Bekijk volle/desktop versie : Castro beschuldigt Europa van hypocrisie



21-06-2008, 18:23
Novum/AP) - Fidel Castro heeft vrijdag Europa beschuldigd van 'enorme hypocrisie'. De EU heeft het recht niet om Cuba terecht te wijzen wegens schendingen van de mensenrechten, gezien de nieuwe Europese regels ten aanzien van illegalen, betoogt de voormalige Cubaanse leider (81) in een online essay.

"Op mijn leeftijd en gezien mijn gezondheid, weet je niet hoe lang je nog te leven hebt. (Daarom) wil ik mijn minachting laten blijken voor de enorme hypocrisie achter deze (EU-)beslissing", aldus Castro. De nieuwe Europese regels houden onder meer in dat illegalen anderhalf jaar lang mogen worden opgesloten voordat ze worden uitgezet.

De beslissing van de EU donderdag om de diplomatieke sancties tegen Cuba op te heffen heeft geen positieve economische gevolgen voor het eiland, schreef Castro. Cuba heeft lijdt al tientallen jaren onder een Amerikaans economisch embargo.

Het laten vallen van de diplomatieke sancties had vooral symbolische waarde, aangezien ze al niet meer werden toegepast. Tegelijkertijd waarschuwde de EU dat ze nieuwe maatregelen zal nemen als de Cubaanse regering nalaat alle politieke gevangenen vrij te laten, de Cubanen de toegang blijft versperren tot het internet en EU-gezanten in Cuba blijft weghouden van leden van de oppositie.

21-06-2008, 18:24


In feite heeft hij wel gelijk.

21-06-2008, 18:25

Citaat door timioto:
In feite heeft hij wel gelijk.




21-06-2008, 18:26
Maar ik vind politieke gevangenen wel een stapje verder gaan.
En waar word een illigaal 1.5 jaar vast gehouden dan?

21-06-2008, 19:09


Zei de dictator, die de mensenrechten van zijn volk zoveel jaar met voeten heeft getreden! Het woord zegt het al, illegaal. Je hebt dus geen recht om in een land te zijn. Doe je dat toch, dan overtreed je de wet, en kun je dus sancties verwachten.

21-06-2008, 19:11
Hij heeft gelijk. Cuba heeft en decennia lang zonder europa en de VS gered en nu word er gedaan alsof we cuba voor hun eigen bestwil tegemoetkomen.

21-06-2008, 19:44

Citaat door Heathen:
Hoe weet jij dat? Je bent nooit met je vette reet in cuba geweest snotaap. De enige dictators zijn amerika en europa die andere landen binnenvallen en duizenden burgers doden om "democratie" te maken.


Er werden wel mensen opgesloten die het niet eens waren met zijn dictatuur hoor.

21-06-2008, 20:36

Citaat door Heathen:
Hoe weet jij dat? Je bent nooit met je vette reet in cuba geweest snotaap. De enige dictators zijn amerika en europa die andere landen binnenvallen en duizenden burgers doden om "democratie" te maken.


Je hoeft niet echt in een land geweest te zijn om iets over dat land te kunnen weten!

Citaat:
Mensenrechten

De Cubaanse overheid wordt regelmatig bekritiseerd vanwege het schenden van de mensenrechten. Mensenrechtenorganisaties rapporteren willekeurige gevangenname, marteling, gewetensgevangenen en oneerlijke procesgang. Dissidenten worden door de overheid lastiggevallen. Hoewel de Cubaanse regering in 2001 een moratorium op de doodstraf heeft ingesteld, werd een uitzondering gemaakt voor schuldigen aan moord tijdens een gewapende kaping in 2003. En hoewel de Cubaanse grondwet vrijheid van meningsuiting kent, worden wetten ter bescherming van nationale veiligheid of het verbieden van 'vijandelijke propaganda' misbruikt om dissidenten achter de tralies te krijgen. Amnesty International en Human Rights Watch maken melding van gewetensgevangenen. De Cubaanse regering staat het Rode Kruis de toegang tot haar gevangenissen niet toe, en ook Amnesty International is niet welkom op Cuba.[4]

Op de jaarlijkse ranglijst van persvrijheid van Verslaggevers Zonder Grenzen staat Cuba op de op drie na laatste plaats; alleen Noord-Korea, Turkmenistan en Eritrea staan nog lager. [5]
Moore.

21-06-2008, 21:01
In Cuba zijn geen illegalen , alleen wordt daar de bevolking gegijzeld .

kijk maar naar de vele ontsnappingspogingen richting vs ...

wie is er dan de hypocriet ?

21-06-2008, 22:38
Ook Chavez heeft deze week deze statement gemaakt. Ondanks dat ik een enorme voorstander ben voor de verdere integratie van de Europese Unie, vind ik ook dat de EU de laatste tijd (ja van VS spreek ik al niet meer dat is overduidelijk) hypocrieter wordt ten opzichte van "Derde Wereld". Niet alleen Cuba, maar ook hun Afrikabeleid en de houding tegenover China is enorm hypocriet. Wel met het vingertje wijzen terwijl het eigen beleid absoluut niet kosjer was en is.