Ik heb nu rechtsfilosofie.. en het is het saaiste vak wat ik ooit heb gehad

22-06-2008, 16:18

Citaat door Herinnering:
Kun je jarenlang lang lekker vaag lopen discussieren of de glas halfvol of halfleeg is he



Hey I know you.. that's a longgg time ago!

Zovaak kom je oud leden hier niet tegen. Funny

22-06-2008, 18:15
kan iemand mijn vertellen wat filosofie is, want hoor het heel vaak is het een opleiding of sow

22-06-2008, 20:44
Filosofie is gewoon denken over t leven etc.
Ik heb 't ook gehad op de havo en het is echt leuk en intressant.
Zo grappig ook om te zien hoe filosofen denken en hoe ze aan hun theorie komen zoals Freud en Sarte.
Voor mijn huidige studie heeft t ook zeker een waarde gehad.
Maar een reden om t te studeren zou kunnen zijn dat je over meer kennis beschikt,waardoor je t je denkwijze verijkt.

22-06-2008, 22:24


filosofie kan idd een studie zijn. filosoferen is een kritische manier van denken. over alle dingen die jij graag wilt overdnken door open te staan voor nieuwe dingen. durven denken is het eigenlijk... durven afstand nemen van wat er met de paplepel is ingegooid. en het durven begrijpen van anders- denkenden.

wat maakt dat jouw idealen beter zijn dan dat van een ander? daar is alleen jouw antwoord op mogelijk. geen fout geen goed. snap je?

22-06-2008, 22:27
Ljepota, bedankt!! Toppie

22-06-2008, 22:37

Citaat door De_goeiste:
filosofie kan idd een studie zijn. filosoferen is een kritische manier van denken. over alle dingen die jij graag wilt overdnken door open te staan voor nieuwe dingen. durven denken is het eigenlijk... durven afstand nemen van wat er met de paplepel is ingegooid. en het durven begrijpen van anders- denkenden.

wat maakt dat jouw idealen beter zijn dan dat van een ander? daar is alleen jouw antwoord op mogelijk. geen fout geen goed. snap je?


jij weet het inderdaad goed te verwoorden!

ik heb filosofie ook als vak en je merkt dat je anders naar dingen gaat kijken.. als het ware 'out of the box' gaat denken.

wil jij filosofie gaan studeren?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7